Voeding Cubid 3677 Case sterk genoeg voor VIA EPIA CL10000 ?

Pagina: 1
Acties:
  • 364 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 26-05-2024
Ik wil deze case kopen om te gebruiken als behuizing voor een servertje voor thuisgebruik: de Cubid 3677 Mini-ITX Case Black.

Afbeeldingslocatie: http://www.myelectronics.nl/media/4409b.jpg

Op de site http://www.myelectronics.nl/en-us/p_523.html kan je deze bestellen maar daar kom ik ook dit tegen:
Maximum Output
62.40 Watts
Nu wil ik dit moederbordje er in zetten.

Afbeeldingslocatie: http://www.mini-itx.com/store/images/epia-cl.jpg

Ik kan op de site van Via helaas niks vinden over het stroomgebruik van het bordje. Ik weet dat ze heel erg weinig verbruiken, maar er moet natuurlijk ook nog een reepje geheugen, een (2,5 inch) harde schijf en een (slim) CD-Rom drive bij.

Er zou ooit een site zijn geweest waar je kon kijken hoeveel Watt een bepaalde PC verbruikte, echter met de search die weigert kan ik hem niet vinden.

Kan de voeding makkelijk bovenstaande onderdelen aan, of moet er een vervangende voeding worden gekocht? Ik wil het gebruik zo laag mogelijk houden vanwege het milieu en de stroomrekening :).

Zelf weet ik niet of dat dit bordje in de Case past. Niets wijst erop dat het niet zou kunnen, maar misschien is het moederbordje net iets te hoog voor het kastje. Weet iemand dit, want ook dit heb ik niet kunnen achterhalen.

En nu maar hopen dat hij stil genoeg wordt :D.

Kom a.u.b. niet met alternatieven qua kasten o.i.d., dit is mijn keuze en dat wil ik graag zo houden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93167

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Helaas heb ik daar niet zoveel aan, want er kan niet gekozen worden voor VIA CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:30
Volgens mij is dat gewoon de standaard VIA Epia voeding, en dat moet hij makkelijk kunnen trekken, zeker als het een 2.5" HD is. Het is toch gewoon een kast voor de Epia, als de M10000 er niet in zou passen hadden ze dat er heus wel bijgezet, kijk desnoods even op de site van de fabrikant.

Trouwens, je zult waarschijnlijk geen vervangende voeding kunnen vinden die in die kast past. simpelweg omdat het de kleinste (ok, en zwakste) Epia voeding is.

[ Voor 64% gewijzigd door OnTracK op 16-08-2004 20:18 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
OnTracK schreef op 16 augustus 2004 @ 20:16:
Volgens mij is dat gewoon de standaard VIA Epia voeding, en dat moet hij makkelijk kunnen trekken, zeker als het een 2.5" HD is. Het is toch gewoon een kast voor de Epia, als de M10000 er niet in zou passen hadden ze dat er heus wel bijgezet, kijk desnoods even op de site van de fabrikant
De Case zelf is niet van VIA volgens mij. Maar als ik op bovenstaande site kijk, dan houd ik weinig over voor het moederbordje. Ik wil ook graag meer speling dan van een paar Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:30
Bobje schreef op 16 augustus 2004 @ 20:18:
[...]
De Case zelf is niet van VIA volgens mij. Maar als ik op bovenstaande site kijk, dan houd ik weinig over voor het moederbordje. Ik wil ook graag meer speling dan van een paar Watt.
De case zelf niet, maar de voeding wordt zo'n beetje standaard bij ieder Epia bordje verkocht. Het is gewoon de kleinste, daarom.

Een vriend van mij heeft er ook gewoon een M10000 op draaien met een 3.5" HD en 5.25" DVD drive, je hebt gewoon niet meer nodig... Het zal gewoon werken

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Gaat werken, is weleens getest, met die voeding. Je kan er een 2,5"hdd bij hangen en een slimline cd-rom. Met normale cd-rom en hdd werkt het niet.

zo bobje toch sirrieus voor server aan het kijken :)

[ Voor 14% gewijzigd door Mister I op 16-08-2004 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Mister I schreef op 16 augustus 2004 @ 20:39:
Gaat werken, is weleens getest, met die voeding. Je kan er een 2,5"hdd bij hangen en een slimline cd-rom. Met normale cd-rom en hdd werkt het niet.

zo bobje toch sirrieus voor server aan het kijken :)
Er zijn nog best veel dingen die mij tegenhouden, of kunnen houden. De HD bijvoorbeeld, misschien dat ik eerst zonder CD-Rom en met een 3,5 inch HD ga werken, want 40 GB vind ik zelf nog wat te klein. Ook de snelheid (5,4 kpm) is een drempel.

