[lens] cosina 19-35 3.5-4.5

Pagina: 1
Acties:
  • 731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:29
ik kan deze lens: een Cosina 19-35/3.5-4.5 lens goedkoop kopen.
maar ik weet nog niet of dit een goede koop zal zijn.

ik wil deze lens gebruiken voor losse landschapfotografie en festival reportage.

De bedoeling is om deze lens op mijn Nikon F65 te gebruiken, en eventueel later op een dSLR (D100, S2, D70)

omdat ik vaak van objectief wissel en ze dan vaak los in jaszak of broekstop, vraag ik me af of de stevigheid van deze lens wel voldoende is...

verder vraag ik me af of de korste scherpstel afstand van 50cm en de filtermaat van 77mm niet beperkend zijn, 50cm is niet heel dichtbij en 77mm is wel erg groot voor een filter, een pola wordt dan gelijk €veelgeld valt eigenlijk wel mee, 56€ voor 77mm UV + C-pola

zijn er gebruikers van deze lens?
en wat zijn dan je ervaringen met deze lens? en dan met name de beeld kwaliteit, de stevigheid van het objectief.

voorbeeld foto;s mogen altijd. ik kon via google slechts enkele reviews vinden die imho erg standaard waren (goede prijs kwaliteit verhouding, niet uitmuntende kwaliteit)

• nachtnet
ondertussen heb ik deze lens maar aangeschaft, voor €149,- kan het geen heel slechte koop zijn.

Ik gebruik hem nu op een F65, maar heb ook deze lens even laten zetten op een D100, en moet zeggen dat de lens dan kwa beeld hoek zeker vergelijkbaar is met de kitlens. IIG geen zichtbare vignetering in de hoeken.

De eerste paar nadelen heb ik al gevonden:
1:roterende frontlens, lastig voor pola filters,
2: de enorme filtermaat zorgt ervoor dat de ingebouwde flitser niet gebruikt kan worden,zit absoluut in de weg

maar ook voordelen:
1: de lens voelt heel veel steviger aan dan ik op grond van de enkele reviews verwacht had. 2:doordat de lens wat dikker in diameter is dan de standaard 28-80G ligt de lens lekker in de hand

* nachtnet kan niet wachten om eens wat foto's te schieten...

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-02 13:48
Ik heb zelf een 19-35mm van Voigtlaender, wat volgens mij dezelfde lens is (misschien met ander glas of coating).

De kortste scherpstelafstand van een halve meter is best prima, en 77mm filterdoorsnede is noodzakelijk om bij zo'n kleine brandpuntafstand geen vignetting te krijgen. Daarbij zijn de meeste professionele lenzen ook uitgevoerd in een 77mm filtermaat.

Ik weet niet in hoeverre de Voigtlaender optisch verschilt van jouw Cosina, maar de resultaten zijn bij mij, zeker gezien de prijs, prima. Deze lens is dan ook het vaakst op m'n F70 te vinden.

Als je een D70 gaat aanschaffen raad ik je trouwens toch aan de meegeleverde kitlens erbij te nemen, omdat die van (veel) hogere kwaliteit is.

Dato DUO synth voor twee

• nachtnet
voigtlander/cosina/soligor en tokina zijn allemaal dezelfde lenzen met andere naam.

ik denk niet dat ik voor een nieuwe d70 ga. Ik hoop nog steeds een gebruikte d2h van een bevriende fotograaf te kunnen overnemen

[ Voor 45% gewijzigd door nachtnet op 18-08-2004 00:11 ]

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:12

Floor-is

5.2

De Cosina die je hebt gekocht wordt ook wel "plastic fantastic" genoemd, zegt dat genoeg? (Petteri Sulonen heeft er een erg prettige review over geschreven, maar da's al wel een jaartje terug denk ik)

Bericht hierboven

• nachtnet
ik heb niet zo heel veel moeite met het van kunststof zijn van de buitenkant van deze lens.

dus wat wil je zeggen met 'plastic fantastic'?

voor zover ik kan zien en beoordelen zijn de meest belangrijke onderdelen van deze lens meer dan voldoende stevig.

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:11
nachtnet schreef op 18 augustus 2004 @ 18:34:
ik heb niet zo heel veel moeite met het van kunststof zijn van de buitenkant van deze lens.

dus wat wil je zeggen met 'plastic fantastic'?

voor zover ik kan zien en beoordelen zijn de meest belangrijke onderdelen van deze lens meer dan voldoende stevig.
Volgens mij bedoeld Floris, en de persoon die het verzonnen heeft, het niet negatief. Veelal heeft plastic een negatieve bijsmaak, maar bij deze is dat dus schijnbaar niet zo. "Voor een plastic objectief is hij zeer goed".

[/niet gebaseerd op enige ervaring met deze lens]

• nachtnet
vandaag even een paar rondjes mee gelopen, en echt verbazend hoeveel groot hoek je hebt... iedere keer was ik begonnen in 35mm stand en had ik al een "ruim" beeld en dan door uitzoomen kom je echt heel ver...

voorbeeld: ik sta 5 meter voor de deur van de hooglandsekerk in Leiden en kan de hele voorgevel beeldvullend in beeld krijgen, dus van onderkant deur tot bovenrand dak.
toen ik daarna even gewoon zelf keek kon ik bijna niet geloven dat ik dat ALLEMAAL in beeld had.

zaterdag ga ik een rolletje (dia) volschieten, op zoek naar lens"problemen" zonlicht op zoeken, egale achtergronden etc....

oh ja voor de liefhebbers... er liggen nog zeker 2 van deze lenzen bij de mediamarkt in den haag, 1x canon en 1xminolta. Verder ligt er ook nog een Minolta 14/2.8 lens en nog veel meer leuk digitaal en analoog fotomateriaal

[ Voor 18% gewijzigd door nachtnet op 18-08-2004 23:02 ]

Pagina: 1