TH7II / HPT37X - RAID (Onboard abit mobo) onder Linux

Pagina: 1
Acties:

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Hallo,

Nu ik van W2k3 over wil gaan op Linux Red Had zoek ik een manier om mn onboard raid chip te laten werken (hardware raid) onder linux. We hebben de goeie Drivers gevonden voor linux maar in de linux setup blijft hij de schijfen als onavhankelijk zien. We hebben de hele nacht van alles geprobeert, wie heeft hier ervaring me of kan ons er mee helpen?

Het gaat om:
- Onboard HPT370 RAID controller van High Point op een Abit moederbord TH7II - Raid
- 4x 120 GB (raid1_0) dus
- Red Had 9

Alvast bedankt

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

Verwijderd

Ik heb een HPT372A RAID controller, maar dan PCI.

Red Hat 9.0 ondersteunt die controller normaal gezien vanzelf. Ik heb het althans kunnen installeren. De andere distro's (Suse, Gentoo, Mandrake, Debian) konden er niet mee werken en die driver moet gecompileerd worden als je systeem draaiend is op een aparte hard disk. Daarna herkende Suse, Mandrake en Debian de stripe als /dev/sda.

Zelf gebruik ik Gentoo met kernel 2.4.25. Die is speciaal gepatched voor de juiste timing van die chip te gebruiken. Zonder aanpassing crasht je kernel gewoon met een Null Pointer Dereference Error. Kernel 2.6.x ondersteunt die RAID niet (of nog niet) Die controller draait nu als gewone IDE controller (HPT37x RAID gaat van geen kanten met Gentoo). Ik heb echter wel een software RAID 0 in elkaar gezet. De performance is nagenoeg hetzelfde.

Eneuh... hardware raid is ook zever. HPT is en software raid oplossing. Echte hardware IDE raid kaartjes (Adaptec, 3ware) kosten een pak meer dan de 60 € voor High Point. Ze hebben hun eigen RISC cpu en hebben zelfs hun eigen RAM onboard. Bij Adaptec tot 128MB!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 13:37 ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Fr0zenFlame schreef op 17 augustus 2004 @ 12:34:

Het gaat om:
- Onboard HPT37X RAID controller van High Point op een Abit moederbord TH7II - Raid
- 4x 120 GB (raid1_0) dus
- Red Had 7.3

Alvast bedankt
Vier oplossingen:

Redhat 7.3 is oud en dus lek. Ik neem aan dat je systeem niet in dual boot mode gebruikt hoeft te worden (dus i.c.m. windows, dos, FreeBSD) en daarom raad ik je aan het BIOS array te slopen en over te gaan op een recente linux distro met native software raid.

Als je toch redhat 7.3 wilt installeren, kun je de drivers van highpoint gebruiken. Die zijn er voor deze oeroude versie van Redhat:
http://www.highpoint-tech.com/USA/b370na.htm

Opensource drivers gebruiken voor highpoint raid is een derde oplossing. Knoppix heeft ze aanboord en je kunt dus hiermee de performance testen en misschien zelfs een hd install doen (dan heb je dus debian en niet redhat). Als knoppix gestart is kun je met modprobe hptraid de device driver voor het array laden.

De vierde oplossing is gebruik maken van software raid in kernel 2.6 en de device mapper om het array juist te mappen (zodat je dus toch transparantie hebt tussen de verschillende operating systems (in case of dualboot)). Dit is echter experimenteel en niet gemakkelijk.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Een vriend van me heeft een Adaptec Raid 5 kaartje met onboard CPU, RAM banken etc... en ik heb zelf een raid 1, 0, 1_0 kaartje maar op het abit moederbord zit een raid controller ingebouwt zoals dat ook bijvoorbeeld op de Asus p4C 800 Deluxe-e van mij zit...

Onder het booten hebben we de raid tabal/array aangemaakt maar in het vervolg van de setup zag ie ze gewoon als losse schijfen, dus hebben we een software raid 1 voor de os gemaakt en een raid 5 voor de overige 290GB. Na het insteleren van red had kregen we vervolgends bij het reboten de melding

"GRUB"

iig bedankt voor jullie reacties... maar missschien dat nu nog wat duidelijker is wat het probleem is.

