Toon posts:

exchange 2003 + laptops

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,

ik heb de search gebruikt maar die = down en ik heb hier al wel een draadje over geopend, maar daar had ik niet zoveel aan en ik stuit nu toch weer op t probleem.

Ik heb een sbs2003 server draaien met exchange 2003 en dit werkt allemaal helemaal goed. De ingebouwde pop connector van sbs haalt de pop boxen leeg van de mailadressen bij de ISP.

Maar nu hebben we hier ook laptops en hier zoek ik nog een goeie oplossing voor, de laptop moet van virschillende mensen mail ophalen en altijd met zich mee nemen. Ook moet de laptop waar dan ook kunnen mail versturen en ophalen en offline kunnen lezen.

Ik heb het pop protocol al geprobeerd, maar dit bleek niet handig te zijn aangezien de laptop soms op de zaak is en soms niet. Oftewel op de zaak moet hij verbinden naar intern ip 192.168.0.1 en buiten de zaak moet hij verbinden naar het ip van de adsl. En dus moet alles steeds veranderd worden, aangezien er an een stuk of 10 gebruikers mail wordt opgehaald = het niet handig om dit steeds handmatig te doen.

VPN is niet handig, want dan moet je altijd een internet verbinding hebben.. En bv. in het vliegtuig is dit niet mogelijk.

Webmail staat idd. aan maar heb je dus weer een verbinding voor nodig en je moet voor ale gebruikers apart inloggen.

Wie heeft hier een goeie oplossing voor?? Ik zal dit probleem nog vaker tegen komen en dus zal ik blij zijn met een goeie optie :)

Zelf dacht ik ook nog aan de optie om de mail op de mailserver bij de isp te laten staan en dan met de laptop daar de mail er weer af te halen (dus helemaal los van de server). De server moet die pop boxen ook ophalen aangezien er op t bedrijf mensen zijn die exchange gebruiken met die boxen. Maar de pop connector van sbs kan geen mail op de mailserver van de isp laten staan :(

BV.

gebruiker1 gebruikt: 1@domain.nl in exchange
gebruiker2 gebruikt: 2@domain.nl in exchange
gebruiker3 gebruikt: 3@domain.nl in exchange

gebruiker4 gebruikt: 4@domain.nl op laptop
3@domain.nl op laptop
2@domain.nl op laptop
1@domain.nl op laptop

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 09:51 ]

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Outlook biedt toch de mogelijkheid om een Offline Folder te maken?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-08 21:42
offline gebruik: daarvoor configureer je de clients voor het gebruik van een OST bestand. Wanneer je online bent wordt het OST bestand bijgewerkt zodat je offline ook je mail hebt.

Wat betreft dat veranderende IP adres intern/extern: gebruik als het kan een DNS benaming en indien je een eigen DNS server draait: even intern een vermelding maken die dezelfde is als de externe benaming.

In verschillende thuisnetwerken werkt trouwens server.xs4all.nl zowel intern als extern.

Verwijderd

Topicstarter
offline files gebruiken kan niet aangezien hij dan alleen de gegevens bij zich heeft maar helaas niet kan emailen.

die dns naam.. je bedoelt dat ik dan een host record aan moet maken in de dns waarin staat dat het ip van de isp gekoppeld = aan de server naam??

Verwijderd

Bijna ga ik me afvragen wat Exchange nog moet betekenen in je netwerk haha.
Even voor de goede orde. Je hebt pop boxen voor de gebruikers die bij de ISP worden leeg getrokken. Er is een laptop (gebruiker 4) waar zijn mailbox op te vragen moet zijn en die van de overige 3 gebruikers. Alle mail moet op de één of andere manier lokaal op te vragen zijn op die laptop.

Hoe je het went of keert die laptop heeft ten alle tijden een verbinding nodig om te kunnen ontvangen/verzenden, maar dat is logisch.

