Toon posts:

Tips voor fotograferen modellen?

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik heb me oog laatste tijd laten vallen op fotograferen.. ik zelf heb maar een crappy Trust 970 maar mijn broer heeft gelukkig een Minolta die door Consumentenbond tot beste koop was gekozen en kan je ook hele mooie foto's mee maken.

Nu zat ik er aan te denken om eens wat te gaan experimenteren met fotograferen van vrienden/vriendinnen (vooral vriendinnen) echter zou ik graag wat tips willen hebben van wat je moet doen om het een profi look te geven. Zoals wat je nodig hebt ed.. ik kan namelijk zo 1,2,3 niet een goede site vinden.. misschien iemand hier een idee?

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-12 11:45
Misschien eerst proberen om allerlei niet levende zaken op de foto te zetten? Dan kan je al heel veel experimenteren met licht e.d. voordat je daar anderen mee lastig gaat vallen.

Verwijderd

Topicstarter
mijn broer en ik zitten daar wel beetje mee aan te kloten zeg maar... en daar ga ik ook eerst even mee door.. alleen ik zou graag willen weten wat je moet doen om ook hele mooie "profi look" foto's van mensen te maken.. misschien zoals welke belichting het best is als je gaat werken in een home made studio (en hoe maak je die weer?) ik weet bijvoorbeeld wel dat als je een losse flitser hebt dat je die naar achter het beste kan laten wijzen en laten reflecteren op een stuk wit karton bijvoorbeeld

en kan je dat ook het beste buiten doen? dat het licht reflecteert? ik las ook iets van als bijv licht van links komt.. dat je rechts van de persoon ook een reflector kan plaatsen voor mooie belichting.. klopt dit?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 16:51 ]

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:20

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Haal er voor de gein eens een boekje bij. Zelf heb ik deze onlangs gehaald, en dat vond ik een heel handig boek, waar erg veel bruikbare tips in staan. Bedenk wel: voor profi-look heb je ook een profi-opzet nodig, waar je dus vaak niet ontkomt aan profi-spul.

Misschien dat ook dit boek iets is.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Een hele grote egale achtergrond + vloer. Heel veel (sterke) lampen, veel licht dus, dat is heel belangrijk.
En als je foto's gemaakt zijn moet je ze nog gaan retoucheren in photoshop. Vooral dat is heel belangrijk om een professionele look te krijgen.

En eigenlijk lijkt me buiten fotograferen niet handig, want dan verandert het licht steeds, en dat draait ook. Of er kan ineens een wolk voor de zon komen ofzo. Binnen kan je alles precies regelen.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 17:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
ey dit zijn antwoorden waar ik iets aan heb! heel erg bedankt :D

ja ik maak ook wel buiten fotows maar dat zijn gewoon meer voor dieren in het gras of bijen,etc.. maar ook wel van mensen..

maar ik ga zeker het binnen proberen :D

die sterke lampen.. bouwlampen die je bij de gamma kan halen.. is dat wat? en moet je die dan gewoon op het model richten of ook via reflectors (want is het niet pijn in de ogen voor het model?)

Verwijderd

Tja, het moet wel een beetje een goede kleur hebben. Wij hebben hier wel van die lampen staan, zijn speciale lampen van Philips. Het zijn iig geen standaard bouwlampen.
Je moet dan lampen hebben met een soort doek ervoor gespannen zodat het niet helemaal direct schijnt.
zoiets zegmaar:
Afbeeldingslocatie: http://www.dasfotostudio-oberursel.de/images/studio.jpg

Je kan ook de lamp de andere kant op richten, en dan reflecterende parasollen gebruiken.
Afbeeldingslocatie: http://www.hafo.nl/images15/Fotostudio%20Wagenstraat.JPG

Maar als je dit soort dingen gaat doen, wordt het wel duur, en dat zet je niet zo even neer.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 17:34 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:50

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 16:49:
en kan je dat ook het beste buiten doen? dat het licht reflecteert? ik las ook iets van als bijv licht van links komt.. dat je rechts van de persoon ook een reflector kan plaatsen voor mooie belichting.. klopt dit?
Ten eerste moet je wel plek hebben voor een eigen studio thuis.
Het is geen instant-decor wat je binnen vijf minuten aanschuift.

