Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

[Nokia 3200] MMS via Vodafone werkt maar voor even

Pagina: 1
Acties:

• Joen
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-10 12:57
Gistermiddag heb ik een nieuwe telefoon gekocht, de Nokia 3200. Zonder abbonnement of prepaid, want ik had al prepaid.
Dit houd dus in dat hier ook nog geen specifieke instellingen voor MMS en WAP in zitten en dat je ze dus nog zelf moet instellen.

Zo gezegd zo gedaan en ik heb op het Vodafone Live! gedeelte van de Vodafone website gekeken hoe je je telefoon voor zowel MMS als voor GPRS (Vodafone Live!) handmatig moest instellen en beide stappenplannen gevolgd.

Direct daarna werkte in ieder geval WAP goed (verdorie, wat is dat duur btw 8)7 :P) en ik had ook gebprobeerd een MMS met een fotootje van 8KB naar de Nokia 3510i van mijn moeder gestuurd. Waarschijnlijk stond die niet goed ingesteld want ipv de MMS zelf te ontvangen kreeg ze een SMS-je met een internetadres en code om het MMS-je online te bekijken. In feite is toen het MMS-je wel verzonden.
Ook kreeg ik zelf een SMS-je met ook een internetadres en code. Eenmaal ingelogd zag ik een MMS-je van Vodafone dat ik mn eerste MMS verstuurd had en dat de volgende 5 gratis zouden zijn. O-) Maar waarom zou die dan niet op mn eigen toestel aangekomen zijn ipv een SMS-je? :?

Gisteravond wilde ik nog een MMS naar email sturen, maar dat mislukte: "Verzenden multimediabericht mislukt" krijg ik nadat de GPRS verbinding opgebouwd is en een poging is gedaan een MMS te sturen.
Maar het vreemde is dat ik vandaag exact het zelfde kreeg met een MMS naar telefoonnummer en daarna kon ik helemaal geen MMS-jes meer sturen. :/

Nu heb ik de handmatige instellingen zoals beschreven op de Vodafone Live! site nogmaals doorlopen en ditmaal als GPRS toegangspunt web.vodafone.nl ipv live.vodafone.com ingesteld (je kunt er uit 3 kiezen). Ook dit hielp niets en ahd als resultaat dat er sporadisch een superkort verbindinkje wordt gelegd en dat pas vele tijd later weer de foutmelding "Verzenden multimediabericht mislukt" wordt weergegeven.

Zowel een Google search op GoT als een Google search in het algemeen leverde me geen oplossing op.

Als laatste heb ik zojuist nog via de Nokia site me de instellingen laten toesturen, maar als ik hiermee een MMS stuur krijg ik weer de zelfde foutmelding.
De instellingen via de Vodafone site zelf laten toesturen werkte jammer genoeg niet: ik kreeg geen SMS-je met een code zoals op de site werd aangegeven.

Een lang verhaal, maar mijn vraag is dus voornamelijk: weet iemand hoe het komt dat ik geen MMS-jes kan versturen? Zou ik hier aparte instellingen of een bepaalde bundel voor moeten aanschaffen (wat me onwaarschijnlijk lijkt, gezien de aparte vermelding van MMS-jes op de tarievenpagina's)?
En weet iemand allicht de oplossing voor dit probleem?

Edit:
Owja, dit is de omschrijving van de handmatige instellingen voor MMS zoals op de Vodafone site staat omschreven (een link geven wil niet echt naar die pagina :/ ):
Nokia 3200
MMS instellingen Vodafone live!
  • Ga naar hoofdmenu.
  • Kies "berichten".
  • Scroll naar beneden naar "Berichtinstellingen" en selecteer deze.
  • Kies "multimediaber."
  • Verzonden berichten opslaan? (Deze instellen naar eigen wens: ja of nee)
  • Afleverings-rapporten? (Deze instellen naar eigen wens: ja of nee)
  • Standaard timing dia's? Ja
  • Ontvangst multimedia toestaan? In eigen netwerk
  • Inkomende multimediaberichten? Ophalen
  • Kies "Instellingen verbinding":
  • Kies "Actieve multimedia-inst. bewerken".
    Naam set instellingen: Vodafone MMS
    Homepage: http://mmsc.mms.vodafone.nl
    Sessiemodus: Doorlopend
    Gegevensdrager: GPRS
  • Kies "Instellingen drager"
    GPRS toeganspunt: Vul hier de juiste APN in ("live.vodafone.com", "web.vodafone.nl" of "office.vodafone.nl")
    IP adres: 192.168.251.150
    Verificatietype: Normaal
    Gebruikersnaam: vodafone (geen hoofdletters!)
    Wachtwoord: vodafone (geen hoofdletters!)
  • Kies 2 keer 'terug'
  • Kies "actieve multimedia-instellingen"
  • Selecteer set "Vodafone MMS"
  • Kies 3 keer 'terug' om terug te komen in het 'berichten-menu' om eventueel een test MMS (Multimediaber.) te gaan versturen

