[Linux op je desktop] Draai jij een patchset kernel? welke?

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Nexus
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-02 21:24

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
De perfecte linux desktop bak... wie droomt er niet van, een machine die te vergelijken is met een windows machine... of soms zelfs beter is... je wensen zijn te bereiken met de perfecte kernel.
echter ik heb hem nog niet gevonden :'(

Wanneer er een nieuwe kernel wordt gereleased dan verschijnt hij op kernel.org
Zoals hier op te zien op de meuktracker
Zo'n release heet een vanilla source.
Deze bevat (in 2.6 door linus torvalds) goedgekeurde defaults, Stabiel en steeds sneller en beter.
Er worden ook steeds meer apparaten ondersteund, maar wat nou als je machine zo nieuw is dat de drivers nog niet in de kernel release zitten?
geen nood want de beta's zijn veelal te vinden via google etc.

De drivers installeren op de kernel noemen we 'patchen' zo zijn er naast drivers ook talloze speed tweaks e.d. en dat is nou zo leuk aan linux!
Het ongekende gevoel dat je maar door kan tweaken, ik ben zelf geinterreseerd in kernel hacking maar waar kan je er nou beter over discussieren dan in NOS?

Zo vereist de linux op mijn laptop de patch swsusp2 voor slaapstand, reiser4, een patch voor DRI met mijn videokaart, een patch voor een leuk splashscreentje tijdens het booten en ga zo maar door.

Ik ben opzoek naar de perfecte desktop kernel!

Poll: Welke kernel patch set gebruik je?
Vanilla (ongepatched)
development (gepatchte vanil* op kernel.org
Love -sources
gentoo-dev-sources
gs-sources (gentoo stable)
hardened-sources (security gericht)
hardened-dev-sources (security gericht 2.6)
aa-sources (Andrea Arcangeli's patches)
ck-sources (Con Kolivas's patches)
Anders namelijk... (wordt weergegeven als grsec... oops my bad :X ach krijgt die ook een vote)
mm-sources (Andrew Morton's patches)
openmosix-sources (voor openmosix)
pac-sources Bernhard(Rosenkraenzer's patch)
Gaming sources
selinux-sources
usermode-sources
win4lin-sources
wolk-sources
Nitro sources
sourcesgentoo-sources
xyz sources
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=15444&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Hier wat voorbeelden van vanilla patches:

aa-sources

Geven geen patches weer? ik zie dat hij niet hoger reikt dan 2.6.5

ck-sources
staircase -A complete scheduler policy rewrite
schedrange -Infrastructure for more policies
schedbatch -Batch scheduling
schediso -Isochronous scheduling
hard swappiness -Makes the swappiness a hard limit
supermount-ng204-Supermount-NG v2.0.4
defaultcfq -Enables the CFQ (completely fair queueing) I/O scheduler by default
config_hz -Set the internal clock frequency
sched-adjust-p4gain -Tiny tweak to nice handling for p4HT
1g_lowmem_i386 -Allows 1G ram without enabling highmem
kiflush -Slowly trickles out cached ram
token-thrashing-control -Control under periods of swap thrash
*latency* -Minor latency improvement hacks

Love sources 2.6.8-rc4
staircase I
config_hz.diff
defaultcfq.diff
reiser4-2004.08.04-linux-2.6.8-rc4.diff
BadRAM
gensplash-r5
vesafb-tng-0.9-rc3-r3-2.6.8-rc4.patch
1g_lowmem_i386.diff
nforce2ioAPIC IRQ0 Patch
nforce2-idleC1halt-rd-2.6.8-rc4
schedrange
schedbatch2.4
schediso clean
acx100-0.2.0pre8_plus_fixes_23
9000_SuSE-117-writeback-lat.patch
config-nr-tty-devices
lirc-2.6.8-rc4-mm1.patch
menuconfig-NAME-v1.0.patch
lufs-0.9.7-2.6.8-rc4
barrier-patches.diff
omnibook-2.6.8-rc4
supermount-ng204.diff

