Realtek rtl8193 start op met PXE

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008

• Fliepke
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-04 14:59
Hoi,

ik zit hier achter een computer waarin laatst een nieuwe netwerkkaart is geinstalleerd, maar nu start deze computer iedere keer op met een Realtek bootloader, maar dit wil ik helemaal niet.
Hij gaat namelijk op zoek naar een dhcp, die er natuurlijk niet is.
En je moet wachten totdat hij een timeout krijgt, of je drukt op escape.
Dit levert tijdens het opstarten toch steeds een vertraging op van een paar seconden.

In het bios staat al ingesteld dat hij niet vanaf andere apparaten mag booten, maar daar luistert hij blijkbaar niet naar.
Ik had net (toen de search het nog deed) een topic gevonden over een EEPROM die je van het kaartje af moest halen, maar helaas helaas deze zit er niet op.

suggesties?

• Sjeng
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Als ik je goed begrijp heb je de boot volgorde in het BIOS wel goed ingesteld. Heb je al een operating system op een van je schiiven staan, of een bootable install cd of zo in een device liggen?

Ik kan me voorstellen dat het systeem na het niet vinden van een bootdevice terug valt op booten over netwerk.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Inderdaad, check de boot opties in je BIOS nog maar een keertje... (bootable add in card? nic?)
En heb je al bij Realtek gekeken of er een utility is waarmee je dit soort dingen uit kunt zetten?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Fliepke
Sjeng schreef op 17 augustus 2004 @ 10:48:
Als ik je goed begrijp heb je de boot volgorde in het BIOS wel goed ingesteld. Heb je al een operating system op een van je schiiven staan, of een bootable install cd of zo in een device liggen?

Ik kan me voorstellen dat het systeem na het niet vinden van een bootdevice terug valt op booten over netwerk.
Ja, ik heb gewoon windows XP geinstalleerd op deze machine, dit stond er dus al op voordat deze netwerk kaart erin gepropt werd.

Misschien een leuk detail, deze netwerkkaart is er in gekomen toen de onboard Realtek rtl8193 niet meer functioneerde. Deze is nu uitgeschakeld in het BIOS vanwege de vele problemen die 2 realteks naast elkaar kunnen geven (zie andere topics hierover).

• Fliepke
limoentje schreef op 17 augustus 2004 @ 10:53:
Inderdaad, check de boot opties in je BIOS nog maar een keertje... (bootable add in card? nic?)
En heb je al bij Realtek gekeken of er een utility is waarmee je dit soort dingen uit kunt zetten?
Ja, heb ik net gedaan.
En het enige waarvan de pc mag booten is de C schijf, oftewel windows XP.
Maar het realtek kaartje is het bios te slim af om de een of andere reden :{.

En ik heb bij realtek gekeken en ook daar in de FAQ's en daar hebben ze het alleen maar over het aanzetten van PXE en alle leuke trucjes daaromheen :').

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Staat er in je BIOS ook nog ergens een extra optie over PXE boot?
Zijn er BIOS updates voor je moederbord waarin problemen met de bootvolgorde verholpen worden?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Fliepke
limoentje schreef op 17 augustus 2004 @ 10:56:
Staat er in je BIOS ook nog ergens een extra optie over PXE boot?
Zijn er BIOS updates voor je moederbord waarin problemen met de bootvolgorde verholpen worden?
Nope in het hele bios is niks te vinden over PXE.
En het is niet mijn pc, maar die van mn baas thuis. Dus van die biosupdates, dat weet ik niet :{.

Verwijderd

Bij veel kaarten met een bootrom kun je door een toetscombinatie (bv shift+f10) in het menu van de bootrom komen waar je het kan uitschakelen. Of er is een util voor om het helemaal te disablen zoals bijv bij 3com

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-04 15:30

RammY

Dát!

anders trek je ff de rom van de kaart... (nooit gezien dat ze op die kaarten op zaten alleen de sockets)

Deze advertentieplaats is te huur!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

http://www.google.be/sear...ek+disable+PXE+boot&meta=

Eerste hit : http://www.gctglobal.com/Download/PXE_6X86/pxe_6x86.html
Step 1: Once you have your STB power up and you can see the splash screen on the CRT monitor, right after pass the splash screen (not earlier) press SHIFT F10 to enter into REALTEK EEPROM setup screen:
(if you miss the REALTEK setup screen, repeat Step1)

Step 2: under Boot Order, use left/right arrow key to change the value to
'ROM Disable': DISABLE DHCP BOOT
'INT 19h': ENABLE DHCP BOOT

Step 3: Press F4 to save and exit
Dit had je best wel even zelf kunnen vinden.

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.