Het is weer tijd voor een Windows XP herinstallatie, tips?

Pagina: 1
Acties:

• ido_nl
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-10-2025
Hallo allemaal

Helaas moet je met Windows toch nog wel je pc eens in de zoveel tijd
opnieuw installeren (lees opschonen). Het werken met snapshots/hdd images
werkt ook niet altijd even gemakkelijk ivm met verouderde software die in
de image staat.

Bij het opnieuw installeren zit ik me altijd af te vragen welke software
ik allemaal had geinstalleerd, en welke versies. Het lijkt me wel makkelijk
als er een tooltje bestaat die je pc scant welke software je allemaal hebt
geinstalleerd, bestaat er zoiets? Zou ook leuk zijn als deze dan ook kan
checken of er nieuwere versies bestaan van me geinstalleerde applicaties.

En bestaan er tooltjes om je settings te copieren, van bv outlook, IE, etc.
Ik weet dat er zo'n tooltje onder windows zelf zit, maar die gaat ook je
my documents copieren etc, en die copieer ik zelf wel.

Heeft iemand nog tips waar ik op moet letten, of tool aanraders?

alvast bedankt

mvg

nosmo

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:02
same here.... (alleen moet ik eerst even 160 gig ergens zien te stallen :S).
want wil mijn raid partities eerst anders indelen.

voor mij gaat het meestal zo:

windows, office, virusscanner/firewall.
en de rest komt later wel.

Verwijderd

Hier al gekeken?
[rml][ OEMCD] Zin in een project? [ Deel 2][/rml]
nosmo king schreef op 17 augustus 2004 @ 12:34:
Het lijkt me wel makkelijk als er een tooltje bestaat die je pc scant welke software je allemaal hebt geinstalleerd, bestaat er zoiets?
Bij Configuratiescherm -> Software staan als het goed is de meeste programma's genoteerd.

Tips?
Installeer alle laatste drivers, update je herinstallatie van XP zo snel mogelijk en vergeet niet de drivers van je modem ergens te bewaren. ;)

• medendo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-03 21:57
Met de files and settings transfer wizard kun je heel makkelijk aangeven wat je wel en niet wilt backuppen (staat in de faq)

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:34
nosmo king schreef op 17 augustus 2004 @ 12:34:

En bestaan er tooltjes om je settings te copieren, van bv outlook, IE, etc.
Ik weet dat er zo'n tooltje onder windows zelf zit, maar die gaat ook je
my documents copieren etc, en die copieer ik zelf wel.
genie backup?

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:05

Thandor

SilverStreak

Ik krijg mijn 160Gb hdd binnenkort ook binnen. Daar komt Windows XP + alle updates(Auto Patcher XP) & drivers. Alle programma's die ik voorheen geinstalleerd had en die ik nu weer wil installeren staan in 1 directory. Die dir. moet je gewoon bewaren en na de re-install loopt je alle progsels af en installeert ze.
Op die manier heb je de meeste progsels die je voorheen gebruikt hebt er ook weer op.

De instellingen van IE/Outlook kopieren weet ik niet, Outlook gebruik ik niet ;).
Windows Layout instellingen kun je volgens mij opslaan als Thema (Rechtermuis knopje op bureaublad en dan bij thema's. Daar kun je opslaan als en je huidige thema dus opslaan).
Of alle instellingen (zoals pictrogram instellingen, statusbalk ja/nee etc.) daar inkomen weet ik niet. Probeer het uit zou ik zeggen. :)

Ik heb mijn schijven overigens nooit als 1 schijf. Sowieso altijd 2 partities (meestal 50%). Momenteel heb ik op mijn huidige schijf 5 partities. Als je dan een reinstall wilt doen van Windows die bv. op C:\ staat kun je gewoon een backupje maken op de D:\. De C:\ formateer je dan gewoon, ben je van alle pruttel af ;)

edit --> Drivers van de modem :?, gewoon een DHCP in je Router ;). Dat is echt heel makkelijk. Na een reinstall ben je (indien je netwerkkaart ondersteunt wordt door Windows) meteen online ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Thandor op 17-08-2004 12:47 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Nog een tip: Bouw met nLite een nieuwe CD waarin je Internet Explorer, Windows Media Player, Outlook Express, (of wat dan ook), en een heleboel ongewilde services (Messenger, indexing service etc) gewoon weg kan laten. Dat maakt de PC ook meteen een stuk sneller! Tevens kan je ook alle nieuwe updates (zoals SP2) al slipstreamen in de CD. Dan hoef je die niet meer los te installeren.

http://nuhi.msfn.org/

[ Voor 18% gewijzigd door Room42 op 17-08-2004 13:21 . Reden: oh ja ]

Koop al mijn ads!

