[linux]Linux en windows naast elkaar?

Pagina: 1
Acties:

• PhoenixT
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-02 13:55
Hey,

Ik heb nu windows xp geinstalleerd staan, maar ben erg geintresseerd in linux. Ik heb een suse live cd'tje maar die laadtijden zijn nogal irritant. Ik wil dus linux geinstalleerd hebben. Ik heb nu 3 partities, 1=windows 2=progjes 3=leeg.
Op de lege van 15 gb wil ik linux installeren. Maar hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat als ik de pc aanzet dat je bijvoorbeeld een menuutje krijgt waarbij je kan kiezen tussen windows xp en linux? Als ik linux installeer zet ik er de home versie op van SuSe. Maar SuSe heeft een oude kernel en KDE. Hoe kan ik er kernel 2.6.8.1 opzetten en Gnome? Ik heb in linux topics wat gelezen over compilen, maar daar snap ik echt niets van. Ook heb ik wat gelezen over YAST in SuSe, maar daar heb ik ook geen verstand van. Zou iemand me daar wat over kunnen uitleggen?
Moet ik trouwens de lege partitie voor linux formatteren in FAT of NTFS?

Om het overzichtelijker te maken hier even een lijstje:
1 boot-menu?
2 Hoe nieuwe kernel en Gnome in SuSe?
3 FAT of NTFS partitie?

Bij voorbaat bedankt,

Cold_Phoenix.

With PlaneShift since 2003. WC-Grid ftw!

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Grub is de bootloader die voor het 'menuutje' zorgt, deze zou automatisch geïnstalleerd moeten worden tijdens het installeren(enkel geprobeerd met suse 9.1 professional). Yast is te vergelijken met het configuratiescherm van windows en is heel logisch opgedeeld. De enige manier om hiermee vertrouwd te geraken is het uit te proberen.

Fat en ntfs zijn windows bestandssystemen, deze zijn dus niet aan te raden voor linux (dit gaat trouwens niet werken). Tijdens de installatie van SuSE wordt er gevraagd met welk bestandssysteem je harde schijf moet geformateerd worden. (Ik maak gebruik van reiserfs).

Voor de rest kan ik je enkel aanraden om het gewoon uit te proberen, hierdoor leer je veel meer bij dan door het te vragen. Zorg er wel voor dat je een bootdiskette hebt, als de installatie van Grub dan mislukt kan je toch nog aan je Windows installlatie aan.

Veel succes. ;)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:47
Cold_Phoenix schreef op 16 augustus 2004 @ 19:42:
Maar hoe kan ik het voor elkaar krijgen dat als ik de pc aanzet dat je bijvoorbeeld een menuutje krijgt waarbij je kan kiezen tussen windows xp en linux?
De meeste distro's zorgen er automatisch voor dat dat kan.
Als ik linux installeer zet ik er de home versie op van SuSe. Maar SuSe heeft een oude kernel en KDE.
Nee hoor, die werken prima en zijn ook niet 'oud'. Misschien niet de allerlaatste release, maar dat heeft geen enkele distributie, wat logisch is omdat die de dingen eerst testen voor ze het in hun volgende versie gooien.

Dus je kunt beter gewoon officiele pakketten gebruiken, je in het begin vooral verre houden van een compiler, en alleen pakketten die specifiek voor jouw distributie bedoeld zijn installeren. Van KDE zijn er altijd SuSE-pakketten voor de nieuwste versies.
Ook heb ik wat gelezen over YAST in SuSe, maar daar heb ik ook geen verstand van. Zou iemand me daar wat over kunnen uitleggen?
Yast betekent 'Yet Another Setup Tool' - een flauwe woordspeling omdat er al zoveel zijn (maar volgens de mensen die ooit begonnen met SuSE waren die waarschijnlijk niet goed genoeg ;) ). Het is dus het programma waarmee je alles instelt en software kunt installeren.
Moet ik trouwens de lege partitie voor linux formatteren in FAT of NTFS?
Geen van beide, Linux kent zelf verschillende bestandssystemen. FAT kan het wel lezen en schrijven, NTFS alleen lezen. Linux installeren op NTFS is dus onmogelijk, en op FAT absoluut onwenselijk, omdat FAT geen rechtenstructuur (bestands-eigenaar en permissisies) kent.

