Toon posts:

nieuwe community opbouwen... wat is nodig?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

ben bezig om een domein te ontwikelen: http://www.opensourcecentral.com

momenteel alleen een voorpagina en een phpBB forum.
wil het graag ontwikkelen tot centraal startpunt voor mensen die open source gerelateerde dingen zoeken.
wil tevens dat het onderscheidend is.

Simpele vraag:

:? Waar is behoefte aan???

wil geen nieuwe sourceforge worden, maar juist simpel en duidelijk en snel inspelen op de behoefte... en die behoefte gaat het dus om.

INPUT NEEDED!!!

(feedback over design mag ook)

Verwijderd

Een leuke pagina waar je allerlei nederlandse/engelse howto's/tutorials kunt vinden.

of het echt onderscheidend is weet ik niet... maar wel handig :Y)

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 17:15 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:23
Met een alleen een forum kom je er niet, je moet echt wat te bieden hebben. Een constante feed is ook handig, dus elke keer weer nieuwe dingen :)

|>

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 17:06:
Simpele vraag:

:? Waar is behoefte aan???
Je geeft zelf al antwoord
wil het graag ontwikkelen tot centraal startpunt voor mensen die open source gerelateerde dingen zoeken.

• CmdrKeen
  • Laatst online: 18-12-2025

CmdrKeen

Krentenboltosti

Brainwave: een pulldown-menu waar je een commercieel softwarepakket in kan selecteren en die je dan naar de open source-variant erop leidt ;)

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

ik zie je hoofdpagina is flash? zou ik gewoon doen in HTML, met een leuk logo en een paar gelikte grafix 8)

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-02 15:55

Haan

dotnetter

Ik vind persoonlijk die drukke bewegende linkerkant nogal storend. Ik hou meer van strak en stil. Een beetje beweging mag natuurlijk wel, maar t moet niet te overdreven imo.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
ok, dit begint al ergens op te lijken... snelle reacties, danki!

linker gedeelte is idd flash, maar dat is tijdelijk...
heb voorheen wat sites gebouwd met PHPNuke en e107, die kunnen iig dit soort dingen aan... maar wil eerst duidelijkheid over de inhoud voor mijzelf

idee van opensource alternatieven voor bestaande software klinkt erg goed... _/-\o_

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

* CmdrKeen vraagt gauw copyright aan >:D

Maak ook een batch-script-gedeelte, das het enige waar ik goed in ben :D

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
batch script? wat bedoel je precies?

• simon
  • Laatst online: 09:23
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 17:35:
batch script? wat bedoel je precies?
Ik denk dat hij het over handige bash/batch scripts heeft?

|>

Verwijderd

Topicstarter
mkay, zijn scripts om batchjobs naar unix machines te vergemakkelijken... oid.

is niet helemaal mijn ding, maar daardoor dus wel weer interessant... misschien dattie zelf de juiste ondertiteling kan geven? ;)

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

de kracht van een goede community IMO is juist dat het helemaal vanzelf onstaat. Natuurlijk zijn er succesvolle initiatieven waarbij het gepushed wordt maar als het natuurlijk ontstaat loopt het denk ik nog beter. GoT is zo begonnen en ook Fok! is zo ontstaan. Zij zijn nu een van de grootste communities van Nederland.

Er is wel onderzoek gedaan naar de (succes)factoren van een goede community. Ze liggen misschien wel meer voor de hand dan je zelf denkt.

