Toon posts:

WinXP: System Restore: Wel of niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ladies en Gents,

ik moet voor mijn bedrijf een advies schrijven of dat System Restore wél of niet aan moet staan in Windows XP. Dit na een recente virusuitbraak.

Ik ben op zoek naar argumenten... een duidelijk advies via google kreeg ik niet.

In hoeverre kunnen bijvoorbeeld virussen er gebruik van maken?

thanx!

Verwijderd

Virussen kunnen gewoon mee terug reizen (niet allemaal), maar system restore is soms wel bijzonder handig, en het heeft me al een paar keer gered _/-\o_

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een punt om rekening mee te houden is de schijfruimte. Als die beperkt is, is het beter system restore achterwege te laten, kost je toch een paar 100 mb om een aantal restore points bij te houden.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, maar haalt het bijvoorbeeld ook software weg, of zet het oude software ook terug. Of is het alleen configuratiebestanden zoals ini-files en registry

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
(jarig!)
System restore zal virusbesmettingen niet voorkomen, eenmaal besmet heb je grote kans dat ze ook in de restorepoints terecht komen, dus dat zal niet de reden moeten zijn.

Verder is het helemaalafhankelijk van hoe je netwerk op "jouw" bedrijf eruit ziet. Heb je een goede AD opgezet, met roming profiles, home folder redirection (dwz "mijn documenten" staan op een servershare), RIS (oid) én een goed backupschema (waar men zich aan houdt)etc. dan heb je system restore niet nodig. Je zet het dan beter uit (betere performance).
Is het allemaal wat minder uitgeconfigureerd en mogen users bijvoorbeeld zelf progjes installeren (bv. ie toolbars) dan is verstandig 't wel aan te laten.

Om 't sterker te stellen: bij sommige virus- (of worm)infecties moet je zelfs eerst system restore volledig uitzetten (verwijdert alle restore points), dan pas "cleanen" en dan naar wens system restore weer aanzetten. Als je dat op iedere client apart moet doen in een wat groter bedrijf heb je iig voorlopig werkgelegenheid.

toevoeg: wat system restore doet staat uitgebreid beschreven in de helpfiles en op de MS site

[ Voor 8% gewijzigd door Jikra op 17-08-2004 09:39 ]

Jikra

Verwijderd

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 09:34:
Okay, maar haalt het bijvoorbeeld ook software weg, of zet het oude software ook terug. Of is het alleen configuratiebestanden zoals ini-files en registry
Het maak automatisch herstelpunten aan bij installatie van software, dus je kunt terug na bijv installatie van norton antivirus 2004, maar je bestanden, doc files, etc blijven gewoon bestaan, net als virussen en spyware

Verwijderd

Topicstarter
Okay thanx! dat is een goed antwoord...

Maar is de Windows File Protection, die vervangen systeembestanden terugzet, een onderdeel van System Restore?

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
(jarig!)
Nee, dat is niet hetzelfde.
Als je gewoon in je help en supportcenter kijkt naar beiden, dan zie dat 't over andere bestanden gaat: restore points laten je terugkeren naar bestaande, opgeslagen instellingen van het OS, File Protection houdt slechts in de gaten of bepaalde (critische) systeembestanden overschreven dreigen te worden, en zet eventueel kopieën daarvan terug over het ten onrechte veranderde bestand heen. Met Fileprotection worden geen instellingen bewaard of gemonitord, Restore Points voorkomen niet het (zonder dat je daarop wordt geattendeerd) vervangen van systeembestanden door virussen e.d..

De antwoorden op dit soort vragen zijn niet zo moeilijk te vinden. Ik help graag waar ik kan, maar je moet er zelf ook wat voor doen. Als je 't hebt gelezen en je komt er desondanks niet uit, dan wil ik 't graag uitleggen als ik dat kan, maar voortaan wel pas nadat je er zelf ook wat voor hebt gedaan (en als dat zo is, dan post je dat hier ook, zoals in de policy staat uitgelegd.)

Jikra

Pagina: 1