Speakerkabels gezocht voor de kleine beurs!

Pagina: 1
Acties:
  • 337 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-05 13:25

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Heel even de situatie kort uitleggen. Ik heb een Marantz SR4300 met voorheen 5 Pioneer satellietspeakers, en nu 3 satellieten en 2 * B&W DM220's (grote 3-weg speakers die ik als fronts in DD en DTS gebruik, en voor stereo).

Nu zijn die satellieten gewoon simpel met een schroef-constructie op de Marantz aangesloten en met een klemcontructie op de speaker zelf. De kabel is gewoon een redelijk dunne standaard speakerkabel. Allemaal niet ideaal dus.

Ik wil beginnen om nu de Marantz met banaanstekkers (beide kanten vd kabel) te gaan verbinden met de B&W's.

Wie weet er een goede speakerkabel + goede banaanstekkers (4 dus) voor me? Als ik dit op htforum.nl vraag komen ze met kabels van 15,- / m of meer aanzetten en dat is me iets te gortig. :P Meer dan zeg 25,- totaal wil ik er toch zeker niet aan uitgeven.

Iemand een tip?

[ Voor 10% gewijzigd door FaceDown op 17-08-2004 21:02 ]

Groetjes, FaceDown.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

ga gewoon naar de lokale electroboer en koop daar speakerkabel van 1 tot 3 euro/meter. Is meer dan goed zat hoor! Of je moet natuurlijk een van die mega interlink/speakerkabel freaks zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 17-08-2004 21:05 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Nee dat ben ik niet, maar ik ben toch wel benieuwd of ik verschil hoor met een duurdere kabel.
Verschil tussen een speakerkabeltje vastschroeven (met een plastic schroef in het geval van de Marantz) of een banaanstekker; ga ik dat wel horen?

Groetjes, FaceDown.

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

tja, het blijft een heikel punt, die kabels...
mijn mening: Haal gewoon een beetje dikkere kabel die goed soepel blijft (de mantel dus).
Eventueel pak je t wetenschappelijk aan en ga je met de multimeter kijken hoeveel weerstand de betreffende kabel in de schaal legt. Als dit minder is dan 5% ofso dan de gelijkstroom weerstand van je speaker dan denk ik niet dat je je ernstig zorgen hoeft te maken ;)

bij een 4 Ohm speaker mag de kabel dus niet meer dan 0.2 Ohm weerstand hebben over de te overbruggen afstand.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

zoals deepspace al zegt de lokale elektraboer
en neem dan iets van 2,5/4mm2 wat een beetje fijn is dus geen grove electrakabel.
En banaan stekers zijn imo totaal nuteloos behalve als je iedere dag speakers wisselt dus gewoon aandraaien die zooi

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Nee ga je niet horen, maar een banaanstekker werkt wel netter, sneller en prettiger.

Verwijderd

jag als je je speakers 1 keer aansluit en er niet elkedag meegaat rommelen wat is dan de meer waarde van banaanstekkers

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb geen ervaring met banaanstekkers; hoe maak je die aan kabels vast? Ik kan me voorstellen, dat wanneer je ze soldeert je ieg geen of minder last van errosie hebt; waar ik nu dus wel last van heb met die koperen uiteindes van de kabel.

Groetjes, FaceDown.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Banaanstekkers draai je bovenop een dopje los waardoor er een gaatje vrijkomt. Kabeltje erin, aandraaien en hij zit vastgedrukt. En daarna kan je ze heel makkelijk als een stekkertje in je speakerterminals drukken :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

FaceDown schreef op 17 augustus 2004 @ 21:12:
Ik heb geen ervaring met banaanstekkers; hoe maak je die aan kabels vast? Ik kan me voorstellen, dat wanneer je ze soldeert je ieg geen of minder last van errosie hebt; waar ik nu dus wel last van heb met die koperen uiteindes van de kabel.
Met OFC koper heb je daar minder last van. Meestal is dat koper ook wat spoepeler in mijn ervaring. Banaanstekkers zijn er in verschillende soorten en maten, zo zijn er die je moet solderen, en andere die je moet knijpen... Gewoon naar de winkel en kijken wat ze hebben.