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• irondog

irondog

Dat is het zeker. Lilo moet bij het installeren weten op welke sectoren de kernel staat. De kernel moet dus deze vraag kunnen beantwoorden én de assembler code van lilo moet óók nog een juist verdeeld worden over de schijven. Dubbele lol dus.

Grub heeft zijn eigen native support voor ext2/3 reiser etc. en kan dus (boot time) zelfstandig bepalen waar de kernel image staat (natuurlijk gebruik makend van het BIOS), maar grub installeren is een ander verhaal: het ondersteunt geen raid / device mapper devices.

Grub is over het algemeen dus een zeer slechte keuze. Lilo kan tegenwoordig geinstaleerd worden op een device mapper array maar moet hiervoor gepatched worden (om dus correct aan de kernel te kunnen 'vragen' wat de juiste sector nummers zijn). Dergelijke patches ontbreken voor grub.

Zie in dat wanneer je in het BIOS een andere array mapping hebt dan wanneer linux draait, het ook een hopeloze zaak is. Even hopeloos is een hw raid controller gebruiken als software raid controller.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Correctie 't was wel Red Had 9 & het is de HPT370 RAID dus niet de HPT37X RAID

[ Voor 49% gewijzigd door Fr0zenFlame op 18-08-2004 01:43 ]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Niet het antwoord wat je wil maar over het algemeen is software raid onder linux makkelijker en stabieler, en als je controller dood gaat dan is elke willekeurige controller goed.

• irondog

irondog

De vraag voor mij zou zijn: dualboot of niet? Indien nee, pak een recente distro als Fedora en installeer alles behalve /boot in software raid. Indien ja, installeer een Linux distro met kernel 2.4 en upgrade later naar 2.6.
it0 schreef op 18 augustus 2004 @ 08:50:
Niet het antwoord wat je wil maar over het algemeen is software raid onder linux makkelijker en stabieler, en als je controller dood gaat dan is elke willekeurige controller goed.
Theoretisch moet dat met de devicemapper ook kunnen en dat is dus geen argument meer tegen BIOS raid: De raid functie van het bios wordt in Linux namelijk niet gebruik en Linux heeft er du sch*t aan of een highpoint array op een highpoint of een promise controller hangt. :) Mooi he?

Je zou dus op een willekeurige controller de schijven van een hptraid kunnen gebruiken en dan de metadata bekijken alsof je een hptraid controller hebt. Gewoon de goede "metadata format handler" gebruiken dus.

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

[...]
Theoretisch moet dat met de devicemapper ook kunnen en dat is dus geen argument meer tegen BIOS raid: De raid functie van het bios wordt in Linux namelijk niet gebruik en Linux heeft er du sch*t aan of een highpoint array op een highpoint of een promise controller hangt. :) Mooi he?

Je zou dus op een willekeurige controller de schijven van een hptraid kunnen gebruiken en dan de metadata bekijken alsof je een hptraid controller hebt. Gewoon de goede "metadata format handler" gebruiken dus.[/quote]

Ik wist niet dat dat kon, ik zou verwachten dat de raid controller de schijven abstraheert en gewoon 1 hd presenteert, maar wat ik van jou begrijp heeft linux ondanks een bios raid setup direct toegang tot de schijven en bepaalt daar zelf de metadata sctructuur?

• irondog

irondog

it0 schreef op 18 augustus 2004 @ 11:32:

Ik wist niet dat dat kon, ik zou verwachten dat de raid controller de schijven abstraheert en gewoon 1 hd presenteert, maar wat ik van jou begrijp heeft linux ondanks een bios raid setup direct toegang tot de schijven en bepaalt daar zelf de metadata sctructuur?
Het wordt niet voor niets fake-raid genoemd. Het OS is verantwoordelijk voor de abstractie die jij bedoelt.

Een programma dat meerdere metadata structuren kent (van verschillende fake-raids) kan er dus idd voor zorgen dat je een hptraid array op een doodgewone ide controller kunt gebruiken.

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Nee, het is puut een linux machine, geen dual boot

Pagina: 1