Toon posts:

9600 se cooler uitzetten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag mij af of het verstandig is om de cooler die op de kaart zit te disconnecten
hij geeft een hoog zoemtoontje en dat is echt heel irritant, zeker als ik audio opnames aan het maken ben.
Weet iemand of het kwaad kan om het fan stekkertje los te maken?
Ik maak nooit gebruik van zware 3d applicaties en ik speel geen games.
Gebruik met name alleen 2D programma's en Internet.

Verwijderd

Koop gewoon een passieve koeling?

Fan uittrekken is niet aangeraden...

Verwijderd

kan heel mischien wel, maar moet je uit proberen...
en op eigen risico ;)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 19:21 ]

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-08 19:01
ben t helemaal met koenpje eens

De fabrikant heeft die fan niet voor niks op die kaart gezet.

een passive cooler van zalman is ook niet zo duur klik

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp kan ik deze cooler vervangen voor zo'n Zalman??
Ddie dus wel stiller is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 20:06:
Dus als ik het goed begrijp kan ik deze cooler vervangen voor zo'n Zalman??
Ddie dus wel stiller is?
Stiller? Die hoor je niet!

Het is gewoon een koelblok....

Verwijderd

Topicstarter
kan ik zoiets aansluiten op diezelfde connector op de kaart.
zou koel zijn :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 20:12:
kan ik zoiets aansluiten op diezelfde connector op de kaart.
zou koel zijn :)
Maar je moet niets aansluiten! Het is gewoon een blok metaal! 8)7

foto:

http://www.pcgames.de/scr...ginal/Zalman_Heatpipe.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Precies! die moeten we hebben...
Thanks all..

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
het helpt ook als je de kaart ff flink onderklockt met bv Rivatuner. Dan wordt hij al een stuk minder warm, en kan hij het hopelijk wel passief af. (bv van 325MHz core naar 150, liefst 100).
Mochten er vage dingen gaan gebeuren moet je natuurlijk gewoon t stekkertje er weer indrukken... is dat teveel gepriegel dan moet je je pc natuurlijk uitgooien (om een evt oververhitting tijdens de test niet te lang door te laten gaan.

edit:
De 9600 series worden imho sowieso al niet zo warm, een Zalman ding lijkt me overkill. Voor mijn huidige videokaart (zie sig) heb ik m er wel opzitten, maar hij wordt een graad of 35. En dat 100% passief op 470MHz.
stock cooling met de fan eruit kan je dus best proberen op <150MHz imho.

[ Voor 26% gewijzigd door bigfoot1942 op 16-08-2004 20:30 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vreemd dat er een actieve koeler op zit, want je hebt ook radeon 9600's (non SE, dus nog sneller) die standaard passief gekoeld zijn. Het is bij die van jou dan alleen nog niet verstandig om de fan er zomaar af te halen, want zonder fan is het formaat/volume van de heatsink weer veel te klein om passief te kunnen koelen. Zo'n zalman koeler is dan wel een nette oplossing. Maar ik denk dat een ander beetje redelijk heatsinkje ook wel voldoende is. Bijv. een socket 7/A heatsink. Moet je alleen wel een beetje handig zijn om dat te monteren ;) Je hebt ook wel passieve northbridge heastinks (oa. van Zalman). Misschien dat dat ook wel wat is. Want zo'n Zalman heatpipe lijkt mij idd ook wel wat overkill (qua prijs en qua koelvermogen).

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 16-08-2004 20:43 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Eigenlijk moet je niks hebben.
Het koelertje van mijn radeon maakte ook zo'n irritant zoemgeluid, op 7V was het al beter maar het was er nog.
Dan maar een stukje fijn schuurpapier genomen en alle randjes van het fannetje lichtjes afgevlakt (10min werk, er zijn nogal wat blades op die radeon fannetjes ;) ).
Resultaat was dat de fan nu stiller is op 12V dan op 7V ongemod.
Je moet je niet laten overhalen om er een andere koeler op te zetten, je verliest niet alleen je garantie door dit te doen maar ook een hoop euro's welke beter niet uitgegeven worden aan een budgetkaart van <100 euro.
Gewoon netjes de fan modden net zoals ik dat deed, probleem opgelost en als je niet te lomp bent :P behoud je je garantie.
Om het fannetje los te maken heb je een kleine kruisschroevendraaier nodig, je moet de heatsink zelfs niet los doen, je kan de schroefjes bereiken tussen de fanblades.
Pagina: 1