betere amp voor bij mission 760i?

Pagina: 1
Acties:
  • 656 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:20
sorry dat ik weer een topic open, maar ik heb met wat vrienden wat luistertesten gedaan...

ik heb een sony TA-FE530R met een set mission 760i-speakers. wat we gemerkt hebben is dit:

• hij is erg 'hard' in het hoog
• als het volume hoog wordt trekt ie het niet meer en gaat ie vervormen
• je moet 'm erg hard zetten voordat het laag wat beter wordt, bij laag volume blijft het laag wat achter
• hij is absoluut niet warm

ik had al wel begrepen dat sony vaak vrij scherp is, marantz schijnt lekker warm te zijn en NAD lijkt ook een goed merk om met mission te combineren. er wordt ergens nu een marantz PM-52 aangeboden, die qua vermogen (120W) ongeveer overeenkomt met m'n sony (110W), ik zie hier wel iets in. weten jullie verder misschien nog modellen tot de EUR 200.- (tweedehands danwel nieuw) die een beetje een warmere sound geven dan wat ik heb? ik waardeer het wel dat (bij laag volume, niet als het al vervormt natuurlijk) m'n amp wel erg accuraat is, dat verlies ik liever niet, maar wat meer warmte en body bij gitaarwerk (radiohead enzo) zou ik erg fijn vinden, wat meer volume in het laag (uiteraard wel lekker strak) ook. alvast bedankt :) !

[ Voor 5% gewijzigd door Bananenplant op 16-08-2004 22:26 ]

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Ik heb de Marantz PM-54 gehad vroeger, leuke amp! Echt waar! Prachtig geluid .. moest hij er niet de brui aan gegeven hebben.. (hij was al oud) ik had hem nog gehouden. Mission gaat trouwens inderdaad mooi samen met Marantz, tested and approved ;)

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Verwijderd

Tja, de 760i is nu eenmaal geen warm klinkende luidspreker met een diep laag. Tevens comprimeren deze speakers bij hogere volume's, da's niet zo vreemd, kijk eens naar de chassis en kastvolume, daar mag je niet het onmogelijke van verwachten.

Je moet niet op zoek gaan naar nieuwe versterker, jij moet op zoek naar luidsprekers welke jij goed vind klinken!

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
Je kan die Marantz qua vermogen nauwelijks vergelijken met die sony. Sony geeft veel hogere wattages aan dan werkelijk gehaald worden. Mijn NAD van 2x 50 Watt geeft duidelijk meer power dan de Sony die jij hebt (en ik ook had :P ). Staar je overigens sowieso niet blind op vermogen, in 95 % van de gevallen volstaat een versterker van 2x 20 watt.
Je wilt graag een warmere sound, maar wel accuraat. Marantz staat bekend om een echte warme sound, misschien te warm om echt neutraal te blijven. NAD is dan misschien wat killer, maar dan wel accurater.
Maarja het is maar wat jij met warm en accuraat bedoeld. Wat ik wel denk is dat beide merken een duidelijke verbetering zullen leveren tov die sony.

iRacing Profiel

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 23:02
Je luistert naar een complete setup, stelt enkele problemen vast, en gaat er onmiddellijk vanuit dat het aan de amp ligt?

Als er iets hoorbaar gaat vervormen als je hem hard zet, zijn het bijna zeker de speakers... De vervorming van een amp die je half uitstuurt ligt doorgaans < 0.5 %, speakers die je halfweg uitstuurt vervormen makkelijk 5%, dikwjils zelfs meer dan 10%.

• Bananenplant
mja, wat ik met 'vervormen' in dit geval vooral bedoel is dat het geluid erg 'slordig' wordt als je 'm vrij hard zet en er tegelijkertijd veel verschillende stemmen in de muziek zitten.

verder wil ik natuurlijk ook best betere speakers halen, ware het niet dat m'n bankrekening een bodem heeft en ik het liefst bij de zwakste schakel begin ;) . suggesties voor andere speakers zijn natuurlijk welkom :P .