[ Voor 25% gewijzigd door Joen op 17-08-2004 14:30 ]

Verwijderd

Bel ff 1333 en vraag de juiste instellingen op, weet je zeker dat het werkt..
Als het dan niet werkt haal dan eens een netwerk update.. Je beltegoed is wel toereikend heh?

• Joen
Ja, uiteraars is mn beltegoed wel toereikend. ;)
Waar voor is het nummer 1333? Nouja, dat merk ik ook wel als ik het bel. :P
En wat bedoel je met een newerk update? :?

Update:
Net gebeld en het zou me toegestuurd worden. Echter nog niets ontvangen.

Update 2:
Laatste update was om 15.50, maar nu nog steeds geen instellingen van Vodafone ontvangen. Zoals gezegd wilde het eerder ook al niet via hun site.
Zouden ze dan misschien toch storing hebben of zo?

[ Voor 52% gewijzigd door Joen op 17-08-2004 16:01 ]

• Joen
Nog een update-tje:
Het duurt eventjes, maar een MMS vanaf My Vodafone komt wel aan op mn mobiel. Dus ontvangen wil wel. :P

Verwijderd

1333 is vodafone naar wens en daar kan je verschillende dingen installeren in instellingen opvragen.
Een netwerk update is als je met je telefoon een ander netwerk zoekt, selecteerd en geweiger word. Vervolgens pak je weer je eigen netwerk met automatisch zoeken en dan haalt je telefoon de nieuwste info op vanaf het netwerk. hiermee kun je veel verschillende problemen oplossen.

• Joen
Owja, Vodafone naar wens. Nouja, zoals gezegd werden de instellingen niet ontvangen.
Jouw tip over de netwerk update heb ik ook uitgevoerd, maar het hielp niets helaas. :/

Ik heb ook nog met Vodafone gebeld en we kwamen bij de afdeling Data tot de conclusie dat aan de Vodafone kant in principe alles in orde is en in mijn telefoon alle instellingen en GPRS-verbindingen ook in orde zijn muv het MMS verzenden.
Verder nog een vragenlijstje doorlopen over het type MMS dat ik verzendde, hoeveel uitval er was, etc.
Nu gaat Vodafone voor mij verder kijken wat ze kunnen doen en bellen (of schrijven?) ze mij nog wel terug voor het verder oplossen van het probleem. Echter op welke termijn dat dat zou gebeuren wist de beste man niet. Nu maakt mij dat ook niet zoveel uit, als het maar een keer gaat werken. Ik ben niet van plan het vaak te gebruiken, maar ik wil het wel een keer kunnen gebruiken. :)

Verwijderd

JeroenM_tbs schreef op 17 augustus 2004 @ 15:47:

Update 2:
Laatste update was om 15.50, maar nu nog steeds geen instellingen van Vodafone ontvangen. Zoals gezegd wilde het eerder ook al niet via hun site.
Zouden ze dan misschien toch storing hebben of zo?
Jep, OTA ligt eruit...

Voor de rest lijkt mij niet veel mis. Een sms ontvang je als het netwerk nog niet weet dat je een MMS-toestel heb. Op het moment dat je je eerste MMS verstuurt, wordt je daar dan meteen voor aangemeld.

Kun je wel een MMS naar jezelf sturen?

• Joen
Jup, via My Vodafone (zo'n website) kan ik wel een MMS naar me zelf versturen. Die komt netjes aan. Het zij met enige vertraging, maar dat mag je verwachten van een dergelijke website denk ik waar vast dagelijks vele mensen gebruik van maken.
WAP (ook GPRS dus) wil ook gewoon.

Hmm, dus zo gaat dat met MMS? Eerst eentje versturen zodat het netwerk weet dat je een MMS geschikt toestel hebt? ;) Zal het ook even aan mn moeder zo doorgeven dat zij dus ook een MMS dan moet versturen. Als haar dat een keer gata lukken, want zij zit met exact het zelfde probleem als mij. :P

Mij lijkt inderdaad (en ook zoals de medewerker Vodafone telefonisch zei) niet echt veel mis, maar toch blijft het raar en werkt het nog steeds niet.

