Toon posts:

opgeslagen jpeg's waziger

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Misschien is het inbeelding maar als ik een jpeg opsla en later bekijk lijkt het alsof de kwaliteit van het opgeslagen plaatje minder is geworden.
Wat waziger, grotere pixels.
Kan dit kloppen?
Is er iets in windows wat ingesteld moet worden?

(zoekfunctie werkt op het moment niet en in de berichten van de laatste maand heb ik ook niets kunnen vinden)

• rollebol
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 12:38
Welke software? Over het algemeen is het antwoord: Ja, iedere keer dat je een JPEG opslaat wordt hij slechter. De pixels blijven echter even groot. :)

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-08 23:54
yep kan kloppen, als je een bewerking uitvoert (bijv een foto draait) en opslaat, wordt hij opnieuw gecomprimeerd... er gaat dus opnieuw data verloren..

Tis net als een cd omzetten naar mp3. Daarbij wordt heel veel audio van het origineel "afgeschrapen". Als je je mp3 vervolgens wilt omzetten naar bijv Wma wordt dit proces opnieuw gevolgd en klinkt het wat minder.

Gelukkig kun je ook verliesloze bewerkingen uitvoeren. Bijv met Xnview, denk dat Irfanview het ook kan.

Verwijderd

Als je de afbeeldingen significant verkleind zul je inderdaad de foto 'waziger' vinden. Een unsharp mask verhoogt het contrast op deze wazige stukken waardoor de foto scherper lijkt.

Pixeles blijven niet even groot, ze hebben helemaal geen maten. Maar de foto blijft gewoon uit evenveel pixels bestaan als je deze niet vergroot of verkleint. Wel zul je bij een hogere of herhaalde lage compressie de blokken gaan zien waarmee jpeg compressie werkt.

Verwijderd

In photoshop kun je het kwaliteitsverlies instellen als je een .jpg opslaat. Anders moet je de trial-versie van photoshop proberen.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waarschijnlijk toont het programma waarmee je een afbeelding opslaat het bestand (na opslaan als jpeg) nog zonder compressie. In eerste instantie lijkt er dus niks veranderd, maar als je het plaatje dan later weer terugkijkt zie je opeens wel de compressie...

Zo werkt Paint Shop Pro wel iig... ik verkijk me er zelf ook wel es op als ik een plaatje als jpeg opsla en even niet op de compressiefactor let...

Het is zelfs wel es zo erg geweest dat ik een hele tijd met een plaatje bezig ben geweest, het vervolgens opsloeg als JPEG (voor website), PSP afsloot en pas daarna tot de ontdekking kwam dat ik de vorige keer es als test jpeg compressie op 90% had ingesteld :X

[ Voor 26% gewijzigd door Palomar op 18-08-2004 01:15 ]

• Dracula78
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-06 22:05
yep kan kloppen, als je een bewerking uitvoert (bijv een foto draait) en opslaat, wordt hij opnieuw gecomprimeerd... er gaat dus opnieuw data verloren..
Nou is toevallig het roteren van een foto (in veelvouden van 90 graden) een bewerking die volledig loss-less kan :p

Maar in het algemeen geldt inderdaad dat je een JPEG plaatje niet te vaak moet veranderen en overschrijven, daar wordt ie niet mooier van. Vaak kun je de compressie/kwaliteit verhouding wel instellen.

Voor foto's werkt JPEG prima, daar zie je al die kleine storinkjes niet zo snel, maar voor bijvoorbeeld een screenshot van mijn desktop gebruik ik altijd PNG!

3720 Wp @ StecaGrid 3600 Coolcept PVOutput Tech-blog

Pagina: 1