Dit zijn trouwens dingen die je echt wel zelf kunt uitvinden als je er gewoon mee gaat experimenteren, of aan het lezen slaat. Maar zo te zien heb je al het een en ander uitgezocht, nu gewoon proberen en prutsen tot het werkt! :P

offtopic:
Ik zal mijn persoonlijke mening over Gnome hier buiten houden, maar ik zou je in ieder geval willen afraden om het in SuSE te installeren. SuSE is ingericht op KDE en dat werkt dan dus ook prima - alles staat automatisch goed in de menu's etc. Als je per se met Gnome wilt spelen probeer dan bv. Fedora Core van Red Hat.

Verwijderd

Als je meteen al veel van Linux wilt leren en je hebt redelijk wat ervaring met windows EN vooral dat je ook met DOS om kunt gaan(partitioneren etc) dan zou ik gaan voor Gentoo.

Deze installeer je helemaal van de grond af aan maar je leert heel wel heel veel van. Gentoo zelf heeft een hele goede handleiding waar stap voor stap uitgelegd staat wat en hoe je dingen moet doen.

Als je meer informatie wilt over hoe deze installatie gaat zie dan:
http://www.gentoo.org/doc...ook-x86.xml?part=1&chap=1

• Wilke
Als het de eerste keer is dat je serieus Linux installeert, is dat wel zo ongeveer het laatste wat ik je zou aanbevelen.

Maar om goed te leren hoe alles werkt, en als je dat ook leuk vind om te weten, dan is het zeker aan te raden idd :)

Verwijderd

Ja klopt wel, als je gewoon Linux een keer wilt proberen kun je beter zo'n simpele distro nemen zoals Fedora, Suse etc. maar als je echt serieus het systeem en de werking wilt leren kennen, en je hebt zin om er tijd in te nemen kies dan Gentoo.

Hou er wel rekening mee dat je minimaal 2 dagen bezig bent met een stage 1 installatie van Gentoo linux (hele systeem inclusief KDE en/of dergelijke).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 21:38 ]

• pelleke
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-11-2024

pelleke

Aut viam inveniam aut faciam

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 20:55:
Als je meteen al veel van Linux wilt leren en je hebt redelijk wat ervaring met windows EN vooral dat je ook met DOS om kunt gaan(partitioneren etc) dan zou ik gaan voor Gentoo.

Deze installeer je helemaal van de grond af aan maar je leert heel wel heel veel van. Gentoo zelf heeft een hele goede handleiding waar stap voor stap uitgelegd staat wat en hoe je dingen moet doen.

Als je meer informatie wilt over hoe deze installatie gaat zie dan:
http://www.gentoo.org/doc...ook-x86.xml?part=1&chap=1
Zou ik ook niet aan willen raden. Je zegt geinteresseerd te zijn in linux. Ga het dan eerst eens wat beter bekijken. Download knoppix. Da's een distro die je direct vaneen CD kan runnen. Scheelt je gezeik met de HDD. ;)

Als je serieuze plannen hebt, zou ik niet meteen met gentoo beginnen, installeer idd gewoon suse, of fedora (voormalig redhat), dat zijn zo'n beetje de meest gebruikersvriendelijken. Een ding: weet waar je aan begint: zo simpel als windows is, zo ingewikkeld is Linux. :)

Vertel ons eens waarom je eigenlijk in Linux bent geinteresseerd, dat verklaart misschien ook een hoop.

//EDIT
@jasperh17:
Als je vraagt of linux op fat32 of ntfs moet, lijkt me handmatig partitioneren niet verstandig. :) Laat dat maar aan een installer over.