He JT, ik dacht dat jij een stuk rennen was :?

[ Voor 4% gewijzigd door voodooless op 17-08-2004 21:16 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Offtrack
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13:31

Offtrack

Ondertitel

FaceDown schreef op 17 augustus 2004 @ 21:12:
Je kan toch de koperen uiteindes van je kabels ook ff in elkaar draaien en solderen?

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Offtrack schreef op 17 augustus 2004 @ 21:16:
[...]

Je kan toch de koperen uiteindes van je kabels ook ff in elkaar draaien en solderen?
Dat kan ja. Maar banaanstekkers lijken me sowieso handiger. Het is zo'n enorm geklooi om die draden erin te frotten als ik m'n speakers heb los gehad..

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Banaanstekkers zijn echt hemels, ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan die schroefterminals. Ik heb dan ook al mijn aanlsuitingen aan de receiver kant gebanaand. Zo kan ik nog eens met m'n fronts naar beneden wandelen als ik daar zin in heb.

Geluidsverschil zul je no-way gaan horen. De geleiding gaat er trouwens niet op vooruit dus theoretisch zou je eerder een verslechtering waarnemen. ;)

Verwijderd

van solderen en dan schoeven word het ech niet beter want op een gegeven moment kruipt de soldeer er tussen uit en heb je en slecht contact

het is trouwens corosie of oxidatie en in geen geval erosie of jou kabelz zijn van steen/aarde en ze liggen in een rivier :P

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54

TTLCrazy

Listen to Frankie

Kruipt de soldeer er tussen uit :?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

Verwijderd

ja neem een klont soldeer en knijp er met een tang op het vervormt en verkruimelt soms zelfs een beetje
dit gebeurt ook in een speaker terminal wel langzaam maar ik heb er wel eens last van gehad

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Ik heb mn speaker kabels jaren lang zo aangesloten gehad, nooit problemen mee gehad. Wil niet zeggen dat dat de beste manier is uiteraard.

Anyway, back on topic, ik zou gewoon wat dik speaker draad halen 4 of 6 mm2 en daar wat fatsoenlijke stekers aan solderen. Persoonlijk geloof ik niet in speaker kabels van 100 EURO de meter, maar dat is een andere discussie.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 21:27:
[..]
het is trouwens corosie of oxidatie en in geen geval erosie of jou kabelz zijn van steen/aarde en ze liggen in een rivier :P
:D Inderdaad :P

Groetjes, FaceDown.

• mymind*
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 17:02

mymind*

A Beautiful Mind

Er is op het moment een inkoopactie bezig op inkoopacties.net bij een electronicahandel in duitsland.

In de inkoopactie zelf staan nog geen vergulde bananstekers, maar die kun je wel toe laten voegen. Ik wilde ze zelf ook al toe laten voegen.

De link naar de betreffende inkoopactie: http://www.inkoopacties.net/ia/c1z1plv1

Ze hebben er ook speakerkabel. Misschien is het wat voor je.

[edit]

Een paar voorbeeldjes:
een vergulde banaansteker 1,30 per stuk
10m 4mm2 speakerkabel 8 euro

[ Voor 62% gewijzigd door mymind* op 17-08-2004 21:55 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
TTLCrazy schreef op 17 augustus 2004 @ 21:37:[..]
Anyway, back on topic, ik zou gewoon wat dik speaker draad halen 4 of 6 mm2 en daar wat fatsoenlijke stekers aan solderen. Persoonlijk geloof ik niet in speaker kabels van 100 EURO de meter, maar dat is een andere discussie.
Waar staat dat # mm eigenlijk voor, oppervlakte van doorsnede? De kabels die ik nu heb hebben een diameter van +/- 1,5 mm.

