Anoniem: 111830 schreef op 16 augustus 2004 @ 22:55:
oke ik was dus ff mis want ik heb gevonden wat db(a) net is en iets over toonhoogtes.
"Het aantal luchttrillingen dat per seconde ons oor bereikt bepaalt de toonhoogte van een geluid (ook wel frequentie genoemd). Hoe sneller de luchttrillingen elkaar opvolgen, hoe hoger de toon die we horen. Het aantal trillingen per seconde wordt uitgedrukt in hertz (Hz). Mensen met een goed gehoor kunnen geluiden waarnemen met frequenties tussen 16 en 16.000 Hz.De normale dagelijkse geluiden bevatten doorgaans verschillende frequenties tegelijkertijd, ledere frequentie kan weer z’n eigen sterkte hebben. Daar komt bij dat het menselijke gehoor niet voor alle frequenties even gevoelig is. Om daar rekening mee te kunnen houden is de dB(A) ingevoerd. Met de toevoeging van de letter "A" geeft men aan dat bij de meting een speciaal geluidsmeetfilter is gebruikt dat de frequentiegevoeligheid van het menselijk oor nabootst De dB(A)-waarde geeft dus aan hoe hard een geluid voor een mens klinkt."
OMG... ik weet niet uit welk boek je dat hebt, maar gooi het in de prullebak aub.
De schaal die weergeeft hoe luid iets voor het menselijk ook klinkt wordt uitgedrukt in soon of/en foon.
dB(A) is is een kromme die aansluit bij de 40 foon isofoon.
het verschil tussen dB en dB(A) is (uit m'n hoofd) grofweg 6 dB (energetisch in oktaafbanden)
ontopic: de meeste 'goedkope' dB meters kunnen ook wel in dB en evt dB(C) meten. Deze meters kunnen natuurlijk niet spectraal meten, maar het spectrum tussen pc's en ventilatoren in pc's zal wel niet ontzettend afwijken.
Deze metertjes zijn ook nauwkeurig genoeg (de meter zal in een lab waarschijnlijk wel 1 dB nauwkeurigheid halen).
let er op dat een meting ongeveer een praktijknauwkeurigheid van 2 soms 3 dB heeft. Dit is het z.g. ruimteniveau. (meting in je huiskamer dus)
Helaas zijn dit soort waardes niet te vergelijken met fabrieksopgaven, aangezien daar geen meetomstandigheden worden gegeven.
Waarschijnlijk is het gerelateerd aan het bronvermogen, maar het kan ook gerelateerd zijn aan een ruimteniveau (bepaalde kamerafmeting, bepaalde nagalmtijd enz).
Een bronvermogen zal je niet kunnen meten aangezien je daar een anechoische kamer (dode kamer) voor nodig hebt.
helaas heb ik nog nooit 'computermeetnormen' kunnen vinden, of normen waaraan werd gerefereerd bij opgave van geluiddrukniveau's van computerapparatuur.
Er zijn meetnormen zat, en dat is juist het probleem: bijna ieder land heeft z'n eigen normen.
Als je gaat meten, meet dan eerst het achtergrondniveau.
De waarde die je daarna moet meten (PC + achtergrondniveau dus) moet minimaal 10 dB groter zijn dan de waarde van het achtergrondniveau (29dB + 40dB=40dB!)
Ik denk dat het achtergrondniveau (als er geen verkeer langsrijdt) toch nog boven de 25 dB(A) uitkomt overdag en s'nachts boven de 15 dB(A).
conclusie: zo'n metertje is handig als je het geluiddrukniveau van 2 pc's (die je voor je hebt staan) wilt vergelijken en wilt weten welke het meeste geluid produceert, maar het absoluut onbruikbaar om te voorspellen of je pc stiller wordt als je een ander fan wilt kopen en je alleen een 'fabrieksopgave' van de fan hebt.:)
[
Voor 8% gewijzigd door
mr_petit op 17-08-2004 02:36
]