Maar nu weet ik dat het waarschijnlijk wel gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mister I
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Mister I

-=EV6=-

Bobje schreef op 16 augustus 2004 @ 20:45:
[...]
Er zijn nog best veel dingen die mij tegenhouden, of kunnen houden. De HD bijvoorbeeld, misschien dat ik eerst zonder CD-Rom en met een 3,5 inch HD ga werken, want 40 GB vind ik zelf nog wat te klein. Ook de snelheid (5,4 kpm) is een drempel.

Maar nu weet ik dat het waarschijnlijk wel gaat werken.
Of je rekent het uit wat het systeem ongeveer zal verbruiken. Ff een mailtje naar via of het gaat lukken, kan je ook meteen vragen wat het systeem in stressed verbruikt. Dan tel je je spullen erbij op en dan ben je er.
En wat is natuurlijk de kwaliteit van die voeding. Kan die daadwerkelijk leveren wat ie zegt.

Zelf kan ik het niet zeggen want ik gebruik een 100 watt voeding, en die trekt het makkelijk. Wordt niet eens lauw, zonder fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Via ding is globaal 10 watt (http://balusc.xs4all.nl/srv/har-cpu-via-c5.php)
Hdd is iets van 0.7 x 5 volt = 3.5 Watt
Mobo inc gehugen gok ik op 15.
Cdd kan ik geen vergelijkingsmateriaal voor vinden.

Maar ik denk dat je er wel komt :)

[ Voor 2% gewijzigd door een moderator op 02-04-2007 10:04 . Reden: link fixed ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29646

Ik heb deze combo (met epia M10000 single lan, 512MB, 2.5inch HD, slimline dvd) al een jaar als server draaien. Geen enkel probleem, pas 2x gerestart (weet niet of dit aan windows 2000 server lag, of aan een netspannings probleem).

Verbruik van het totaal in bedrijf is 37 watt volgens een powermeter, bij opstarten natuurlijk iets meer. Voeding wordt nauwelijks warm, en er komt niet eens handwarme lucht uit het fannetje van de cubit 3677.

Ik vond dit zelf een prima keuze, het verdient zichzelf in 2 jaar aan stroomkosten terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Anoniem: 29646 schreef op 17 augustus 2004 @ 00:31:
Ik heb deze combo (met epia 10000 single lan, 512MB, 2.5inch HD, slimline dvd) al een jaar als server draaien. Geen enkel probleem, pas 2x gerestart (weet nbiet of dit aan windows 2000 server lag, of aan een netspannings probleem).

Verbruik van het totaal in bedrijf is 37 watt volgens een powermeter, bij opstarten natuurlijk iets meer. Voeding wordt nauwelijks warm, en er komt handwarme lucht uit het fannetje van de cubit 3677.

Ik vond dit zelf een prima keuze, het verdient zichzelf in 2 jaar aan stroomkosten terug :)
offtopic:
Uitgaven zijn bij de 2 bovenstaande winkels zo rond de 600 / 650 euro, waar heb jij hem gekocht en hoeveel was je ongeveer kwijt?

Verder blij om te horen dat er veel wordt terugverdient (vergeleken met wat voor andere pc?), kan ik mooi subsidie bij mijn vader aanvragen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:55

DaRoot

Some say...

Kijk op www.mini-itx.com, dan op elke pagina die kolom die rechts van boven naar beneden loopt, staat ergens onderaan een linkje naar Power Simulator. Dat is wat de TS zoekt.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bobje schreef op 17 augustus 2004 @ 00:36:
[...]
offtopic:
Uitgaven zijn bij de 2 bovenstaande winkels zo rond de 600 / 650 euro, waar heb jij hem gekocht en hoeveel was je ongeveer kwijt?

Verder blij om te horen dat er veel wordt terugverdient (vergeleken met wat voor andere pc?), kan ik mooi subsidie bij mijn vader aanvragen :).
Mijn vorige server bestond uit een MSI K7T met Athlon TB 1333, 512 ram, 2 IBM HD (ok, 1 meer dus) en een plextor CD brander. Deze combinatie vroeg in bedrijf meer dan 120 Watt. ... en met die power meter kwam ik er achter dat de aangeloten oude sony monitor ook nog eens 30 Watt vroeg, terwijl hij UIT stond (met de schakelaar dus)!!!

Besparing van meer dan 110 Watt 24/7: dat is plm 1000 KW/h per jaar a 19 cent = 190 euro/jaar :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
DaRoot, dat had ik nodig. Bedankt :). Ik kom nu uit op dit:

Afbeeldingslocatie: http://rijnaard.tweakdsl.nl/viagot.jpg

Laphroaig, dan zou ik dus uit moeten komen op:
110 Watt 24/7: dat is plm 1000 KW/h = 190 euro/jaar
26 Watt 24/7: dat is plm 235 KW/h = 44,65/jaar
Mijn server trekt nu rond de 220 (=380/jaar). Dat is 335 euro besparen, binnen twee jaar terugverdient dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bobje schreef op 17 augustus 2004 @ 01:00:
DaRoot, dat had ik nodig. Bedankt :). Ik kom nu uit op dit:

