debian installeren geeft foutmelding

Pagina: 1
Acties:

• JozyDaPozy
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-02 08:27
Ik ben debian aan het installeren op een oud laptopje (Compaq Presario met 64Mb RAM en een 4.1Gb harddisk) en de installatie verloopt goed.

Echter, als ik vervolgens, na de installatie, de computer opstart, krijg ik deze foutmelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.vanpraag.nl/tweakers.net/debian_error.jpg
[ klik voor grote versie ]

Aangezien ik een leek ben begrijp ik niet zo goed wat nou precies de foutmelding is, en dus waar ik op kan zoeken.

Kan iemand mij helpen?

noot: ik heb al met succes meerdere versies van Windows, knoppix e.d. gedraaid op deze pc, dus ik ben er vrij zeker van dat ie in principe goed zou moeten werken momenteel.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm. Heb je de goede partitie ingesteld als rootpartitie? Anders is er iets mis met je filesystem.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 18-08-2004 01:30 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• JozyDaPozy
Ik heb de installatie de gehele schijf zelf laten indelen (leek mij het makkelijkst).
Volgens mij zei de installatie dat ie dan 2 partities zou maken, een hoofd, en een swap van 128 mb ofzo.. Dus het lijkt mij dat dat ook gewoon gebeurd is..

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Als je van de CD boot kun je een terminal opentrekken door naar een andere console te gaan (alt-f2). Daarmee kun je dan proberen je root filesystem te mounten.

• JozyDaPozy
CyBeR schreef op 18 augustus 2004 @ 01:33:
Als je van de CD boot kun je een terminal opentrekken door naar een andere console te gaan (alt-f2). Daarmee kun je dan proberen je root filesystem te mounten.
Kun je dat iets specifieker uitleggen?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Je kunt dan checken of je filesystem ueberhaupt nog goed is. Als 'ie mount is 'ie dat namelijk ;) Daarna kun je de bootloader (lilo of grub) nakijken en checken of die wel de goede root doorgeeft aan je kernel.

Interestingly enough is 'ie wel aan init begonnen zie ik nu trouwens. Hmm. That said hoor je die ext3 errors toch echt niet te zien.

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-02 21:06
Probeerd ie niet ext3 te mounten terwijl die er niet is of stuk is oid?
TS: Je kan mogelijk door te zoeken op de melding in die laatste regel wel overeenkomstige problemen vinden.

• cavey
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-02 19:31
hij laad de ext3 device driver toch? Dus dat is het probleem niet.

Ik denk eerder dat /dev/console niet te vinden is....... omdat /dev niet bestaat ....... omdat wellicht in de /etc/fstab een verwijzing is naar /dev/hda1 .......

maar ik zie bij z'n partition check een /dev/ide/host0 etc string staan ....... wellicht dat daar het addertje zit ...... heb er ook ooit eens mee zitten stoeien met een vage bootflop omdat m'n HD migratie niet helemaal vlekkeloos verliep, toen moest ik ook de hele tijd bij m'n hd's komen via dat lompe pad .... ipv /dev/hda*

maar goed........ meer kan ik er ook niet over vertellen helaas, omdat ik zelf geen /dev/ide/host0 pad heb voor m'n hd's maar gelukkig de /dev/hda* dingen nog ^_^

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Het gaat zo te zien mis met het mounten van een partitie (root partitie?), wat later /dev/console problemen geeft. Welke installer gebruik je? Dit zou namelijk een bug in de installer kunnen zijn, of een incompatibiliteit.
Zoals gezegd: probeer die schijf eens te mounten vanaf een Knoppix CDtje. Als dat lukt, wat staat er in /etc/fstab op die schijf (dus /mnt/hda1/etc/fstab ofzo)? En hoe mount je hem onder Knoppix.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• bolluserectus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025
Je zegt wel dat Windows goed liep enzo..
maar toch krijg ik van je deelse dmesg een idee dat je
bad blocks op je hd hebt..

Actions speak louder than words

• JozyDaPozy
Ok, voor zover bedankt voor de reacties.

Nu het volgende probleem:

Ik heb gewoon nog een keer de install gedaan, en hij start nu wel gewoon door.

Echter, na ongeveer 1 minuut wordt het scherm zwart, en hoor ik de pc nog even verder ratelen, maar het scherm blijft zwart, en na een paar seconden komt er 'no signal coming' op mijn scherm te staan (de melding van mijn scherm, als ie niet is aangesloten op een pc die aanstaat)

Nu wil het geval dat ik werk met een laptop met een kapot scherm, waarop ik dus een normaal scherm heb aangesloten.
Heeft dit er misschien iets mee te maken?

Dit is wat ik als laatste op het scherm zie staan (een seconde of 3):
Afbeeldingslocatie: http://www.vanpraag.nl/tweakers.net/debian_error2.jpg
[ klik voor grote versie ]

Ik heb zo'n knopje om te switchen tussen extern en eigen scherm op de laptop, maar dat reageert in deze situatie ook nergens op.

Kan ik hier nog iets aan doen, of moet ik gewoon accepteren dat deze computer geen linux kan draaien?