Je kunt ze ruwweg in bepaalde categorieen indelen:
  • Sociability
    • Aspecten daarvan zijn:
    • Social policies

succesvolle communites hebben goede policies die het doel van de community ondersteunen, die geaccepteerd worden en in de praktijk uitvoerbaar zijn
    • Doel van een community:

Een community moet een bepaald doel hebben om betekenisvol te zijn (duidelijk: in dit geval open-source)
    • Eigen stijl, logo, etc

Dit doel moet duidelijk terugkomen in het uiterlijk van de website (duidelijk titels, symbolen, logo's, etc).
    • Duidelijke doelstelling

De doelstelling moet ergens duidelijk als statement naar voren komen: men weet dan waar het aan toe is en welke doelgroep men wil (tip: check de GoT-faq bijv).
  • Registratie
    • Voorwaarden

Je moet bepaalde voorwaarden stellen aan de registratie: kijk daarbij naar het doel van de site en welke doelgroep je wilt aanspreken:
    • Controversiele onderwerpen
      Bij een site met controversiele onderwerpen is het bijv noodzakelijk om iemand te laten registreren voor het deelnemen. Bij een forum voor artsen zal het nog strenger moeten zijn (bewijs van afstuderen bijv).
    • Moeten mensen worden aangemoedigd?
      Wat moeten niet-leden kunnen zien: alle topics? Optie om tijdelijk mee te kunnen doen? (op GoT zie je hier duidelijk met de HK die verborgen is, het tegengestelde van die aanmoediging om de juiste doelgroep meer te kunnen blijven houden.
  • Vertrouwen en veiligheid
    • Belang van privacy

Gebruikers moeten binnen een community het gevoel hebben dat de privacy beschermd wordt om zich vrij te kunnen bewegen. Richtlijnen om die privacy te beschermen:
    • Goede privacy-statement (formeel)
    • Disclaimers

Een disclaimer is ook belangrijk voor de site zelf, zo worden zowel de members als de site zelf beschermd in verband met gevoelige informatie.
  • Governance
    • Algemeen

Moderatie is belangrijk bij communities. De truc is om policies en moderatie parallel te laten lopen gaandeweg de community zich ontwikkelt. Niet teveel, regels, maar ook niet te weinig. Dit moet 'natuurlijk' verlopen.
    • Community owners als governers of members?

Wiezijn de baas? Welke personen/processen bepalen dit? (bv via een crew, votings, etc)
    • Welke mate van vrijheids van meninguiting?

Welke uitspraken moeten geweerd worden? Verschillend per community, moeten in de policy zijn beschreven.
    • Welke netiquette (policies en consequenties)?

Per community is er een verschil in netiquette. Beschrijf die zo goed mogelijk en verzin goede, realistische en uitvoerbare maatregelen die moderators moeten nemen wanneer overschreden.
Succesfactoren zijn o.a.:
  • Goede usability (hier kun je een boek op zich over schrijve) van de site

De site moet mnakkelijk te gebruiken zijn. Handelingen moeten niet te lang duren of te moeilijk zijn, want anders blijft men weg.
  • Passende moderatie

Niet teveel regels, niet te weinig. Wees duidelijk wat wel en niet mag, maar kijk uit dat er niet te streng wordt opgetreden. Probeer de sfeer positief te houden.
  • Reden om te communiceren (zeer belangrijk uiteraard)

De community moet een reden hebben waardoor gebruikers zich willen registreren en interactie met elkaar willen hebben. Gedeelde ervaringen, interesses en doelen.
  • Stabiele Leiderschap/membership

Een stabiele populatie is ook belangrijk om je community succesvol te houden. Gebruikers komen en gaan, maar je moet het niet laten afsterven. Dat betekent voldoende nieuwe aanwas, maar ook de oudere garde later moet aanblijven om (negatieve) verschuivingen in niveau en inhoud tegen te gaan. Zo blijft de community in evenwicht.
  • Voldoende resources

Stabiele hardware en software. Servers moeten niet constant uitvallen, sites moeten goed werken en weinig foutmeldingen en downtime. Teveel technische problemen zal gebruikers irriteren en er voor zorgen dat men niet terugkomt (of minder; voorbeeld: Fok!)
  • Mate van registratie

Stel de juiste eisen aan registratie: teveel eisen schrikken potentiele leden af, te weinig kan ongewenste doelgroep aantrekken.
  • 'Community-centered design'

De gebruikers zijn de community, dus als er nieuwe dingen gebouwd moeten worden, moet daarom ook de gebruiker betrokken worden. Je moet weten wat de gebruiker wilt voordat je het maakt.
  • Weet wat er leeft onder de populatie