Persoonlijk zou ik voor de volgende configuratie kiezen:

Mail vanaf de werkplek via POP ophalen vanaf je Exchange server. Dus je Outlook Client laat je niet verwijzen naar de Exchangeservernaam maar naar POP (ip adres van je Exchangeserver). NB. zorg ervoor dat je de POP connector voor de gebruikers is ge-enabled.

Door deze POP configuratie krijg je een zogenaamd PST bestand. Sla deze op op het netwerk bijv. \\servernaam\homedir-gebruiker\mail

Maak op die bewuste laptop 4 Windows gebruikers-profielen aan. Maak in Outlook per gebruiker 2 profielen aan (bijv. local en remote). Zorg er voor dat het PST bestand wat op het netwerk staat via Offline Folders wordt gesynchroniseerd met de lokale harde schijf van de laptop. Stel Outlook zo in dat deze voor het local profiel verwijst naar het desbetreffende PST bestand op het de lokale harde schijf!!!

Stel vervolgens het remote account in die eveneens verwijst naar het lokale PST bestand echter is de POP/SMTP verwijzing niet je Exchangeserver maar die van de ISP. Het enige wat hier niet fijn aan is is als je Exchangeserver de POP box leeg trekt je de mail niet nog eens op je laptop kan krijgen. Ik denk bijv. aan een extra mailadres wat je gebruikt voor remote werken. Dus in Exchange een Alternate Recepient instellen en die leeg laten trekken met het remote profiel. De mail worden vervolgens opgeslagen in hetzelfde PST bestand.

Ik hoop dat je hier iets mee kan......

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 08:58

mindcre8r

Tradepedia

is OWA geen goede optie voor je?

Bears and Bulls

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 21:37:
............................................................................................................................. Zorg er voor dat het PST bestand wat op het netwerk staat via Offline Folders wordt gesynchroniseerd met de lokale harde schijf van de laptop. ....................................................................................

Ik hoop dat je hier iets mee kan......
PST (mdb) en nog een paar bestanden kun je niet offline beschikbaar maken

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-08 10:05

mutsje

Certified Prutser

Je brult dat er geen netwerkverbinding is en als iemand zegt maak het available offline meld je dat ze dan niet kunnen mailen.. vind dit beetje vaag.

Want als er geen netwerk verbinding is en de mail is offline available kunnen ze wel bij de e-mail komen tot het moment dat de verbinding verbroken is.

Dus wat wil je nu precies bereiken vind het een erg onsamenhangend verhaal met dubbelzinnege antwoorden als iemand een suggestie doet.

[ Voor 76% gewijzigd door mutsje op 18-08-2004 12:54 ]

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:09
Er zijn inderdaad een paar hiaten in het verhaal.

Hoe het zou moeten werken :

Overal Outlook 2003 op zetten en dan het vinkje "Use cached exchange mode". Nu heb je een lokale *kopie*¨staan van hetgene de gebruikers op de server hebben staan. Indien ze geen netwerk connectie hebben kunnen ze nog steeds e-mail lezen en opstellen, enkel ophalen en verzenden is niet mogelijk.

Dan ga je naar -> tools -> e-mail accounts -> add new account, en maak je een nieuwe pop3 account aan met als incoming and outgoing server het wan ip van je adsl abbo.

nu ga je naar tools -> send & receive -> send/recieve settings -> Define send/receive groups.

Creëer nu een groep pop3 en een group exchange.

en zet de volgende settings :

Group Name : All Accounts

Zet *alle* opties uit

Group Name : Exchange

Zet de volgende opties aan : Include this group in send/receive (F9), Schedule an automatic send/receive every (1) minute, perform an automatic send/receive when exiting.
Bij de offline settings zet je alles uit.

Group Name : Pop3

Zet alle opties uit en zet enkel de volgende opties aan bij "When Outlook is offline" : Include this group in send/receive (F9) en Schedule an automatic send/receive every (10) minutes.

