Toon posts:

koeler overbodig: processor koeling door de voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik hoorde van een vriend van mij , dat hij een client heeft gehad die had een nieuwe pc (siemens) met daarin een nieuwe manier van processor koeling:

de voeding die koelt de processor,, dus de processor koeler heb je dan niet nodig, ik kan me niet voorstellen hoe dit werkt

heeft iemand hier meer informatie over ik heb al gegoogled maar kon niks vinden

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Bij een oude gateway die ik hier heb staan zit op de processor (PIII 650MHz) alleen een koelblok met een plastic kap die op de voeding zit. Waardoor de voeding de warme lucht wegtrekt. Bedoel je zoiets?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dat had je vroeger (P2) idd wel es, maar dat lukt bij de huidige cpu's echt niet meer. Tenzij je een voeding hebt met een extra fan die behoorlijk hard draait. Maar dan heb je alsnog 2 fans en heeft het helemaal geen nut.

[ Voor 18% gewijzigd door Palomar op 17-08-2004 23:26 ]

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025

Cheese_man

Waarom kiezen?

Daar is niets nieuws aan hoor. Meerdere OEM systeempjes hebben dat systeem. Grote sink op CPU en dan flinke fans in de voeding. Vaak nog met een casefan vlak achter de CPU. Of het ook voldoende is voor de huidige generatie heethoofden.....tsja, met een extreem goed blok is veel mogelijk.

reserveringshouder Tesla Model 3

Verwijderd

Topicstarter
aha jah ik zal s informeren of het een snelle kast is of niet ff wat meer specs
anders vraag ik me af hoe het werkt

hij zegt wel dat je em echt (bijna ) niet aan hoort staan

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je hebt ook wel stille cpu fans die je bijna niet hoort. Ik heb mn eigen PC ook zodanig getweakt dat ie zo goed als stil is (zalman cpu fan + passieve vga heatsink, fluid bearing harde schijf en stille temp. geregelde voeding). Dat is allemaal niet zo superduur of geavanceerd, dus veel OEM systeembouwers (zoals Siemens) zullen dit ook wel gebruiken. Sterker nog, ze moeten wel, want vanwege allerlei ARBO normen mogen PC's op kantoren nog maar heel weinig geluid maken.

[edit] al zou dat koelen door voeding misschien wel kunnen als je een hoge kwaliteit koelblok gebruikt (ala Zalman) en dit met een fanduct oid rechtstreeks op de voeding aansluit. Als je dit een beetje goed ontwerpt met een niet te snelle CPU (celeron oid) wil het misschien nog wel lukken.

[ Voor 26% gewijzigd door Palomar op 17-08-2004 23:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
binnen kort krijg ik fotos door gestuurd, die post ik dan misschien dat er dan wat meer duidelijikheid komt

Verwijderd

Zo ingewikkeld is dat toch allemaal niet? De Zalman CNPS 6000-serie wordt met een losse fan geleverd, die je eigenlijk ook wel in een voeding zou kunnen plaatsen.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:19

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een cpu zonder koeler zal snel gaar worden, 11 kansen op 10 bedoelt hij dat er geen ventilator op de koelvin op z'n cpu staat. Tenzij als hij over antieke cpu's (z80, 286, 386,...) spreekt.

Men kan een overmaatse koelvin op een cpu zetten en de opgewarmde lucht laten weg zuigen door de voeding-ventilator.

[ Voor 3% gewijzigd door rapture op 18-08-2004 00:01 ]

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44

MBV

Op de TH-Rijswijk hebben de leraren ook zo'n ding. Echt, je hoort ze niet! Toch eens aan beheer vragen hoe zo'n ding er van binnen uitziet. Fujitsu-siemens, zoiets: http://www.value4you.nl/datasheets/ds_scenic_e.pdf

Verwijderd

Das al 'oud' hoor. De ventilator van de voeding zit verder naar binnen, en op de processor gericht, daar zit een koelblok op. Beide worden zo gekoeld. Verder zit er ook nog een tunnel van plastik bij, zodat er geen lucht verloren gaat. Werkt prima, zolang die ventilator maar blijft draaien :)
Pagina: 1