Toon posts:

Meerdere verlengdozen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje.
Het zit namelijk zo ik heb vanuit het stopcontact uit de muur een verlengdoos geplaatst en daarin ook een verlengdoos, is het nu mogelijk om m'n laptop/pc daarop aan te sluiten.
Want op de verlengdozen zitten nog meer apperaten zoals radio, tv en console's.
Ik ben bang dat daardoor m'n laptop/pc kapot zal gaan.
Moet ik zo'n piekspannings beveiliging snoer hebben ofzo?

Sorry ik heb er niet echt veel verstand van en weet ook niet of ik dit in het juiste topic doe.

Alvast bedankt,

Nick

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
op een zo'n verlengdoos staat meestal aangegeven hoeveel watt je er maximaal aan mag koppelen.

[ Voor 5% gewijzigd door the_stickie op 17-08-2004 18:39 ]

• PIELEPOYE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-12-2025
je zal geen pieken krijgen maar wel kans op dat de zekering er uit klapt

dus ik zou als ik jouw was een ander stopcontactje van een andere groep zoeken en daar een verlang bak in hangen maar voor pc en andere apparatuur is altijd verstandig een spannings filter er tussen te doen :Y)

We bring the light and Sound to the party. www.mm-licht-geluid.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 1 stopcontact met 2 pluggen of hoe je dat ook noemt en in allebei sowieso een verlengsnoer en in 1 van die verlengdozen weer een verlengsnoer dus als ik daar nou een beveilinging achter gooi of ertussen dan kan er echt niks fout gaan?

• Graham
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-05 21:22
Is volgens mij een heel simpel rekensommetje...

...namelijk, een groep van 16 Amperé x 230 Volt = 3680 Watt. Althans dat is volgens de bekende P = U x I formule, als ik het me goed kan herinneren ;)

En je kunt geen pieken veroorzaken, althans lijkt me, maar je kan ze wel degelijk krijgen, denk maar aan Essent vorige week ;) Dus is zo'n verlengdoos/stekkerdoos met zekering of beveiliging voor je apparaten wel fijn en meestal worden de apparaten ook nog vergoed door de fabrikant van zo'n ding mocht het mis gaan.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:21
je grootste zorg is hoeveel vermogen je stekkerdoos aankan :) als je daar over twijfelt gewoon de zooi aansluiten en kijken of de stekker warm wordt :) doet tied at niet niks aan de hand.. doet tie dat wel dan heb je er teveel achter zitten :) (kabel van de laatste stekkerdoos die in de wandcontactdoos gaat)

https://wren.co/join/Devian

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Inderdaad, dat je 3680W uit een groep mag trekken, wil niet zeggen dat de doos dit ook kan hebben! Dus kijk op je plugdoos wat voor max. vermogen er op staat. :)

Meestal zo'n 2500W.

[ Voor 7% gewijzigd door PD2JK op 17-08-2004 19:29 ]

Toen waren beige computers heel gewoon.

Verwijderd

'k heb er hier 2 achter elkaar met 2 pc's, radio, laptop en soldeerbout, geen probleem. Ook als ik m'n laserprinter erbij hang geen probleem (maar die staat maar zelden aan).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 19:31 ]

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-04 07:53

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

je voelt het snel aan het snoer van de verdeeldoos. Als die warm wordt gaat het niet goed, maar als dit een constructie is voor even kan ik het me nog voorstellen, anders zou ik dat toch echt niet zo aanpakken. Zorg dan dat je de voeding van meerdere groepen haalt.

Mijn 2 computers hebben volledig een eigen groep. Dat is ook weer niet nodig, maar om alles maar bij elkaar te proppen is de bedoeling niet.

het hangt er ook heel erg vanaf wat de snoerdikte is van de verdeeldoos. Hoe dikker, hoe meer vermogen hij kan trekken en dat zal dan ook vermeld staan op de doos.

