[FreeSCO]Hoe kijken of DHCP server goed werkt?

Pagina: 1
Acties:

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik hoop dat ik hem hier goed zet, kvind het meer een netwerk probleem dan een non-windows probleem.

Het zit zo, ik heb een @home verbinding en wil deze delen dmv. FreeSCO. Dit werkte in principe prima tot er een snelheidsverhoging kwam. Ik kwam tot de conclusie dat mijn oude compaq (p1 133MHz) dit niet trok (gek, maar waar). Ik kwam niet boven de 2Mbit down uit terwijl ik 4 hoor te kunnen halen. De kabel direct in mn pc steken haalt wel de 4Mbit dus zit het em echt in de router. Ik denk dat mijn oude pc die snelheid intern niet aankan (of heeft iemand een ander idee :? ) en had ik de mazzel dat ik de hand wist te leggen op een andere p1 133.

FreeSCO draait vanaf flop dus zou het meteen moeten werken. Ik heb de NIC's overgezet en ik krijg netjes mn IP van @home en kan ook pingen naar bijv. tweakers.net (op eth0). eth1 wordt ook netjes gestart en er draait een dhcp daemon die mijn clients moet voorzien van een ip. En hier gaat het mis.... ik krijg onder geen enkel beding een ip van mn router terwijl de dhcp daemon wel gestart is aldus FreeSCO (tijdens starten 'dhcpd done'). Ik heb een 2e NIC in mn client gehangen om te kijken of die het wel doet maar ook die krijgt geen enkele response van de router. Het aantal recieved packets blijft ook vrolijk op '0' staan terwijl ze wel pakketen zenden.

Ik wil weten of dit nou aan mijn FreeSCO ligt en of ik kan zien of de dhcp server draait zoals dat hoort of dat het aan mijn client kan liggen aan een of andere instelling. Overigens staan beide NIC's op automatisch toewijzen en heb ik ook al es geprobeerd de gateway op t adres te gooien van mn router, maar ook dit werkte niet :'(

Samengevat : hoe zie ik zowel op de client als de router of er dhcp pakketen gebroadcast worden. En hoe zorg ik dat deze geaccepteerd worden door mn client dan :?

Ik draai geen firewall op mn client trouwens en het gheel is verbonden dmv een 100mbit Linkpro SOHO 8 port switch.

Verwijderd

Mij schieten twee dingen te binnen;
  • Je FreeSCO-router heeft op de interne netwerkkaart een eigen IP-adres - zeg 192.168.0.1, wat jij zelf hebt ingesteld. Geef je client tijdelijk vast een IP in datzelfde subnet - 192.168.0.2 bijv. - en probeer dat eerste IP-adres te pingen. Als dit werkt weet je dat er iets mis is met je DHCP-deamon (of -client, maar daar gaan we niet vanuit ;)) en dat je het waarschijnlijk in je serverinstellingen moet zoeken.
  • Als dit niet werkt, kun je de conclusie trekken dat je interne interface op de FreeSCO-bak waarschijnlijk niet goed functioneert. In de eerste plaats zou dat kunnen liggen aan de IRQ en I/O-nummers (je-weet-wel, die getallen die je tijdens de installatie van FreeSCO inklopt en die je met bijv. een DOS-tooltje kunt opvragen/editten). Die zitten niet hard-coded in je netwerkkaarten en kunnen dus best veranderen als je de netwerkkaart in een andere computer zet.
Ga daar eens mee aan de slag - succes :)

• Cartman!
  • Niet online
Nou, ik heb de client nic op 192.168.1.2 gezet en kreeg dus geen enkele verbinding met de router die op 192.168.1.1 zit :( Ik heb verschillende nics in de router gehad inmiddels en t werkt dus echt niet. Hij start wel het interne netwerk, en als ik ifconfig doe dan zie ik netjes eth0 met internet ip. en bij eth1 zie ik 192.168.1.1 staan en dat ie broadcast. Maar er is dus geen verbinding te krijgen op het interne netwerk.... :? Dit moet hem dan toch in de pc zelf zitten ipv de nics. Hoe kan ik die irq's achterhalen? Want bij ifconfig staat dat er gewoon bij en dan is het toch goed :? Die irc's vul ik ook in bij de setup dan. Iemand die me helpt? dit duurt al veels te lang :'(

Verwijderd

Geef eens een print van 'ifconfig'.

