Waarom geeft Windows vaak zelfde melding bij kapotte hd's?

Pagina: 1
Acties:

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:58
Bij mijn zusje is zonet haar harde schijf kapot gegaan. De pc crasht tijdens het opstarten en maakt tijdens het opstarten wat vreemde geluiden (ongetwijfeld veroorzaakt doordat de platters langs de lees/schrijf koppen schuren oid). Opzich niks bijzonders, harde schijven gaan wel vaker kapot.

Wat mij echter opviel was de foutmelding van Windows tijdens het opstarten. Windows melde namelijk iets in de trant van "Could not find Windows\System\Config". Niet de eerste keer dat ik deze melding zie. Ook mijn eigen schijf die een maandje geleden kapot ging kwam met deze melding en in het verleden heb ik het ook gezien bij andere pc's. Mijn vraag: waarom?

1. De schijf is slechts gedeeltelijk kapot. De pc kan immers nog de boot.ini en dergelijke vinden tijdens opstarten.
2. Waarschijnlijk zijn de platters op bepaalde plekken beschadigd.

Kans lijkt me echter MINIMAAL dat verschillende harde schijven kapot gaan opdezelfde plek, namelijk op de positite van Windows\system\config. Waarom komt windows dan toch zo vaak met deze melding wanneer een schijf crasht?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Zeker weten dat de schijf zelf kapot is? Bijv. verkeerde instellingen (harddisk/PCI) of niet 100% OK drivers voor je IDE controllers geven ook wel dit probleem.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Hielko
Misschien dat ik inderdaad vergeten ben om de zet-weirde-geluiden-bij-opstarten-uit-driver te installeren ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Hielko op 18-08-2004 00:12 ]

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Misschien is het wel de plaats waar windows boot.ini schrijft en /config/ .. Mij lijkt het logisch dat hij dat wegschrijft aan het begin van de schijf. De /config/ staat al wat verder op de schijf. Als je hdd kapot gaat , dan zal hij waarschijnlijk in bedrijf zijn. De kans dat hij op die plek bezig is lijkt me groter dan bij boot.ini ... Waarom hij dezelfde fout geeft? Misschien omdat hij /config/ voornamelijk bij het opstarten aanroept , en verder geen/weinig andere bestanden aanroept? Bovenstaande weet ik absoluut niet zeker ofzo , maar klinkt an sich wel logisch?

Raku

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Hielko schreef op 18 augustus 2004 @ 00:11:
Misschien dat ik inderdaad vergeten ben om de zet-weirde-geluiden-bij-opstarten-uit-driver te installeren ;)
:D ff downloaden, staat wel onder de waterkoeling support site van Intel ;)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Hielko
Simulated Zero schreef op 18 augustus 2004 @ 00:20:
Misschien is het wel de plaats waar windows boot.ini schrijft en /config/ .. Mij lijkt het logisch dat hij dat wegschrijft aan het begin van de schijf. De /config/ staat al wat verder op de schijf. Als je hdd kapot gaat , dan zal hij waarschijnlijk in bedrijf zijn. De kans dat hij op die plek bezig is lijkt me groter dan bij boot.ini ... Waarom hij dezelfde fout geeft? Misschien omdat hij /config/ voornamelijk bij het opstarten aanroept , en verder geen/weinig andere bestanden aanroept? Bovenstaande weet ik absoluut niet zeker ofzo , maar klinkt an sich wel logisch?
Niet helemaal. Bij het opstarten gebruikt windows honderden zoniet duizenden bestanden. Zou wel heel toevallig zijn dat het altijd bij hetzelfde bestand fout gaat.

• Quarin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-03 12:43

Quarin

Ondertitel... wasda?

boot.ini is niet persé nodig. Mijn boot.ini is maanden verwijdert/slecht geweest (gewoon wat foute lines erin). En toen zei hij dus. Could not find boot.ini starting from c:/windows. Misschien dat config daarna het eerste is wat hij doet wat dan dus fout gaat?

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Die boot.ini probleem heb ik ook voorbij zien gaan op een vriends pc, maar had er verder geen last van. Alles werkte gewoon.

Wat ik mis is wat voor schijf het is en of je de officiele tooltjes van de fabrikant hebt gebruikt om de fout nog eventueel te kunnen corrigeren.

Mijn buurman had dit probleem ook met een maxtor 60 gig schijf en na een run van powermax gaf hij inderdaad fouten aan die gerepareerd konden worden en schijf werkt weer als vanouds.
(trouwens, net voor de garantie afliep heeft hij de schijf laten rma'n met een foutcode die de schijf later na twee weken wel aangaf om de schijf te laten vervangen.)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wanneer het Windows Register beschadigd of corrupt is (wat natuurlijk een gevolg kan zijn van een gare harddisk), dan geeft Windows de foutmelding dat \Winnt\System32\Config\System\ of \Windows\System32\Config\System\ ontbreekt danwel corrupt is :)

Zie ook:
[google=\\Winnt\\System32\\Config\\System\\ site:support.microsoft.com]
[google=\\Windows\\System32\\Config\\System\\ site:support.microsoft.com]

Wanneer een harddisk gaar is, dan hoeft niet per-se de Register beschadigd raken, maar het is inderdaad een veelvoorkomend gevolg en een van de eerste die je merkt :) Het Register bestaat niet uit 1 bestand, maar uit meerdere bestanden.

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 18-08-2004 11:58 ]

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:34

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
die fout heb ik vaak genoeg gehad met een non-legale Windows XP Pro (zonder SP1), vaak eens in de 2 maanden windows weg :?, terwijl als je hem in een andere pc stopt er alles nog gewoon af kan lezen... maar toch maar geformat en toen deed alles het weer perfect... :P nu heb ik gewoon een Originele XP Home SP1 en die werkt perfect.

Home Assistant Configuratie V&A

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Foute illegale versie dan? Dat mag namelijk niet voorkomen :)
Pagina: 1