ati radeon 9800 pro schokt heel vaag

Pagina: 1
Acties:

• Dnc1n
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-11-2025
Ik heb een ati radeon 9800 pro in mijn systeem alleen na een reinstall van windows vertoont ie rare symptonen, de 2e test van 3dmark2k3 schokkert nu op een hele vage manier, alles lijkt vloeiend te lopen alleen af en toe stopt het beeld en gaat weer snel verder, dus niet het bekende regelmatige schokken wat je bijvoorbeeld ziet in testen waar je gpu te zwak voor is.

Ik heb al van alles geprobeerd om dit te verhelpen, diverse drivers geprobeerd, instellingen in de videokaart drivers (fastwrite, gpu recover), bios instellingen, cooling gecontroleerd van videokaart (overigens zelf aangebrachte zalman heatpipe). videokaart op apparte voedingstreng aangesloten. Voltages gecontroleert.

Ik weet echt niet meer waar het aan kan liggen en ben bang dat mijn geheugen o.i.d. op de kaart defect is, zou dit de oorzaak kunnen zijn of is er misschien toch iets softwarematigs aan de hand?
please help me :p

Mijn specs:
asus p4p800 deluxe
p4 2.8ghz
2x 512mb ddr400
2x 120gb 8mb maxtor raid-0 (onb. via raidchip)
2x dvd-branders
hercules fortissimo III

drivers+software:
net vers geinstalleerde (zonder veel zooi geinstalleerd) winxp sp2
ati catalyst 4.8 drivers
raid drivers 3.0 van via site (helaas is firmware nog 2.1 in asus bios)
voor de rest de drivers van de asus site bijbehorend bij het moederbord

Verwijderd

heb je zelfde drivers geprobeert als voor de installatie

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem. Zie dit topic: 9800 pro artefacten en stotterend beeld. De artefacten zijn weg (dat lag aan de hitte). Bij de 2e test van 3dmark2k3 is het niet dat het aantal frames per seconde lager wordt, het is alleen dat het beeld schokt.

Ik vervang binnen kort mijn voeding door een Zalman ZM400B maar weet niet of dat de oplossing is. Iets wat wel heel vaag is: als je eerst dxdiag draait (het 3d test gedeelte) dan doet hij het daarna niet schokkerig. Dan vraag ik mij af: wat is er mis met de software?? Heb ik teveel systeemprocessen uitgeschakeld? ;) Ik snap er geen bal van.

specs:
videokaart: Sapphire 9800 pro (256bit bus)
cpu: Athlon 2400+ @ 2GHz en 266 MHz FSB
mobo: Shuttle AK32E (KT266A) daarom op AGP 4x
mem: 2 * 256MB PC3200 @ 266 MHz
voeding: Deer DR-A300ATX
besturingssysteem: win2k sp4
driver: catalyst 4.8
instellingen: fastwrites ingeschakeld, AGP 4x, 32 MB aperture size

Wat is jouw voeding?

[ Voor 115% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 21:17 ]

• Sir_Killalot
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-08 10:53
Vrozen, ik zou is proberen je Aperture Size op 128 zetten :)

Verwijderd

Agp aperture size maakt niets uit.
Video bios cashable ook niet.
Video ram cashable ook niet.
Agp fast writes ook niet.

Heeft iemand een idee waarom het wel goed gaat als ik eerst de directX diagnostic tool heb gedraaid?

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-08 23:47

Nik

Staat toevllig je V-Sync niet aan? Dat verzoorzaakt lage framrerate, en kan dus lekker gaan schokken in 3D Marks (vooral test 4: Nature).

En wat betreft die DXDiag tool geen idee? Toch wel erg vaag. Ik ga het ook eens probere, misschien haal ik dan wel de 7000 punten met mijn R9800PRO :D

• kamerplant
  • Niet online
Dit probleem heb ik als ik mijn oude drivers (oude videokaart, of simpel een catalyst upgrade) laat zitten...

🌞🍃

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:31

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

• Al gekeken of er niet 1 of ander progje op de achtergrond draait die je cpu tijd in beslag neemt :?
• Memtest gedraait voor werkgeheugen PC :?
• AdAware gedraait :?
• Schijf gedefragmenteerd na reinstall windows :?
• Laatste chipsetdrivers :?