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

ik heb CAT5 utp kabel van 0.5euro per meter
die is gevlovhten

http://users.skynet.be/HomeTheater/fotos/speakercat5.jpg

• TTLCrazy

TTLCrazy

Listen to Frankie

Oppervlakte van de doorsnede idd.

Hier staat wat interessante info erover

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

deepspace schreef op 17 augustus 2004 @ 21:16:
[...]
He JT, ik dacht dat jij een stuk rennen was :?
offtopic:
Allang terug man :P Ik ren geen heel uur ofzo :P

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Als je zin hebt om te knutselen kan je van UTP ook een speakerkabel maken. Of het beter is in jouw situatie weet ik niet. Echter veel mensen die het geprobeerd hebben vinden het een verbetering (nee geen discussies of dat waar of niet waar is). Het kan met 3, 6 of meer kabels :).

http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

FaceDown schreef op 17 augustus 2004 @ 21:46:
[...]

Waar staat dat # mm eigenlijk voor, oppervlakte van doorsnede? De kabels die ik nu heb hebben een diameter van +/- 1,5 mm.
Correct :) Eigenlijk is 't ook x mm2 maar schijnbaar is iedereen te lui om die twee omhoog te tillen ;)

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeR op 17-08-2004 21:51 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
CyBeR schreef op 17 augustus 2004 @ 21:51:
[...]

Correct :) Eigenlijk is 't ook x mm2 maar schijnbaar is iedereen te lui om die twee omhoog te tillen ;)
Right.. ik heb dus nu 1,76mm2 wat erg weinig is voor een grote 100watt speaker denk ik? Is maar een standaard kabeltje..

Groetjes, FaceDown.

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Oeps, my bad, quote i.p.v. edit :(

[ Voor 97% gewijzigd door mymind* op 17-08-2004 21:58 ]

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Bedankt voor de tip! Ik ga morgen ff bij de lokale audioboer kijken, en als die niks heeft of dat te duur is, dan bestel ik daar denk ik wel.

[ Voor 0% gewijzigd door FaceDown op 17-08-2004 21:58 . Reden: Ik had het wel gezien hoor ;) :P ]

Groetjes, FaceDown.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 31-07 13:27
Reichelt heeft niet zulke hoge verzendkosten. Als jullie allebei banaastekkertjes willen, kan je die beter zelf ff bestellen.

Ik heb zelf ook een keer meegedaan aan een IA bij Reichelt, maar ik had gewoon zelf moeten bestellen. Ik heb op een order van €130 (oid) iets van 10 of 20 euro bespaard. Dat was al het gehannes en lange wachten niet echt waard :P

• mymind*

mymind*

A Beautiful Mind

Raymond schreef op 17 augustus 2004 @ 22:16:
Reichelt heeft niet zulke hoge verzendkosten. Als jullie allebei banaastekkertjes willen, kan je die beter zelf ff bestellen.

Ik heb zelf ook een keer meegedaan aan een IA bij Reichelt, maar ik had gewoon zelf moeten bestellen. Ik heb op een order van €130 (oid) iets van 10 of 20 euro bespaard. Dat was al het gehannes en lange wachten niet echt waard :P
De minimale bestelling moet geloof ik 100 euro zijn, en de topicstarter wilde er niet meer dan 25 euro aan uitgeven.

Ikzelf ben nog aan het twijfelen of ik bestel. Ik zit met m'n setup nog niet op de uiteindelijke lokatie (appartement moet nog opgeleverd worden), dus ik weet niet wat ik precies nodig heb aan materiaal (kabel en stekers). En alleen de stekers komen we er niet.

• FaceDown

FaceDown

Storende factor.

Topicstarter
Ik heb nu een en ander gelezen over kabels van CAT5 op htforum.nl. Dit moet echt een geweldige oplossing zijn! Ik denk dat ik dit dus maar eens ga proberen.