Verwijderd

waarom maak je geen image van je PC met alleen de windows install?

De meeste programma's terug installeren is nu niet het grote werk, en updaten gaat ook 'vrij' gemakkelijk.

• Room42
  • Niet online
Dan kun je beter een Unattendet file maken. Dat is beter als je eens hardware vervangen hebt, en op meerdere PC's te gebruiken.

Koop al mijn ads!

• ido_nl
wow, 8 reacties in 1 uur tijd niet slecht :p Thanks allen

Image: het nadeel van een image is dat deze meestal meer als een jaar oud is,
zo vaak herinstalleer ik me pc nou ook weer niet.

Slipstreamen: Zovaak zal ik een aangepaste install cd niet gebruiken, nb een cd
maken voor eens in de 2 jaar een pc installatie is misschien wat overkill.

Backuppen: dat genie backup ziet er wel ok uit, zal ik es naar kijken.

Kan je niet het lijstje dat windows heeft bij zijn uninstall functie ergens uitlezen?
Eventueel kan ik deze wel bijhouden in excel ofzo en zelf de versies bijhouden.

Herinstallatie kost wel veel werk, en het zal in tijd schelen als ik wist wat er
allemaal geinstalleerd was en dat alle settings zouden worden meegenomen.

Hier een idee voor een perfect tooltje: Iets dat kan zien welke applicaties je
hebt geinstalleerd, en dan deze folder + registry settings + eventuele settings in
Documents and Settings kan backuppen en in de nieuwe omgeving terug kan zetten, dan
heb je ook immers ook geen install procedure meer nodig. mmm, kent iemand zo'n backup
pakket met deze functionaliteit?

[ Voor 3% gewijzigd door ido_nl op 17-08-2004 13:51 ]

• Room42
  • Niet online
nosmo king schreef op 17 augustus 2004 @ 13:42:
[...]
Slipstreamen: Zovaak zal ik een aangepaste install cd niet gebruiken, nb een cd
maken voor eens in de 2 jaar een pc installatie is misschien wat overkill.
Dan brand je hem toch gewoon op een RW? :Y)
Maar het gaat niet om het slipstreamen, het gaat om de meuk die je weg kan laten uit de Windows installatie met nLite.
[...]
Hier een idee voor een perfect tooltje: Iets dat kan zien welke applicaties je
hebt geinstalleerd, en dan deze folder + registry settings + eventuele settings in
Documents and Settings kan backuppen en in de nieuwe omgeving terug kan zetten, dan
heb je ook immers ook geen install procedure meer nodig. mmm, kent iemand zo'n backup
pakket met deze functionaliteit?
Hmm was dat vroeger niet een pakket van Norton/Symantec? CleanSweep. Die kon ook installaties monitoren en het resultaat weer packagen om later opnieuw te installeren.
Maar zo moeilijk zou ik niet doen. Veel software installaties gaan steeds vaker door middel van MSI's. Die kun je soms met /Qr opstarten voor minder tot geen vragen.

Zowiezo vind ik de vraag om automatisch een lijst met software gegenereerd te krijgen een beetje moeilijk. Hoe moet dat pakket dat weten? Als het niet in het configuratie staat, en niet in de program files directory, zijn er weinig sporen, geloof ik. Uitzondering daargelaten, maar dan zou die generator alle programma's en eigenschappen moeten kennen.

Daarbij komt dat je gewoon zelf bewuster bezig moet zijn met wat je wel en niet installeerd. Ik weet van alles wel wat ik installeer of niet. Ik heb zo'n lijstje dus niet nodig. Okee, ik vergeet wel eens iets te de-installeren, maar dat is minder erg :)

Koop al mijn ads!

