Medion MD9783 Bios corrupt, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 264 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rs-music
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-08-2025
Probleem, had software probleem onder windows 98 op de MD9783 Medion Notebook. Had met het moederbord te maken, dus ik dacht laat ik eerst eens de BIOS updaten.

Laatste bios versie gedownload, deze uitgepakt op een floppy, windows ME bootdisk gepakt, en laptop hiermee geboot, vervolgens andere floppy gepakt en bios update uitgevoerd, backup van bios gemaakt, nieuwe biosfile geladen, en geprogrammeerd, allemaal succesvol

Echter nadat het flash programma aangaf om op een toets te drukken om opnieuw op te starten, wat ik dus gedaan heb, blijft de notebook in een steeds opnieuw startende lus hangen. Hij komt met het bios informatie scherm, en spreekt soms nog net de floppy drive aan, of showt nog net het eerste bios scherm als ik F2 druk, maar start nooit door.

Twee vragen:
1. Weet iemand misschien nog een oplossing, Kheb in de search namelijk gelezen dat je bij bijvoorbeeld asus mobo's de bios gewoon opnieuw kunt laten flashen door het moederbord zelf, maar mij lukt did op deze laptop niet, dus kan het volgens mij ook niet, toch? Of moet ik de laptop gewoon ofgeven en is de enige redding de bios chip eruit halen/solderen? en opnieuw programmeren met een speciale programmer?

2. waardoor is het flashen misgegaan, heb ik iets niet goed gedaan?

Sorry dat ik weinig info verder over de laptop heb, Kheb de documentatie zo niet bij de hand, en ik kan ook niet meer ff in windows kijken wat er in de laptop zit.

[ Voor 2% gewijzigd door rs-music op 17-08-2004 13:22 . Reden: sorry, verkeerde knop voor preview gebruikt ]

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-07 20:21
Je hebt WIN98 erop staan, en je steekt een bootdisk van win ME(overigens de slechtste windoos ooit 3.11 incl) in???

Kan je DOS nog booten?(probeer eens de juiste bootdisk) Zo ja:
flash je oude bios terug.

Ben je zeker dat je de juiste bios hebt gekozen?

Je kunt je bios naar zijn defaults(maar dus niet naar zijn vorige versie) zetten door een jumper op het moederbord te verplaatsen of door de CMOS batterij eruit te halen en terug erin te steken(uiteraard).

Flashen is trouwens altijd een risicovolle taak. Ik heb pas mijn schrijver er mee gemold :)

• UltimateB
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

UltimateB

Pomdiedom

Bios reset op een laptop? Die ben ik nog niet tegen gekomen...

"True skill is when luck becomes a habit"
SWIS

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Niet? Is heel normaal en gewoon goed mogelijk hoor :) Anders kun je de BIOS nog altijd mbv software resetten: KillCMOS. Alle BIOS'sen zijn gewoon simpele EEPROM's en geen ROM's ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 17-08-2004 15:06 ]

• rs-music
Systeem boot niet van floppy, hij spreekt floppy drive niet eens aan, want binnen ongeveer 5 seconden reset het systeem alweer, hierdoor kan ik ook niet in de bios komen. Batterij resetten heb ik geprobeert door stekker van de batterij eraf te trekken hielp niet, al bedenk ik me nu net dat ik dat maar kort heb geprobeert, dit zou ik langer moeten doen ivm opgeladen condensatoren.

Zou did nog kunnen, dat de bios gewoon ok is, maar de settings van de oude bios niet werken met de nieuwe bios, waardoor er een conflict komt zodat het systeem reset? Maar dan zou het systeem toch ook zelf wel met een melding komen dat de bios data corrupt is?

