Toon posts:

[XP] BSOD na installeren SP1*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als ik sp 1 geinstallerd heb crashed mijn pc regelmatig.
Als ik sp1 niet installeer kan ik mijn harde van 160 Gb maar gedeeltelijk ca 135 Gb gebruiken, zonder sp1 geen problemen, mijn gedachten gaan uit naar een conflict met mijn moederbord een shuttle AK12a.
Op mijn andere pc met een MSI moederbord geen enkel probleem.
Al verschillende keren Xp opnieuw geinstalleerd evenals sp1.
Maar steeds na het installeren van sp1 crasht de boel.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Lionbird,

Hier kunnen we natuurlijk helemaal niets mee in deze vorm :) Welk OS draai je (zie ook de Windows Operating Systems Policy), wat heb je zelf al geprobeerd om dit op te lossen, welke foutmeldingen krijg je dan precies, en meer van dit soort info :)

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik was wel erg summier.
Ik draai windows XP, mobo: shuttle AK12A CPU:Athlon 1400, GPU:geforce 2 ti(Leadtek), Samsung 160 Gb harde schijf.

Alles draaide probleemloos tot ik XP Servicepack1 installeerde, de computer hangt dan op de gekste momenten(freeze) of ik krijg een BSOD met de bekende IRQ foutmelding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL .

Wat heb ik al gedaan: alle overbodige hardware uit de computer; alles een aantal keren opnieuw geinstalleerd ( na formateren en opnieuw partioneren harde schijf), probleem blijft.

Servicepack 1 verwijderd; probleem over, echter nu kan ik maar ca 135 Gb van mijn
harde schijf gebruiken en zit ik met allemaal veiligheidslekken.

Het geheugen heb ik al een keer vervangen, hielp ook niets.

De temperatuur van het mobo en de CPU blijft ook ruim binnen de perken.
De voeding is ook het probleem niet.

Nu vermoed ik zelf dat het aan het mobo ligt, en wil ik dit vervangen, dit betekent tevens nieuw geheugen (DDRAM ipv SDRAM); best duur dus allemaal, daarom wil ik weten of mijn vermoeden juist kan zijn en/of er nog een andere oplossing is.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44
Titel fix

Verwijderd

Vraagje, heb je een gelicenseerde of een gekopieerde versie van XP??

Het kan best dat XP SP1 daarover valt. Dan krijg je namelijk ook een blauw scherm.

En het feit dat je maar 135GB kan benaderen, kan kloppen, in XP zonder service pack zit een bug die niet meer dan 135GB kan herkennen.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

das geen bug.

Zoek maar eens op EnableBigLBA.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 17:14:
Alles draaide probleemloos tot ik XP Servicepack1 installeerde, de computer hangt dan op de gekste momenten(freeze) of ik krijg een BSOD met de bekende IRQ foutmelding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
Start je PC dan nog wel in safe mode? :)

Verwijderd

Topicstarter
De computer start gewoon op, blijft enige tijd werken, en dan hangt hij opeens,
of ik krijg een BSOD met de IRQ melding.
De ene keer al na 5 minuten, dan weer pas na een half uur.
Ook het programma waarin dit gebeurd is steeds verschillend.

Ik vermoed dat een van de nieuwe bestanden van Service pack 1 een conflict geeft met een van de chips va het moederbord.
Ik heb steeds de nieuwste drivers van via de 4in1 serie 4.53 geinstalleerd.

Op mijn andere pc met een MSI moederbord en een Duron 800; geen problemen met dezelfde programma's, hier dus wel Windows XP en servicepack 1 probleemloos draaiend.

De oorzaak moet volgens mij dus aan de hardware liggen! en niet aan de software.

Service pack 1 conficteerd dus met een van de hradware componenten.
Vermoedelijk het moederbord, vandaar dat ik dat wil vervangen, maar omdat het geheugen dan ook vervangen moet worden is het niet goedkoop, en wil ik toch wat meer weten voordat ik het doe.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
wanneer je een illegale key gebruikt hebt, zou hij voor de installatie van SP1 dit aangeven, en weigeren SP1 te installeren.
Ik heb nog nooit gehoord van of ervaring gehad met blauwe schermen door een illegale windows-key.

Wanneer je een engelse versie van Windows XP gebruikt zou je SP2 kunnen proberen, het is mogelijk dat het probleem daarin is opgelost.

edit: heb je iets overgelockt? Misschien kan je het proberen met je memory-timings iets losser?

[ Voor 13% gewijzigd door bigfoot1942 op 20-08-2004 17:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik al zei: Xp is al zonder problemen op mijn ander PC geinstalleerd evenals Servicepack 1 daar kan het dus niet aan liggen.

Ik heb niets overgeklokt en de meest zekere BIOS instellingen ingesteld.

Het blijft vreemd dat zonder SP1 alles probleemloos werkt, en met SP1 niet meer.
Pagina: 1