Verwijderd

ucchan schreef op 17 augustus 2004 @ 09:33:
mja, wat ik met 'vervormen' in dit geval vooral bedoel is dat het geluid erg 'slordig' wordt als je 'm vrij hard zet en er tegelijkertijd veel verschillende stemmen in de muziek zitten.

verder wil ik natuurlijk ook best betere speakers halen, ware het niet dat m'n bankrekening een bodem heeft en ik het liefst bij de zwakste schakel begin ;) . suggesties voor andere speakers zijn natuurlijk welkom :P .
Ik denk dat er best veel uit de Missions te halen is, maar ze hebben inderdaad hun beperking, vooral op dynamiek-gebied en in de bas. Wellicht dat een oudere Musical Fidelity (bijvoorbeeld de B1) een goede match kan zijn. Ook een mooie match, maar niet 'warm', is de Pioneer A-400X.

Zelf ben ik altijd weg van de combinatie B&W DM110i + Cyrus One/Two. Wellicht dat een Cyrus ook wel wat voor jou is, aangezien Mission en Cyrus een sterke connectie hebben. Een mooi alternatief voor je speakers zou ook de Cyrus 780SE kunnen zijn, werkelijk een prachtspeaker, zeker aangestuurd met de Cyrus One/Two.

En als je ECHT een mooi geluid wilt, zul je moeten beginnen met de bron... Een Marantz CD-63 of iets dergelijks zie ik dan wel als MINIMUM.

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 14:34
Verwijderd schreef op 17 augustus 2004 @ 10:14:
[...]

En als je ECHT een mooi geluid wilt, zul je moeten beginnen met de bron... Een Marantz CD-63 of iets dergelijks zie ik dan wel als MINIMUM.
Ik denk niet dat hij op dit moment het meeste winst behaald met het vervangen van zijn cd-speler. Die Sony cd-speler is zo slecht nog niet, voor die prijsklasse.

Versterker kan je toch beter vervangen denk ik. Je kan namelijk wel betere speakers kopen, maar die zullen de tekortkomingen van die versterker alleen maar duidelijker weergeven.
Ik zou in ieder geval nu eerst het beste uit die Missions halen door een betere versterker te kopen. Ben je dan nog niet tevreden, dan kan je altijd nog andere speakers kopen, met een goede versterker al op zak.

Hier staat trouwens een Cyrus 2 versterker te koop voor 150 euro:
http://www.mixitmusic.nl/occasions/occasions.htm

iRacing Profiel

Verwijderd

StarTAC schreef op 17 augustus 2004 @ 11:03:
[...]
Ik denk niet dat hij op dit moment het meeste winst behaald met het vervangen van zijn cd-speler. Die Sony cd-speler is zo slecht nog niet, voor die prijsklasse.
Ik kon nergens vinden in de text wat voor CD-speler hij gebruikte.
Versterker kan je toch beter vervangen denk ik. Je kan namelijk wel betere speakers kopen, maar die zullen de tekortkomingen van die versterker alleen maar duidelijker weergeven.
Ik zou in ieder geval nu eerst het beste uit die Missions halen door een betere versterker te kopen. Ben je dan nog niet tevreden, dan kan je altijd nog andere speakers kopen, met een goede versterker al op zak.
mee eens.
Hier staat trouwens een Cyrus 2 versterker te koop voor 150 euro:
http://www.mixitmusic.nl/occasions/occasions.htm
Serieus weinig voor een Cyrus 2.

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-12 23:02
ucchan schreef op 17 augustus 2004 @ 09:33:

Dat is een typische vervorming veroorzaakt door luidsprekers, of door slechte akoestiek... Je mag nog de beste amp en de beste CD-speler in je setup steken, dit probleem zal blijven!

Uiteraard begrijp ik dat je budget beperkt is, ik heb namelijk hetzelfde probleem ;) Maar dan is het toch dubbel zinloos om geld te steken in een upgrade waar je niks mee bent? (versterker/cdspeler upgrade)

By the way: vergeet ook niet dat Sony in vele hifi-kringen verafschuwd wordt. Dat wil echter niet zeggen dat daarom per definitie alle apparatuur van Sony rommel is... Laat je niet te gauw afleiden door zo'n mensen - probeer eens een andere versterker in je setup te hangen, en luister dan kritisch of je zelf wel verschil hoort. Kijk voor de grap ook eens naar die review uit m'n signature, en dan bij luistertests. De klankmatige verschillen tussen versterkers zijn over het algemeen extreem klein.

