IP adres achterhalen van printers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.963 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119217

Topicstarter
Hallo,

ik vroeg me af of er een manier is om het ip adres van een netwerkprinter te achterhalen? Zoja, is hier een handig tooltje voor? Dan kan ik namelijk bij alle printers in het gehele netwerk onderzoeken.

Alvast bedankt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19137

A: Status pagina afdrukken.

B: Merk van de printers ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

HP Web JetAdmin of zoiets? Ik weet trouwens niet of die met non-HP materiaal werkt, zal wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 19137 schreef op 17 augustus 2004 @ 12:22:
A: Status pagina afdrukken.

B: Merk van de printers ?
Het merk is HP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En bij HP heb je niks gevonden??? Shame.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97957

HP web jetadmin inderdaad mocht je HP printers gebruiken (kdenk dat lexmark en minolta er ook onder vallen). Let wel op dat dit enkel de rechtstreeks aangekoppelde printers zijn.

printers gekoppeld via een printer server (bv axis boxen) kunnen zo niet worden aangesproken.

Ik ben ook al op zoek geweest maar zonder veel succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993 schreef op 17 augustus 2004 @ 12:26:
[...]

En bij HP heb je niks gevonden??? Shame.....
Indeed... |:(

Ik zou eerst met HP Download Manager (daar zie je ook meteen de ip-adressen) de firmware laten updaten, daarna met HP JetAdmin de boel configureren.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 17-08-2004 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-05 17:36

TrailBlazer

Karnemelk FTW

broadcast ping doen en dan kijken naar de mac addreseen die van HP zijn. wel heeeel omslachtig en in een gerotueerd netwerk niet mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 97957 schreef op 17 augustus 2004 @ 12:26:
HP web jetadmin inderdaad mocht je HP printers gebruiken (kdenk dat lexmark en minolta er ook onder vallen). Let wel op dat dit enkel de rechtstreeks aangekoppelde printers zijn.

printers gekoppeld via een printer server (bv axis boxen) kunnen zo niet worden aangesproken.

Ik ben ook al op zoek geweest maar zonder veel succes
De printers zitten hier aangesloten op een print server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TrailBlazer schreef op 17 augustus 2004 @ 12:28:
broadcast ping doen en dan kijken naar de mac addreseen die van HP zijn. wel heeeel omslachtig en in een gerotueerd netwerk niet mogelijk
Hoe wil je dat dan doen? gewoon met het ping commando?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

dan is het dus: ipnummerprintserver/poortprintserver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik bedoel dus met een 'print server' een PC die via paralel of usb op de printer is aangesloten, en die PC zit dan eigenlijk op het netwerk (je benadert de printer door de server)

Je kan printer definities ook op een print server hebben staan maar je printers wel gewoon via het netwerk aanspreken.

In het 1e geval kan HP jet admin ze niet vinden, in het 2e geval wel.
Je moet wel je netwerk een beetje kennen en hopen dat de IP's in bepaalde ranges staan, want een broadcast over een groot bedrijf om je printers te zoeken gaan ze meestal niet erg apprecieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 05-05 12:49
Iets meer informatie gaan wij niet dood aan hoor... Bedoel 'hp printer', ja welk type exact? 'Print server?' welke printserver??

Als je naar het systeembeheer loopt kan hij je zo vertellen welk ipadres welke pc of printer is, en als jij het systeembeheer bent dan moet je toch maar eens opzoek gaan naar een andere hobby, is schilderen niet wat voor je?

Bedoel, zonder specifieke info kan ik niks, als jij mij exact het type printer server verteld kan ik op internet de handleiding downloaden, en kijken wat die zegt.

Of je kijkt op de printserver wat zijn mcadres is, die kan je koppelen aan een ip, om vervolgens via de admin alles goed in te stellen, maarja, dat kan ook niet ieder type.

INFO!

Overigens, je mag ook wel eens wat teruggeven aan de community, ik zie 8 topics, allemaal van jijzelf, je heb nooit iemand anders ergens geholpen. Nu misbruik je de community, het is een beetje nemen, en een beetje geven.