Dus beter gezegd :

Nu als er een netwerk verbinding is en de server is gevonden dan zal hij deze ophalen. Indien je op een ander netwerk of inbelverbinding zot zal hij deze via de pop3 ophalen want outlook zet zijn eigen dan in offline modus! Zo zal hij intern enkel de exchage server zoeken en via inbel of ander netwerk proberen het wan ip address aan te spreken van je server.

MOGELIJKHEID 2 :

IMAP -> maar dat is niet echt een aanrader ( veel te veel firewall's blokeren deze poorten! )

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Verwijderd

Topicstarter
tc982 schreef op 18 augustus 2004 @ 13:09:
Er zijn inderdaad een paar hiaten in het verhaal.

Hoe het zou moeten werken :

Overal Outlook 2003 op zetten en dan het vinkje "Use cached exchange mode". Nu heb je een lokale *kopie*¨staan van hetgene de gebruikers op de server hebben staan. Indien ze geen netwerk connectie hebben kunnen ze nog steeds e-mail lezen en opstellen, enkel ophalen en verzenden is niet mogelijk.

Dan ga je naar -> tools -> e-mail accounts -> add new account, en maak je een nieuwe pop3 account aan met als incoming and outgoing server het wan ip van je adsl abbo.

nu ga je naar tools -> send & receive -> send/recieve settings -> Define send/receive groups.

Creëer nu een groep pop3 en een group exchange.

en zet de volgende settings :

Group Name : All Accounts

Zet *alle* opties uit

Group Name : Exchange

Zet de volgende opties aan : Include this group in send/receive (F9), Schedule an automatic send/receive every (1) minute, perform an automatic send/receive when exiting.
Bij de offline settings zet je alles uit.

Group Name : Pop3

Zet alle opties uit en zet enkel de volgende opties aan bij "When Outlook is offline" : Include this group in send/receive (F9) en Schedule an automatic send/receive every (10) minutes.

Dus beter gezegd :

Nu als er een netwerk verbinding is en de server is gevonden dan zal hij deze ophalen. Indien je op een ander netwerk of inbelverbinding zot zal hij deze via de pop3 ophalen want outlook zet zijn eigen dan in offline modus! Zo zal hij intern enkel de exchage server zoeken en via inbel of ander netwerk proberen het wan ip address aan te spreken van je server.

MOGELIJKHEID 2 :

IMAP -> maar dat is niet echt een aanrader ( veel te veel firewall's blokeren deze poorten! )
hyeel erg bedankt voor deze oplossing dit ga ik zeker proberen.

de rest sorry voor de onduidelijke antwoorden.. ik ben met deze offline filles nog niet zo goed bekent

Verwijderd

Topicstarter
goed.. ik heb het hele gebeuren getest, maar t werkt toch nog niet helemaal zoals ik wil (miss. dat ik iets verkeerd doe)

ik heb die pop account aangemaakt en gezegt dat ie de mail op de mailserver moet laten staan.. Ik neen aan dat hij em anders leeg trekt.

Dit gaat in principe goed, maar de mailtjes die dan in de box staan, gaat hij met de externe verbinding nog een x ophalen.. dus dan heb ik dubbele mails in me mail box staan. Kan ik ook ergens opgeven dat hij alleen de nieuwe dingen moet downloaden??

Verwijderd

De situatie die TS beschrijft is wel heel erg basic, en wordt door Outlook 2003 (zit in SBS) icm met Exchange 2003 prima mogelijk gemaakt.

Op het moment dat je niet in het intranet zit, maak je gebruik van rpc over http, waardoor je gewoon via poort 80 je mail kan syncen. Geef dus het ip van je adsl lijn op.

Zit je in het intranet geef gewoon het adres van de server op; a la: exchange.company.local

Verder kun je prima offline werken met Outlook 2003 wanneer je cached modus gebruikt.

Edit: dus geen pop3 gebruiken, dit is een vrij verouderd, slecht beveiligd protocol en is totaal overbodig in deze situatie.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2004 20:59 ]

Pagina: 1