2 56k modems verbinden -> netwerk?

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:55

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Ik zit met een good old laptop die beschikking heeft over een 56k modem.
Deze heeft helaas geen floppy-drive, ethernet of docking station...

Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om 2 56K modems met een telefoonsnoertje te verbinden met elkaar om zo een soort van netwerk op te zetten?

Het zou dan mogelijk zijn voor ons om enkele bestanden over te zetten en deze te kunnen installeren...

Helaas stond er in de search (die weer werkt, woei!) niets hierover.
Wel vond ik mensen met dezelfde vraag, maar daar wist niemand antwoord op.

Voor de duidelijkheid, het is niet mogelijk om zomaar ff 2 netwerkkaartjes aan te schaffen.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Kan je niet gewoon zo'n USB > TCP ding kopen? Of beschikt de laptop niet over USB?

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-04 11:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

is in ieder geval mogelijk als de modems "leased line" aankunnen.
(Kunnen de meeste modems wel)

Weet niet meer uit m'n hoofd hoe precies, maar dat kun je waarschijnlijk net zo snel zelf vinden.

Maaruh, is laplink over parallel, serieel niet net zo snel of sneller??

[ Voor 21% gewijzigd door Coach4All op 16-08-2004 21:16 ]

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• Corn
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-03 20:53

Corn

Raar jongetje

Je kunt het moeilijk en makkelijk doen, maar ik raad de makkelijke manier aan :)
Hang allebei de modems aan de telefoonlijn, en maak met behulp van een gewone telefoon de lijn dood. Druk gewoon wat cijfers in, en je krijgt de in gesprek toon. Wacht en tijdje, en je hoort niks meer.
Op dit moment loop je naar de beide laptops toe, en typ je op de ene (in een terminal progje) ATD en op de andere ATA
Zodra je een hoop herrie hoort door de telefoon leg je de telefoon neer.
De twee terminals zeggen nu braaf CONNECT/56blaat
Vervolgens gebruik je leuke X of Zmodemprotocollen van je terminaltje om bestanden over te sturen.

De moeilijke manier is om een 12v trafo met een ingewikkeld schema te bouwen en daarmee een telefoon te simuleren. Ik heb dit vroeger wel eens gedaan om een fax als 100dpi scanner te gebruiken. (Ja, dit kan :) )

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Neen, helaas niet. (wel een fysieke aansluiting, maar win`95 heeft geen usb support)

Voor alle duidelijkheid nog eens: uitbreiden is niet mogelijk omdat er geen drivers geinstalleerd kunnen worden.

Ik onderzoek alleen de mogelijkheid om 2 56K modems met elkaar te verbinden, en of dit zonder risico gaat. Ik wil namelijk niet 2 (nog te gebruiken) modems vernielen...

Edit:
@ Coach & Corn: bedankt, we gaan hiervan de mogelijkheid onderzoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 16-08-2004 21:17 ]

Verwijderd

volgens mij gaat dat niet werken met 2 modempjes, want je moet toch naar een nummer kunnen inbellen, als ik het goed heb?
Ik gebruikte vroeger gewoon de com poort voor dit soort systemen.

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 08:57
Het is inderdaad mogenlijk een netwerkje tussen 2 modems te maken, ooit in het verre verleden gedaan. Maar ik geloof dat je daar een speciale link kabel voor nodig had, maar weet ook niet meer zeker, je kan ook serieel met een ander computer linken, maar daar heb je ook een speciale kabel voor nodig, iets via USB doen is zeker makkelijker!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-04 11:14

Coach4All

I'm a Coach 4 All

Wellicht heb je hier iets aan, hier staat Direct Cable Connection beschreven voor windows 95. http://www.kime.net/directcc/directcc95.htm

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Verwijderd

Het meest directe wat ik zo snel voor je kon vinden was het volgende
elevator schreef op 03 januari 2003 @ 14:33:
Als je beide modems in leased-line modus zet (meestal doe je dit door middel van het AT-commando AT&L1), zullen ze direct met elkaar verbinden. Vervolgens zou je hier een PPP-serieele netwerk verbinding over moeten kunnen opzetten.
Echt ver kwam ik zelf ook niet met de search.
Toch weet ik zeker dat het kan, zonder centrale, gewoon directe verbinding, geen speciale kabel. Ik heb het ooit werkend gehad, maar hoe ik dat gedaan had weet ik niet meer.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Topicstarter
Helaas is het niet echt gelukt om een verbinding tot stand te brengen.

Gelukkig bood een vriend van me de uitkomst, een losse cd-rom speler die compatible is met het type aansluiting van de laptop.

Ik bedank iedereen voor de nuttige replies en mocht iemand nog iets zinnigs weten, zet het neer, misschien heeft een andere tweaker er nog wat aan :)

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Verreweg de makkelijkste oplossing (aannemend dat je ook geen PCMCIA of USB hebt ), is een 10 Mbps Ethernet-adapter die je op de parallelle poort kunt schroeven. Die heb ik ook voor mijn 486-laptopje, en voor een 286-er waar ik geen ISA-slot meer in over had.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Passievrucht
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:17

Passievrucht

swarma

Je kan ook heel simpel via een LPT --> LPT of Com --> Com poort kabel kopen is zeer goedkoop maar ook zeer langzaam (Com heeft 10 kilobyte per seconde dacht ik, maar de lpt is sneller) Dit zou dan moeten werken via directe kabelverbinding maar je hebt ook Dos/Windows programma's hiervoor bijvoorbeeld faxlink (dacht ik zo uit me kop)

Steam id is passievrucht \\ Xbox Live GT: Meneer Passievrucht

Verwijderd

Passievrucht schreef op 17 augustus 2004 @ 11:10:
Je kan ook heel simpel via een LPT --> LPT of Com --> Com poort kabel kopen is zeer goedkoop maar ook zeer langzaam (Com heeft 10 kilobyte per seconde dacht ik, maar de lpt is sneller) Dit zou dan moeten werken via directe kabelverbinding maar je hebt ook Dos/Windows programma's hiervoor bijvoorbeeld faxlink (dacht ik zo uit me kop)
De topicstarter is geholpen, even voor de search nog wat data toevoegen

Vroeger moest ik iets van 9,95 gulden neertellen voor een LPT->LPT kabel (bij display electronica). Een nullmodem kabel zal wel goedkoper zijn.

Snelheden:
LPT is 115kbyte/s (geloof ik)
COM is 12,5kbyte/s

Software:
DOS: interlnk.exe en intersvr.exe uit een oude dos versie halen (of de Windows 95A cd meen ik). Interlnk.exe in de config.sys dumpen als een devide en intersvr gewoon starten voordat interlnk.exe is gestart (dus pc aanstaat). Zie ook help.exe (zelfde cd, of in dos). "help interlnk.exe" of "help intersvr.exe"

Windows: Directe kabelverbinding

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 16:01 ]

Verwijderd

Ik denk dat Roel (KingOfDos) gelijkt heeft...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Met een progsel als laplink of fastLynx gaat een directe kabelverbinding prima werken. Voor een seriele verbinding heb je zelfs maar 3 pennen nodig. Ook kun je als je een beetje handig bent, zo'n kabel zelf maken; op http://www.syc.k12.pa.us/doshelp/157 staat precies hoe de pin-layout moet zijn :)

Edit: Parallele verbinding is idd een stuk sneller als serieel. Echter, het ligt een beetje aan de OS-versies die op beide PC's draaien. XP en w2k houden er niet zo van als er door oude DOS-progsels aan hun parallelle- of seriele poort geknabbeld wordt...

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 17-08-2004 16:14 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1