nitro-sources 2.6.8.1 (de 1 is enkel een nfs patch, zie meuktracker)
from_2.6.8.1_to_staircase7.I
schedrange.diff
schedbatch2.4.diff
schediso2.5.diff
sched-adjust-p4gain
hard_swappiness1.diff
supermount-ng204.diff.bz2
defaultcfq.diff
config_hz.diff
1g_lowmem_i386.diff
kiflush1.diff
token-thrashing-control.patch
__cleanup_transaction-latency-fix.patch
filemap_sync-latency-fix.patch
jbd-recovery-latency-fix.patch
journal_clean_checkpoint_list-latency-fix.patch
kjournald-smp-latency-fix.patch
prune_dcache-latency-fix.patch
slab-latency-fix.patch
truncate_inode_pages-latency-fix.patch
unmap_vmas-smp-latency-fix.patch
9000-SuSE-117-writeback-lat.patch
patch-i386-irq_enable_spinlocks2
patch-ool-spinlocks
BadRAM-2.6.5.2.patch.bz2
get_user_pages-latency-fix.patch
preempt-timing-2.6.8-rc1
vesafb-tng-0.9-rc3-r4-2.6.8-rc1.patch.bz2
lirc-2.6.5-mm1-20040406.bz2
menuconfig-NAME-v1.0.patch
squashfs2.0-patch
gcloop-2.6-20040527.patch
kernel-events-rml-2.6.8-rc2-6.patch
fbsplash-0.9-r5-2.6.8-rc4-nitro1.diff
2.6.8.1-nitro1-write-barriers
2.6.8-rc1-reiser4.diff.bz2
2.6.8-rc4-nitro1-reiser4-fix.diff
nforce2-ioapic-rd-2.6.5.patch
nforce2-idleC1halt-rd-2.6.5.patch
lufs-0.9.7-2.6.0-test9.patch.bz2

XYZ-sources

patchset against 2.6.8-rc2
against 2.6.8-rc1
against 2.6.7
contributions and links
updated 01 August 2004
bootsplash is back :)
more ck stuff updated
updated voluntary preemption
one more alsa-fix
ACPI patch to get Suspend to RAM working with IO-APIC
added ACPI patches to get Suspend to RAM working ;)
update for 2.6.8-rc2
updated my patchset again: it's now against 2.6.8-rc1 w/ Reiser4 and subfs
removed mm-patchset cause it doesn't work for me
updated my patchset with a few mm7-patches
merged a few patches from ck-tree into the patchset

Win4lin
Wordt ook meegepatched met sommige love sources, maakt het mogelijk windows te installeren als session onder linux.
Is ook een kernel op zich.

[ Voor 6% gewijzigd door -Nexus op 17-08-2004 14:55 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Ik denk dat er niet zoiets is als 'de perfecte kernel', omdat het afhangt van de beschikbare hardware en wensen met betrekking tot het functioneren van de software (realtime constraints? Desktop of server systeem? Superstabiel of met een paar extra coole features die misschien eens per maand crashen? Game-systeem of simpel kantoor-systeem?).

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Daarom heb ik er desktop bij gezet, interesse gaat uit naar bijvoorbeeld een game systeem. Dus geen server omgevingen, die zijn nml veelal vanilla of met wat security patches en dus oninterresant voor deze poll

edit: stond er idd niet duidelijk bij ff de TS aangepast!

[ Voor 13% gewijzigd door -Nexus op 17-08-2004 13:42 ]

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-02 10:22

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Ik draai m'n kernel ongepatcht. Dat werkt goed en ik heb dus geen reden om te patchen. Ik bedoel, zijn er nou echt veel-voorkomende situaties te noemen waar je een patch voor nodig hebt?

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51

Gotiniens

Fairly odd Tim

het enigste wat ik tot nu toe zelf gepatched heb zijn enkele drivers voor apparaten, zoals de forcedeth driver voor mijn on-board (nforce2)network kaart (heb kiever OSS dan closed). en vanmiddag de driver voor een flashdisk die ik hier in een thin client heb zitten.

Ik heb ook wel eens per-ongeluk gentoo-sources gedraaid, maar daar haperde mijn XMMS mee en had ik gewoon slechte performance, heb toen gelijk weer vannilla-sources gedraaid.

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Welke scheduler is beter? de np scheduler of de staircase scheduler?

De gentoo sources hebben ook performance tweaks, interresant dat xmms dan juist hapert!