Als ik jou pc repareer, dan verwacht ik toch ook dat jij een mooi schilderij voor mij maakt ofzo 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door Icey op 17-08-2004 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Tipje: Met een programmaatje als Look@Lan (www.lookatlan.com) kun je kijken welke computers en printers op je netwerk zijn aangesloten. De printers kun je er tussenuitzoeken (geen hostnaam, snmp aan).

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119217 schreef op 17 augustus 2004 @ 12:31:
[...]

Hier logisch ook. Fysiek zitten ze gewoon in het netwerk. Dus kan ik ze gewoon beheren met Web JetAdmin. De gebruikers printen gewoon netjes via de print-server. De print-server stuurt de opdracht door naar de JetDirect-kaarten en -kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Look@lan is een mooi tooltje om je netwerk te bekijken.
Als hij je netwerk gescanned heeft kan je per ip adres kijken wat er achter dat ip-adres zit

Edit: Hmm, eerst een refresh voor een post voorkomt een dubbelpost :)

[ Voor 21% gewijzigd door TheoQ op 17-08-2004 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb hier net look@lan geprobeerd (ik ben print manager en deels systeem beheerder voor Provincie Antwerpen) en het progje vond slechts de PC's die op deze verdieping staan (10tal verdiepingen vol met PC's en de servers heeft hij dus niet gevonden), laat staan de printers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waarschijnlijk is IP uitgezet op de printers en draaien ze alleen op SPX, tenzij ze gedeeld worden op een werkstation. Dan is het logisch dat je alleen PC's ziet.

[hint]
Misschien is het handig even te overleggen met een (echte) collega systeem beheerder.
[/hint]

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 17-08-2004 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nope er draaien hier een aantal rechtstreeks op het netwerk (ook op deze verdieping), bv HP 5500 of de 4550N kleurenprinter.

Geen van beide zijn gevonden. (en liggen wel degelijk in de gescande range).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 97957 schreef op 17 augustus 2004 @ 12:48:
Ik heb hier net look@lan geprobeerd (ik ben print manager en deels systeem beheerder voor Provincie Antwerpen) en het progje vond slechts de PC's die op deze verdieping staan (10tal verdiepingen vol met PC's en de servers heeft hij dus niet gevonden), laat staan de printers.
dat HP Web Jetadmin is wel handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Voeg de ranges (subnets) die je wil scannen toe.

(Button 'Scan Ranges' rechts-boven in het scherm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet iemand misschien ook hoe het zit als alle printers op een Novell printserver draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

SuperScan pakken en een scan laten uitvoeren op je netwerk en wel naar poort 9100, dit is de standaard JetDirect poort bij een HP printer.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jah, ik zou heel graag web jetadmin gebruiken, ze hebben hier echter altijd de regel genomen dat aan elke printer een axis box moet aanhangen (kleine printserver die printer paralel aanspreekt), en die zijn dus onmogelijk te vinden.

HP Jetadmin is wel handig aangezien het vooral de grote machines zijn die wel via het netwerk aangesproken worden en het toch vooral het die zijn dat we willen kunnen monitoren (als er daar een probleem aan is kunnen een paar verdiepingen niet afdrukken).

Alleen spijtig van die axis boxen, aangezien zo heel af en toe een rechtstreekse koppeling met die kleinere printers (waar jetadmin kaart insteekt) toch ook handig zou zijn, vooral om bv vrije IP's te zoeken, iets wat ze niet hebben bijgehouden hebben en nu dus een verscrikkelijk zware job is om te zoeken :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 11-04 19:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Anoniem: 119217 schreef op 17 augustus 2004 @ 12:55:
Weet iemand misschien ook hoe het zit als alle printers op een Novell printserver draaien?
Printers die aan staan, loggen in op de server waar de Novell queue op staat. Die kun je dus op de server console zien, met bv de monitor.nlm

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

HP's Network Install Printer Wizzard, deze kan je netwerk doorzoeken op JetDirect apparaten en geeft de informatie weer.

Je kan ook kiezen voor Web JetAdmin alleen hiervoor heb je een behoorlijke PC nodig (systeemeisen aanbevolen: Windows 2000 Server, Dedicated aan WJA)

[ Voor 11% gewijzigd door Pannenkoekkie op 17-08-2004 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op 17 augustus 2004 @ 12:57:
[...]

