[debian] kdm start niet op

Pagina: 1
Acties:

• Trunksmd
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-02 10:05
kdm start niet goed automatisch op, nadat ik mijn pc opstart. Hij probeert wel (je ziet het scherm even flikkeren, maar valt terug naar de prompt. kde start wel op als met "startx". Ik dacht eerst dat het een permissie probleem was, maar onder root lukt het ook niet.
log kdm zegt dit:

"Skipping "/usr/X11R6/lib/modules/extensions/libGLcore.a:m_debug_clip.o": No symbols found
Skipping "/usr/X11R6/lib/modules/extensions/libGLcore.a:m_debug_norm.o": No symbols found
Skipping "/usr/X11R6/lib/modules/extensions/libGLcore.a:m_debug_xform.o": No symbols found
Skipping "/usr/X11R6/lib/modules/extensions/libGLcore.a:m_debug_vertex.o": No symbols found
Skipping "/usr/X11R6/lib/modules/fonts/libspeedo.a:spencode.o": No symbols found
(WW) RADEON: No matching Device section for instance (BusID PCI:3:0:1) found
(EE) xf86OpenSerial: Cannot open device /dev/psaux
No such device.
(EE) Configured Mouse: cannot open input device
(EE) PreInit failed for input device "Configured Mouse"
No core pointer

Fatal server error:
failed to initialize core devices"

Ik snap het log niet, want de muis werkt bijvoorbeeld goed (scrolt en zo) onder kde. Mijn search op internet blijft vrij vaag over kdm. Als ik het log ook zie, lijkt het erop dat het probleem meer aan de xserver ligt dan aan kdm. Maar kde werkt verder goed. Wie kan mijn helpen?

Verwijderd

ga naar command line = X -configure
let op hoofdletter

daarna X -xf86config /root/xorg.conf.new op de command line

Dan krijg je die error dus weer te zien.

Daarna ga je de config aanpassen: pico (je kunt ook een andere editor gebruiken) /root/xorg.conf.new

Scrol je naar beneden naar de muis en dan staat daar: /dev/mouse. Als je een ps2 muis gebruikt verander je dat in /dev/psaux. ctrl + x en save je de config

Als je dit goed hebt gedaan voer je het volgende commando uit: X -xf86config /root/xorg.conf.new. Zo laad je de nieuwe config in. Als het goed is start nu meteen de X window Manager en is alles goed geconfigt.

Mocht iets niet lukken, hoor ik het wel!

[edit]Wil je kdm starten, dan kun je dus gewoon kdm typen op de command line (wel eerst bovenstaande uitvoeren)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 18:42 ]

• Trunksmd
Bedankt, X -configure werkte overigens niet, omdat ik een of andere libglide.so module miste. Dat komt misschien omdat ik alleen x-windows-system-core heb geinstalleerd?
Kdm werkt nu wel, maar alleen onder root. Hoe kan ik kdm nu automatisch laten opstarten, zonder dat ik eerst moet inloggen via de prompt als root?

Verwijderd

Trunksmd schreef op 17 augustus 2004 @ 19:25:
Bedankt, X -configure werkte overigens niet, omdat ik een of andere libglide.so module miste. Dat komt misschien omdat ik alleen x-windows-system-core heb geinstalleerd?
Kdm werkt nu wel, maar alleen onder root. Hoe kan ik kdm nu automatisch laten opstarten, zonder dat ik eerst moet inloggen via de prompt als root?
Dan moet je /etc/rc.conf aanpassen. Er staat dan op de laatste regel ergens "services". Zet tussen de [] dan KDM. Sla het op en reboot je systeem. KDM (KDE) zal dan automatisch opstarten!

• Trunksmd
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 16:47:
[...]

Dan moet je /etc/rc.conf aanpassen. Er staat dan op de laatste regel ergens "services". Zet tussen de [] dan KDM. Sla het op en reboot je systeem. KDM (KDE) zal dan automatisch opstarten!
Debian heeft geen rc.conf in /etc, zij werken met mappen en scripts (rc1.d,rc2.d,etc) Dus weet ik nog niet waar ik het moet aanpassen.

• cool_zero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-10-2022
Daar hebben ze een mooi commando voor, namelijk update-rc.d . Je moet dan iets doen als 'update-rc.d kdm start 99 3' en dan wordt kdm toegevoegd aan runlevel 3 om daar te starten. Hij zal starten nadat alles voor de 99 in level 3 is gestart. Meer info kun je zoals gebruikelijk vinden met 'man update-rc.d' Welke runlevel je draait kun je zien bovenaan in /etc/inittab.