Zijn het toevallig twee dezelfde netwerkkaarten? Ik heb wel eens meegemaakt dat software als FreeSCO niet om kan gaan met twee identieke netwerkkaarten en dus chipsets. Je zou een compleet andere kunnen proberen indien nog niet gedaan :)

• Cartman!
  • Niet online
Ik heb dus zon 6 NIC's liggen die freesco moet ondersteunen. En verschillende combinaties leveren hetzelfde op : hij broadcast niks :? Ik ga maar es ff FreeSCO helemaal opnieuw opzetten maar.

Heb zelfs de config en de NIC's in de oude bak gestopt in de hoop dat het dan weer wel werkt, maar niet dus.... lijkt me dat t daarom toch in de FreeSCO config zit ergens :?

Die oude bak die haalt alleen geen 4Mbit wat wel de snelheid is van mn verbinding....ik las ergens over MTU, in ifconfig staan die beiden op 1500. Kan het daaraan liggen dat ik maar zon 2Mbit haal als ik via de router connected ben (met nadruk op ALS want dat moet ik weer voor elkaar krijgen... )

Verwijderd

MTU geeft meestal meer wazige problemen in soms wel/niet dan in constante snelheid, maar het is het proberen waard. Verlaag hem eens een beetje :)

Ik neem trouwens aan dat je ook meerdere kabels hebt geprobeerd enzo, om de hardware uit te sluiten, right?

Als je gaat herinstalleren: let even specifiek goed op de IRQ en I/O-adres instellingen.

• Cartman!
  • Niet online
Ik heb idd. meerdere kabels geprobeerd ja, maar dit mocht niet baten.
Waar kan ik die MTU wijzigen en wat houdt het in verder?

edit : over die irq/adres instellingen, die haal ik uit de info die ik met 'ifconfig' krijg, dit is toch goed :?

[ Voor 32% gewijzigd door Cartman! op 19-08-2004 22:04 ]

Verwijderd

MTU staat voor Maximum Transfer Unit, het maximale aantal bytes dat er in één unit verstuurd wordt. Soms kan het helpen dit aan te passen - waar dit in FreeSCO kan: geen idee :X Moet je even zelf uitzoeken.

IRQ en I/O-adressen haalde je in mijn herinnering altijd op met een soort DOS-tooltje, dat vast voor de door jou gebruikte netwerkkaarten beschikbaar is. Ik durf niet te zeggen of de informatie die met 'ifconfig' meegestuurd wordt instellingen zijn of direct van hardware afkomstig - misschien dat iemand die wat bekender is met Unix dat kan zeggen? :)
Als je echt oude kaarten hebt (ISA) kun je het vaak handmatig met jumpers veranderen.

• ^Ripper
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-07-2025
De MTU staat standaard in Freesco op 1500
Hier hoef je dus niets aan te veranderen want dit het meest optimaal voor netwerken en @home.
Ben wel een beetje verbaasd dat de p1 het niet wil trekken.
Ikzelf gebruik een 486 dx2-66 met een zooi extra modules en nog is de proc maar ~20% belast :)

Trouwens MOET je een dhcp server draaien voor je clients of mag het ook een static ip hebben.
Ikzelf heb de router als IP 10.1.1.100 gegeven, subnet 255.255.255.0
de clients hier draaien op 10.1.1.1, 10.1.1.2 etc.
Is wat makkelijker met poortmappen naar bepaalde pc's.

