Toon posts:

[Server advies] 19'' server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om in de nabije toekomst mijn eerste servertje te gaan kopen, nou heb ik de hele dag gezocht maar ik heb eigenlijk maar één redelijke aanbiedig gevonden op Webhostingtalk.nl
Ik heb veel gegogled met onder andere de termen: 1u, server, verkoop, hardware, shop.

Nu is mijn vraag dus: wat raden de tweakers aan? :)

Waar ik op doel (minimale specs / richtlijnen):

-Een 19'' 1u server
-Intel Pentium 4 based (het liefst 800 mhz fsb)
-512 Mb RAM
-80 Gig HD (geen scsi, het liefst s-ata maar ide is niet onacceptabel)
-100 mbit ethernet
-Cdrom en floppy heb ik nog liggen

Waar ga ik de server voor gebruiken?:

-Linux beter leren B)
-Meerdere gameservers draaien (Dit is eigenlijk wat de specs bepaald)
-Web/FTP server
-Experimenteren

Wat is mijn budget?:

-Rond de 500 € inc. btw

Ik heb absoluut geen moeite met zelf in elkaar zetten, echter heb ik geen ervaring met 19'' cases. de hardware die ik niet genoemd heb is allemaal wat minder belangrijk.

Alvast bedankt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Koffie in "sys:/tweakers/net/PNS/faq.txt" :)

Overigens, voor 500 euro heb je nog geen case. (Bij wijze van spreken). Je zult je budget iets moeten uppen :) Bovendien neem ik aan dat je ook dat ding ergens op wilt hangen dus je bent ook nog geld kwijt aan colocation. Bottom line: herzie je budget :)

Je kunt natuurlijk een heel eind komen met 500 euro (excl. colocation), maar de vraag is of het dat waard is: wellicht moet je dan elke drie dagen langs de colo om 't ding te resetten. Ik heb ook al een probleem gehad met budget hardware in de colo, dus ik ontwijk dat liever.

[ Voor 32% gewijzigd door CyBeR op 17-08-2004 02:10 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kieltju
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-01 22:40
Waarom wil iedereen constant een p4 hebben? enkel om de 800mhz bus of heeft dit meerdere redenen?

<Brrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr>

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:34
kieltju schreef op 17 augustus 2004 @ 02:11:
Waarom wil iedereen constant een p4 hebben? enkel om de 800mhz bus of heeft dit meerdere redenen?
Omdat ze in het verleden teveel gezeik hebben gehad met die klote amd's :) waaronder ikzelf. Sinds het gebruik van intel only nooit geen problemen meer. In de tijd van AMD regelmatig..

[ Voor 16% gewijzigd door stfn345 op 17-08-2004 02:15 ]

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-01 19:30

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

ik voel een intel-amd discussie opkomen... :|

Er zijn mensen die slechte ervaringen hebben gehad met AMD en zodoende tegen iedereen zullen vertellen dat ze alleen maar Intel moeten kopen want AMD is rommel. Daar tegenover staan mensen zoals ik. Ik heb zowel met Intel als AMD gewerkt, en de enige problemen die ik heb gehad waren een versleten Intel 80286 :P en een oververhitte Intel Pentium90. Mijn 3e Intel cpu (Pentium-M Banias 1.40GHz) leeft nog, en de rest in mijn arsenaal is AMD, en deze leven allemaal nog.

Nu zou ik tegen heel de wereld kunnen gaan zeggen dat Intel crap is, maar dat doe ik niet. Ik weet dat Intel, net als AMD, kwaliteits cpu's maakt, maar waar gewerkt wordt vallen spaanders, zo ook bij Intel. De enige reden waarom ik momenteel vooral AMD gebruik is omdat ze op het moment technisch voorlopen, ze zijn prijstechnisch beter (goedkoper voor zelfde prestaties), en het ongeveer enige waar de Netburst (P4) architectuur goed in is -media encoding- doe ik zelden. Ik ben dus beter af met een AMD cpu. Al mijn AMD cpu's draaien overgeklokt; toch heb ik geen stabiliteitsproblemen.

Daar komt bij dat veel mensen met AMD-problemen (te warm, core kapot, pinnetje afgebroken) het vaak aan zichzelf te danken hebben. Als je gewoon voorzichtig met je hardware omgaat, goed op de airflow in je kast let en kwaliteits hardware gebruikt (voeding, mobo, geheugen, etc) dan wordt het niet te warm, druk je je core niet dood en breken er geen pinnetjes af. Ik kan een Intel cpu ook stabiliteitsproblemen geven door een slecht bord, brak geheugen en een slechte voeding te gebruiken.

Je kunt dus rustig voor AMD gaan. In een server zou ik zelfs gaan voor een Opteron 142 of dual Opteron 242 als je budget dat toelaat.
Bovendien denk je aan 1x 100Mbps genoeg te hebben. Ik denk als jij wilt gaan colocaten en je meerdere gameservers EN web/ftp wilt, dat meerdere netwerkinterfaces geen overbodige luxe zijn. Bovendien is 512MB RAM veel te weinig voor datgene dat jij ermee wilt doen. Ik zou zeggen, zet er 1GB per processor in. De Opterons hebben nl geen gedeelde geheugenbus, in tegenstelling tot Intels Xeon processoren. Als je per Opteron dus 1GB RAM installeert, heeft iedere cpu volledige bandbreedte ter beschikking naar het geheugen toe.