[ Voor 41% gewijzigd door -Nexus op 17-08-2004 13:50 ]

Verwijderd

Eugh, ik heb "Anders, namelijk..." gestemt, maar heb geen grsec ;)

Gebruik zelf voornamelijk de debian kernel. Geen id welke patchset daarin zit. Verder ben ik fanatiek gebruiker van de cfq scheduler... Overigens draai ik ook andere kernels op een aantal systemen, maar daar mag ik niet op voten ;) Heb ook een tijdje de -mm branch gevolgt, maar ik werd het zat om iedere zoveel dagen m'n kernel te recompilen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 14:45 ]

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
kerneltrap.org
The CFQ, or Complete Fair Queuing disk I/O scheduler was first released back in February of 2003, designed to maintain a minimal worst case latency on all IO reads and writes, ideal for multimedia desktop usage. The scheduler has been tested in numerous patchsets to date, including Andrew's -mm patchset, Con Kolivas's 2.6 -ck patchset , and Marc-Christian Petersen's WOLK patchset

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
worden de patchset's gewoon standaard gebruikt? of patchen jullie bijvoorbeeld de meestgekozen gentoo dev nog eens met eigen aanpassingen?

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:37

sphere

Debian abuser

Ik gebruik vanilla momenteel. Hiervoor had ik patches voor nforce chipsets, maar die zijn sinds 2.6.7-rc1 niet meer nodig. Ik vraag me dan ook af wat ze in de love/nitro sources/patches doen.

Dat is ook de reden dat ik geen patchsets gebruik. Als ik wil patchen doe ik dat liever zelf, patch voor patch, zodat ik weet dat wat ik erin patch ook nodig is.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Gotiniens schreef op 17 augustus 2004 @ 13:47:
[..]
Ik heb ook wel eens per-ongeluk gentoo-sources gedraaid, maar daar haperde mijn XMMS mee en had ik gewoon slechte performance, heb toen gelijk weer vannilla-sources gedraaid.
Juist. Ik weet niet wat voor prutsers het zijn, maar het loopt voor geen meter.

Ik stel ook mijn eigen patchset samen. Uitgangspunt zijn de -ck sources en grappige dingen als vesafb-tng verwelkom in graag in mijn kernel.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Gentoo-sources heb ik ook slechte ervaringen mee, daar zitten gewoon *te* veel patches in denk ik. Toch heb ik gestemd op 'gentoo-dev-sources', want dat zijn gewoon de 2.6.x kernels, volgens mij gebeuren daar een stuk minder enge dingen mee, iig loop ik daarmee niet tegen problemen aan (zoals haperende XMMS e.d.)

Verwijderd

Ik gebruik de Con Kolivas patches. Niet voor de aangepaste schedular maar om te experimenteren met Supermount.

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Ik draai nu al een klein half jaar gentoo-dev-sources, maar daarvoor heb ik gentoo-sources gebruikt en nooit geen problemen mee gehad. Ik ben ook nog nooit eerder mensen tegen gekomen met problemen met xmms en gentoo-sources.

Verder, grappig om te zien dat zoveel mensen gentoo-dev-sources gebruiken. Ik had verwacht dat andere patchsets veel meer gebruikt zouden worden.

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Als je de gentoo community moet geloven dan staat op 1 de mm sources en daarna de gentoo dev... (via forum poll)
Deze poll heeft echter een aantal populaire patch sets niet B)

[ Voor 19% gewijzigd door -Nexus op 17-08-2004 19:22 ]