Probeer eens de tcp settings op je clients te veranderen.
2000/XP is vaak perfect, maar win98 etc wil nog wel eens baten door wat te tweaken.
Ga eens naar www.speedguide.com en download de http://www.speedguide.net/files/TCPOptimizer.exe tool.
Wil nog wel eens helpen

[ Voor 25% gewijzigd door ^Ripper op 19-08-2004 22:53 ]

• Cartman!
  • Niet online
Ik wil dus een dhcp server draaien die gebruik maakt van static leashes, moet je maar eens in de advances opties kijken. Daar geef je de hostnaam en het mac adres op en dan kun je daar een ip aan verbinden. En dat heeft al eens gewerkt bij me. Ik ga zo eens testen met een nieuwe flop, ik zal wel even posten zo of het gelukt is.

• Cartman!
  • Niet online
Nou, ik snap er echt niks meer van.... zelfs met een nieuwe flop wil de NIC geen pakketen verzenden... :'(

Zelfs als ik dus het ip statisch instel op 192.168.1.2 hier dan kan ik geen enkel contact krijgen met de freesco machine.

:'( :'( :'(

edit

Ik heb het probleem gevonden volgens mij : de switch :|

ik heb de kabel direct in de freesco bak gestopt en ik kreeg meteen een ip van de bak.... mn switch lijkt dus verrot :'(

[ Voor 32% gewijzigd door Cartman! op 19-08-2004 23:37 ]

• Cartman!
  • Niet online
even een update :

de 'nieuwe' p1 133 voorzien van NIC's en na een hoop gerommel met verschillende NICs werkt het nu weer, zonder switch ertussen helaas, en ook nog eens op goede snelheden! :)

ik ben weer een beetje blij aant worden ;)

edit : en na em weer aangesloten te hebben om te testen : mn switch doet t ook nog! _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door Cartman! op 20-08-2004 13:26 ]

• valkenier
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 21:14
Dus, waar lag het u aan?

Met een P133 moet je idd makkelijk @home aankunnen. freesco draait hier op een cyrix 120 Mhz met 32 Mb RAM en ik haal moeiteloos 500 kilobyte/s.

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

denk dus kapotte nic

Deze advertentieplaats is te huur!

• Cartman!
  • Niet online
Ik kick hem even, weer een probleempje.
maar RammY : het lag aan de P133 want dezelfde NIC's in nieuwe bak doen het uitstekend dus. Compaq blijkbaar echt brak oid :?

maargoed, mn nieuwe probleem : ik wil dus static leashes opgeven en dat heb ik gedaan. Ik wil mijn eigen bak 192.168.1.2 geven (de router zelf is 192.168.1.1) maar dat wil ie niet, IP Already Exists krijg ik.... Als ik hem static instel op 1.4 of 1.5 doet ie t wel, maar 1.2 wil ie niet aan. de switch is verder leeg dus geen enkel ander apparaat kan dat IP ook ingenomen hebben. Hoe kan ik op de server dat ip 'bevrijden' ?

Verwijderd

g00fy schreef op 01 september 2004 @ 11:04:
maargoed, mn nieuwe probleem : ik wil dus static leashes opgeven en dat heb ik gedaan. Ik wil mijn eigen bak 192.168.1.2 geven (de router zelf is 192.168.1.1) maar dat wil ie niet, IP Already Exists krijg ik.... Als ik hem static instel op 1.4 of 1.5 doet ie t wel, maar 1.2 wil ie niet aan. de switch is verder leeg dus geen enkel ander apparaat kan dat IP ook ingenomen hebben. Hoe kan ik op de server dat ip 'bevrijden' ?
Staat 192.168.1.2 staat nog als in gebruik in de dhcpd.leases file (ik heb geen idee waar Freesco dat opslaat. meestal staat die file ergens in /var), kan ook zijn dat dit ip nog in je arp cache staat (arp -a) probeer hem dan even zelf te verwijderen uit de arp cache.
Pagina: 1