• Bananenplant
mja, die cd-speler staat in een eerder topic van me over m'n kleine kamertje, het is een CDP-XE520 die er met VLS interlinks (van EUR 10 ofzo) eraan vast zit. ik heb ook gebeld met een hifi-zaak in de buurt en die hebben een NAD 3400 te koop voor 165 en een vriend van me had nog een NAD 310 voor 100 gevonden. cd-speler vervangen komt nog, geduld ;) .

Verwijderd

Onrust in een set komt vooral uit de bron en versterker. Ik heb de 760i dingen horen doen met high-end aansturing, daar kun je je geen voorstelling van maken! _/-\o_

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik kan me eerlijk gezegd inderdaad geen enkele voorstelling maken dat een misscion 760i met dikke hight end versterking en cd speler beter klinkt dan een high end luidspreker met een simpel sony cd spelertje en een nette goedkope versterker. Ik weet eigenlijk wel 100% zeker dat dat laatste beter klinkt. Een luidspreker is namelijk per defenitie de grootste beperkende factor in een audio set, het is het enige onderdeel dat meer dan 1% vervormt, sterker nog: Zelfs 10 tallen procenten vervormt, samen met de akoestiek van de kamer. Die twee maken samen ongeveer voor 95% het geluid van je set, ook de "onrust" zal voor het leeuwendeel daaruit ontstaan, en niet uit de bron of versterking (en als dat wel zo is, dan ben ik wel benieuwd naar argumenten daarvoor).

Ga maar eens 3 speakersets uit klasse 200 euro, 800 en 2000 euro vergelijken, verbaas je over de enorme verschillen in geluid, dus vervorming, en ga dan eens 3 vcersterkers van 200, 800 en 2000 euro vergelijken en verbaas je over het subtiele verschil dat je hoort, waar je eigenlijk zelfs je best voor moet doen om het te horen :o.

Dus tenzij je zeker weet dat een bepaalde versterker zodanig anders vervormt (wat bijzonder zou zijn) dat-ie de negatieve eigenschappen van jouw missions en je akoestiek kan compenseren (wat ik me niet kan voorstellen), moet je nooit om een geluidsbeeld aan te passen zomaar een andere versterker gaan kopen. Dat doe je alleen als je 100% tevreden bent over het geluid, en op zoek bent naar echte verbeteringen in detail (en zelfs dat durf ik nog een klein beetje te betwijfelen, maar ik ben ook erg sceptisch en volgens sommige mensen heel doof :P).

Het zou kunnen zijn dat die sony dermate vervormt in het hoog en een soort van afvallend laag heeft, maar dat zou wel een extreme slechte ontwerpfout zijn dan zeg! voor versterkers is het behoorlijk makkelijk om heel recht, heel netjes, met amper vervorming tot 10W weer te geven (zeg maar behoorlijk hard spelen met 95db continu in een woonkamer). Ik zou er eens een andere versterker naast zetten en eens kijken of dat wel zo is, als dat zo is, dan kan je beter stellen dat die sony kapot is ofzo en is een andere versterker aan te raden. Ik vermoed eerder dat het dus een speaker/ruimte combinatie probleem is.

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 17-08-2004 15:10 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Bananenplant
sja, ik heb een andere speakerkabel gekocht een keer en dat hielp ook heel erg... detaillering enzo. maar het is wel zo, speakers doen ook veel... en die worden vast ook nog wel weer eens vervangen :P .

maar sja, waarom dan zoveel verschillende versterkers als het geen kont uitmaakt :?
wel vervelend dat je zo'n amp niet even mee naar huis mag nemen om 'm te proberen eigenlijk, bij de winkel :/

anders opstellen is sowieso het eerste wat ik ga doen hierbij, zodra m'n kamer afgeverfd is ;)

Verwijderd

Och, als je een stel instapluidsprekers van een paar honderd euro vervangen hebt door een stel zeer hoogwaardige luidsprekers en tevens een kamer hebt met een goede acoustique, dan hoor je het verschil tussen versterkers wel hoor. En vervolgens is het de moeite waard om de bron te verbeteren. Maar zoals eerder reeds gesteld is, eerst de luidsprekers en de acoustique, zijn deze niet goed dan kun je zelfs met de beste electronica geen goed geluid krijgen.
Pagina: 1