Je budget is echter nogal aan de lage kant... of ben je van plan om je 19" rack onder je bed te monteren en alleen een beetje met linux te spelen? In dat geval zeg ik: neem een Sempron met 512MB RAM en laat maar gaan :)

[ Voor 12% gewijzigd door Whieee op 17-08-2004 02:36 ]

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik had nog iets specifieker moeten zijn...

Ik ga de server niet colocaten maar ik ben vooral van plan om hem mee te nemen naar LAN's en de server de rest van de tijd thuis te laten draaien.

Ik hoor nu wel dat mijn budget wat aan de krappe kant is maar jullie hebben zeker niet op de webhostingtalk link geklikt... Zie hier
Ik denk: als dat zo goedkoop kan dan zijn er toch wel meer plekken waar dergelijke prijzen gehanteerd worden? (ik hoor altijd dat duitsland zo goedkoop is...)
Ik heb toch een goede topicstart zoals gevraagd word in de faq? zoniet, sorry... :X

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 02:46:

[...]

Ik heb toch een goede topicstart zoals gevraagd word in de faq? zoniet, sorry... :X
Ik wees je er ook alleen op :) In het 2e itempje staan ook wat links naar andere topics namelijk :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Whieee schreef op 17 augustus 2004 @ 02:32:
Daar komt bij dat veel mensen met AMD-problemen (te warm, core kapot, pinnetje afgebroken) het vaak aan zichzelf te danken hebben. .
wanneer je de pinnetjes van de Socket A (462) AMD Athlon XP vergelijkt met die 478 pins P4 processoren, zijn die van AMD veel sterker. De pinnetjes van de P4 voelen gewoon aan als dunne ijzerdraadjes.
Dus dat is ook al geen argument :Y)

• Coen Rosdorff
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Alleen de kast kost je al meer dan 100 euro. Een degelijke 1U kast met nette voeding gaat eerder al in de richting van 200 euro.

Hoe ze een 1U doos met hardware kunnen leveren voor 300 euro is voor mij een raadsel.

Verwijderd

Topicstarter
Tja, hoe ze het doen weet ik ook niet precies maar het lukt ze wel om een extreem aantrekkelijke aanbieding te creeren die nog tot eind augustus staat... als ik tegen die tijd niets beters heb gevonden denk ik dat ik een ordertje plaats...

Oh en zouden jullie de Intel vs AMD discussies even achterwegen kunnen laten... ik sta zelf ook wel open voor amd maar ik heb goede ervaringen met P4 dus blijf ik daar atm even bij

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-01 16:37

Equator

Crew Council

#whisky #barista

-Een 19'' 1u server
[...]
-Cdrom en floppy heb ik nog liggen
Ohja, heb je die nog liggen ;) 51/4" CDrom zeker, en een 31/2" Floppy.
Dacht je dat die gaan passen in een 1U serverkast. :+

Er zijn hier al zoveel topic's over geweest, en het e.e.a. wordt ook in de FAQ besproken.
* Equator vind het geen nieuw topic waard..
Op het feit na dat een eerste servertje voor thuis of colo nauwelijks Professional te noemen is..

[ Voor 26% gewijzigd door Equator op 17-08-2004 07:55 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 02:46:
Sorry, ik had nog iets specifieker moeten zijn...

Ik ga de server niet colocaten maar ik ben vooral van plan om hem mee te nemen naar LAN's en de server de rest van de tijd thuis te laten draaien.

Ik hoor nu wel dat mijn budget wat aan de krappe kant is maar jullie hebben zeker niet op de webhostingtalk link geklikt... Zie hier
Ik denk: als dat zo goedkoop kan dan zijn er toch wel meer plekken waar dergelijke prijzen gehanteerd worden? (ik hoor altijd dat duitsland zo goedkoop is...)
1 ding weet je iig zeker van die 'aanbieding' het duurste component van die aanbieidng is de case zelf, de rest is een bij elkaar geraapt zooitje wat ze in 1U hebben gefrot (edit: en het is nog ex. BTW ook :*)
Mja, op zich een redelijk e topicstart, maar dit is simpelweg geen PNS.

Move PNS > CSL

Tijd voor een nieuwe sig..

• HJR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-01 22:15

HJR

Besef wel dat een 19" rackmountable kast enorme herrie maakt door de ventilatoren in de kast. Deze zijn namelijk afgesteld om van voren lucht aan te zuigen en via (meestal 3,4 fans) de achterkant eruit te blazen. De koeling is erop ingericht om die dingen dus te stacken, zodat er weinig ruimte rondom de kast is.

Als je dat ding dus voornamelijk thuis gaat gebruiken, neem dan een gewone towerkast met een stille goede voeding en stille fans. Scheelt een hoop decibelen en slaapt een stuk beter ;)

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:05

UTM

Waarom koop je niet gewoon een bigtower? Je 19" kast ga je niet ergens neerzetten, maar die komt gewoon ergens in je huis. Daar komt bij dat de hardware die je in je kast wilt stoppen nu niet super bijzonder is, en een bigtower ook ruimte genoeg bied hiervoor. Maar het belangrijkste: Een bigtower is goedkoper ;)

edit:
Ok ik kan wel begrijpen dat het vet is :+ maar aangezien je budget toch al niet enorm hoog is raad ik het je aan

[ Voor 18% gewijzigd door UTM op 17-08-2004 09:36 ]

Pagina: 1