Linux op laptop met defecte cd-rom drive installeren

Pagina: 1
Acties:

• LocoShady
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Ik heb een laptop hier
- 64 MB-ram
- pentium 2(kan nergens vinden op hoeveel mhz ook niet in de bios ofzo :{ )
- flopy drive
- 9 gb hardeschijf

en een deffecte cd rom drive :{
en nu wou ik hier graag linux op installeren (er staat op dit moment windows 98 op)
en ik heb een dvd liggen van mandrake 9.2 die ik er dus als het eventueel zou kunnen op zou willen hebben.. maar nu vraag ik me af of dat gaat lukken om het te installeren via het netwerk..
ik bedoel het is geen probleem om die dvd in een andere pc e stoppen (zo installeer ik normaal namelijk ook vanalles op die laptop) alleen kan dat ook met ene besturingssysteem.. want als er niks op die laptop staat dan zou die niet weten hoe die moet omgaan met het netwerk laat staan dat ik er iets vanaf kan installeren toch ?
nu hoop ik eigenlijk dat ik niet slim genoeg ben en dat het wel kan.. en dat iemand me even kan helpen :)

en aangezien de search van got zelf niet werkt en ik ook via google niets kon vinden (ook niet op got via google)

• zazra
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-06-2025
Als het goed is moet dat gewoon werken zolang je een image boot die netwerk-install ondersteuning geeft.

Kheb er niet echt ervaring mee maar het zou gewoon moeten werken.
Anders zou je debian kunnen proberen en de pakages van inet halen.

Veel suc6 iig

Verwijderd

Bij de meeste distro's staat een extra handleiding voor netwerkinstallaties. Geen probleem dus!

• LocoShady
ik heb er een heel tijdschrift bij maar er staat alleen bij hoe je een bootfloppy kan maken voor als je niet kan booten vanaf cd of dvd..

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Is die laptop wat traag voor mandrake (aannemede dat je default setup icm kde gaat draaien)m 64 mb is weinig voor hedendaagse grafische georieteerde distros (en de cpu zal ook wel niet echt snel zijn)

Ik weet niet of mandrake een ftp install vanaf floppy ondersteunt maar zo niet dan met je eens gaan kijken naar debian's netinstall of suse (ik d8 dat die ok ftp installs aanboden)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Op de CD-ROM/DVD staat een bestandje met instructies. 'Install.htm'. Staat ook in hoe je een netwerk-install doet, en daar heb je voor nodig: een floppydrive met een bootflop erin, een harddisk, en een netwerk-kaart die herkent wordt door Mandrake, eventueel met de extra driver-floppy.

Een andere optie is de harddisk eruit peuteren, elders installeren, en weer terugzetten. Dat gaat met linux een stuk beter dan met andere besturingssystemen.

(Ik draai Mandrake 10.0 op een oude Celeron 333-laptop met 192Mbyte geheugen, en dat presteert prima.)

(Niet alleen ftp, maar ook http, nfs, lokaal fat, fat32, en ext2/3 en zelfs direkt uit niet-gebrande ISO's op een partitie. Een lijstje voor installatie bruikbare ftp- en http-servers vind je op http://www.mandrakelinux.com/en/ftp.php3#586
Debian is nou bepaald niet de ideale beginners-distro..)

[ Voor 35% gewijzigd door burne op 17-08-2004 23:18 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-02 00:09
Ik draai Mandrake 10.0 op een oude Celeron 333-laptop met 192Mbyte geheugen, en dat presteert prima.
Mja, 192 is anders wel wat anders dan 64mb ;)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• LocoShady
ik heb even gekeken nar de systeem eisen van mandrake en dat is minimaal 32 en 64 aangeraden dus dat moet gaan lukken..

nu had ik een floppy gemaakt om via een netwerk te installeren maar een ftp install kan niet (daarvoor heb ik wel te weinig geheugen) maar een NFS install kan wel.. voor een ftp install had ik nu een uitgebreide how-2 maar voor via NFS niet.. en ik zou ook niet weten hoe ik een nfs server moet opzetten..

weet iemand misschien daar een goede tutorial voor (liefst nederlands maar engels is ook goed :) )

ben zelf nu druk aan het googelen ervoor

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:50

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

nfs install gaat je alleen lukken als je al een linux machine hebt. Voor zover ik weet kan je namelijk met windows geen nfs-share maken (en als dat wel kan, wil ik dat graaaaag weten).
Http en ftp kunnen beide weleens problemen opleveren, aangezien die beide iets van 92mb geheugen nodig hebben...

