Toon posts:

P4 3.06 Mobile overklokken mbv zeer hoge FSB

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een P4 Mobile 3.06 Ghz liggen. Dit is een processor die op een FSB van 133 loopt, maar als je deze in een desktop moederbord stopt, pakt hij automatisch een multiplier van 12 (=1800 Mhz). Nou wilde ik deze op bijvoorbeeld een Asus P4c800 moederbord zetten, en dan op een FSB van bijvoorbeeld 300 (als dit uberhaupt kan) laten lopen, om op die manier een redelijke overklok te behalen, maar vooral om een zeer hoge FSB te halen. Mijn vraag is deze, door de FSB dusdanig te verhogen overklok ik de processor toch niet, tot het moment dat deze de 3.06 ghz passeert? Ofwel, heeft de processor ook een max. FSB dat hij aankan (zonder te letten op de Mhz) of is dit vooral moederbord afhankelijk? Ik dacht namelijk het laatste.

Maar goed, als ik dit voor elkaar krijg, moet ik ook geheugen hebben dat op ddr600 kan lopen, wordt wellicht moeilijk....

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Die-Hard Overclocking & Cooling

Met het verhogen van de FSB overklok je de processor nog steeds. Want de FSB draait dan buiten de spec :) Ook al zit de MP onder de spec. Tot hoever je kan kunnen we niet zeggen. Dat hangt volledig af van de CPU, het mobo en geheugen.

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Dat is wel interessant dat hij de multiplier verlaagd.
Echter zul je niet ver komen omdat het ontwerp van die processor geoptimaliseerd is voor een lage fsb.
Je zult ergens tussen de 200-250mhz fsb uitkomen maximaal met standaard koeling en een normaal voltage als je een mp van 12 hebt.

Verwacht niet teveel en zorg dat je een goed mobo en geheugen (eventueel met divider) hebt; ik wil graag je resultaten horen.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Overigens .. In theorie kun je de multiplier van de Mobile P4 3,06 gewoon aanpassen tussen 12x en 23x. Heb je dat überhaupt geprobeerd? :)

• Solovine
BalusC schreef op 17 augustus 2004 @ 13:43:
Overigens .. In theorie kun je de multiplier van de Mobile P4 3,06 gewoon aanpassen tussen 12x en 23x. Heb je dat überhaupt geprobeerd? :)
Dan moet je wel een bios hebben waar je de optie hebt om hem handmatig in te stellen natuurlijk.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je de CPU op user definied zet, dan moet het gewoon lukken, lijkt me? :)

• Solovine
BalusC schreef op 17 augustus 2004 @ 13:48:
Als je de CPU op user definied zet, dan moet het gewoon lukken, lijkt me? :)
In mijn bios is het niet in te stellen maar het is dan ook geen p4c800 of iets dergelijks.

Ik ben heel blij met mijn shuttle barebone die op 290mhz fsb draait without breaking a sweat.

Verwijderd

Topicstarter
Nee hoor, de MP kun je niet handmatig instellen bij Mobile's. Het feit dat hij terugschakeld naar 12x multiplier heeft dacht ik te maken met Speedstep, wat niet werkt op desktop moederborden. Maar wel jammer dat hij dan niet verder zal komen dan 200-250, aangezien hij op 250 pas op 3 ghz zit......

De processor loopt trouwens volgens mijn bios op 1.2 Vcore, dit is dus ectreem laag. Dit betekend dan volgens mij ook dat hij veel minder koud wordt dan normale P4's, correct me if i'm wrong.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 14:18 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 14:16:
De processor loopt trouwens volgens mijn bios op 1.2 Vcore, dit is dus ectreem laag. Dit betekend dan volgens mij ook dat hij veel minder koud wordt dan normale P4's, correct me if i'm wrong.
Ik denk dat hij minder warm wordt dan minder koud :+

(Maak nu ni de vergelijking met de P4C en P4E Hé ;) )

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 14:16:
Nee hoor, de MP kun je niet handmatig instellen bij Mobile's. Het feit dat hij terugschakeld naar 12x multiplier heeft dacht ik te maken met Speedstep, wat niet werkt op desktop moederborden.
Sneu, de multiplier van mijn Xeon's kan ik wel in stapjes downclocken van 23x naar 12x. Helaas kan mijn FSB niet hoger dan 133MHz :+
De Mobile P4 3,06 draait inderdaad op 1,20V bij 1,6GHz. Op 3,06GHz draait die op 1,55V. Op 1,20V wordt er slechts 40W aan warmte verstookt. Zie ook http://balusc.xs4all.nl/ned/har-cpu-int-p4.html :)

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 17-08-2004 14:29 ]

Pagina: 1