Toon posts:

autoradio geheugen werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 18.628 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn nieuwe autoradio (SONY CDX-R3300) in m'n VW polo (ongeveer 5 jaar oud) ingebouwd. De stekkertjes van de standaard autoradio pasten precies op de aansluiting van de nieuwe radio, dus kan niet het probleem zijn.
Toch gebeurt het steeds dat als ik de auto start en/of de radio aanzet dat de radio gereset is en opnieuw alle zenders en dergelijke opnieuw ingesteld worden.
Ook bij het afspelen van een cd gaat hij dan niet verder waar hij gebleven is.
Het vreemde is dat als ik de sleutel maar enkele minuten uit het slot haal, dat dan wel alle instellingen bewaard blijven en dat de cd verder gaat waar hij was gebleven. Iemand hier mischien een verklaring of oplossing voor ???

• Dupje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 10:03
Mss komt het door het feit dat je autoradio niet aan de vaste stroom hangt? Dus als je contact afligt de autoradio geen spanning krijgt, waardoor hij dus de zenders vergeet. Dat was bij mij het geval, gewoon draadje gewisselt en het probleem was opgelost. Mijn radio gaat nu wel niet aan als ik start, maar ik moet hem apart aansteken, maar dat kan ook zonder dat het contact aanligt.

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:00
Ik had dat ook met exact dezelfde radio. Bij mij moest er iets gebeuren met geel & rood (samenpakken ofzo zei die vent van de garage)... Dat heeft ie gedaan en sindsdien onthoud ie alles :)

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• stfn345
  • Laatst online: 15-12 14:08
Klopt..
Een autoradio heeft over het algemeen 2 soorten 'stroom'

1 voor constante stroom (aangesloten op de accu) <-- deze is nodig voor het geheugen
1 voor geschakelde stroom (aangesloten op contact) <-- met deze kan de radio uit indien het contact wordt omgedraaid.

Wanneer je deze samen bind heeft hij altijd stroom, en moet je hem ook met de hand afzetten

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

-ScuL- schreef op 17 augustus 2004 @ 23:10:
Ik had dat ook met exact dezelfde radio. Bij mij moest er iets gebeuren met geel & rood (samenpakken ofzo zei die vent van de garage)... Dat heeft ie gedaan en sindsdien onthoud ie alles :)
das geen mooie oplossing. Geel is normaalgesproken je schakeldraad en heeft itt tot rood alleen maar spanning als de auto op contact staat. Als je ze samenpakt dan kun je de radio dus ook aanzetten als je geen sleutel op het slot hebt.
Je kan beter even kijken of je de rode en de gele niet kan omwisselen. Goede kans dat hij dan wel werkt.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-12 15:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

De gele en rode draad zijn resp. de 12 Volt permanent voeding en de 12Volt contact voeding. Waarschijnlijk zijn deze twee nu net omgedraaid. Dat had ik ook met mijn Pinoneer radio. in het geval van mijn Pioneer radio kon ik gewoon de twee voedings kabeltjes achter in de radio los halen en omwisselen.

Je moet ze NIET samenpakken, maar gewoon omwisselen, zodat er een altijd via het contact loopt en de radio ook uitgeschakeld kan worden.

[ Voor 20% gewijzigd door _Dune_ op 17-08-2004 23:17 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Je constante stroom en geschakelde stroom zitten verkeerd om. Dat zijn de rode en de gele draad op de ISO-stekker. Mijn Sony radio (in een Peugeot 306) had hetzelfde probleem. Even de draadjes omwisselen en klaar. Met een beetje geluk zitten er stekkerverbindingen in de draden. Anders moet je de ISO-stekker even opereren.