Ik zou beginnen met een goede, rustige achtergrond. Fotografeer je binnen, denk dan aan een leeg stuk schuur of een kamer waar tegen een bepaalde muur weinig staat. Fotografeer nooit voor een raam, daar valt licht door naar binnen en dan heb je een sterke werking van tegenlicht. Dat is voor één a twee foto's leuk, maar daarna wil je eigenlijk de gelaatstrekken van je model wel weer kunnen onderscheiden.
Een behangen muur met een rustig patroon, denk aan die sheets die bij de schoolfotograaf altijd achter je hingen, zoiets moet je hebben.

Als licht kun je proberen aan een softbox te komen, of, wat cheaper, een bouwlamp. Weet wel dat je voor die eerste een aparte accu etc. nodig hebt en dat je met die laatste je modellen nogal kunt afschrikken als ze opeens fel in het licht staan. Omdat die lampen nogal fel zijn is het handig als je studioruimte zelf wat donkerder is.

Verder kun je denken aan een lang rechthoekig stuk witte plaat of piepschuim (1x2 m) een simpele degelijke stoel, een glad lang gordijn zonder vouwen of kreukels, een handspiegel (serieus, vrouwelijke modellen kunnen erg zijn) en vormen van 'beeldvulling' als een glazen kan, een stel bloemen, een boek etc.

Wat jij vertelt over belichten van de linkerkant en reflecteren aan de rechterkant is iets wat in de meeste gevallen lelijk uitpakt, zo lelijk dat het zelfs een naam heeft: tangbelichting. Doordat het licht van beide kanten lijkt te komen krijg je onnatuurlijke schaduwen. Beter kun je het licht van zij- en boven, of van zij- en achter laten komen. Experimenteer daarmee.

Ik wil nog een keer onderstrepen dat ik je eerst aanraad je zusje ofzo te fotograferen, of fotografeer je broer en hij jou. Vriendinnen uitnodigen en ze een half uur laten wachten terwijl er in je opstelling, belichting en studio nog allerlei dingen spaak lopen, is niet leuk. Beter oefen je dus op je familie of gewoon je broer, dan kun je ook het beste overleggen wat jullie mooi vinden en wie je als model wilt.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Hillie

Hillie

Wat ook handig is (maar veel mensen wel eens over het hoofd zien...) is zorgen dat alles zwart is in je studio. Daarmee voorkom je ongewenste reflecties van omringende oppervlakken. Zwarte muren dus, en zelf zwarte/donkere kleren dragen. Minder reflecties betekent meer controle over je licht.

edit: Uiteraard betekent dat niet dat je een zwarte achtergrond moet hebben. Reflecties minimaliseren betekent controle, waardoor de opstelling van je lampen, reflectoren en achtergrond een voorspelbaarder resultaat oplevert.

[ Voor 29% gewijzigd door Hillie op 17-08-2004 17:35 ]

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-12 21:36
http://www.photocrack.com/pages/download/mp10.zip

progje met allerlei poses die je je model kan laten doen. Misschien heb je er iets aan.

Verwijderd

Topicstarter
wow :|

bedankt voor alle replies!

Over vriendinnen : ik doe eerst ook met objecten , dan huisdieren, dan misschien idd me broer.. en daarna vriendinnen.. de meeste wonen trouwens dicht in buurt en vinden dingen als dit wel leuk (toen ik erover begon zei 1tje gelijk van goh wil je mij dan fotograferen.. wel leuk zoiets :))

*edit: vet handig programma! thnx :>

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 18:48 ]

• WILDEAAP
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 11-08-2021

WILDEAAP

De aap heet Wil...

Ik heb een mooi boek voor je dat ik wegdoe: De vrouw voor de camera
Zat in een verzameling boeken die ik op marktplaats heb gezet :)

De vos loopt door het bos.

