Opensource progs compilen op een G5

Pagina: 1
Acties:

• twan1
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-08-2024
Ik ben nu reeds ruime tijd aan het sparen om een dual 1.8 ghz G5 te kopen, ik weet dat de overgang van windows naar mac soms voor problemen zorgt. Ik heb een x86 laptop met windows op voor school (je kent dat hé, je docenten die enkel van Windows hebben gehoord, de rest is taboe)..

Nu vroeg ik me af, ik zag overlaatst op die presentatie van Steve Jobs, dat de G5 gcc in zich had. Dat wil dan toch indirect zeggen dat je opensource programma's zomaar kan compilen (het is immers ook unix gebaseerd).

Daarom vroeg ik me af, of bv. firefox gewoon van de source kon gecompiled worden via een console ?

Kan bv. bijna alle broncode gecompiled worden onder een mac, of moet dit expliciet ondersteund worden voor een mac ?

Ik draaide op men windows bak ook menigtal opensource programma's. Via een installer omdat windows niet echt iets laat compilen maar.. ik zal nog een voorbeeld geven:

X-chat, mijn favo irc client, dat wordt volgens de site ondersteund, dus dat moet werken ?

Ik lees allerlei dingen zoals Darwin etc.. ik ben dus totaal nieuw op dit vlak, en ik word hierdoor niet echt veel wijzer.

Ik heb zonet Fink gevonden, dat is dan dus eigelijk de organisatie die ervoor zorgt dat opensource app's kunnen gedraaid worden onder mac os X ?

Wat ik begrijp van de Fink website, dat dus software dat geport is (door Fink of door andere), allemaal te draaien is onder mac os x?

Sorry dat dit zo'n lang bericht is, maar ik versta wel degelijk waarvoor "free software" staat, namelijk vrij keuzes maken, en die maak ik nogal dikwijls... aangezien van de moment me ooit iets niet aanstond, ik op zoek ga naar een alternatief, en wanneer ik een volwaardig alternatief heb gevonden, dit blijf gebruiken. Daarom zou ik graag die programma's ook kunnen verder gebruiken met de mac.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Firefox zou je kunnen compilen ja. Hoe denk je dat de firefox devvers een mac-build tevoorschijn toveren? ;)

x-chat gebruikt GTK+. GDK (het gedeelte dat daadwerkelijk tekent) ondersteunt helaas nog geen Aqua dus moet xchat via een X-Server (die, uiteraard, gewoon meegeleverd wordt)

Darwin is het OS. Mac OS X is gewoon Darwin met extra's :)

Fink is een 'organisatie' die gewone unix apps port naar OSX (zover dat nodig is) en beschikbaar stelt via apt-get zoals dat ook in debian zit. De meeste gui software daarvan moet je echter wel met een X Server gebruiken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• twan1
zo'n Xserver, is dat zoiets als een xterm in linux ?

ik heb er even op gegoogled, en ik vind alleen hits op de Xserver van Apple zelf, en op de site van fink staat ook geen uitleg

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01-2025

pasta

Ondertitel

xterm is een terminal die draait onder een grafische omgeving (de Xserver)

Signature

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:20

Q

Au Contraire Mon Capitan!

pastapappie.NET schreef op 17 augustus 2004 @ 01:47:
xterm is een terminal die draait onder een grafische omgeving (de Xserver)
X11 om precies te zijn. In principe kun je het meeste linux spul ook wel via darwinports of fink(bah!) onder mac os x draaien.

• twan1
thx, dat maakt het al heel wat duidelijk nu ik heb zitten googelen op de termen die jullie me geven

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:34

chem

Reist de wereld rond

Jah, dat is ook echt waar hij om vroeg, maar goed.

Het porten van een applicatie door Fink houdt meestal niet meer in dan het plaatsen van de package in hun 'manager' en een paar compiler flags, installatie paden, dependencies etc. in te stellen.
Zelden moet een programma echt geport worden, waarbij de source aangepast moet worden om te draaien.
Hou er wel rekening mee dat dergelijke applicaties zelden tot nooit geoptimaliseerd zijn voor bv AltiVec instructies, wat in de praktijk betekent dat in sommige gevallen bij zware applicaties niet altijd de volledige kracht van je processor gebruikt wordt.

In de regel kan je inderdaad elke UNIX/Linux/BSD programma compilen, al zullen zoals gezegd de meeste grafische via een X11 server draaien. Er zijn wel weer X11-window managers die je X11-vensters er helemaal "Aqua" uit laten zien en werken, onder andere die van Apple zelf.

Naast Fink bestaat sinds kort ook Portage voor OS X; maar je bent geheel niet afhankelijk van hun initiatief - het is vooral gemakkelijk.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

• twan1
bedankt ochoch voor de link

Ik begin het te snappen. Echt optimalisatie heb ik niet nodig, de apps die ik draai zijn meestal simpele programmaatjes zoals een mailclient of een browser.

Zò performancegeil ben ik nu ook weer niet, maar zoals bovenstaande vertelt is het dus allemaal oké.

About portage, ja dat wist ik, ik heb een tijd gentoo gedraaid, en ik volg hun ontwikkelingen nog een beetje.

Het zal wel wat uitproberen worden als ik de apple heb..

Verwijderd

Ik vond de volgende link bij Apple erg handig om te beginnen met Open Source op een Mac: http://developer.apple.com/internet/opensource/index.html. Daarmee heb ik PHP en PostgreSQL gecompileerd en geinstalleerd. Nu moet ik erbij zeggen dat ik dat op mijn werk al meerdere keren onder Linux gedaan had, dus zo nieuw was het allemaal niet.
Pagina: 1