Printers die aan staan, loggen in op de server waar de Novell queue op staat. Die kun je dus op de server console zien, met bv de monitor.nlm
1 HP LaserJet 2200 gaat steeds offline, en ik krijg hem niet online :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69855

Wij gebruiken voor het scannen van de printers het tooltje SmartDeviceMonitor for Admin van RICOH, welke ontwikkeld is voor Nashuatec/Richoh/Aficio, maar welke
ook perfect werkt in combo met HP voor basis informatie van de printer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gebruik nprinter of NwAdmin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 19137 schreef op 17 augustus 2004 @ 13:08:
[...]

Gebruik nprinter of NwAdmin
Daarmee kan ik niet de printer online zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

qwertyu schreef op 17 augustus 2004 @ 13:12:
[...]

Daarmee kan ik niet de printer online zetten...
Anoniem: 119217 schreef op 17 augustus 2004 @ 13:03:
[...]

1 HP LaserJet 2200 gaat steeds offline, en ik krijg hem niet online :?
Volgens mij vroeg je om 12:55 het ene en om 13:03 pas de volgende vraag en is daarmee het verband ver te zoeken :?

Printer online zetten kan je met JetAdmin of de webpage. maar je zou ook even kunnen kijken wat hij doet als je hem niet op het netwerk aansluit.
Anoniem: 119217 schreef op 17 augustus 2004 @ 12:31:
[...]

Een printer server kan een PC zijn of een "kastje" (extern of in een MIO slot), bv een JetDirect. Dus welke is het nou ?

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 19137 op 17-08-2004 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik wa een ebetje onduidelijk, dit omdat ik er later achter kwam dat het aan de printer en/of novell printserver ligt....ik heb nu gewoon de printer lokaal geinstalleerd en hij doet het nu wel...iig bedankt voor je help...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119217 schreef op 17 augustus 2004 @ 14:30:
Ja ik wa een ebetje onduidelijk, dit omdat ik er later achter kwam dat het aan de printer en/of novell printserver ligt....ik heb nu gewoon de printer lokaal geinstalleerd en hij doet het nu wel...iig bedankt voor je help...
Da's een mooie workaround maar niet een oplossing, want nu ben je een netwerk printer armer en waarschijnlijk een aantal klagende gebruikers rijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Een printer server kan een PC zijn of een "kastje" (extern of in een MIO slot), bv een JetDirect. Dus welke is het nou ?
Een externe printserver of een interne printserver, is allebei een printserver...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn00pN00b
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-04 18:53
Waarom probeer je dit niet?? Op de status pagina die je kan uitprinten staat het ip-adres. Waarom moeilijk doen met scannen. Of heb ik ergens overheen gelezen en kan je fysiek niet bij de printer???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 19137 schreef op 17 augustus 2004 @ 14:34:
[...]

Da's een mooie workaround maar niet een oplossing, want nu ben je een netwerk printer armer en waarschijnlijk een aantal klagende gebruikers rijker.
met lokaal bedoel ik bij de pc zelf, dus niet via de novell printer manager.....Mijn collega print dus wel via het netwerk, alleen niet via de novell printer server....de rest van de afdeling kan dus gewoon printen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Anoniem: 97957 schreef op 17 augustus 2004 @ 12:57:
Jah, ik zou heel graag web jetadmin gebruiken, ze hebben hier echter altijd de regel genomen dat aan elke printer een axis box moet aanhangen (kleine printserver die printer paralel aanspreekt), en die zijn dus onmogelijk te vinden.

HP Jetadmin is wel handig aangezien het vooral de grote machines zijn die wel via het netwerk aangesproken worden en het toch vooral het die zijn dat we willen kunnen monitoren (als er daar een probleem aan is kunnen een paar verdiepingen niet afdrukken).

