P4C800 Deluxe, RAID probleem

Pagina: 1
Acties:

• N00bDaan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Hoi,

Ik zit met het volgende probleem:

Ik heb een nieuwe PC gekocht (P4C800 Deluxe, 3.4, 80 S-ATA, 200 S-ATA etc..
Ik had ook nog m'n oude 200 P-ATA liggen en ik dacht die zetten we er ook meteen in.
Nou wil ik dus m'n 80 S-ATA primairy hebben, dus dan gaan de 80 & 200 S-ATA op de twee S-ATA poorten 1 'n 2. Leuk en aardig, maar als je die twee primairy moet krijgen moet je je primairy IDE slot vrijlaten volgens mij, dus zou de 200 P-ATA schijf op 'm'n RAID moeten. Nou leuk en aardig ik gedaan. Ff kleine test gedaan et oude VGA kaart:

80 & 200 S-ATA zijn primairy en dat werkt dus, alleen wordt mijn 200 P-ATA niet gedetecteerd . Waar ligt dit aan en wat doe ik fout?

Gr, en thanks in advance,

N00BDaan

I cna tpye 300 worsd pre minute

• Pacjack
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:31
Moet je dan echt je primary IDE slot vrij laten? Ik dacht van niet...

Die 200GB PATA kan gewoon op je RAID contoller, je zult dan in de BIOS moeten aangeven dat de controller als IDE moet werken, en niet als RAID. Dit gebruik ik ook.

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• N00bDaan
Ja en dat werkte dus niet, als ik hem op IDE instelde en rebootte had ik nog steeds geen 200 P-ATA..... Vrij vaag, hij staat verder wel als master.

• Pacjack
  • Laatst online: 23:31
Raar. Je kunt ook ergens kiezen dat beiden PATA+SATA native worden ondersteund oid, ik weet niet precies waar. Heb je dit ook gedaan?
Eventueel een BIOS update proberen? Heb je die 200GB PATA schijf ook al in je primary IDE slot geprobeerd, en kan dat echt niet?

⌘ | deze gebruiker weet waar zijn handdoek is

• N00bDaan
Het sis vervelend dat ik nu niet thuis zit, maar ik heb het alleen nog maar in de RAID setup geprobeerd, en misschien moet ik die 200 P-ATA gewoon maar eens op de Primary IDE gooien en kijken wat er gebeurd. Ik heb nog geen OS erop staan, omdat ik m'n VGA kaart nog niet binnnen heb, dus BIOS update wordt lastig denk ik...

Wat bedoel je precies met P-ATA 'n S-ATA native ondersteund worden?

Gr,

N00bDaan

• N00bDaan
Right, sorry niet goed gekeken....

• N00bDaan
Anyone else?

• Mr-Leo
  • Laatst online: 07-04-2025
Ik heb hetzelfde moederbord, en heb met hetzelfde probleem gezeten! (denk ik)

Ik wilde ook een extra pata schijf aan de promise raid controler hangen, dat moet je zo doen:

- Hang de schijf aan de promise controler (als master)
- de schijf wordt als het goed is herkend door je promise raid bios, ga die bios in (weet ff niet uit me hoofd met welke toets, maar staat er wel bij)
- maak een nieuwe raid set aan (raid 0, striping) op die ene schijf
- let op: kies ervoor om de set niet opnieuw te maken, maar oude gegevens te behouden.. je snapt wel waarom denk ik :)

succes!

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Heb je uberhaupt wel in je moederboard-boekje gekeken hoe je het in je bios moet instellen?

Ik zie dat je even moet gaan spelen met je settings wat uiteindelijk wel zal werken.

Hier: http://www.asus.com.tw/pu...8/P4C800/e1224_p4c800.pdf op pagina 77 sectie 4.3.6 heb je heel wat informatie om te lezen.

Succes verder.

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01-2025
Het is heel simpel :

80 GB SATA op SATA poort 1
200 GB SATA op SATA poort 2

200 GB PATA (gejumperd als master) op PATA poort naast floppy (NIET de Promise ATA poort)

Alle poorten in de BIOS op auto-detect en klaar ben je. De Promise controller kan je zelfs disabelen, je gebruikt hem op deze manier toch niet.

[ Voor 5% gewijzigd door FreeRider op 19-08-2004 16:05 ]

Concrete Loop Watercooling

• N00bDaan
Ja ik het alles al door gelezen, ben nou niet zo'n grote n00b.

• N00bDaan
Oke,

Ik heb nu nadat ik in BIOS de Promise Controller op RAID had gezet een RAID 0 configuratie gemaakt, dus nu krijg ik telkens als ik boot de melding dat er zo'n configuratie is en dat het allemaal goed is. Kijk in BIOS zie ik geen 3e HDD staan na m'n twee S-ATA schijven en met CD-ROMS. Maar als ik nou naar "boot" ga en vervolgens naar Harddisks zie ik wel drie schijven staan, m'n twee S-ATA's en eentje met een rare naam. Dat is dus m'n PATA denk ik. Nu dacht ik, laat ik eens kijken of ik dan de P-ATA HDD's ook kan zien met Partition Magic. Dus ik booten met floppy werkt dat niet. Nu is dat niet het probleem want ik zou graag willen weten of die melding die ik krijg bij het booten goed is, en of het klopt dat ik geen 3e HDD zie staan onder mijn twee S-ATA's in BIOS. Verder ga ik dan nu verder met het probleem booten van floppy.
Bedankt voor de hulp so far,
Gr,

N00bDaan

• N00bDaan
Oke dit probleem heb ik opgelost, so far so good.

Pagina: 1