Verwijderd

Topicstarter
De snoeren zijn aardig dik en als de stekkerdoos warm word dan zal ik er wel wat aan doen. Als het gewoon goed gaat dan laat ik het zo, ik gebruik sowieso toch meestal alleen de laptop/pc en laat de rest uitstaan.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 22:25:
De snoeren zijn aardig dik en als de stekkerdoos warm word dan zal ik er wel wat aan doen. Als het gewoon goed gaat dan laat ik het zo, ik gebruik sowieso toch meestal alleen de laptop/pc en laat de rest uitstaan.
Waarom geef je nou geen antwoord op de (simpele) vraag van veel mensen namelijk:

WAT STAAT ER OP JE STEKKERDOZEN GESCHREVEN MBT MAXIMALE WATTAGE :?

Als je namelijk echt een antwoord wilt op je vraag, is dat noodzakelijke info. Als je er geen antwoord op wilt: graag dit forum voortaan niet vervuilen met loze topics :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Sorry was ik vergeten te vertellen, maar dat staat er niet op het zijn van die zelfgemaakte dingen die iemand had gemaakt van de electro.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:22

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Dan zou ik even kijken hoe dik de draden zijn in de kabel.

Als deze 1,5mm² zijn, zal ik er niet zoveel achter hangen. Zo'n 2kW ofzo.
3680W gaat bij 2,5mm² wel goed. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 14:40:
Sorry was ik vergeten te vertellen, maar dat staat er niet op het zijn van die zelfgemaakte dingen die iemand had gemaakt van de electro.
kijk ff of op de kabels vermeld staat welke dikte ze hebben (in mm²) of hoeveel vermogen (in W(att)) dat ze maximaal aankunnen.
en anders kan je het nog altijd even nameten met een schuifmaat.

• nodiras
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-12-2025
Je kunt het ook omdraaien. Kijk wat het totaal vermogen is van alle apparatuur op de stekkerblokken. Dat weet je ongeveer wat het trekt als alles aan zou staan.

Grof gezegd: Als je geen straalkachel of frituurpan er aan hebt hangen dan zal het wel meevallen.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

2 verlengdozen lijkt mij geen probleem, dat heb ik ook (1 met overspanningsbeveiliging, met daarachter nog 1 zonder), en in het tuinhuisje staan er ook meerdere in serie (geschakeld/ongeschakeld)

Zo lang je er maar voor zorgt dat het maximale wattage niet overschreden wordt van de 1e (die in de WCD gaat) kan het geen kwaad, maar zet niet te zware apparaten aan de laatste, door te dunne draden kan het zijn dat de spanning inzakt als er te veel stroom gevraagd wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Resistor op 18-08-2004 22:27 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Topicstarter
Ehm de kabels zijn 0,7mm dik ik weet niet wat ik daarmee aanmoet :).
Maar ik vond wat op 1 van de stekkerdozen, namelijk dit: 3680 W - 230 V ~.
Dat is toch genoeg?

Verwijderd

Het sommetje van P=UxI klopt. maar je trekt t meeste vermogen uit je eerste stekkerdoos. Want de 2de doos loopt hoeft alleen het vermogen te leveren wat je daar uit trekt. En de eerste dus wat je daar op aansluit plus de 2de stekkerdoos

Dus als je daar die 3680 W - 230 V ~ doos voor gebruikt lijkt mij dat de beste optie (want 16A x 230V is 3680W) en pleur aub dat zelf gemaakte ding in de hoek en koop daar een nieuwe voor (wie weet hoe die stekker aangesloten zit).

Misschien is het zelfs het beste om 1 nieuwe stekker doos te kopen met over spannings / piekstroom beveiliging en die als 1e doos te gebruiken (let wel op dat het wattage 3680 minimaal gelijk of hoger moet zijn)

Hoeveel watt je uit die dozen trekt is makkelijk te berekenen, OK het zijn piek wattages , maar tel die eens op en je zult zien dat je geen 3680 watt uit een doos trekt. Op bijna ieder apparaat staat hoeveel watt hij (piek gebruikt). :+
Pagina: 1