Als er onvrede is over bepaalde dingen, moet dat tijdig geconstateerd worden. Het signaleren van bepaalde ontwikkelen en hier op inspringen is een belangrijk aspect om leden te behouden.
Dit zijn wat punten uit een onderzoek gehouden door (ben ff naam kwijt :P) iemand. Ik heb het verhaal wat algemeen gehouden, maar misschien dat je er wat aan hebt. De vraag 'waar is behoefte aan' is natuurlijk nogal algemeen, want er zijn nou eenmaal een hoop concurrerende sites die die behoeftes allang vervullen.

Succes met je nieuwe site iig ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Aanvulling; hoewel ik zei dat je over usability een heel boek kan schrijven (wat ook zo is :P), hier dan nog even wat tipjes:
  • Consistentie

wees consistent in termen en functionaliteiten (voorbeeldje: gebruik geen exit of quit door elkaar). Probeer verwarring te voorkomen
  • Control

Gebruikers willen altijd 'in control' zijn; ze moeten kunnen doen wat ze willen en ze willen niet door de software gelimiteerd worden
  • Voorspelbaarheid

Gebruikers willen geen verrassingen. Consistente software zorgt voor voorspelbaarheid, zodat gebruikers uit eerdere ervaringen (bijv met forumsoftware dat de functionaliteiten en acties hetzelfde zijn als de 'standaard').
  • Navigatie
    • Gebruik geen frames

Frames komen niet overeen met de mentale modellen van veel gebruikers, het is moeilijker te bookmarken en gebruikers kunnen het overzicht verliezen (note: dit is de uitkomst van het onderzoek, al deze punten zijn uiteraard te bediscussieren; ik breng het allemaal niet als de waarheid maar als punten van aandacht)
    • Voorkom lange pagina met teveel whitespace

Mensen houden niet van scrollen, en ook niet van teveel lezen trouwens. Teveel tekst is dus ook weer irritant.
    • een goede navigatie support

Bijvoorbeeld een goede site map, of iig een goede duidelijke navigatiestructuur.
    • Voorkom veel diepe hierarchische structuren
    • Consistente look and feel navigatie
  • Acces
    • Voorkom complexe URLs
    • Voorkom niet-standaard link kleuren (dus (non-)visited link colors).
    • Voorkom lange download tijden
    • Voorkom teveel graphics en animations. Surfsnelheid is het allerbelangrijkst.
  • Information design
    • Houd informate compleet en up-to date
    • Goede grafische design: niet te lange zinnen, brokken tekst. Verdeel tekst zo dat het prettig is te lezen vanaf een monitor.
    • Voorkom teveel kleurgebruik. Goede kleurcombinaties is ook belangrijk (zachte achtergrond kleuren, contrasterende tekst).
    • Wees ook hier consistent: zelfde fonts, paragraphing, nummering, etc
Er zijn er nog veeeeeel meer op te noemen, bovendien zijn ook de punten hierboven te bediscussieren zoals ik al eerder zei; maar het is wel belangrijk om er op te letten: vraag je bij jezelf maar eens af hoe vaak je wel niet bij een site afhaakt omdat er niets deugt van de bovenstaande punten ;)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• CmdrKeen

CmdrKeen

Krentenboltosti

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 18:00:
mkay, zijn scripts om batchjobs naar unix machines te vergemakkelijken... oid.

is niet helemaal mijn ding, maar daardoor dus wel weer interessant... misschien dattie zelf de juiste ondertiteling kan geven? ;)
Batch scripts: shell-scripts in Windows NT, bv. een logon-script voor gebruikers. Zelf heb ik een aantal handige scripts voor beheer, o.a. eentje die uit een publieke netwerkshare alle TIFF-bestanden backupt naar een tape, converteert naar GIF/JPEG en dan het origineel verwijdert om ruimte te sparen. Een ander batch script kijkt elk uur bij McAfee of er updates zijn en zo ja, downloadt ze en distribueert ze over Win98-clients.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Topicstarter
Lunatic en Vilenin: _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Met deze info kom ik een heel eind... het bouwen is natuurlijk een ander verhaal en aangezien ik niet opnieuw het wiel wil uitvinden zal ik dan ook een bestaand cms gaan aanpassen voor de interface, daarmee ondervang ik meteen een aantal van de belangrijke punten uit de prachtige lijst van Lunatic.
Bovendien is uitbreiding en aanpassing dmv modules ed makkelijk.

