Toon posts:

[2003] software installen op domeinclient

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een 2003 server met verschillende clients er aan in een domein. Dat domein functioneert naar mijn idee goed en ook de user kunnen prima inloggen. Ook heb ik als test office 2003 gedistribueerd via de groupmangment console dit werkt ook prima.

Hoe kan ik echter een gewoon programma ditribueren zoals bijvoorbeeld paint shop pro of exact 2000. Daar moet je een msi installer voor hebben wil je dit kunnen gebruiken in de grouppolicy editor. Zijn er hier ook nog andere mogelijkheden voor ? De search werkt hier niet op het moment van schrijven, en google en technet.com boden ook niet veel soelaas.

Zijn er mensen die weten hoe dit in de praktijk werkt.

Het is een windows 2003 enterprise server met windows xp clients. Acitve Direcotry is installeert met domeinen dns dhcp file shares en de rest van de meuk.

Verwijderd

Software distribueren via een GPO kun je inderdaad via twee mechanismen doen:

1. Een MSI file
2. Een ZAP file. Via een ZAP file trap je een setup.exe af met daarbij parameters voor een silent install.

Bij gebruik van een ZAP file zijn de rechten van toepassing waaronder jouw gebruiker zich aanmeldt, en dat zijn meestal te weinig rechten om een applicatie goed te installeren. Je zult ook zien dat software pas wordt geïnstalleerd als de gebruiker inlogd. Kijk ook eens naar de volgende links:

http://www.microsoft.com/.../windowsnet/wnet0626.mspx
http://www.appdeploy.com/tips/detail.asp?id=31
http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;231747

Devies, probeer zoveel mogelijk via MSI te doen. De meeste nieuwe applicaties kunnen gelukkig via dit (prachtige) installatie mechanisme geïnstalleerd worden. Het is desnoods een upgrade waard. Als je zelf handig bent met het repackagen van applicatie via Wise of soortgelijke tools kun je het natuurlijk ook zelf.

/me vind dat MSI rulezzz...

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 15:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
en als ik nou de software wil installen met ook de geavanceerdere rechten. Ik heb hier bijvb een client voor een verbiding te maken met een ERP pakket. Hoe is zoiets buiten ZAP / MSI te doen ?

of kan je ook gemakkelijk een MSI file maken?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 15:53 ]

Verwijderd

Terwijl ik mijn reply aan het editen was had je 'm al gelezen. Tools als Wise of Installshield zijn zeer geschikt om zelf MSI packages mee te maken. De leercurve is wel wat stijl, maar als je de kneepjes te pakken hebt wil je niet anders.

P.S. Installaties via MSI worden door de GPO elevated geïnstalleerd. Het is overgens wel belangrijk dat het user specifieke gedeelte van de MSI installatie geen spectaculaire acties doet die administrator rechten vereisen. Maar meestal is de user setup alleen een paaer HKCU registry settibgs en profile aanpassingen (in je profile heb je alle rechten...)

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
en hoe zit dat met die rechten dan? Die worden met MSI dus ook goed gezet ?

Verwijderd

Je zou kunnen gaan scripten, uiteraard, en via user rights voor de Interactive account het zooitje kunnen uitgooien.
Maar.. waarom zou je dat willen, als je het via MSI en GPO kan doen ? Het kan niet makkelijker. :)

Verwijderd

Topicstarter
ik had namelijk net een MSI pakket van die ERP client maar die functioneerde niet omdattie sommige filez niet kan accessen.

Verwijderd

offtopic:
Helaas heb je MSI's en MSI's. Ik heb helaas moeten constateren dat niet iedere software developer zich netjes houdt aan hoe je een MSI opbouwd. Bijvoorbeeld Autodesk heeft hele brakke MSI's gemaakt in het verleden, maar er zijn er meer die zo slordig zijn.

Welke files kan hij niet accessen? Wil hij lezen, of wil hij schrijven? Let erop dat wanneer je via een GPO rechten geeft dat (in sommige gevallen) ook de user zelf rechten nodig heeft op de directory waar je MSI staat. DIt heeft ermee te maken dat bestanden die buiten de MSI staan niet gecached worden in de %systemroot%\installer folder. Als jij dan voor het eerst de MSI based applicatie opstart wil deze een stukje omgeving voor jou inrichten. Soms zijn hierbij bestanden nodig die in dezelfde directory als de MSI staan.

Bijna vergeten. Wanneer je via de GPO een MSI pakket aftrapt gebeurd dit onder een user met voldoende rechten, dus het installatie deel zo sowieso goed moeten gaan.

/me heeft er een beetje warrig verhaal van gemaakt :?

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 16:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik weet dat hij ook bestanden schrijft in de fonts dir en ook in de windows folder die per se nodig zijn. Misschien daar eens naar kijken. Ondertussen doek eerst ff zon tool proberen.
Pagina: 1