Verwijderd

Debian heeft geen rc.conf in /etc, zij werken met mappen en scripts (rc1.d,rc2.d,etc) Dus weet ik nog niet waar ik het moet aanpassen.
Ik zag het volgende op een website staan. Wellicht heb je hier iets aan?

How do I configure (add or delete) start-up services on debian?
Use "rcconf" and unselect or deselect your choices.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 23:24 ]

• Trunksmd
cool_zero schreef op 18 augustus 2004 @ 23:17:
Daar hebben ze een mooi commando voor, namelijk update-rc.d . Je moet dan iets doen als 'update-rc.d kdm start 99 3' en dan wordt kdm toegevoegd aan runlevel 3 om daar te starten. Hij zal starten nadat alles voor de 99 in level 3 is gestart. Meer info kun je zoals gebruikelijk vinden met 'man update-rc.d' Welke runlevel je draait kun je zien bovenaan in /etc/inittab.
Debian zegt dat de link al bestaat. Dat is ook het probleem niet. KDM wil nu wel opstarten, maar alleen onder root. Dat is een probleem, als je de pc net opstart, omdat je dan nog niet ingelogd bent als root.

@nuker: rcconf kent ie niet. Klaarblijkelijk is dat een package, die nog geinstalleerd moet worden. Ik zie nu op debian dat rcconf eigenlijk hetzelfde als update.rc doet. Aangezien het opstartscript van kdm al bestaat, waarom valt ie dan terug naar de prompt bij het opstarten van de pc? Als ik onder root kdm intikt, start kdm wel op. Als ik het onder mijn username intik, zegt ie dat je daarvoor root moet zijn. Het ziet er naar uit dat misschien permissies veranderd moeten worden, maar welk bestand moet dat zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door Trunksmd op 19-08-2004 01:34 ]

• Warbringer
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 17-02 10:14
Ik weet niet welke KDE/KDM je gebruikt maakt ik heb hetzelfde gehad (er is ook een topic over op GoT, namelijk [rml][ Debian] KDM start niet op bij boot[/rml].

Zie mijn laatste post in dat topic over de "oplossing". Upgraden naar sarge of sid.

I want to live forever, so far.. so good.

• Trunksmd
Warbringer schreef op 19 augustus 2004 @ 08:25:
Ik weet niet welke KDE/KDM je gebruikt maakt ik heb hetzelfde gehad (er is ook een topic over op GoT, namelijk [rml][ Debian] KDM start niet op bij boot[/rml].

Zie mijn laatste post in dat topic over de "oplossing". Upgraden naar sarge of sid.
Ik gebruik al sarge.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-02 09:40

Valium

- rustig maar -

Ten eerste: Bij boot ben je al root. Dat is dus het probleem niet.

Okee, laten we even kijken of het aan iets anders ligt dan KDM. Installeer eens XDM of GDM en kijk of ide wel werkt. Als die wel werken ligt het aan KDM, als die ook niet werken ligt het aan je config.

De debian-way:
De oorzaak bij zulke dingen (devices niet vinden) zijn meestal configuratieproblemen door gebruik van eigen scriptjes i.p.v. het gebruik van de standaard-dingen. Probeer dus allereerst eens je systeem goed te krijgen door 'dpkg-reconfigure xserver-common' en dpkg-reconfigure 'xserver-xfree86' te doen.

Vervolgens kun je KDM starten door "/etc/init.d/kdm start" te doen (misschien is een stop eerst nodig omdat hij automatisch probeert te starten).

• Trunksmd
Ik heb tenslotte nog eens opnieuw dpkg-reconfigure xserver-common/-xfree86 uitgevoerd, maar de situatie blijft hetzelfde. aan het einde van het booten, lijkt het of kdm opstart vanwege 1-2 sec een zwart scherm, dat ff flikkert. Dan krijg je alsnog de prompt login i p v de grafische login. Boven de prompt login zie je wel nog staan kdm start. Wanneer ik dan inlog als root en ik kdm intik, dan gaat ie wel naar de grafische login. Wanneer ik inlog onder mijn username, en ik tik kdm, dan zegt debian: "only root wants to run kdm" Notabene, in dpkg-reconfigure xserver-common heb ik zelfs aangegeven dat iedereen kdm kan starten. Is er iets mis met het script? Ik weet het niet meer.

[ Voor 66% gewijzigd door Trunksmd op 19-08-2004 16:38 ]

• cool_zero
Als je als root inlogged en dan dit intyped:
"/etc/init.d/kdm start"

Gaat het dan wel goed? Als dat ook niet goed gaat zou je dan eens de inhoud van /etc/init.d/kdm hier kunnen posten?

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

En wat doet xdm? Start die wel gewoon netjes vannuit root?