• ScuL
Atgast schreef op 17 augustus 2004 @ 23:14:
[...]

das geen mooie oplossing. Geel is normaalgesproken je schakeldraad en heeft itt tot rood alleen maar spanning als de auto op contact staat. Als je ze samenpakt dan kun je de radio dus ook aanzetten als je geen sleutel op het slot hebt.
Je kan beter even kijken of je de rode en de gele niet kan omwisselen. Goede kans dat hij dan wel werkt.
Klopt maar ik houd altijd de OFF-button 3 seconden in voordat ik de auto verlaat, dan staat hij 100% zeker uit en weet ik ook zeker dat de accu niet leeggeslurpt wordt. -> Zie ook de Sony-manual op dit punt, het staat er bij met een uitroepteken! <-
Mijn auto is zo ouderwets dat ik betwijfel of automatisch-aan/uitschakelen bij het omdraaien van het contact überhaupt wel zou werken :)

[ Voor 7% gewijzigd door ScuL op 17-08-2004 23:19 ]

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:15
Mijn auto is zo ouderwets dat ik betwijfel of automatisch-aan/uitschakelen bij het omdraaien van het contact überhaupt wel zou werken
Het zit al op mijn peugeot uit 1986 :P

bovendien is het gewoon fijner als alles vanzelf uitgaat als je de auto uitstapt (lampen, radio etc).

• ScuL
Mijn auto is van 94... Lampen gaan vanzelf aan/uit bij het omdraaien van het contact dus die staan ook permanent aan. Met een eerdere autoradio wilde het niet dus ik heb het advies van de garage maar opgevolgd en het zo gelaten. Het gaat erom dat mocht het omdraaien niet werken het ook nog op deze manier kan! ;)

• Cruise Control
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-07-2024
Raymond schreef op 17 augustus 2004 @ 23:23:
[...]

Het zit al op mijn peugeot uit 1986 :P

bovendien is het gewoon fijner als alles vanzelf uitgaat als je de auto uitstapt (lampen, radio etc).
De BX (uit '89) van mijn zwager had geen geschakelde stroom op de radio-aansluiting. Daardoor werkte het automatisch in- en uitschakelen van zijn (toen) gloednieuwe Pioneer radio (2001) niet. Er werkte nog meer niet (weet niet meer precies wat) totdat we een schakelaar aan de achterkant van de radio hadden omgezet. Die BX had geen ISO-stekker; die hebben we er na wat quality time met een multimeter zelf aangeknutseld. Was ook nog goed voor de inruilwaarde :-)

Verwijderd

kijk eens in Autoradio: krijgt een reset

misschien helpt het? Het probleem daar was dat de kleuren van de draden aan de radio net iets anders waren dan in de stekker van de auto...
edit:
met mooie foto's trouwens...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 23:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
thnx voor de vele reacties!!
als ik tijd heb ga ik eens proberen het gele en rode draadje om te wisselen.
K vind het alleen zo vreemd dat het geheugen wel blijft als ik de sleutel binnen 1 of 2 minuten weer in het slot steek!? iemand hier een verklaring voor??

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 22:32:
K vind het alleen zo vreemd dat het geheugen wel blijft als ik de sleutel binnen 1 of 2 minuten weer in het slot steek!? iemand hier een verklaring voor??
Er zit een condensator in om start-dippen op te vangen, die houd het geheugen 10 sec vast (of langer).

Naar id, de rode en de gele omdraaien. Dat geldt altijd als je een japanse radio in een duitse auto stopt en vica versa.

Verwijderd

Check ook even of je massa draad nog wel goed in stekker zit .

Daat zat bij mij nl. het probleem , de aansluiting was iets verschoven wat de
zelfde klachten gaf als je aangeef .

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-12 15:43

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 22:32:
In de draadboom achter mijn Pinoeer radio zit zelf een kleine accu waardoor hij zijn instellingen nog een tijd bewaard, zelfs als je alle voedinskabels los trekt.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Hallo,

Ik heb een Opel Astra van ongeveer 10 jaar oud, ik heb daar juist een nieuwe radio voor gekocht, maar nu kamp ik met het geheugenprobleem, m.a.w. als ik mijn contact afzet ben ik al mijn geporgrameerde zenders kwijt. Ik weet dat ik het probleem kan oplossen daar de rode en de gele kabel te verwisselen maar ik krijg mijn radio er niet meer uit :-s! Weten jullie toevallig een andere manier, via de batterij zelf ofzo? Ik zou graag willen dat mij radio consant stroom krijgt en dat ik hem aan of uit kan zetten wanneer ik dat zelf wil... Wie kan er mij helpen ?

Joeri

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-12 23:35
Even aan de lokale garage vragen of ze hem er uit halen (voor een paar euro ofzo)... die hebben een soort beugels waarmee ze bijna elke radio er zo uit kunnen pakken :)
Pagina: 1