Verwijderd

Topicstarter
ey wilde aap.. hoe oud is het boek en in wat voor staat? :)

en daar staan tips in voor vrouwen fotograferen dus :D?

*edit: is wel een oud boek.. ff opgezocht.. uit 1983.. is dat niet beetje achterhaald? maar goed..

ik ga zowieso binnenkort naar Zwolle.. ga ik ff bij de Slechte kijken naar boeken en ook gewoon bij Boekenvoordeel..

over me camera's.. hoe ik het ga aanpakken nu:
-met de dieren ga ik gewoon oefenen eerst met mijn Trust cam.. gaat meer om hoe ze zijn gemaakt dan de kwaliteit van het beeld voor mij dan.. in begin
-als dat goed gaat stap ik over op een analoge camera van mijn vader.. ff model enzow opzoeken maar het is ieder geval 1 of ander luxe ding met allerlei lenzen en flitsers erbij.. had hij destijds gekocht voor zijn werk (in polyester industrie..fotograferen glijbanen ea producten)

-en eventueel me broer lief aankijken of ik zijn camera af en toe kan lenen :P (weet ook zo 1,2,3 niet zijn model.. een Minolta die in aanbieding was bij de MM voor 249 euro met 10x zoom ieder geval)

en over die analoge: hebben Hema/Dixons/etc ook goede service in het omzetten naar digitaal? dat ik dus negatieven inlever en dat zij het op computer zetten?

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 18:55 ]

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11 05:50
Hillie schreef op 17 augustus 2004 @ 17:15:
Haal er voor de gein eens een boekje bij. Zelf heb ik deze onlangs gehaald, en dat vond ik een heel handig boek, waar erg veel bruikbare tips in staan. Bedenk wel: voor profi-look heb je ook een profi-opzet nodig, waar je dus vaak niet ontkomt aan profi-spul.

Misschien dat ook dit boek iets is.
De foto-fout.... 90% van de mensen denken dat. "Je moet goed materiaal hebben om mooie fotos te hebben"... niet dus. Je kan prachtige fotografische resultaten behalen met goedkoop of gewoon deftig materiaal. Ik kan een zeer proffi lijkende macro foto maken met twee bureaulampen en een pakje witte A4'tjes. Ik heb er heus geen dure lampen voor nodig en difuser kappen à 400€.
Als je denkt dat je nooit goede fotos gaat hebben omdat je geen duur materiaal (EOS 3OOd, lampen ...) hebt, dan ben je verkeerd bezig. Goed materiaal kan je het enkel gemakelijker maken, meer niet.

Sry, moest dit even kwijt.

Een ontopic tip. Zie dat je een degelijke lamp hebt met een hoge kleuren temp. Als reflecterend doek kan je eventueel een stuk projectiescherm gebruiken, deze reflecteren goed het licht.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt jvvv :) ik las op kenrockwell.com ook idd dat je met de goedkoopste "zooi" zelfs "mooiere" fotows kan maken dan veel mensen met hun dure minolta/nikon/etc omdat ze niet weten hoe ze het goed moeten gebruiken :P

maar ik ga dan maar eens over tijdje aan de slag als ik tijd heb :)

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

doh, dat is het belangrijkste: weet hoe je apparatuur werkt!

Ik leer ook nagenoeg elke keer dat ik fotografeer weer bij, ik kan me niet voorstellen dat dat ooit ophoud zelfs. :)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
die analoge van me pa ken ik ook nog helemaal niet dus daar ga ik zowieso eerst een goede tijd mee experimenteren op gewoon de omgeving en me huisdieren om te kijken hoe alle lenzen zijn enzow en wat goede isntellingen zijn voor dat ding

maar zoals ik eerder vroeg.. hebben ze goede services daarvoor om negatieven naar digitaal om te laten zetten?