Helemaal mee eens dat inhoud door de gebruikers bepaald moet worden, maar moet wel eerst de gebruikers en mods bij elkaar krijgen en dat is is een beetje waar ik op doelde met "onderscheidend"... :*) en daarvoor moet je dus iets duidelijks te bieden hebben, meer dan alleen een framework.

Wil ook niet "just another..." ontwikkelen :Z

Jullie input wordt iig goed gewaardeerd!

• NaliXL
  • Laatst online: 15-02 21:42
Persoonlijk zou ik het ook heel leuk vinden om eens een site te zien die niet alleen over open-source software gaat, maar alles wat "open" is. Daar bedoel ik dingen mee als:
  • (blad)muziek
  • Ontwerpen van producten
  • Boeken
  • Afbeeldingen
  • Video
  • Zo'n beetje alle andere dingen die je zonder noemenswaardige kosten kunt kopiëren (want dat is geloof ik 't belangrijkste criteria voor een "open" product).

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Punksmurf
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-01-2024
offtopic:
bij deze wil ik LuNaTiC even een pluim in zijn reet steken voor zijn geweldige bijdrage aan dit topic _O_

zoals TS zelf al heeft geconstateerd is het 'probleem' met een community is dat je mensen nodig hebt om de community in stand te houden en dat je die niet zomaar uit een blikje kan trekken. hoe bekend je site ook is, als er niets boeiends te vinden is komt men niet vaak (of slechts een enkele keer) bij je langs. je moet dus onderzoeken wat de behoefte van een bepaalde groep mensen is (deze groep bestaat uit mensen die minimaal één gelijke behoefte hebben), en dat is precies waar TS mee bezig is. dat is heel goed natuurlijk :*)

je moet er echter ook aan denken dat je je site bij jouw doelgroep bekend moet weten te maken. immers, als men niet weet dat je site bestaat, gaat men er ook niet heen (logisch!). naast al je gedachten over welke behoeften er zijn, welke doelgroep je wilt benaderen, hoe je je site opzet en welke content je aan gaat bieden zul je je ook af moeten vragen op welke wijze(n) jij je site onder de aandacht wil brengen.

ook belangrijk is de vraag wáár jij je content vandaan gaat halen. laat je alle input van de gebruikers komen of zul je ook content moeten aanschaffen. vooral in het begin, als je community nog klein is, zal er weinig door je leden worden bijgedragen. als dat te weinig is en je site bloedt dood zou dat natuurlijk jammer zijn. denk daar dus ook goed over na!

veel succes iig :)

met een hamer past alles

Verwijderd

Topicstarter
Cherub schreef op 18 augustus 2004 @ 13:09:
Zo'n beetje alle andere dingen die je zonder noemenswaardige kosten kunt kopiëren (want dat is geloof ik 't belangrijkste criteria voor een "open" product).
mmm, niet helemaal, copy costs zijn niet het criterium...

om even te copy-pasten van www.opensource.org:

B) de 10 geboden van open source:

1. Free Redistribution

2. Source Code

3. Derived Works

4. Integrity of The Author's Source Code

5. No Discrimination Against Persons or Groups

6. No Discrimination Against Fields of Endeavor

7. Distribution of License

8. License Must Not Be Specific to a Product

9. License Must Not Restrict Other Software

10. License Must Be Technology-Neutral

ff voor de duidelijkheid... ;) mooi eigenlijk hè? als je het vertaalt naar mensen heb je een prachtig normen en waarden - kader... haha! :P

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 14:35 ]

Pagina: 1