Verwijderd

jozy2002 schreef op 18 augustus 2004 @ 23:33:
Kan ik hier nog iets aan doen, of moet ik gewoon accepteren dat deze computer geen linux kan draaien?
Je zou een bugreport kunnen inzenden. Dan wordt de rest van de wereld tenminste niet blootgesteld aan dezelfde pijn als jij. :*)

• JozyDaPozy
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 23:45:
[...]

Je zou een bugreport kunnen inzenden. Dan wordt de rest van de wereld tenminste niet blootgesteld aan dezelfde pijn als jij. :*)
Kortom: mijn probleem is te specifiek en ik kan het beste een andere pc regelen?

Iemand misschien dan een idee van een linux-versie die veel hardware support en lekker draait op een oud pc'tje? Want ik wil het liefst gewoon iets met deze laptop doen!

Verwijderd

jozy2002 schreef op 18 augustus 2004 @ 23:51:
[...]

Kortom: mijn probleem is te specifiek en ik kan het beste een andere pc regelen?

Iemand misschien dan een idee van een linux-versie die veel hardware support en lekker draait op een oud pc'tje? Want ik wil het liefst gewoon iets met deze laptop doen!
Dat ligt niet aan je linux, maar aan je Kernel!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

je zegt dat knoppix goed werkt met deze laptop, dus er is op zich ondersteuning voor alles in de kernel. ik zou kijken met knoppix (dmesg en lsmod) welke drivers je nodig hebt, en dan zelf een kernel compileren met die dingen erin. dan moet je nog een rootpartitie hebben waar de nodige programmaas opstaan, maar die zou je al moeten hebben na de installatie.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 10:55
Welke installer gebruik je? Pak anders gewoon eens Debian stable, en upgrade eventueel daarna met ik meen apt-get distupdate naar een latere versie.

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• JozyDaPozy
smokalot schreef op 18 augustus 2004 @ 23:59:
je zegt dat knoppix goed werkt met deze laptop, dus er is op zich ondersteuning voor alles in de kernel. ik zou kijken met knoppix (dmesg en lsmod) welke drivers je nodig hebt, en dan zelf een kernel compileren met die dingen erin. dan moet je nog een rootpartitie hebben waar de nodige programmaas opstaan, maar die zou je al moeten hebben na de installatie.
Ik hoop dat je begrijpt dat dit voor een linuxnoob (verder heb ik vrij veel pc-ervaring, maar niet met een linux-variant) echt te ver gaat om even een nieuwe kernel te compileren.

Ik koos juist voor Debian, omdat de installatie redelijk makkelijk zou moeten zijn, maar de linux-versie zelf toch redelijk geavanceerd, zodat ik snel dingen zou kunnen leren, maar dit gaat mij een stapje te ver.

Is er een soort tussenoplossing mogelijk?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Knoppix kun je installen op de harde schijf.

• JozyDaPozy
pierre-oord schreef op 19 augustus 2004 @ 00:07:
Welke installer gebruik je? Pak anders gewoon eens Debian stable, en upgrade eventueel daarna met ik meen apt-get distupdate naar een latere versie.
Ik heb nu deze (sarge-i386-1.iso) gepakt, da's een weekly testing volgens mij.
Ik zal eens een stable downloaden, en hier mijn bevindingen posten.
CyBeR schreef op 19 augustus 2004 @ 00:10:
Knoppix kun je installen op de harde schijf.
Heb je een punt, ik ga eerst die stable proberen, anders misschien dat.

[ Voor 20% gewijzigd door JozyDaPozy op 19-08-2004 00:13 ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-02 20:14

deadinspace

The what goes where now?

jozy2002 schreef op 18 augustus 2004 @ 23:33:
Echter, na ongeveer 1 minuut wordt het scherm zwart, en hoor ik de pc nog even verder ratelen, maar het scherm blijft zwart, en na een paar seconden komt er 'no signal coming' op mijn scherm te staan (de melding van mijn scherm, als ie niet is aangesloten op een pc die aanstaat)

...

Dit is wat ik als laatste op het scherm zie staan (een seconde of 3):
Zo te zien laadt discover, de hardware detectie, de framebuffer driver voor je videokaart, maar dat doet niet veel beeld geven.

Ik ben helaas niet zo heel bekend met discover, dus ik weet niet hoe je die netjes aan zijn verstand peutert dat hij neofb niet moet laden, maar als niet-zo-netjes paardemiddel zou je kunnen booten met als boot-parameter "init=/bin/bash", en eenmaal geboot het volgende doen:
code:
1
2
3
4
5
mount -o remount,rw /
mv $(find /lib -name neofb.o) /root/
mount -o remount,ro /
sync
reboot -f

Dan verplaats je de betreffende driver naar roots homedir, zodat die niet meer geladen kan worden.

Debian 3.0 installen en vanuit daar eventueel upgraden naar Testing of Unstable werkt als het goed is ook, omdat je dan geen discover hebt.

• terabyte
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

probeer eens te booten met:
code:
1
linux debian-installer/framebuffer=false

bij het starten van de debian installer...
Pagina: 1