[afbeelding]

Laphroaig, dan zou ik dus uit moeten komen op:
[...]
Mijn server trekt nu rond de 220 (=380/jaar). Dat is 335 euro besparen, binnen twee jaar terugverdient dus.
Ach, ik heb hem een jaar geleden nagemeten (ik moet hem uitzetten om de powermeter er tussen te doen, en ik hij hoeft nooit uit), en het staat mij bij dat het 37 watt was (de voeding verliest ook nog wat). En daarbij staat hij nooit echt idle :p

Maar het zou voor hetzelfde geld 27 watt kunnen zijn, wat nog lekkerder is. Het is in ieder geval duidelijk weinig in verhouding tot een gewone ATX combinatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 29646 op 17-08-2004 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Jammer dat mijn vader nu slaapt :/. Waar heb jij je server gekocht? Bij Mini-ITX en veel andere online-shops moet er extra belasting worden betaald omdat ze van buiten de EU moeten komen.

[ Voor 48% gewijzigd door Bobje op 17-08-2004 01:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bobje schreef op 17 augustus 2004 @ 01:20:
Waar heb jij je server gekocht? Bij Mini-ITX en veel andere online-shops moet er extra belasting worden betaald omdat ze van buiten de EU moeten komen.
Dat moet ik even nakijken, wordt vervolgd...

De Cubit 3688 was bij stanet (http://www.stanet.nl/) voor 89 euro. Epia M10000 en toshiba 40GB HD bij alternate voor 150 (was een soort prijsfoutje, werd later daar iets duurder) resp 130 euro. DVD speler van een privepersoon. SDRAM had ik nog van de oude server (of is het DDR, had ik ook nog ergens).

En dat waren alle kosten, die zich inderdaad al snel terugverdienen. Nu nog de subsidie ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 29646 op 17-08-2004 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Ik heb bij Stanet dit samengesteld:
code:
1
2
3
4
Cubid 3677 Black with silver color front  89,25
VIA EBGA EPIA-CL10000                    163,01
DDR PC266 512MB Brand/3rd                 88,12
Slimline Teac 8x DVD-ROM Zwart            90,44
Met een totaal van € 430,82. Best netjes. Bij Informatique nog even gekeken voor een HD:
code:
1
Toshiba 40Gb 2.5",5400rpm,16Mb           115,00
Dat wordt dus totaal 545,82 euro :).

Ik heb op de site van procase gekeken, zit er nou wel een HD-converter voor 2,5" HD's bij? Ik heb wel kunnen vinden dat er voor de CD-speler wel een aanwezig is.

[ Voor 15% gewijzigd door Bobje op 17-08-2004 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb op de site van procase gekeken, zit er nou wel een HD-converter voor 2,5" HD's bij? Ik heb wel kunnen vinden dat er voor de CD-speler wel een aanwezig is.
Dat was voor mij toen ook ff spannend, staat niet echt duidelijk aangegeven. Maar er zit gelukkig toch WEL een IDE 2.5'' HD converter bij ;) Deze is net als IDE met pinnetjes maar dan kleiner dan de gewone IDE. De cd/dvd speler heeft een soort 'brede sata' aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ps: wel even opletten hoe je de verloopstekker op de HD aansluit, dat kan dus op 2 manieren: de goede en de verkeerde (=ondersteboven). Het goede schema staat wel ergens op GOT (search werkt nu ff niet), letten op aansluitpin 1.

pps: die prijzen zijn ook niet veel veranderd sinds een jaar geleden :o

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 29646 op 17-08-2004 02:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oh ja, en nog iets over het geluidsniveau, ik heb net nog even geluisterd: hij is ongeveer even stil als mijn watergekoelde kast (= alleen zalman voedings-fan), maar met een iets hogere toon.

Het is bij mij s'nachts in ieder geval een stuk rustiger geworden in huis (omdat hij zo weinig warmte ontwikkeld, staat ie ook nog gewoon in een gangkast: het is maar de server en ik bestuur m met remote desktop)

Met de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop weet ik niet of JIJ weet dat het veranderd is... en ach, het wordt al errug laat :O

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 29646 op 17-08-2004 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobje
Anoniem: 29646 schreef op 17 augustus 2004 @ 02:15:
oh ja, en nog iets over het geluidsniveau, ik heb net nog even geluisterd: hij is ongeveer even stil als mijn watergekoelde kast (= alleen zalman voedings-fan), maar met een iets hogere toon.

Het is bij mij s'nachts in ieder geval een stuk rustiger geworden in huis.
Dit vind ik een belangrijk punt, ik zat al te twijfelen of hij ook stil wordt, maar dat is hij dus wel. Nu ligt er een P3 open op mijn bureau, en daar kan ik echt niet van slapen :/.

Je kan je berichten ook aanpassen met de Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif-knop ;).
Pagina: 1