nieuwe vorm van aDSL???

Pagina: 1
Acties:

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22-02 20:20

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Topicstarter
Ik heb zelf al ruim een jaar aDSL, en geef in de winkel waar ik werk (geen primafoon) ook al geruime tijd mensen advies over het aansluiten van aDSL.

Nu heb ik een collega van mij geholpen met aDSL, en zij meldt mij dat de kpn iets nieuws heeft, waardoor de splitter niet meer voor de telefoon hoeft te zitten (???), maar alleen nog in de buurt van het modem. De lijn zou niet fluiten en ruisen.
En dit zou komen omdat de telefoonlijn in haar huis uit een getwistte kabel bestaat.
In mijn oren klinkt dat als complete onzin. De twisting kan er niet voor zorgen dat de telefoon niet gestoord wordt door signalen boven de 5kHz...

Ook een vriend van mij, die bij een helpdesk voor aDSL (2de lijns) op de universiteit werkt, heeft hier nog nooit van gehoord.

Wie kent dit verhaal, want het klinkt mij als een verkoop stunt van kpn, waar mensen later toch nog problemen mee krijgen met betrekking tot ruis en storing...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Grappig dat als een collega vertelt dat KPN iets nieuws heeft, dit automatisch een verkoopstunt van KPN is...

Hoezo bad publicity? ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik denk eerder dat de persoon in kwestie of niet goed is voorgelicht of het niet goed begrepen heeft.

Wat er waarschijnlijk bedoeld is, is dat je de splitter niet zo dicht bij het isra punt hoeft te plaatsen als je twisted ( CAT 5 ) kabel gebruikt. Het is echter nog steeds verplicht om de splitter voor alle apparatuur te plaatsen.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Verwijderd

ik heb een verkoper bij de mycom ook wel eens zo'n verhaal horen ophangen. klant ging uiteindelijk met 5 splitters naar huis, omdat er natuurlijk wel voor iedere telefoon een splitter moest, anders werkte de nieuwe techniek oid niet 8)7

volgens mij doen ze het in bepaalde landen al jaren zo :D

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:33

samo

yo/wassup

In belgië bijvoorbeeld: ik heb mijn splitters aan de contactpunten hangen (het zijn er maar 2). Dat maakt de installatie erg makkelijk.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• pinolief
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-01-2021
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 13:47:
ik heb een verkoper bij de mycom ook wel eens zo'n verhaal horen ophangen. klant ging uiteindelijk met 5 splitters naar huis, omdat er natuurlijk wel voor iedere telefoon een splitter moest, anders werkte de nieuwe techniek oid niet 8)7

volgens mij doen ze het in bepaalde landen al jaren zo :D
Vaag verhaal...en Mycom heeft mooi weer 4 splitters extra verkocht....dat zal de adder onder het gras wel zijn

Verwijderd

pinolief schreef op 17 augustus 2004 @ 13:51:
[...]

Vaag verhaal...en Mycom heeft mooi weer 4 splitters extra verkocht....dat zal de adder onder het gras wel zijn
niets vaags aan, dat werkt gewoon. maar idd: de mycom heeft weer een paar tientjes verdiend :)

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat laatste (voor elke telefoon een splitter hangen) is inderdaad niets nieuws, en is in sommige situtaties gewoon makkelijker. Prima advies van de mycom dus. Ik (ook 2e lijns adsl installatiehulp) adviseer het soms ook aan mensen, als ze gewoonweg niet met logica in telefoonlijnen kunnen/durven knippen...

Dat wat deepbass909 meldt is gewoon iemand die de klok heeft horen luiden en niet weet waar de klepel hangt en ik vind het ook behoorlijk vaag dat jij het vervolgens als negatieve kpn pupbliciteit op een forum gaat spuien. "want het klinkt mij als een verkoop stunt van kpn, waar mensen later toch nog problemen mee krijgen met betrekking tot ruis en storing..."... Denk eens diep na, wie zal dat meer geld kosten? De kpn, omdat iedereen dan die helpdesk gaat bellen en kpn die storingen op moet lossen, of de klant? En waarom zou een lijn na verloop van tijd gaan ruisen? Beetje vage redenatie eerlijk gezegd.

Een splitter is niets anders dan een laagdoorlaatfilter op de telefoonuitgang. Zorgt ervoor dat de (hoge) piepgeluiden van de modem niet op de toestellen komt en zorgt ervoor dat de toestellen niet op het hogere signaalgebied kunnen storen, zodat de adsl en telefoonverbinding geen last van elkaar hebben. Op de DSL uitgang doet een splitter niets.

Wel vaag dat je advies geeft over dsl en je dit zelf niet kan bedenken overigens :o

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 17-08-2004 14:44 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
@JvS: het verhaal kwam bij mij totaal out of the blue. En omdat die collega van mij hoog en laag volhoudt dat het volgens de helpdesk van de kpn (welke door klant wordt betaald) het geen problemen zal geven. Ik kreeg het enge idee dat ik iets had gemist in de ontwikkeling van aDSL, wat ik vrijwel onmogelijk acht (op beschikbaarheid richting consumenten, wat nieuwe experimente technieken betreft, weet ik vrij weinig, maar dat is in dit geval niet van toepassing).

Wat betreft mijn negatieve uitlatingen richting kpn, ik vind het heel kwalijk dat een bedrijf als de kpn zijn klanten blijkbaar structureel verkeerd voorlicht. Dit verhaal is namelijk minstends 2 keer door verschillende mensen aan haar verteld (als gevolg daarvan, trekt ze mijn kennis in twijffel). Het toppunt was, dat iemand haar wist mede te delen, dat wanneer ze haar gebruikersnaam en wachtwoord zou veranderen in een nog toe te sturen gegevens, het ruizen, wat nu nog wel hoorbaar was, zou verdwijnen(???)...