Een mogelijkheid is om op je harddisk een partitie te maken met daarin de complete cd/dvd en daar vandaan installeren (methode wordt ook vermeld in een help bestand dat op je dvd staat).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
deepbass909 schreef op 18 augustus 2004 @ 17:04:
nfs install gaat je alleen lukken als je al een linux machine hebt. Voor zover ik weet kan je namelijk met windows geen nfs-share maken (en als dat wel kan, wil ik dat graaaaag weten).
Er zijn wel nfs-servers voor windows hoor, al jaren, en tegenwoordig kan het vast ook met SFU (services for unix, http://www.microsoft.com/windows/sfu/ ) van MS zelf.

Verwijderd

Debian (www.debian.org) kan geinstalleerd worden met behulp van 2 floppies voor het begin van de installatie en verder met ftp. Debian heeft als voordeel dat het gemakkelijk te gebruiken is integenstelling tot wat sommige mensen zeggen en dat er goede tutorials voor zijn + het draait goed op lage systeemeisen aangezien je door de goede packetmanager simpel alleen de software op kan zetten die je nodig hebt.
Via google kan je aan veel handleidingen komen die je aan de hand nemen tijdens de wat lastige installatie. Als het eenmaal geinstalleerd is draait het als een zonnetje :)

• LocoShady
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 17:18:
Debian (www.debian.org) kan geinstalleerd worden met behulp van 2 floppies voor het begin van de installatie en verder met ftp. Debian heeft als voordeel dat het gemakkelijk te gebruiken is integenstelling tot wat sommige mensen zeggen en dat er goede tutorials voor zijn + het draait goed op lage systeemeisen aangezien je door de goede packetmanager simpel alleen de software op kan zetten die je nodig hebt.
Via google kan je aan veel handleidingen komen die je aan de hand nemen tijdens de wat lastige installatie. Als het eenmaal geinstalleerd is draait het als een zonnetje :)
ja maar heb ik voor die ftp install wel genoeg geheugen dan ?

Verwijderd

Daar ben ik 99% zeker van, niet 100% omdat ik zelf geen ervaring heb met een debian installatie op zo'n "slecht" systeem. Maar aangezien debian lang niet zo zwaar is als mandrake lijkt me 64mb meer dan genoeg voor zo'n ftp install.
Er is trouwens ook een goede debian handleiding te vinden in de FAQ van NOS forum hier op GOT. Trouwens debian is geen distro zoals mandrake in de zin dat je een simpele installatie krijgt + meteen met een desktop kan beginnen. Ik kan het dus alleen aanraden als je echt geinteresseerd bent in linux en de motivatie kan opbrengen om een tutorial tevolgen. Niet dat het een week zal duren, maar het is ook weer zeker geen installatie van een uur zoals bij windows en gaan met de banaan ;) Als je een goede handleiding hebt en je hardware werkt mee (wat me geen probleem lijkt aangezien het geen nieuwe exotische hardware is) ben je er in een goede twee dagen als beginner :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 20:59 ]

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:58

raswic

It is I

Voor een Debian ftp installatie is die 64 MB wel voldoende. Hoe bijv KDE later gaat werken weet ik niet maar de installatie gaat wel.
Ik heb namelijk een keertje met 12 MB geinstalleerd op een "slechter" systeem, ongeveer een jaartje terug.

Verwijderd

Je kunt natuurlijk ook via een floppy je laptop booten met minimale linux er op, hiermee je hardeschrijf inrichten en daarna gewoon Gentoo of andere linux distro downloaden en installeren.

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-02 13:37

sphere

Debian abuser

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 00:17:
Je kunt natuurlijk ook via een floppy je laptop booten met minimale linux er op, hiermee je hardeschrijf inrichten en daarna gewoon Gentoo of andere linux distro downloaden en installeren.
Ja, leuk compilen, de hele dag op een p2 met 64MB...

@TS: Je kan er wel linux op zetten, en het maakt niet zoveel uit wat, maar ik denk dat je tegen problemen aan gaat lopen als je er ook X (de grafische schil zeg maar) op wil draaien, want daar kom je gewoon wat geheugen voor tekort.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Verwijderd

Weet je zeker dat jou geheugen te klein is voor een ftp install, of dat dit te weinig geheugen inhield voor een grafische install?
Draai hier nl MDK 10 met IceWM op een Toshiba Libretto 100CT en dat gaat nog best aardig ook met 32mb, 2,1Gb Hd en een 166MMX, hoewel ik wel overweeg om wellicht Damn Small Linux een proefritje te geven, lijkt me voor zo'n beperkte config ook wel wat.
Anyway, bij de MDK installatie moet ik in textmode draaien omdat er te weinig RAM is voor een grafische install, ftp installatie gaat echter uitstekend!
Pagina: 1