• ido_nl
Hmm was dat vroeger niet een pakket van Norton/Symantec? CleanSweep. Die kon ook installaties monitoren en het resultaat weer packagen om later opnieuw te installeren.
ja inderdaad, heb ik vroeger ook wel eens gebruikt, en met novel, wat we hier op ons werk gebruiken is er ook een optie om van installaties een snapshot te maken.
Zowiezo vind ik de vraag om automatisch een lijst met software genereerd
te krijgen een beetje moeilijk. Hoe moet dat pakket dat weten?
Daar zat ik gister inderdaad ook aan te denken. Eigenlijk is dit nog best een gemis in Windows, dat windows zelf niet eens weet welke registry settings, install files, config files etc bij een bepaald pakket horen. mmm, misschien staat dit wel in de uninstall info?
Maar het zal toch mooi zijn als het wel zou kunnen, zou best een lekker tooltje kunnen zijn, die kan je pc pas echt opschonen en backuppen.
Daarbij komt dat je gewoon zelf bewuster bezig moet zijn met wat je wel en niet installeerd. Ik weet van alles wel wat ik installeer of niet. Ik heb zo'n lijstje dus niet nodig.
Tja, maar zoveel kleine tooltjes, en met elk hun settings, best wat werk om alles weer naar wens te krijgen.
Ik heb opzich ook wel mijn systeem, alles wat ik installer zet ik in de programs folder in hun specifieke directory zoals bv _utils, _cdr, _audio&video. zo kan ik precies zien welke software ik heb geinstalleerd.

Helaas is er nog een te grote diversiteit aan installatie en deinstallatie methodes, en ook het gebruik van config files verschilt nog wel eens, sommige gebruiken nog .ini files, andere weer de registry, etc...

Ben bang dat het toch "the old fashioned way" gaat worden qua installeren, eerst alles op D zetten, C formatteren (dit is een 5 gb partitie alleen voor windows en program files) en dan een clean install

Cheers

• Room42
  • Niet online
Novell (dubbel L, pas op he :)) ZENworks idd. Maar is dat eigenlijk stand-alone te gebruiken?

IMHO mij ben je te "geordend" bezig. Ik installeer programma's (op games na) altijd bewust in hun default directory, omdat sommigen nog wel eens willen flippen anders (zeker un-installs). En bij een her-installatie loop ik gewoon de program files en documents and settings directory langs of ik nog iets moet backuppen en daarna formatteer ik em gewoon.
Na de nieuwe Windows installatie installeer ik, zoals Fried als zegt, gewoon wat standaard pakketten (wel iets uitgebreider dan Fried) zoals brandprogramma's, winamp, office, firefox, thunderbird, etc, etc. En later als ik nog tegenkom installeer ik dat op dat moment wel.
Nu ben je zoveel tijd kwijt met plannen, ordenen, zoeken etc. Je had allang weer een draaiende PC kunnen hebben! :)

[ Voor 4% gewijzigd door Room42 op 18-08-2004 09:44 ]

Koop al mijn ads!

• ido_nl
ja inderdaad, gewoon even alles nalopen is ook een idee, maar ja altijd die angst
dat je wat vergeet eh :)

En ik was benieuwd of er een toolje bestond die je geinstalleerde producten kan
inventariseren, maar ben er nu wel achter dat dat iets makkelijker gezegd is dan
gedaan.

Thanks voor je (al jullie) reactie, heb nu wel een redelijk plan van aanpak :)

gegroet

• Room42
  • Niet online
Zie het als het inrichten van een huis, dat is ook nooit af. Je hebt altijd wel iets van, hey, daar moet nog een haakje of hier wil ik nog een spiegel. Dan koop je dat later wel. Net zolang tot je weer gaat verhuizen :)

Koop al mijn ads!

• Arnaud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-02 22:22
En ik was benieuwd of er een toolje bestond die je geinstalleerde producten kan inventariseren
Hier bestaan wel degelijk softwarepakketten voor, zoals SystemHound.
Pagina: 1