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-08 13:43

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

rs-music schreef op 17 augustus 2004 @ 13:19:
Sorry dat ik weinig info verder over de laptop heb, Kheb de documentatie zo niet bij de hand, en ik kan ook niet meer ff in windows kijken wat er in de laptop zit.
Processor: Intel© Pentium IV Desktop 2000MHz
Geluidskaart: Avance AC97 Audio w/ SPDIF
Intern geheugen: 256 MB DDRAM PC2100 (266MHz) (één bank vrij, max 512MB)
Grafische kaart: ATi Radeon M6P 32MB DDR-RAM met TV-Out (on-Board)
BIOS/Chipset: Intel 845i Brookdale
Display: 14.1" TFT XGA 1024x768
MoBo: PC NB MH2 MB W/OCPU2M VRAM(55.42X01.0)

Misschien dat je hier iets aan hebt? :)

• almar
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-04-2024
Ik zou hem toch echt effe openmaken en kijke of ik ergens een jumpertje vind of je belt gewoon even medion maar dan ben je wel een maand bezig om em weer goed te krijgen, (tip bel smorgens tussen 7 en 8 of op zondag voor 1 uur dan heb je meteen aan de lijn)

• rs-music
Weet iemand misschien een moederbord handleiding te vinden van dit moederbord? Kep wel switches zien zitten, maar Kheb geen idee waar die voor bedoeld zijn.

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-07 20:21
misschien moet je maar eens op zoek gaan naar de documentatie...
en anders kan je altijd de handleiding downloaden op de site van jouw fabrikant...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

rs-music schreef op 17 augustus 2004 @ 22:25:
Weet iemand misschien een moederbord handleiding te vinden van dit moederbord? Kep wel switches zien zitten, maar Kheb geen idee waar die voor bedoeld zijn.
Waar heb je zelf allemaal gezocht :? Wat zegt google :?

Het is de bedoeling dat je op GoT toch minimale moeite doet...

Allicht dat Medion een Technical Reference manual ter download heeft :z

Oslik blyat! Oslik!

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

dion_b schreef op 20 augustus 2004 @ 11:25:
[...]
Allicht dat Medion een Technical Reference manual ter download heeft
Helaas... In dit geval is er niet veel meer dan dat ik een aantal posts terug neergezet heb. Een manual kan ik nergens opduiken.

Ik kan wel even kijken of er meer specificaties van het mobo te vinden zijn! Zal later vandaag meer laten weten...

B)

• datkanveelbeter
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-05 15:39
Geef eens de een link waar je je bios gedownload hebt.
Voor die jumper moet j volgens mij je een deel van je laptop open schroeven( al een keer gedaan? en hoe ver?)

• Bastiaan

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Bastiaan schreef op 20 augustus 2004 @ 12:56:
[...]

Ik kan wel even kijken of er meer specificaties van het mobo te vinden zijn! Zal later vandaag meer laten weten...

B)
Helaas; kan er niets meer over vinden dan dan dat ik al gegeven heb. ;(

• EntonoX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:13

EntonoX

Team leider

@ TS:

Heb je al een oplossing kunnen vinden voor dit probleem?? Omdat ik nu precies hetzelfde probleem heb. |:(

-===< Triumph TR7, 1977, Finished >===-

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-07 09:01

Diamon

The Weird One

Kun je hem niet aanbieden voor garantie ?

And The Only One

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Diamon schreef op 19 september 2004 @ 22:36:
Kun je hem niet aanbieden voor garantie ?
Nee, want anders had ik dat natuurlijk allang gedaan. Het is een laptop die ik gekregen heb van iemand. Met een bios flash die schijnbaar niet goed is gegaan. Dus ben ik benieuwd of de TS het probleem al opgelost heeft.

• Diamon

Diamon

The Weird One

EntonoX schreef op 19 september 2004 @ 22:55:
[...]

Nee, want anders had ik dat natuurlijk allang gedaan.
Humzzzz, dan was het wel makkelijk geweest als je dat effe vermeld had O-)

Ondanks dat je de laptop gekregen hebt, zou die nog wel in de garantie zitten.
Je kan het natuurlijk altijd kunnen proberen he, niet geschoten is, etc.........

And The Only One

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Diamon schreef op 19 september 2004 @ 23:42:
[...]

Humzzzz, dan was het wel makkelijk geweest als je dat effe vermeld had O-)

Ondanks dat je de laptop gekregen hebt, zou die nog wel in de garantie zitten.
Je kan het natuurlijk altijd kunnen proberen he, niet geschoten is, etc.........
Nee de laptop is echt uit de garantie. Maar ik ga wel medion bellen om te vragen of hun een oplossing hebben voor dit probleem. Het zou mooi zijn als de TS even laat weten of hij het probleem nog heeft opgelost en hoe.

• datkanveelbeter
Je bios is nu helaas corrupt, hiervoor is geen oplossing > het probleem kan alleen worden opgelost als er een nieuw mobo(MH2) in je laptop word geschroeft.