[ Voor 11% gewijzigd door pelleke op 16-08-2004 21:53 ]

• Wilke
pelleke schreef op 16 augustus 2004 @ 21:51:
Ga het dan eerst eens wat beter bekijken. Download knoppix. Da's een distro die je direct vaneen CD kan runnen. Scheelt je gezeik met de HDD. ;)
Lees de startpost eens goed ;)

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 17:40

Khaine

Python liefhebber

@ TS :

Ik zou het zo doen :

- Booten van Suse CD
- Booten als root .
- CFDISK runnen en je harde schijf nummer 3 in 2 partities verdelen
+ 1 Partitie van (2x je Ram-geheugen ) en die "label 82 "geven.
+ 1 Partitie van de overige schijf en die "label 83" geven. (laat bootable gewoon bij je win-partitie staan )
- Install Suse op de partities ... swap partitie vindie automagisch.
- Alles lekker installeren (zat ruimte ... zal zo'n 3 gig max zijn )
- Als Lilo voorbij komt ... Simple Lilo kiezen .. deze is slim genoeg om win ook te herkennen. :D

Booten .. en versteld staan van het effect ! :D

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Het is misschien niet onverstandig om eerst even je data te backuppen voordat je aan het knutselen gaat, je zou namelijk niet de eerste zijn die per ongeluk partities weggooit of zelfs de hele MBR (dus ook partitietabel) om zeep helpt.

offtopic:
Naast Fedora Core en Suse is Mandrake natuurlijk ook een hele geschikte distro voor de beginnende gebruiker

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 17:40

Khaine

Python liefhebber

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 22:44:
Het is misschien niet onverstandig om eerst even je data te backuppen voordat je aan het knutselen gaat, je zou namelijk niet de eerste zijn die per ongeluk partities weggooit of zelfs de hele MBR (dus ook partitietabel) om zeep helpt.

offtopic:
Naast Fedora Core en Suse is Mandrake natuurlijk ook een hele geschikte distro voor de beginnende gebruiker
Een data-backup kan owk zijn maar zal omdat hij op een andere schijf gaat werken lijkt me niet noodzakelijk zijn . Mandrake is wat mij betreft een echte aanrader voor de startende Linuxist ! Goed punt daar Tuxed .

Je MBR om zeep helpen is te verhelpen met het fix-mbr commando van de windows-cd .
En omdat Linux voor de thuisgebruiker niets hoeft te kosten kun je altijd nog van Distro op distro overstappen . Ik heb zelf gemerkt dat het reteverstandig is om een simpele distro te nemen en bij het prille begin te beginnen .

Je kunt een voorzichtige post wagen op "welke OS kan ik het best nemen" ?

Mijn 2 centjes.

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Khaine666 schreef op 16 augustus 2004 @ 23:07:
[...]

Een data-backup kan owk zijn maar zal omdat hij op een andere schijf gaat werken lijkt me niet noodzakelijk zijn . Mandrake is wat mij betreft een echte aanrader voor de startende Linuxist ! Goed punt daar Tuxed .

Je MBR om zeep helpen is te verhelpen met het fix-mbr commando van de windows-cd .
En omdat Linux voor de thuisgebruiker niets hoeft te kosten kun je altijd nog van Distro op distro overstappen . Ik heb zelf gemerkt dat het reteverstandig is om een simpele distro te nemen en bij het prille begin te beginnen .

Je kunt een voorzichtige post wagen op "welke OS kan ik het best nemen" ?

Mijn 2 centjes.
Met 'fixmbr' zet je enkel de bootcode van Windows terug in de MBR, dus niet de partitietabel die zich ook in de MBR bevindt! aangezien alle partities gedefineerd (behalve de logische stations in de extended partition die in een 'linked list' structuur zijn opgeslagen) worden in de partitietabel, wil je niet dat die beschadigd :+.

Backuppen is sowieso geen overbodige luxe, ook al wordt Linux op een aparte harde schijf geinstalleerd, wat niet het geval is als ik de startpost er op na sla (een verkeerde partitie is trouwens ook zomaar gedelete als je even niet goed oplet (of niet weet) wat je doet)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2004 00:05 ]

• PhoenixT
Erg bedankt voor jullie reacties!
Ik installeer SuSe gewoon en die Grub doet de rest voor het bootloader schermpje.
Ik kies een gewoon linux bestandssysteem en ik kijk wel of ik de kernel kan updaten via die SuSe paketten.