Lijkt mij namelijk dat het systeem gewoon af en toe hangt en vervolgens de volgende paar frames versnelt renderd.

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Notna schreef op 18 augustus 2004 @ 20:06:
• Al gekeken of er niet 1 of ander progje op de achtergrond draait die je cpu tijd in beslag neemt :?
• Memtest gedraait voor werkgeheugen PC :?
• AdAware gedraait :?
• Schijf gedefragmenteerd na reinstall windows :?
• Laatste chipsetdrivers :?

Lijkt mij namelijk dat het systeem gewoon af en toe hangt en vervolgens de volgende paar frames versnelt renderd.
Processen: 17, daartussen geen 'nutteloze' processen.
Adaware gedraaid: regelmatig.
Defragmenteren: regelmatig.
Chipsetdrivers: via4in1 1451v
Memtest: ooit gedraaid, zal het opnieuw doen: update : geen errors.
Ik zal ook proberen mijn drivers nog eens te killen en opnieuw te installen.

Framerate is constant volgens de fps teller. Het schokt met constante tussenpauzes, om de seconde ongeveer.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 20:21 ]

Verwijderd

driver opnieuw installen helpt ook niet.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-08 21:29
Klinkt simpel misschien, maar hebben jullie al een andere videokaart geprobeerd? Vertoont deze hetzelfde schokkerige beeld? Je kunt er in ieder geval bepaalde mogelijke oorzaken mee elimineren. Draai de ati uninstaller van ati zelf even en plaats de nieuwe videokaart erin. Succes

• kNarf_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-09-2024
Ik had dit ook wel eens met m'n vorige moederbord/windows install maar ik denk dat het aan de drivers lag, met sommigen had ik het wel en met sommigen niet. Ook was het vaak weer weg na een reboot.
Maar heb je het ook in spellen? Als je het alleen in 3dmark hebt lijkt het me niet zo'n probleem eigenlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door kNarf_ op 18-08-2004 21:32 ]

• Dnc1n
  • Laatst online: 18-11-2025
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 20:35:
Ik heb hetzelfde probleem. Zie dit topic: 9800 pro artefacten en stotterend beeld. De artefacten zijn weg (dat lag aan de hitte). Bij de 2e test van 3dmark2k3 is het niet dat het aantal frames per seconde lager wordt, het is alleen dat het beeld schokt.

Ik vervang binnen kort mijn voeding door een Zalman ZM400B maar weet niet of dat de oplossing is. Iets wat wel heel vaag is: als je eerst dxdiag draait (het 3d test gedeelte) dan doet hij het daarna niet schokkerig. Dan vraag ik mij af: wat is er mis met de software?? Heb ik teveel systeemprocessen uitgeschakeld? ;) Ik snap er geen bal van.

specs:
videokaart: Sapphire 9800 pro (256bit bus)
cpu: Athlon 2400+ @ 2GHz en 266 MHz FSB
mobo: Shuttle AK32E (KT266A) daarom op AGP 4x
mem: 2 * 256MB PC3200 @ 266 MHz
voeding: Deer DR-A300ATX
besturingssysteem: win2k sp4
driver: catalyst 4.8
instellingen: fastwrites ingeschakeld, AGP 4x, 32 MB aperture size

Wat is jouw voeding?
ik heb een vrij goede voeding, chieftec 360 watt, verder zit mijn videokaart helemaal appart op een kabel.
Memtest heb ik uitgevoerd en was verder ok.
Drivers die ik in deze windows sp2 installatie geprobeerd heb zijn:
-omega 2558
-officiele 4.7
-en nu officiele 4.8

wat mij wel opvalt is dat "enable write combining" aanstaat bij troubleshoot bij beeldscherm eigenschappen. iets wat door windows geregeld wordt buiten de drivers om dus, ga nu ff kijken of dit effect geeft.

Kwa achtergrond programma's draai ik niet veel, defragmentatie lijkt mij niet de oplossing omdat er niet tot nauwelijks geladen wordt tijdens de test.
36 processen draaien er waaronder: caspersky antivirus, daemon tools, ad murcher, vnc, du meter, winbar, voor de rest niets bijzonders.

mijn agp acapture size is 256mb, en gebruik 8x agp (ook in drivers), vpu recover staat aan, fast write staat ook aan.
Ook daar heb ik met vorige drivers mee gesleuteld. :/
Pagina: 1