Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL]Kan iemand een print schemaatje maken...

Pagina: 1
Acties:
  • 24 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben helemaal nieuwe op het gebied van elektronica. Maar ik ben bezig met een casemod. Daarvoor heb ik een printplaatje nodig waarop 120 leds moeten komen. Dus heb ik 2 vragen:

1. Is dit mogelijk?
2. Zo ja? zou iemand dan een printplaatje schema maken? en misschien een goede site geven hoe je die printplaatjes kan maken (ik weet hoe je moet solderen) maar die lijntjes enz.. (weet niet hoe ze heten) moet maken.

Alvast bedankt.

brendan pietersz

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Etsen bedoel je?

Verwijderd

Topicstarter
Ja dankjewel.... Inderdaad dat bedoel ik. Weet u misschien een goede site?

Groetjes brendan

Verwijderd

120 leds ?? kun je wat meer info geven ??

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:03

Exigence

dnkroz

Welkom op GoT :)

Je zou een aantal vaste "klanten" op GoT eens een mailtje kunnen sturen of ze iets voor jou willen maken. Denk bijvoorbeeld aan Exter
Hij maakt printjes tegen vergoeding, misschien dat hij voor jou wel een custom printje wil maken als je hem lief aankijkt ;)
Je zou eventueel ook een advertentie in Vraag & Aanbod kunnen plaatsen.

Verwijderd

Als het er alleen maar voor is dat die LEDjes ergens op zitten kan je misschien beter een standaardprintplaat gebruiken en dan gewoon die LEDjes met draadjes aansluiten.

Verwijderd

Topicstarter
Oke ff wat meer info :) Het is de bedoeling dat de plaat in me kast komt. En dat er 120 ledjes inkomen. Deze zou ik dan willen aansturen met een programmatje die dan voor verschillende effecten zorgt maar ook de leds kan laten dimmen of minder kan laten schijnen :). Kwa ledjes dacht ik aan gewone ledjes die ongeveer een halve cm doorsnee hebben (misschien iets groter/kleiner) ligt eraan wat ik kan vinden ;). Voor meer info moet je ff vragen :) want meer weet ik nu niet :P

Groetjes brendan

P.s. Ik zal is gaan vragen bij exter :)

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:45

Meneer aard

Porsche rulez!

meer info over etsen vind je hier:
[rml][ Howto] Het etsen van je eigen printplaten[/rml]

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Als je gewoon leds aan wil sturen, kan je dnek ik het beste het aantal ampere van 1 maal 120 doen met nog een veiligheidsmarge van +/- 10%, en daarvoor een voedingkje maken wat de spanningsval van de leds levert op het aantal amp wat je nodig hebt.

Omdat je anders voor elke paar leds een weerstand moet zetten, als je een voeding hebt die precies met de spanningval samenvalt heb je geen weerstand nodig en kan je ze gewoon alle 120 parralel zetten ;). sheelt hoop soldeerwerk ;)

Het beste kan je zoiets op een standaard stroken gaatjes print zetten, scheelt een hoop solderen ;)

Voorbeeld:

Als je leds hebt met een spanningsvan van 3.3volt hebt die 20mA trekken, pak je:
20 * 120 = 2400 mA == 2,4A

Dus als je dan een 3.3volt voeding van 2.7 (of meer) ampere (dus 8.9watt max @ 3.3volt) pakt, kan je ze er gewoon allemaal parralel aanhangen ;)

//** EDIT **\\
Ik lees net dat je de leds onafhangkelijk wil aansturen, miss een idee om hier te kijken:
[rml][ HowTo] Ledbar met 64 leds[/rml]
\\** EDIT **//

[ Voor 10% gewijzigd door SA007 op 17-08-2004 20:39 . Reden: Waarom posten er altijd mensen als ik aan het typo'en ben :S ]

Verwijderd

Topicstarter
Ehm klinkt ingewikkelt. Maar zou 1 van jullie een schemaatje kunnen maken. Want dan kan ik misschien een mailtje vragen hoe duurt zoiets zou kosten als je dat bij hem laat etsen :)

Greetz Brendan

Verwijderd

Uit jouw beschrijving haal ik dat je zo iets als blinkenleds zoekt. Gebruik de zoekfunctie, hier zijn al diverse topic's over geweest incl. printontwerpen.

Verwijderd

Topicstarter
ehm.... ik krijg enkele fouten bij het zoeken dat tie de zoekserver niet kan vinden :S

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-10 14:41

jwbagger

,.-~'`'~-.,

Remy in "Search tijdelijk uitgeschakeld"

via google kun je op GoT zoeken als de search van 't forum zelf even onbereikbaar is :)

Verwijderd

Voordat iemand een schema'tje kan maken is het misschien toch slimmer om iets meer info over je project te geven.

Wil je bijvoorbeeld 120 leds in 1 langer rij of bijv. een matrix van 10 x 12 leds?
Wil je iedere led apart aansturen (= 120 transistors plus 120 weerstanden) of ga je de leds gemultiplexed aansturen (± 12 transistors/weerstanden en wat besturingselectronica/ic's)?
Ga je via je printerpoort aansturen (paralel) of moet er ook nog electronica komen om een serieel signaal te verwerken?
Haal je de voeding uit je PSU of ....

Oei ... zo te zien heb ik voorlopig meer vragen dan jij :?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 21:56

SA007

Moderator Tweaking
Like i said :P

wat ook een mogelijkheid is:

printerpoort met een aantal binaire decoders en flipflops, dan kan je tot max 255 leds aansturen ;)

als iemand intresse heeft kan ik dit wel wat verder uitdiepen ;)

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Volgende keer even de FAQ lezen graag. Schema's maken we hier niet op verzoek en over etsen (hoe het zelf moet en adresjes van mensen die het voor je kunnen) is genoeg te vinden in onze FAQ. Slotje dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.