Verwijderd

Topicstarter
ben erachter gekomen dat we best goed analoog cameraatje hebben (al wel een oudje) een Minolta XG-M met een Breedhoek lens (met macro optie) en een Telelens.. gewone flitser en een grote die je ook via draad er aan kan doen... en volgens mij is hij ook nog een spiegelreflex

volgens mij gaat het wel wat worden :D en me ook al beetje laten informeren bij de winkel :)

*edit:
en ook een boekje gekocht bij Boekenvoordeel, ff beetje doorbladeren :P wil vooral "model" fotows gaan nemen in zwart wit... beetje met contrast werken enzow :)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 13:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 17:18:

En als je foto's gemaakt zijn moet je ze nog gaan retoucheren in photoshop. Vooral dat is heel belangrijk om een professionele look te krijgen.

En eigenlijk lijkt me buiten fotograferen niet handig, want dan verandert het licht steeds, en dat draait ook. Of er kan ineens een wolk voor de zon komen ofzo. Binnen kan je alles precies regelen.
Retoucheren staat volgens mij niet gelijk aan proffesioneel resultaat.

Buiten fotograferen afraden vanwege wolken voor de zon is onzin. Met zilverpapier en karton kun je licht heel mooi maken buiten.

Direct zonlicht geeft harde schaduwen en vandaar dat een wolkje zelfs heel gewenst kan zijn.

Veel merken (o.a. Nikon en Canon) hebben ook veel Fora waar veel te vinden is.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga denk verschillende dingen proberen , binnen EN buiten.. gewoon experimenteren :) in de winter ga ik denk ik wel fotows buiten maken :)

• kidfunk
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-06-2015

kidfunk

none

ik hoop dat niet zo'n achtergrond gebruikt als * Repeat * hier een paar post boven . :)
Van die doorsnee foto dingen zijn dat.

none

• jank
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-01-2012
Allerbelangrijkste is mensenkennis en eigen uitstraling.
Weet wat je modellen willen en speel daarop in, forceer niet iets, wat je model absoluut niet wil. Schep vertrouwen.
Portretfoto's maak je door een juiste relatie met je model, het vastleggen ervan met je camera, voor mij part een wegwerptoestel. Succes.

• LittleWan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 15:33
offtopic:
laat ons dan eens de resultaten zien hé....

http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl

Verwijderd

Topicstarter
wanneer ik modellen ga fotograferen weet ik niet of ik ze hier post hoor want het zijn vriendinnen van mij en die willen wel door mij gefotografeerd worden en willen fotows voor zichzelf en eventueel vriendje maar ik weet niet of ze het leuk vinden als ik ze op internet post..

ik ben op dit moment aan experimenteren met macro fotows van insecten en gewone fotows van me huisdieren.. ik moet eerst nog de flitsers schoonmaken (contacten) omdat ze al heel lang niet meer gebruikt zijn dus duurt nog tijdje voor er wat serieuzer werk klaar is :D maar als ze zijn ontwikkeld van de katten en insecten post ik ze wel hier.. (nu hopen dat ze zo goed gelukt zijn als ik hoop..)

*edit:

plaatje van camera voor nieuwsgierigen (tis een oudje uit 81 maar werkt goed ;))
http://www.ucamera.co.kr/sale/partsale2/Minolta-xg-m.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 18:54 ]

Verwijderd

Ik ben recentelijk ook begonnen met het opzoekwerk ivm modelfotografie. Ik bezit een digitaal toestel (Nikon Coolpix 3200) en een analoge SLR (Nikon FG met een 72mm en een 150mm). Ik heb alsnog besloten om de modelfotografie direct de beginnen met de SLR, ook al kost het mij direct filmontwikkelingen (wat niet goedkoop is).

Waarom?

1. Wel ik maakt sinds ongeveer 8 maand nu, op regelmatige basis, fotos met mijn digitaal toestel, en werk sinds kort met die oude SLR. En hetgeen mij direct opviel, wast het verschil in manier van kadreren. Met mijn digitale kadreer ik zoizo via de LCD (owv de afwijking). Echter, kadreren via het objectief is toch voor mij net iets anders. Daarom oefen ik liever direct met de SLR, om het kadreren dadelijk beet te hebben. Deels ook omdat op die SLR alles manueel is, en ik dus zo ook veel leer over het toestel, en over de instellingen in het algemeen. Ik ben trouwens nu in de spaarfase voor een dSLR :D.