Het schijnt een hoop werk te zijn. De beste oplossing lijkt te zijn met 4 kabels, die je eerst helemaal stript (dus CAT5-omhulsel eraf en pairs uit elkaar halen). Daarna moet je ze op een bepaalde manier vlechten. Alle gekleurde draden worden vervolgens de plus en alle witte de min (of andersom natuurlijk).

Heeft iemand hier ooit een dergelijke kabel gemaakt?

Groetjes, FaceDown.

Verwijderd

Heb ik eens gedaan, wat je krijgt is een cool ogende onhandige speakerkabel.

Haal gewoon 2,5mm2 bij Speakerenco voor €1,30 of 4 mm2 voor €2 per meter. Bananen moet je daar dan maar laten liggen, die zijn vrij prijzig. Maar je krijgt een hoop koper voor je geld wanneer je speakerkabels koopt. Ze zitten in Rotterdam, Haarlem en Groningen. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 12:54:
Heb ik eens gedaan, wat je krijgt is een cool ogende onhandige speakerkabel.

Haal gewoon 2,5mm2 bij Speakerenco voor €1,30 of 4 mm2 voor €2 per meter. Bananen moet je daar dan maar laten liggen, die zijn vrij prijzig. Maar je krijgt een hoop koper voor je geld wanneer je speakerkabels koopt. Ze zitten in Rotterdam, Haarlem en Groningen. :)
Maar klinkt goed hoor ,
bij mij ligt de kabel langs de plint en het er geen onhandige last van

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:33

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ook wel eens geprobeerd, die Cat 5 kabel. 3 maal cat5 en dan gevlochten. Zitten bij mij op het hoog, mijn speakers zijn bi-wired met extern filter. Klinkt het beter? Ik zou het niet met zekerheid durven zeggen. Ik heb de indruk dat het voor het hoog iets beter is. Verschillen zijn (bij mij) miniem en ik betwijfel of ik in een blinde test elke keer zou kunnen vertellen of deze kabel of een standaard kabel word gebruikt. Het geluid werd er niet slechter van en daarom heb ik ze laten zitten. In het laag heb ik gewoon 2.5mm2 OFC.

Ik heb ok eens ge-experimenteerd met gevlochten zilveren kabel en had daar ook al moeite duidelijke verschillen waar te nemen. Misschien ben ik wel doof of maakt het op mijn set niet zo uit maar ik zou de meeste haleluja kabel verhalen laten voor wat ze zijn als het echt geld moet kosten. Zeker omdat je met vrij eenvoudige middelen zelf wat kunt experimenteren. Op TNT audio staan wat zelfbouw ontwerpen waar in ieder geval stevig over is nagedacht.

Verwijderd

Indoubt schreef op 22 augustus 2004 @ 01:17:
Ook wel eens geprobeerd, die Cat 5 kabel. 3 maal cat5 en dan gevlochten. Zitten bij mij op het hoog, mijn speakers zijn bi-wired met extern filter. Klinkt het beter? Ik zou het niet met zekerheid durven zeggen. Ik heb de indruk dat het voor het hoog iets beter is. Verschillen zijn (bij mij) miniem en ik betwijfel of ik in een blinde test elke keer zou kunnen vertellen of deze kabel of een standaard kabel word gebruikt. Het geluid werd er niet slechter van en daarom heb ik ze laten zitten. In het laag heb ik gewoon 2.5mm2 OFC.

Ik heb ok eens ge-experimenteerd met gevlochten zilveren kabel en had daar ook al moeite duidelijke verschillen waar te nemen. Misschien ben ik wel doof of maakt het op mijn set niet zo uit maar ik zou de meeste haleluja kabel verhalen laten voor wat ze zijn als het echt geld moet kosten. Zeker omdat je met vrij eenvoudige middelen zelf wat kunt experimenteren. Op TNT audio staan wat zelfbouw ontwerpen waar in ieder geval stevig over is nagedacht.
inderdaad in het hoog ondervond ik verschil.
Pagina: 1