CD drives zien CD's niet

Pagina: 1
Acties:

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-03 12:41
De search is zwaar brak he (fsock open error ofzo). Anyways, ik heb hier een pc van m'n neef.
Amd 1800+ machientje, moederbord weet ik ff niet zo (zie et niet op moederbord zelf), maar tis wel een met een via chipset en zo eentje waar zowel DDR als SDRam ingaat.
Anyways, zowel z'n dvdrom als cdwriter zien heel vaak de cd's in ze niet. De machine is aan, je zet een cd erin, heel soms pakt ie em, maar later een andere cd erin doen wordt niet gezien. Dit geld voor beide drives. Als je opstart MET een cd erin, wordt de cd wel gezien, haal je die echter weer eruit, beginnen de problemen weer en ziet ie de cd's weer vaak niet.

De hardeschijf zit aan Primary Master, Writer aan Sec. Master en dvdrom aan Sec. Slave.

Wat ik geprobeerd hebt:
- Laatste/nieuwste via chipset drivers geinstalleerd (w.o. via 4in1 hyperion).
- Alle mogelijke IDE combinaties geprobeerd (Writer op Slave, dvd op Prim. Slave etc etc)
- Mijn eigen dvdrom's en cdwriters in de machine gedaan en hetzelfde probleem.
- De IDE drivers geuninstalled in Device Manager, Pc opnieuw opgestart, opnieuw laten detecten, maar niks.
- Andere IDE kabels geprobeerd.

Wie kent soortgelijke situaties en eventueel een oplossing? (Voor ik zomaar een nieuw moederbord enzo koop)

Verwijderd

welke window's versie draai je? ... of zit je al bij je boot te kloteren met de cd's ??

Bedoel kun je uitsluiten of het aan windows ligt of aan de hardware ligt >>??

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 17:17 ]

Verwijderd

Staat autoplay aan?
Is de service NTMSSVC gestart?

Verwijderd

offtopic:
de fabrikant van je moederbord moet zijn merk en naampje er wel op hebben gezet. Zo trots zal ie er destijds wel op geweest zijn :) En anders kan je het toch met een 1 of ander progje lezen? Maar omdat het merk hier niet echt van toepassing is, is dit off-topic gezeur

ik denk dat je IDE aansluitingen op het moederbord zeg maar een beetje gaar zijn :/

• RUFFNECK
Sorry, dacht dat m'n startpost compleet was :P
OS is Windows XP Pro, laatste updates.
Die service, NTblabla :) Waar zie ik dat? Bij services.msc kom ik em niet tegen.

Oja en autoplay staat aan ja denk ik..
ALS de cd uberhaupt gepakt wordt, komt netjes dat scherm van what action to take enzo.
En ja egt waar, de moederbord fabrikant staat niet erop 8)7
Alleen Via dit en dat enzo.

[ Voor 22% gewijzigd door RUFFNECK op 17-08-2004 17:22 ]

Verwijderd

Kijk eens met EVEREST Home Edition (http://www.lavalys.com/products.php?lang=en)
welk moederbord het is.

Verwijderd

Bij services.msc kom ik em niet tegen.
start > uitvoeren > CMD
SC query NtmsSvc

ofwel: services.msc > 'Verwisselbare opslag' / 'Rmovable Storage'
ofwel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NtmsSvc

O-)

Zie ook [rml][ XP] Cd-Roms en USB-sticks worden niet automatisch geopend[/rml] trouwens, voor meer autorun tips. ;)
ALS de cd uberhaupt gepakt wordt, komt netjes dat scherm van what action to take enzo.
En doen de drives het onder DOS altijd?
Zijn de drives wel aanwezig in apparaatbeheer?
Doen de drives het in een ander systeem wel goed?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 17:27 ]

• RUFFNECK
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 17:26:
[...]
start > uitvoeren > CMD
SC query NtmsSvc

ofwel: services.msc > 'Verwisselbare opslag' / 'Rmovable Storage'
ofwel: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\NtmsSvc

O-)

Zie ook [rml][ XP] Cd-Roms en USB-sticks worden niet automatisch geopend[/rml] trouwens, voor meer autorun tips. ;)

[...]
En doen de drives het onder DOS altijd?
Zijn de drives wel aanwezig in apparaatbeheer?
Doen de drives het in een ander systeem wel goed?
Tnx, Removable Storage stond op Manual, heb em nu opgestart en op Automatic gezet (nog niet opnieuw gestart).

Over de rest (onder de links): tjsa, want noem je doen :) Als ik in de prompt e: of f: doe (de driveletters) krijg ik incorrect function terug. Ook met de A drive raar genoeg.
De drives zijn netjes aanwezig zowel in de bios als in apparaatbeheer, geen conflicten, niks.
In een ander systeem doen ze wel goed, zoals ik al zei, mijn eigen goede drives werken in het systeem ook NIET goed, dus ligt egt aan het systeem denk ik.

Ik ga nu het andere topic doorspitten ff.

edit: topic doorgelezen, maar de registry waarden kloppen bij de machine.
Voor de duidelijkheid, het gaat hier niet om een autorun probleem, maar om het helemaal niet zien van de cd's in de drives (meestal).
Dus ook dubbelklikken op de drives in my computer geeft of blanko scherm (bij de writer) of Not Accessible (bij de dvdrom).
kGa nu ff restarten

edit2:
Hier een plaatje. Dit is met een audio cd in de dvd drive. Zonder cd erin staat er netjes CDRW drive (zoals ook nu het geval is op het plaatje, omdat er geen cd in is) en DVD, precies in zo'n zwart vakje zoals je nu CDROM ziet staan, met daarnaast DVD Drive.
Dus zoals jullie zien ALS er een cd erin is die niet gelezen wordt veranderd de drive (bij beide) naar CDROM in het zwart vakje met daarnaast CD Drive.
Afbeeldingslocatie: http://server6.uploadit.org/files/RUFFIE-cdrom.JPG

[ Voor 32% gewijzigd door RUFFNECK op 17-08-2004 18:29 ]

Verwijderd

misschien heb je hier wat aan??? :?

http://www.onlinehelpdesk.be/forum/topic.asp?TOPIC_ID=13366

met o.a. als clue --> aspi drivers --> windows update sp2

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 20:58 ]

• RUFFNECK
Nou het werkt weer.
Oplossing? Geen.

Had idd windows toch maar opnieuw geinstalleerd, updates, sp2 blabla. Niks, nada nothing!
Tog maar nieuw moederbord gekocht (oude was tog aan vervanging toe), alles opnieuw geinstalleerd (ook windows), nog steeds geen verandering!
Hier werd ik dus egt parra 8)7
Toen nogmaals gewoon voor de vorm opnieuw geinstalleerd (windows) en ja hoor, ineens deden ze het weer. |:(

Frikkin raar dus, maar het werkt. :)
Tnx!

Verwijderd

Toen nogmaals gewoon voor de vorm opnieuw geinstalleerd (windows) en ja hoor, ineens deden ze het weer. |:(
Moet je voor de lol ook nog 'ns proberen of het met dat oude moederbord nu ook lukt :) of niet want als het lukt dan baal je :P ;)

• RUFFNECK
Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 09:26:
[...]

Moet je voor de lol ook nog 'ns proberen of het met dat oude moederbord nu ook lukt :) of niet want als het lukt dan baal je :P ;)
Ja daar ben ik dus ook bang voor :) Mja, de spullen zijn al gekocht en gelukkig niet van mij.
Dit was weer es 1 van de vele mysteries van windows dan ;)
Pagina: 1