2. De drempelwaarde om af te drukken, ligt bij mij persoonlijk hoger dan digitaal. Dus, ik ga langer kijken naar de shot voor ik hem neem. Wat op zich niet betekent dat de foto beter is, maar wel dat ik persoonlijk langer heb nagedacht over de compositie en de belichting en dergelijke. Wat in normale leeromstandigheden, zou moeten leiden tot een betere foto (tenzij ik lijk een koe blijf foto's nemen :D)

Andere tip: bekijk veel foto's!

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 19:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
wat is een dSLR?

maar goed ja ik bekijk veel fotows :)
en afdrukkosten? valt mee :D bij combi (zonder af te drukken!) kan je je rolletje brengen en kost het 5 euro voor 1 rolletje op cd te zetten, elke rol meer 2,50 :D! kan je dus gelijk bewerken op pc,etc

Verwijderd

dSLR is digitale SLR ;)

• Hillie

Hillie

Overigens heb ik niet gezegd dat je duur spul moet hebben, maar wel een beetje op moet letten met wat je doet. Reflectoren kun je duur kopen, en die zijn vaak makkelijk in te zetten, maar een piepschuimplaat werkt natuurlijk ook goed. Stukje gekreukt alu-folie eroverheen en je hebt al een zilveren reflector voor lekker weinig. :)

De opmerking van Ken Rockwell dat je met goedkoop spul ook goed werk kunt leveren is waar. Met een leuke digicompact kun je ook gewoon goede resultaten neerzetten, en daar kun je dan een redelijk goedkope lampen naastzetten. Het werkt wel lastiger, maar goed. :) Het nadeel is dat dit soort opmerkingen door mensen met goedkope camera's die het niet kunnen gebruikt worden om aan te geven dat ze toch goede foto's maken.

Een goede foto wordt allereerst gemaakt door de fotograaf, dan door het onderwerp, en dan door het speelgoed wat je ertegen aangooit tijdens het proces. :) Met profi-spul kun je vaak makkelijker werken en resultaten halen die je zonder dat materiaal niet kunt halen, maar de fotograaf is alsnog de belangrijkste schakel in het verhaal.

Verwijderd

Topicstarter
ja... maar over de belichting dus he.. ff kortgezegt:

-ik heb een slaapkamer niet super groot.. met een witte muur
-gordijnen kunnen dicht.. is dit aan te raden?
-en wat moet ik dan daarna dus doen met belichting? wat is aan te raden (zowel met gordijnen open als met dicht)

want daar loop ik nu eigenlijk op vast.. is het perse nodig om (bouw)lampen met reflectors te plaatsen als ik mooie model/portret fotows wil maken?

• Hillie

Hillie

Nadeel van witte muur is dus dat je reflectie gratis en voor niets bijgeleverd krijgt. Voor meer controle is zwart handiger, dus als je iets van een laken op kunt hangen (voor paar euro bij Kwantum of Leenbakker te krijgen).

Als je witte/grijze gordijnen hebt, dan kun je die als grote softbox laten dienen als het licht er opschijnt. Aan te raden is dat dan wel 's ochtends redelijk bijtijds of tegen de avond te doen, als het zonlicht zachter wordt, zeker als je het dus als softbox wilt gebruiken. Je kunt ook rond die tijdstippen zonder gordijnen werken en zo'n soort 'raamportret' maken.

De enige tip qua belichting is doen wat je zelf wilt. Overdag met het zonlicht schieten is minder flexibel qua belichting, maar wel goedkoop. Bouwlampen met reflectoren/softboxen zijn op zich ook niet te duur, dus daar zou je je ook aan kunnen wagen.