En wat betreft die monteur, die mag ook door de klant zelf betaald worden, en kost rond de 200 a 300 euro...

Maar wat mij dus stoort, is dat zij nu helemaal blij is met haar Super aDSL (zoals ze het nu zelf noemt) en ik gewoon zeker weet dat haar lijn zal blijven ruizen en dat haar enthousiasme vrij snel zal verdwijnen... en ze als nog aan de gang zal moeten met haar telefoon kabels (of extra splitters moeten kopen).

ps. ik heb niet gezegt dat de lijn na verloop van tijd zal gaan ruizen, dat doet hij nu al.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

of ze heeft gewoon wat vage call center medewerkers aan de lijn gekregen die onzin uitkramen (dat is iets heel anders dan verkoopstunts van de kpn, ook kwalijk trouwens) of ze heeft gewoon uitleg gekregen die ze niet snapt.
Laat haar gewoon die handleiding meenemen, daar staat het gewoon correct in, de splitter moet als eerste na de ISRA en daarachter je telefoontoestellen, klaar.

Overigens kost een installatiemonteur geen 200 of 300 euro, maar 100 euro.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
JvS schreef op 17 augustus 2004 @ 16:15:
of ze heeft gewoon wat vage call center medewerkers aan de lijn gekregen die onzin uitkramen (dat is iets heel anders dan verkoopstunts van de kpn, ook kwalijk trouwens) of ze heeft gewoon uitleg gekregen die ze niet snapt.
Laat haar gewoon die handleiding meenemen, daar staat het gewoon correct in, de splitter moet als eerste na de ISRA en daarachter je telefoontoestellen, klaar.

Overigens kost een installatiemonteur geen 200 of 300 euro, maar 100 euro.
Ik denk dat ze de uitleg niet helemaal goed begrepen heeft, zeker omdat er over een twisted kabel wordt gesproken. Waarschijnlijk heeft de callcenter medewerker uitgelegd dat de kabel tussen ISRA en splitter/modem niet te lang mag zijn wegens storing, maar dat deze afstand wel langer mag zijn als er gebruik gemaakt wordt van CAT5 ( twisted ) kabel.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de callcenter medewerkers de klant niet goed hebben begrepen en zo het verhaal van de klant bevestigen terwijl het niet klopt. Het gebeurt nogwel eens dat een klant die er technisch niet zoveel verstand van heeft en een callcenter medewerker totaal langs elkaar heen praten.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:40

greatgonzo

schit-te-rend!

ik heb splitter ook niet voor de voor de telefoon, geen problemen hoor

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
greatgonzo schreef op 17 augustus 2004 @ 16:41:
ik heb splitter ook niet voor de voor de telefoon, geen problemen hoor
En als je dan problemen krijgt is het zeker de schuld van KPN?
Het kan inderdaad wel werken zonder splitter. Maar het kan ook voorkomen dat je later alsnog problemen gaat krijgen met storing op de telefoonlijn of met je adsl als je andere apparatuur aansluit.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kan, je kan mazzel hebben. Maar je hebt kans dat je dsl verbinding verbreekt als je gebeld wordt en dat je telefoon ruist. Misschien heeft jouw telefoontoestel wel een ingebouwde laagdoorlaatfilter (dsl filter) ofzo :)
rwb schreef op 17 augustus 2004 @ 16:37:
Het kan natuurlijk ook zijn dat de callcenter medewerkers de klant niet goed hebben begrepen en zo het verhaal van de klant bevestigen terwijl het niet klopt. Het gebeurt nogwel eens dat een klant die er technisch niet zoveel verstand van heeft en een callcenter medewerker totaal langs elkaar heen praten.
Je vergeet de optie "zowel de klant als de callcenter medewerker snapten niet helemaal waar ze het over hadden", want dat is ook vrij goed mogelijk helaas, ook bij kpn zetten ze weleens ongeschikte mensen in voor dat vak. :P. Maar ik denk dat de helpdesk en zij elkaar gewoon niet helemaal begrijpen inderdaad :).

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
JvS schreef op 17 augustus 2004 @ 16:44:
Kan, je kan mazzel hebben. Maar je hebt kans dat je dsl verbinding verbreekt als je gebeld wordt en dat je telefoon ruist. Misschien heeft jouw telefoontoestel wel een ingebouwde laagdoorlaatfilter (dsl filter) ofzo :)

[...]

Je vergeet de optie "zowel de klant als de callcenter medewerker snapten niet helemaal waar ze het over hadden", want dat is ook vrij goed mogelijk helaas, ook bij kpn zetten ze weleens ongeschikte mensen in voor dat vak. :P. Maar ik denk dat de helpdesk en zij elkaar gewoon niet helemaal begrijpen inderdaad :).
:P dat bedoelde ik idd een beetje, maar is ook zo lullig om te zeggen. Het is nou eenmaal zo dat veel helpdesken gewoon veel mensen hebben zitten die niet veel van de materie snappen omdat de helpdesken zo goedkoop mogelijk moeten zijn en het dus veel te duur is om personeel te nemen wat veel van de materie afweet.

• deepbass909

deepbass909

Topicstarter
Ik moet toe geven dat die collega van mij iemand betreft die weet wat een muis en keyboard is, en het daar wel ongeveer ophoudt.

Maar waar het mij om te doen was, was dat het leek alsof kpn iets aan zijn aDSL had veranderd... niet dus.

Wat mij betreft mag er een slotje op.

Pagina: 1