Wat is trouwens OTA waar je het over hebt?

[ Voor 11% gewijzigd door Joen op 17-08-2004 18:06 ]

Verwijderd

JeroenM_tbs schreef op 17 augustus 2004 @ 18:05:
Jup, via My Vodafone (zo'n website) kan ik wel een MMS naar me zelf versturen. Die komt netjes aan. Het zij met enige vertraging, maar dat mag je verwachten van een dergelijke website denk ik waar vast dagelijks vele mensen gebruik van maken.
WAP (ook GPRS dus) wil ook gewoon.

Hmm, dus zo gaat dat met MMS? Eerst eentje versturen zodat het netwerk weet dat je een MMS geschikt toestel hebt? ;) Zal het ook even aan mn moeder zo doorgeven dat zij dus ook een MMS dan moet versturen. Als haar dat een keer gata lukken, want zij zit met exact het zelfde probleem als mij. :P

Mij lijkt inderdaad (en ook zoals de medewerker Vodafone telefonisch zei) niet echt veel mis, maar toch blijft het raar en werkt het nog steeds niet.

Wat is trouwens OTA waar je het over hebt?
OTA betekend Over The Air.. maw dat je niet met je klauwtjes aan je telefoontje hoeft te zitten klooien maar dat het naar je toegestuurd wordt. Erg praktisch altijd, wist echter niet dat het eruit lag, ben vrij ;)

Verwijderd

Dan weet je het nu :)

Nu wordt er maar doorverwezen naar www.vodafone.nl (ook prima te doen, vind ik)

• Joen
Nu weet ik nog niet wat je bedoeld met OTA / Over The Air... Waar dient het voor dan? En wat zijn de consequenties (lees; wat merk je er van?) als het er uit ligt?

Misschien dat dat gelijk ook de post van Adonispb(c) uitlegt.

Verwijderd

OTA: Over The Air (zoals gezegd)

Er wordt een SMS naar de telefoon verstuurd met daarin de instellingen. Het enige dat jij als gebruiker hoeft te doen is deze instellingen op te slaan, je hoeft ze dus niet meer handmatig in te voeren. Vandaar "door de lucht".

Dit kan trouwens ook zonder SMS en zonder dat de gebruiker hier wat van merkt, bijvoorbeeld om een SIM-kaart te updaten.

Als het eruit ligt, merk jij dit doordat bijvoorbeeld 1333 niet meer werkt en ook de mensen van de KS je niet dit kunnen toesturen. In plaats van alles toe moeten dicteren (met alle fouten van dien), kun je dan beter gewoon op internet de instellingen bekijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2004 10:37 ]

• Joen
Hmm, alright.

Vanmiddag na het direct na het fitnessen in een dorp verderop (lees: dichtbij de zendmast) nog eens toevallig weer geprobeerd en toen konden de MMS-jes ineens wel worden verzonden. :*) :P
Thuis ook nog eens geprobeerd met een bereiksterkte van 3 tot 4 strepen van de 7 en toen wilde het ook.
Nu denk ik dus dat het 2 dingen konden zijn waar door ik ze neit konden verzenden:
• daadwerkelijke storing bij Vodafone
• te weinig bereik om een stabiele GPRS verbinding op te bouwen om een MMS te kunnen verzenden

Nu vermoed ik eigenlijk vooral het laatste, maar ik heb geen hard bewijs er voor aangezien ik niet ontzettend veel op de bereiksterkte heb gelet.
Ik houd iedereen nog wel eventjes op de hoogte of ik nog moeilijkheden tegenkomen of Vodafone nog eenr eactie teruggeefd (zoals beloofd na dat telefoontje naar Vodafone wat ik hier boven omschreef).

Nu zoek ik eigenlijk nog een handig systeempje dat automatisch de mail op een bepaald account checked en het MMS-plaatje daaruit kan vissen en automatisch opslaan op de harde schijf. :P
Nu kan ik dat met mn PHP-skills wel iets bouwen, maar misschien dat iemand anders nog ideeën heeft (dat misschien zelfs beter is)? :P
HotScripts bood alleen een betaalde oplossing die overigens niet verkeerd lijkt, maar een beetje omslachtig en duur.
Of zal ik hiervoor maar naar een andere afdeling van GoT gaan? ;) :P
Pagina: 1