Verwijderd

Over belichting van modellen heb had ik hier een heel mooi boek, gaat hoofdzakelijk over theatertechniek. *pakt boek*

edit:
Boek is verdwenen :X Ws. is het op m'n school blijven liggen deze vakantie, ik had het meegenomen omdat er jaarlijks een toneelstuk in de aula is, en dit boek leek me wel handig. De school ook dus :X

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 22:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb met kerel van fotozaak vandaag weer gesproken (andere dan gsiter) en deze kende onze camera zelfs (oud ding.. zou hij denk 10 gweest zijn ofzow ;))

en hadden over belichting.. en hij zei van je moet maar gewoon met natuurlicht en je flitser werken.. niet gelijk met allerlei lampen want als je met bouwlampen doet krijg je op kleuren fotows een geel/groene kleur mogelijk ... en als je goede lampen wil ben je snel veel kwijt

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 22:50:
ik heb met kerel van fotozaak vandaag weer gesproken (andere dan gsiter) en deze kende onze camera zelfs (oud ding.. zou hij denk 10 gweest zijn ofzow ;))

en hadden over belichting.. en hij zei van je moet maar gewoon met natuurlicht en je flitser werken.. niet gelijk met allerlei lampen want als je met bouwlampen doet krijg je op kleuren fotows een geel/groene kleur mogelijk ... en als je goede lampen wil ben je snel veel kwijt
Een gele/ groene kleur?? Ik heb echt geen flauw benun waar dat dan vandaan zou moeten komen.
ik gebruik zelf ook een bouwlamp van 500W en een gewone lamp van 60w om uit te lichten.
De bouwlamp staat van het onderwerp af en met een witte plaat van piepschuim kaats ik het licht op het onderwerp.
Voor digitale fotografie maakt de kleurtemperatuur van deze lampen niet uit omdat dit makkelijk te veranderen is m.b.v. de witbalans.

Voorbeeld: Canon 300d, EF 85mm f/1.8 op f/8, links de bouwlamp met reflector en rechts de gewone lamp.
Afbeeldingslocatie: http://www.falcon4ever.com/gallery/gallery3/20040817_Beeld03dpz.jpg

Ik ga trouwens morgen kijken voor een set flitsers, lampen en reflectors. Bij konijnenberg (www.geengeld.nl) verkopen ze Falcon Eye en Jinbeij die goedkope flitsers en lampen hebben.

Verwijderd

Topicstarter
hmmm maar die andere lamp om uit te lichten.. wat is precies uitlichten? is dat datgene dat je zorgt dat je geen onaangename schaduwen bijvoorbeeld krijgt op de achtergrond???? en die richt je dus niet op onderwerp zelf?

o bedankt voor die site... kzal ff kijken :)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:50

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

offtopic:
spawnkamikaze, ik wil niet vervelend doen , maar je manier van het schrijven van sommige woorden, 'ofzow' 'fotows' 'maruh' ... vooral die fotows is storend. je maakt mij een stuk gelukkiger als je hier foto's schrijft...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Verwijderd

Topicstarter
@ Dark Blue: geen probleem ;)!

voortaan als ik post zal ik niet meer dingen als fotows zeggen OFZO maar gewoon foto's :) ik weet neit waar die gewoonte van gekomen is.. heb ik altijd op fora.. eigenlijk best irritant jah -_-.. lang leve mijn incorrect nederlands..

*en dit moet aankomend jaar zijn 6 vwo afsluiten.. holy shit.. nederlands is goin doooooooown*

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 23:06:
hmmm maruh die andere lamp om uit te lichten.. wat is precies uitlichten? is dat datgene dat je zorgt dat je geen onaangename schaduwen bijvoorbeeld krijgt op de achtergrond???? en die richt je dus niet op onderwerp zelf?

o bedankt voor die site... kzal ff kijken :)
Wanneer je licht van 1 kant hebt. Als ik alleen de bouwlamp aan heb staan. Zal 1 kant van het beeldje in de schaduw vallen.
Als je bijvoorbeeld een model fotografeerd met maar 1 lamp die vanuit een hoek op haar gericht staat zal haar neus licht tegenhouden zodat haar oog in de schaduw zal vallen. Soms is dit gewenst maar meestal niet.

