Het voornaamste verschil in wat jij een "Lite" en een "Prof" noemt (los van merk of specificaties als pixels, etc) is het materiaal van de body en de manier waarop je de camera gebruikt.
De Prof-camera's zijn gemaakt van duurdere materialen als magnesium en titanium wat al een deel van het prijsverschil verklaard. Een camera als een D70 of een 300D heeft feitelijk dezelfde mogelijkheden (voor 90%) als zijn "grote broer" met dit verschil dat zij een minder exotische body hebben en de instellingen voor programma's zijn toegesneden op een ander gebruik.
Een proffesionele fotograaf wil bovendien direct alles zelf kunnen instellen. Bij sportwedstrijden zal hij bijvoorbeeld direct met sluitertijdvoorkeuze willen werken en bij iets anders bijvoorbeeld willen flitsen op het 2e sluitergordijn.
Een prof-Body heeft die functies direct beschikbaar en de "automatische" instellingen zijn hierbij naar de achtergrond verdrongen omdat een proffesionele fotograaf die niet gebruikt.
Een camera als een D70 of 300D kent bijvoorbeeld ook een "Portret-" en "Landschap-" stand op het instelwieltje op de camera. Dat wil niet zeggen dat je de body niet zo in kunt stellen met de hand als een prof-body maar hier ligt de nadruk meer op gemak.
De vergelijking die jij trekt slaat daarom inderdaad kant nog wal. Wat belangrijker is wat jij wilt gaan doen met de camera.
Ben je een fotograaf op amateurniveau die de voordelen van een spiegelreflex ziet en gebruiken kan, waarbij meer in de "automatische" programma's wordt gefotografeerd óf ben jij een fotograaf die bij elke foto zonder blikken of blozen de juiste instellingen heeft.
Als laatste wil ik nog meegeven dat de kwaliteit van de lens minstens zo belangrijk is. NIKON en CANON lenzen zijn over het algemeen goed van kwaliteit maar voor een lichtsterke lens betaal je vaak nog meer (tot wel 10 x de prijs van de body) dan de body.
Als ik je posts zo lees zou ik voor de D70 (mijn voorkeur) gaan en op termijn er een paar goede lichtsterke lenzen bijkopen.
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 18-08-2004 11:14
]