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:51

Gotiniens

Fairly odd Tim

Wilke schreef op 17 augustus 2004 @ 18:26:
Gentoo-sources heb ik ook slechte ervaringen mee, daar zitten gewoon *te* veel patches in denk ik. Toch heb ik gestemd op 'gentoo-dev-sources', want dat zijn gewoon de 2.6.x kernels, volgens mij gebeuren daar een stuk minder enge dingen mee, iig loop ik daarmee niet tegen problemen aan (zoals haperende XMMS e.d.)
Ik heb even in de ebuilds gekeken van gentoo-dev-sources en gentoo-sources:
UNIPATCH_LIST="${FILESDIR}/${PN}-2.4.CAN-2004-0495.patch
${FILESDIR}/${PN}-2.4.CAN-2004-0497.patch
${FILESDIR}/${PN}-2.4.CAN-2004-0535.patch
${FILESDIR}/${PN}-2.4.CAN-2004-0685.patch
${FILESDIR}/${PN}-2.4.FPULockup-53804.patch
${FILESDIR}/${P}-OpenSWAN-CompileFix.patch
${FILESDIR}/${PN}-2.4.cmdlineLeak.patch
${DISTDIR}/linux-${OKV}-CAN-2004-0415.patch
${DISTDIR}/${PF/r9/r6}.tar.bz2"
UNIPATCH_LIST="${DISTDIR}/genpatches-${KV_MAJOR}.${KV_MINOR}-${GPV}-base.tar.bz2
${DISTDIR}/genpatches-${KV_MAJOR}.${KV_MINOR}-${GPV}-extras.tar.bz2"
duidelijk verschil kwa aantal patches :)

• -Nexus

-Nexus

|1.25GHz G4 Powerbook|

Topicstarter
Ik weet dat 2.4 op een aantal punten nog steeds hogere benches maakt, maar is t niet gewoon t verschil in kernel versie 2.6 of 2.4?
Hihi er bestaat dus ook zoiets als overpatching.

Ok ok, even generaliserend om mijn perfecte kernel te maken heb ik dus een 2.6 kernel nodig (zie vorige post) want dan heb je gelijk een goede basis, verder wou ik de staircase scheduler gebruiken (zie linux magazine juli voor meer info over de werking van schedulers) maar nu komt r3boot met de cfq scheduler :)
Alle opties ook altijd, je leest meer over mijn eigen bevindingen binnenkort :)
welke ik doe na mijn verhuizing (dus volgende week)

Verwijderd

How about "my distro's default kernel"? :).

Ik gebruik vanilla (2.4 en 2.6) met een aantal custom patches, zoals scheduler updates, nieuwe v4l updates van Gerd en wat eigen custom prut erin. Een typische saaie dev-kernel dus.

Verwijderd

Leuk dat m'n eigen patchset erbij staat: nitro-sources! :)
wel spijtig dat ie geen stemmen heeft gekregen natuurlijk :(

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 04:29
Ik heb hier de gentoo-dev-sources draaien, aangezien ik liever een 2.6 kernel had ipv een 2.4 kernel. En ook omdat er een stuk minder patches aanwezig waren bij een 2.6 kernel.

Mijn kernel zal wel ver weg van perfect zijn, maar hij doet het, en daar gaat het uiteindelijk om :)

Verwijderd

silentsnake schreef op 20 augustus 2004 @ 17:14:
Ik heb hier de gentoo-dev-sources draaien, aangezien ik liever een 2.6 kernel had ipv een 2.4 kernel. En ook omdat er een stuk minder patches aanwezig waren bij een 2.6 kernel.

Mijn kernel zal wel ver weg van perfect zijn, maar hij doet het, en daar gaat het uiteindelijk om :)
Idem hier. Het enige want niet werkt is het effectief uitschakelen van de PC bij een shutdown -h. Geen enkele power management feature heeft reeds geholpen. Achja, dan maar de pc aan laten staan he ;)

Verwijderd

Om lekker met geluid te kunnen knutselen gebruik ik de Planet CCRMA-kernel (http://ccrma.stanford.edu/planetccrma/software), kernel met capabilities enabled (zodat gewone gebruikers real-time processen kunnen runnen zonder dat ze root zijn) en low-latency en preemptible kernel-patches. Welke patches precies weet ik niet, maar 't werkt goed. Voor mijn "gewone" computer werkt de default Slackware 2.6.7-kernel ook goed.

Ik vraag me af wat je bedoelt met de perfecte desktopkernel? De perfecte kernel bestaat niet, dat is afhankelijk van wat je wilt gaan doen met je systeem, zoals eerder al gezegd. Als 't om performance of efficient gebruik van resources te doen is denk ik dat je meer winst kan halen uit een goed gekozen desktop (bijv XFCE) en een snelle file-manager (bijv ROX-Filer).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2004 02:53 ]

Pagina: 1