Door aan de andere kant een lamp te plaatsen valt hier ook licht op.
Het ziet er mooier uit wanneer het op de foto lijkt dat het licht van 1 kant kwam. De invul lamp staat dan van het beeld af.
Beide lampen probeer je difuus te laten zijn.Difuus licht is dus zacht zodat er geen harde schaduwen ontstaan en een prettig lichtverloop.

Volgens mij was het hier al gezegt maar de beste manier om erachter te komen is proberen. Je hebt een digicam dus je kan zoveel foto's maken als je wilt.
Probeer eerst met 2 lampen kleine onderwerpen te fotograferen. De lampen steeds verplaatsen zodat je ziet wat het voor effect heeft.
Een bouwlamp is gewoon een hele goede om mee te beginnen. Kost in verhouding een drol en levert genoeg licht. Nadeel van zo'n lamp is de warmte die hij afstraald. Binnen de korste keren sta je te zweten als een os, net als je model, wat je zeker niet wilt hebben :)

Verwijderd

Topicstarter
dus om uit te lichten kan je proberen gewone lamp ook via bijv piepschuim te laten weerkaatsen zodat het zacht is? en ik ga denkidd maar ff experimenteren ermee..

maar zou ik flits dan nog gebruiken?? nee zker?

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:15

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op 19 augustus 2004 @ 23:04:
Een gele/ groene kleur?? Ik heb echt geen flauw benun waar dat dan vandaan zou moeten komen.
Dat heet nu kleurtemperatuur. Dit effect zie je heel goed als je je camera op daglicht insteld en dan foto's maakt onder halogeenverlichting. Krijg je van die paars/blauwe zwemen.

Hoe dichter je bij daglicht zit (5500K) zit des te beter voor je kleuren. Via je camera kan je wel compenseren voor halogeen (rond de 2900K) maar toch is dat nooit helemaal correct. Daglicht lampen kosten een vermogen (helaas).

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
o.. dan ga ik dus toch maar eerst bezig met gewoon natuurlicht :) ik gebruik dan trouwens het natuurlicht om uit te lichten ;) en flits voor licht van andere kant :)

zo is de kamer ongeveer:
Afbeeldingslocatie: http://img7.exs.cx/img7/8417/kamer.gif

kasten zijn ook wit trouwens en deur ook :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2004 01:05 ]

Verwijderd

Acid_Burn schreef op 20 augustus 2004 @ 00:07:
[...]

Dat heet nu kleurtemperatuur. Dit effect zie je heel goed als je je camera op daglicht insteld en dan foto's maakt onder halogeenverlichting. Krijg je van die paars/blauwe zwemen.

Hoe dichter je bij daglicht zit (5500K) zit des te beter voor je kleuren. Via je camera kan je wel compenseren voor halogeen (rond de 2900K) maar toch is dat nooit helemaal correct. Daglicht lampen kosten een vermogen (helaas).
Er werd verteld over een geel/ groene gloed.
Dat van die kleur temperaturen snap ik maar het heeft (gelukkig) geen invloed op de TS. Deze wil toch digitaal fotograferen?

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:15

Acid_Burn

uhuh

Verwijderd schreef op 21 augustus 2004 @ 00:05:
[...]

Er werd verteld over een geel/ groene gloed.
Dat van die kleur temperaturen snap ik maar het heeft (gelukkig) geen invloed op de TS. Deze wil toch digitaal fotograferen?
Film reageert anders dan digitaal op verschillende kleurtemperaturen. Vandaar waarschijnlijk geel/groen.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Verwijderd

Topicstarter
@Bijltje: ik wil niet digitaal fotograferen ;)

• unSOUND
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-06 19:31
Ik weet niet precies wat voor tips je zoekt, maar ik zal er een paar geven die ik weer van mijn vader kreeg... hij is zelf inmiddels 41 jaar fotograaf, dus hij weet er meer van af dan ik. Ikzelf fotografeer nu zo'n 7 jaar, waarvan nu 2 jaar met modellen.

- zorg voor een goede sfeer met het model. Is hij/zij niet
op zijn/haar gemak zul je dat altijd op de foto zien.

