Toon posts:

Oververhitte computer

Pagina: 1
Acties:
  • 55 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een probleem met mijn computer.
Sinds een paar weken wordt hij veel te warm, zo warm
dat hij vanzelf uit gaat.

ik heb een monitor programma geinstalleerd wat zegt dat
mijn processor wel 75 graden wordt.

Het rare is nu dat ik dit probleem eerder nooit had. Ik heb alle
verntilators stofvrij gemaakt, en alles verder schoon geblazen. Ook
doen de ventilators het prima verder.

Ik heb een Asus A7V33 moederboard met daarop een AMD Athlon XP 2000
processor die op 1667Mhz draait.

Weet iemand waar dit verder door kan komen, en wat ik er aan kan doen??

Alvast bedankt

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 16:22
start de pc zonder de kap ff... voel ff en test de temperaturen

[ Voor 35% gewijzigd door Silver7 op 17-08-2004 20:09 ]

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:48

PD2JK

ouwe meuk is leuk

CPU koeler los halen en helemaal schoonmaken. Misschien wil het soort koelpasta wat je gebruikt ook wel eens uitmaken. Arctic Silver 5 is op dit moment het beste spul.

En voel ook even aan het koelblok of deze heet is, zoals Silver7 al zei. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

en kijk ook eventjes of je koelblok misschien niet helemaal recht op je cpu zit, heb zelf ook wel eens een koelblok gezien wat gewoon een stukje 'opgeschoven' was, niet echt bevorderlijk voor je koeling

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23-07 14:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

check ook ff de BIOS wat de echte temperatuur is. Want die 75 kan wel is fout zijn, al hoeft dat natuulijk niet.

Voel aan je koeler. Die moet gloeiend heet zijn, anders zit je koelblok idd niet goed. heb je well een casefan draaien? Wat is de temp van je case?

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 11:25

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Misschien is het niet een hardware probleem maar een software probleem.
kijk eens in taakbeheer of alle programma's normaal werken en dat niet een programma constant 100% processor gerbruik veroorzaakt.

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Welke koeler en koelpasta gebruik je? ook al de laatste bios opdate erop?

Verwijderd

Topicstarter
Ja het koelblok van de processor is heel erg heet.
En ja, ik heb in de bios gekeken en de temperatuur klopt.

Volgens mij is er geen koelpasta gebruikt bij de processor,
dus dat zou ik nog een kunnen proberen.

En helpen bios updates om de temperatuur te verlagen??
Had ik nou nog nooit van gehoord.

Het schoonmaken van alle ventilatoren had ik al gedaan, en
verder zit er ook nergens meer stof in de computer.

Ik heb er ook al een extra ventilator bij ingedaan. Deze zit op
de achterkant van de kast, en lijkt niet veel verschil te maken.
De case is 35-40 graden.

Ik hoop dat ik zo antwoord heb gegeven op de vragen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie net inderdaad dat niet-actieve systemen 98% van mijn CPU nemen in taakbeheer. Maar dat zie ik dan weer niet terug in dat grafiekje....

Is er iets wat ik daaraan kan doen zonder dat ik alles moet formateren enzo...

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-08 11:44

MBV

offtopic:
ha wat leuk, een dichter op GoT :D

Hoeveel toeren maakt de processorventilator? Heb je al geprobeerd het koelblok opnieuw te verplaatsen? En eventueel een andere te kopen (simpel koelblokje AMD @ paradigit €9).
niet bedoeld als spam, maar als indicatie.
[spam] bij paradigit zetten ze hem er nog gratis op ook! :P

edit:
Niet actieve processen betekent de idle-time. Dat is om de som altijd 100% te laten zijn

edit:
Als je hem opnieuw plaatst, moet je het koelblok en de processor 'schoonpoetsen' om de 'lijm' die standaard op een koelblok zit weg te halen. Dan moet je koelpasta ertussen doen, en klaar is LoeDie

[ Voor 33% gewijzigd door MBV op 17-08-2004 20:37 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

offtopic:
Doortikken tot het eind van een regel bevordert het lezen.

De XP2000 (Palomino) is een beetje een heethoofd. Probleem is dat je niet precies weet hoe warm de CPU wordt. ASUS moederborden uit die tijd (had zelf de A7M266) hebben de akelige eigenschap dat ze de temperaturen consequent 10-15% of meer te hoog aangeven.

In een enkel geval is het op te lossen door een andere (vroegere of latere) versie van je BIOS te installeren.

In de meeste monitoring-programma's kun je de temperatuur met een bepaalde waarde corrigeren.

ARME AOW’er

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-06 11:25

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 20:32:
Ik zie net inderdaad dat niet-actieve systemen 98% van mijn CPU nemen in taakbeheer. Maar dat zie ik dan weer niet terug in dat grafiekje....
Is dus normaal Niet actief beteken vrij van belasting
er zijn waarschijnlijk dus geen foute en stoute programma's die jouw processor heet laten worden

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 20:32:

Is er iets wat ik daaraan kan doen zonder dat ik alles moet formateren enzo...
(edit: barst, paashaas was mij voor)

Maak je geen zorgen (hoewel ik dit ook deed in het begin met windows 2000), dit betekent alleen maar wat je systeem nog kan gebruiken, dus zie het zo, alleen 2% van de 100% wordt gebruikt.

Maar ik weet niet of je echt handig bent met computers ofzo, maar laat het anders bij een computerzaakje in de buurt doen.
Gewoon de koelblok eraf halen en kijken of je koelpasta toevallig niet is uitgedroogd.

Ik had namelijk ook problemen met vastlopers op een msi kt3 ultra i.c.m. een athlon xp 2000+ (palomino) na een beetje 8 maanden dat hij steeds vastliep. Even gekeken en zag dat de koelblok behoorlijk heet werd (67 a 72 graadjes in bios) en heb maar gewoon het koelblok en processor schoongemaakt en nieuwe koelpasta ertussen gezet.
Temps na schoonmaakbeurt -> 55 graden en tesamen twee casefans ertussen gepropt. Resultaat: temp idle 35 graden (in bios en speedfan). Stressed nog niet geprobeerd, maar zal niet zoveel verschillen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 20:06:
Ik heb sinds kort een probleem met mijn computer.
Sinds een paar weken wordt hij veel te warm, zo warm
dat hij vanzelf uit gaat.

ik heb een monitor programma geinstalleerd wat zegt dat
mijn processor wel 75 graden wordt.
[...]
En ik heb een programma geinstalleerd die zegt dat de Panchen Lama mij zal selecteren als de volgende Dalai Lama... :+

Los van alle gekheid, programma's zeggen wel vaker rare dingen, zonder info over welk programma het is en (belangrijker!) wat bijvoorbeeld BIOS over de temps zegt, kunnen we hier werkelijk niets mee.

Daarnaast moet een AMD CPU zeker 90C kunnen halen, dus is 75C wel aan de warme kant, maar ligt allicht je probleem elders. Begin dus maar eens eerst bij het begin:

PMG Beleid

De Hangen&Opstarten Troubleshooter kan hier wel eens nuttig zijn :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.