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Trunksmd
/etc/init.d/kdm start doet kdm opstarten nadat ik hem eerst gestopt heb, want na het booten blijkt kdm wel al op de achtergrond te lopen. xdm heb ik niet geinstalleerd.
Hier is het opstart script van /etc/init.d/kdm:

"#!/bin/sh
# /etc/init.d/kdm: start or stop the X display manager
# Script originally stolen from the xdm package
#
# description: K Desktop Manager
#
set -e

# To start kdm even if it is not the default display manager, change
# HEED_DEFAULT_DISPLAY_MANAGER to "false."
HEED_DEFAULT_DISPLAY_MANAGER=true
DEFAULT_DISPLAY_MANAGER_FILE=/etc/X11/default-display-manager

PATH=/bin:/usr/bin:/sbin:/usr/sbin
DAEMON=/usr/bin/kdm
PIDFILE=/var/run/kdm.pid
UPGRADEFILE=/var/run/kdm.upgrade

test -x $DAEMON || exit 0

# uncomment, if you want auto-logon to be runlevel-dependant
#test "$runlevel" || { runlevel=`runlevel`; runlevel=${runlevel#* }; }
#test "$runlevel" = 4 && ARG=-autolog || ARG=-noautolog

# uncomment, if you want tons of debug info in your syslog
#ARG="$ARG -debug 255"

# If we upgraded the daemon, we can't use the --exec argument to
# start-stop-daemon since the inode will have changed. The risk here is that
# in a situation where the daemon died, its pidfile was not cleaned up, and
# some other process is now running under that pid, start-stop-daemon will send
# signals to an innocent process. However, this seems like a corner case.
# C'est la vie!
if [ -e $UPGRADEFILE ]; then
SSD_ARGS="--pidfile $PIDFILE --startas $DAEMON"
else
SSD_ARGS="--pidfile $PIDFILE --exec $DAEMON"
fi

stillrunning () {
if expr "$(cat /proc/$DAEMONPID/cmdline 2> /dev/null)" : "$DAEMON" > /dev/null 2>&1; then
true
else
# if the daemon does not remove its own pidfile, we will
rm -f $PIDFILE $UPGRADEFILE
false
fi;
}

case "$1" in
start)
if [ -e $DEFAULT_DISPLAY_MANAGER_FILE ] &&
[ "$HEED_DEFAULT_DISPLAY_MANAGER" = "true" ] &&
[ "$(cat $DEFAULT_DISPLAY_MANAGER_FILE)" != "$DAEMON" ]; then
echo "Not starting K Desktop Manager (kdm); it is not the default display manager."
else
echo -n "Starting K Desktop Manager: kdm"
start-stop-daemon --start --quiet $SSD_ARGS -- $ARG || echo -n " already running"
echo "."
fi
;;

restart)
/etc/init.d/kdm stop
if [ -f $PIDFILE ]; then
if stillrunning; then
exit 1
fi
fi
/etc/init.d/kdm start
;;

reload)
echo -n "Reloading K Desktop Manager configuration..."
if start-stop-daemon --stop --signal 1 --quiet $SSD_ARGS; then
echo "done."
else
echo "kdm not running."
fi
;;

force-reload)
/etc/init.d/kdm reload
;;

stop)
echo -n "Stopping K Desktop Manager: kdm"
if [ ! -f $PIDFILE ]; then
echo " not running ($PIDFILE not found)."
exit 0
else
DAEMONPID=$(cat $PIDFILE | tr -d '[:blank:]')
KILLCOUNT=1
if [ ! -e $UPGRADEFILE ]; then
if start-stop-daemon --stop --quiet $SSD_ARGS; then
# give kdm's signal handler a second to catch its breath
sleep 1
else
echo -n " not running"
fi
fi
while [ $KILLCOUNT -le 5 ]; do
if stillrunning; then
kill $DAEMONPID
else
break
fi
sleep 1
KILLCOUNT=$(( $KILLCOUNT + 1 ))
done
if stillrunning; then
echo -n " not responding to TERM signal (pid $DAEMONPID)"
else
rm -f $UPGRADEFILE
fi
fi
echo "."
;;

*)
echo "Usage: /etc/init.d/kdm {start|stop|restart|reload|force-reload}"
exit 1
;;
esac

exit 0"

• cool_zero
Het ligt dus niet aan het script, omdat die de tweede keer wel start. De enige manier om wat meer info te krijgen is te kijken wat er nu precies fout gaat in de logs. Je kunt deze regel:
#ARG="$ARG -debug 255"
het # weghalen in je /etc/init.d/kdm zodat er heel veel wordt gelogd in de /var/log/syslog.
Pagina: 1