- bespreek van te voren wat hij/zij wel en niet wil, doe je
dit pas tijdens de sessie, kan het de sfeer beinvloeden,
en dat zie je soms weer terug in de foto's.

- bedenk van te voren je poses, en bedenk er VEEL.
van de 60 poses die je bedenkt, blijken er vaak maar
20 ook werkelijk mooi te zijn.

- Maak iedere foto 2 keer. soms gaat er even iets mis,
of het model knippert met de ogen, dit kun je zo wat ontlopen.

- Probeer iedere pose met verschillende instellingen, een pose
kan mooi en lelijk worden door andere belichting en contrast.

- Experimenteer met je lenzen. Een close-up is soms mooier
door een tele-lens dan door een groothoek.

- Maak afspraken met je model over wat er daarna gebeurt.
Wie krijgt de negatieven, mogen andere toekomstige modellen
de foto's bekijken om te zien wat jij kan, dergelijke...

Als je poses zoekt, loop eens een boekenwinkel in en vraag naar
de SNOEKS, dat is een prachtig dik boek wat elk jaar uitkomt, met
de mooiste/apartste foto's van dat jaar. Mijn vader heeft ze vanaf
circa 1986, en je kunt er veel ideeen uit opdoen.

[ Voor 3% gewijzigd door unSOUND op 21-08-2004 17:16 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 18:49:
....
plaatje van camera voor nieuwsgierigen (tis een oudje uit 81 maar werkt goed ;))
http://www.ucamera.co.kr/sale/partsale2/Minolta-xg-m.jpg
Leuke camera :p

Ik hoop wel dat je wat meer keuze aan lenzen hebt dan alleen 50 mm.
Een leuke zoomlens kan ook handig zijn bij portret/model-fotografie ;)

Je flitser gebruiken kan wel hoor... maar zorg dan voor een leuke bounce.
Dat geeft dan weer een egaliserend licht effect.
Eventueel zet je je flitser op een statief, en bedient m van afstand... (mits je de spullen daarvoor hebt) (kabeltjes enzo)

Groothoek lijkt me niet zo geschikt, tenzij je erg close-up mag kruipen bij je vriendin... *lol* :p

Macro is ook leuk... alleen zal die din dat iets minder waarderen... bovendien moet je dan weer geen gebruik maken van een flits op afstand :p
dat geeft weer rare schaduwen *D

Verwijderd

Topicstarter
dat is EEN fotow van camera :) ik heb idd nog een zoomlens (met macro functie) erbij :) leuk dingetje is dat :D wat ik daar leuk van vind is idd dat je onderwerp scherp is en rest bijvoorbeeld onscherp als je wilt.. dat miste ik wel op me digicam.. (maarja was ook een kutding.. trust -_-)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 14:51:
dat is EEN fotow van camera :) ik heb idd nog een zoomlens (met macro functie) erbij :) leuk dingetje is dat :D wat ik daar leuk van vind is idd dat je onderwerp scherp is en rest bijvoorbeeld onscherp als je wilt.. dat miste ik wel op me digicam.. (maarja was ook een kutding.. trust -_-)
Dat effect krijg je als je speelt met t diafragma :p
welke zoomlens dan?

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een Tokina 35-105 mm Zoomlens.. ff net gecheckt :p

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 19:44:
Die heb ik ook nog liggen met Pentax K vatting. F/3.5 over het hele zoombereik volgens mij.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 22 augustus 2004 @ 19:44:
Lijkt mij een prima bereik om modellen / portretten mee te fotograferen :p

Ik doe t zelf meestal met een 50-135 mm (Schuif)Zoomlens (Minolta) ;)
Of 28-85 mm (Tokina), maar die schiet vaak net te kort... qua zoom-bereik.
(Camera: Minolta XE-1 (iets ouder dus) en X-700 (iets nieuwer))

Tegenwoordig aan t experimenteren met een 60-210 mm (schuifzoom van Sigma)... (t enige onhandige hieraan is dat de schuif-zoom functie precies tegenovergesteld werkt... Maar daar valt vast wel aan te wennen) :p
Pagina: 1