Bedankt!

Cold_Phoenix

• PhoenixT
Hmmm, ik heb nog wel 1 vraagje.
Voor SuSe moet je dus betalen, zijn er ook gratis distro's?
Ik ben nu de free versie van SuSe personal aan het downloaden, maar die is dus niet "full".

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Er zijn ook gratis distro's, sterker nog, de meeste zijn gratis, zoals debian, slackware, gentoo, fedora enzovoorts. Maar dat zijn vragen die zelf ook wel op te lossen zijn volgens mij, ik denk dat je nu al voldoende tips hebt om aan de slag te kunnen, succes!

• Wilke
Voordat je begint met updaten (via YOU - Yast Online Update, alleen beschikbaar als je het pakket hebt gekocht trouwens), houd wel het principe "if it ain't broken, don't fix it" in de gaten.

Een distributie is meestal zorgvuldig samengesteld met software die samenwerkt en waarvan (enigszins) getest is dat het werkt. Daarom heb je meestal niet de allerlaatste versies van elk pakket, omdat die net uit is, er misschien nog allerlei probleempjes mee zijn, en het gewoon nog niet goed getest is. Nieuwer is niet per definitie beter. De eenvoudigste manier om een Linux-installatie goed om zeep te helpen, is door te spelen met software upgrades terwijl je eigenlijk nog niet zo goed weet wat je aan het doen bent. (dit geldt natuurlijk vooral voor onofficiele paketten die je ergens van internet plukt - van updates die SuSE zelf via YOU aanbied kun je uiteraard verwachten dat ze vlekkeloos werken).

Je kunt dus kiezen:
  • Na installatie werkt vermoedelijk alles OK, je kunt dit zo laten en eerst eens een paar weekjes aanzien hoe het bevalt (maar misschien weet je dat al van de LiveCD). Als je dan domme problemen tegenkomt, weet je in ieder geval zeker dat het de "schuld" van SuSE is, en niet komt door een minder handige actie van jezelf.
  • Je kunt flink gaan spelen met Yast, YOU, of zelf RPM's installeren van bv. de KDE site. Als je dat leuk vind, zeker doen. De kans dat je daarbij een systeem krijgt wat minder goed werkt dan het oorspronkelijke, is alleen niet verwaarloosbaar (om bovengenoemde redenen).
    Geeft niet, maar leer er van. De boel echt gesloopt? Dan installeer je desnoods een keer opnieuw, duurt een half uurtje. Je kunt echter ook een hoop leren door achteraf proberen te begrijpen hoe je het gesloopt hebt, en evt. hoe je de schade weer zou kunnen herstellen zonder een complete herinstallatie ;)
Het is i.h.a. nergens voor nodig om de allerlaatste kernel-versie te draaien, tenzij je het gewoon leuk vind om met die dingen te spelen. De laatste Gnome/KDE versie installeren is wel interresant, want daardoor verandert voor de gebruiker ook merkbaar van alles aan de interface.

• Wilke
Gratis/niet gratis distro's kun je prima zelf uitzoeken, zie daarvoor ook het topic Welk OS (bv. Linux distro) moet ik nemen? Part 4

Het is wel de bedoeling dat je zelf een beetje blijft uitzoeken, als dit in een helpdesk of een tweede 'welke distro' topic verzand dan gaat het topic dicht (want zo'n topic is er al ;) ).

Nadeel van gratis is dat je geen support hebt (logisch ook, want support kost altijd geld). Dus je moet dingen zelf uitzoeken. Vind je dat leuk? Doen. Geen tijd/zin voor? Dan misschien een paar euro's aan SuSE, Mandrake of Red Hat besteden, zodat je ook YOU kunt gebruiken voor security updates en alles. Welke daarvan je moet kiezen mag dus in dat andere topic.

• PhoenixT
Oke, _/-\o_

Bedankt voor de tips!

Pagina: 1