• EntonoX

EntonoX

Team leider

mmm, dat denk ik ook ja.

Zou het mogelijk zijn om de bios via een externe eeprom programmer te programmeren?? dat je de bios chip gewoon op het bord houdt, en de benodigde datalijnen erop soldeert?

ik heb dan alleen het originele bios nodig.

• Diamon

Diamon

The Weird One

datkanveelbeter schreef op 20 september 2004 @ 09:36:
Je bios is nu helaas corrupt, hiervoor is geen oplossing > het probleem kan alleen worden opgelost als er een nieuw mobo(MH2) in je laptop word geschroeft.
Mja, das niet helemaal waar natuurlijk, tijdje geleden een afgeschreven E500 tot leven geholpen door er een werkende bioschip op te solderen.

And The Only One

• EntonoX

EntonoX

Team leider

Ok, ik heb de laptop nu helemaal opengesloopt.. en er zit een redelijk bekende bios chip op. Het is de: SST49LF004A. Het leuke is dat op het mainboard al een aansluiting zit om de bios te flashen... slimme jongens daar bij medion :P.

Ik denk dat ik de bios probeer los te solderen van de printplaat en dan opstuur om hem opnieuw te laten flashen. ik moet dan alleen nog een originele bios hebben... :/

Wie o Wie helpt mij aan de originele bios van dit ding?

• datkanveelbeter
het bios wat bij medion op de website staat is niet corrupt, je hebt alleen hem niet onder de goeie omstandig heden hem erin geflasd, ik zal wel ef voor je kijken, als je geluk hebt regel ik wel een zip bestand met opstart bestanden en bios.
1 maar, jij zorgt ervoor dat hij op deze topic komt te staan B) .

[ Voor 10% gewijzigd door datkanveelbeter op 20-09-2004 22:41 ]

• EntonoX

EntonoX

Team leider

datkanveelbeter schreef op 20 september 2004 @ 22:34:
het bios wat bij medion op de website staat is niet corrupt, je hebt alleen hem niet onder de goeie omstandig heden hem erin geflasd, ik zal wel ef voor je kijken, als je geluk hebt regel ik wel een zip bestand met opstart bestanden en bios.
1 maar, jij zorgt ervoor dat hij op deze topic komt te staan B) .
Als je dat zou kunnen regelen voor mij _/-\o_, je krijgt zo een mailtje van me!

En dan zorg ik ervoor dat ie hier in het topic komt...

[ Voor 14% gewijzigd door EntonoX op 20-09-2004 22:55 ]

Verwijderd

he rs-music,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn medion laptop md9783 :(

Hoe heb je het nog opgelost en zou je me kunnen vertellen waar de bios chip precies zit?

Alvast bedankt

Verwijderd

kcRogue schreef op dinsdag 17 augustus 2004 @ 14:50:
Je hebt WIN98 erop staan, en je steekt een bootdisk van win ME(overigens de slechtste windoos ooit 3.11 incl) in???
De Windows ME bootdisk is een zeer degelijke bootdisk hoor, met CD-ROM support, FDISK, scandisk etc. Heeft weinig met het OS zelf te maken, je kan er gewoon goed van booten :)

• rs-music
Het is een bedrijfslaptop, dus niet alle tijd om zelf te proberen de bios te flashen

Heb medion gebeld, en hem laten ophalen, ze zetten er een nieuw moederbord in >> is meteen mn RS232 connector weer goed hoop ik (connector had ik vervangen door een lomper exemplaar, omdat deze kapot was) Hij is 23 december opgehaald, en heb gister een offerte gehad, in totaal iets van rond de 300 euro.

Let op!: in de offert stond dat om testredenen de schijfinhoud niet gegarandeerd bewaard zou blijven!

En bios flash fouten vallen niet onder garantie!!!

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Voor de overige geïnteresseerden: kijk ook eens op http://www.flashbios.org
Deze gozer heeft mij keurig binnen een paar dagen geholpen met een door mij fout geflashde BIOS. Hij reprogrammeert EEPROMs etc. In mijn geval weliswaar op een desktop moederbord, maar hij kan geloof ik ook laptops fixen. BTW hij is nog goedkoop ook (10 euri)

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Pagina: 1