Alleen spijtig van die axis boxen, aangezien zo heel af en toe een rechtstreekse koppeling met die kleinere printers (waar jetadmin kaart insteekt) toch ook handig zou zijn, vooral om bv vrije IP's te zoeken, iets wat ze niet hebben bijgehouden hebben en nu dus een verscrikkelijk zware job is om te zoeken :O
Sorry hoor, volgens mij hebben ze van Axis ook management software om je printers te beheren. Als je dit soort dingen niet kunt zoeken/vinden, hoe ben je in godsnaam prinmager/systeembeheerder geworden ??
Dit is erg basic. Bovendien neem ik aan dat je je printservers in een domein hebt hangen, zo kun je ze ook vinden.

Tatda: 1x bij axis rondkijken:
code:
1
2
3
   IP JumpStarter  An easy-to-use Windows application that allows you to: 
- Assign IP addresses to your Axis servers
- Find Axis servers already installed in your network

code:
1
 NetPilot “Point-and-click” utility to install, configure, upgrade and monitor all Axis print servers. Runs on Windows and OS/2 platforms.

[ Voor 15% gewijzigd door KillerAce_NL op 17-08-2004 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
>>
Sorry hoor, volgens mij hebben ze van Axis ook management software om je printers te beheren. Als je dit soort dingen niet kunt zoeken/vinden, hoe ben je in godsnaam prinmager/systeembeheerder geworden ??
<<

Je kunt nou eenmaal niet alles weten hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Anoniem: 119217 schreef op 17 augustus 2004 @ 15:02:
>>
<<

Nee maar wel moeite doen, zeker een printadmin hoort dit te weten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op 17 augustus 2004 @ 15:02:
[...]

Nee maar wel moeite doen, zeker een printadmin hoort dit te weten..
Daar heb je gelijk in, maar evengoed, je kan eens wat vergeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57766

Je kunt natuurlijk ook gewoon een configuratie pagina laten afdrukken op de printer. Daar staat het ip-nummer ook op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94901

Juist, en je mag je systeembeheerder collega wel eens aanspreken waarom hij dat niet allemaal netjes in zn AD heeft staan ofzo.
Dan daarbij, als je iets print naar een netwerk printer gaat ie als ik me niet vergis gewoon naar het ip adres vand e printer.. is de printer ingesteld op het werkstation kun je als ik me weer niet vergis dan niet gewoon via net view kijken wat zn IP is? en anders de printer naam gewoon even tracen/pingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37691

Anoniem: 94901 schreef op 17 augustus 2004 @ 15:13:
Dan daarbij, als je iets print naar een netwerk printer gaat ie als ik me niet vergis gewoon naar het ip adres vand e printer.. is de printer ingesteld op het werkstation kun je als ik me weer niet vergis dan niet gewoon via net view kijken wat zn IP is? en anders de printer naam gewoon even tracen/pingen
Dit zou het geval zijn als je in een p2p netwerk zit (zonder servers, op iedere pc de driver NAAR de printer installeren). Echter in een netwerk met een printerserver zal het document naar de printerserver gestuurd worden. De clients zien op die manier het ip van de printer niet.

JetDirect external: text button -> configuratie + ipadres *.
JetDirect internal: powerbutton+configbutton/papierbutton (of hoe die printer het ook wil).
(* deze print ik altijd uit zodra ik een printer aflever, goeie documentatie is belangrijk)
Ik heb mijn printers in een aparte ip range zitten (static ip, geen dhcp). 192.168.gebNR.201 tot 235

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Je kunt inderdaad niet alles weten, maar de ongelooflijke luiheid die jij in dit topic tentoonspreidt slaat toch wel alles.

Zoals Icey probeert te zeggen - het is hier de bedoeling dat je zélf ook wat moeite en inzicht in de strijd zet en niet enkel alle vragen die in je opkomen hier zonder blikken of blozen neersmijt en een kant-en-klaar antwoord verwacht zodat jij je met leukere dingen bezig kan houden. Zo werkt het niet.

Ik stel voor dat je Algemene regels hoe je op het forum te gedragen (Netiquette) eens héél aandachtig doorneemt en je gebruik van dit forum daar op aan past. Voordat jou helemaal duidelijk is wat wij van je verwachten aan eigen initiatief om een probleem op te lossen wil ik geen enkel nieuw topic van je zien.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.