Internettoegang voor 1 PC beperken

Pagina: 1
Acties:

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Hallo,

Ik zit hier met een lastig probleempje. Ik ga "de deur uit" en heb hier thuis een linux server stana met daarop wat fototjes en wat testdingen. Nu willen mijn ouders dat mijn zusje niet teveel op internet kan, aangezien ze zich op school moet focussen. Aan mij de schone taak om dat te regelen: " Als jij een betere oplossing hebt dan gewoon overdag het modem eruit halen dan moet je dat maar regelen ".
Afijn, nu zit ik daar mee. De opstelling is als volgt:
Modem > Draytek Router > Zootje PC's + Server.

Wat ik wil bereiken is dat de router overdag alleen de server + 1 pc toegang geeft (mijn ma's pc voor als ze thuis werkt, is beveiligd met ww enzo). Vanaf s'avonds 6 uur mag iedereen erop.

Hoe kan ik dit bereiken??

Ik heb de volgende dingen bedacht:
• Progje op de pc van mn zusje wat alles limit. Nadeel: Alle andere pc's (dus niet alleen die van m'n ma) moeten beveiligd worden met ww's en die moeten dan ook weer niet te gokken zijn. Voordeel: Snel en makkelijk, maar met welk prog?? (Liefst freeware)
• Het instellen van een soort van proxy/passthrough programma op de linux server wat kijkt naar mac-adressen of evt statische ips (me zusje snapt toch geen fuck van de techniek enzo) en aan de hand daarvan alles weer doorstuurt. Nadeel: Als ze aan instellingen gaat zitten uit verveling kan het zo ineens zo lek als een mandje zijn
• De router heeft een IP-Filter, als ik die filter dmv die unix server en cronjobs kan aansturen om em op bepaalde tijden via telnet bepaalde filters te laten instellen... Maja, ik ben bagger @ cronjobs, laat staan dat ik weet hoe ik het script moet schrijven, in welke language en uberhaupt hoe ik die IP filter moet instellen.

Iemand opties???

NB: Het plaatsen van de server tussen het modem en de router is geen optie, past ruimte technisch niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 18-08-2004 00:47 ]