Een vriend van mij heeft een laptop ZONDER a: disk drive. De harde schijf van die laptop is helemaal leeg, dus tijdens het opstarten krijg je de melding : ' plaats systeemdiskette en druk op een toets ' . De bios kun je ook niet in omdat degene van wie de laptop was het password niet weet. Is dit apparaat nog aan de praat te krijgen en hoe kan hij dat dan doen.
Wat je als eerste zult moeten doen is het bioswachtwoord er uit halen. Dit kune doen door de laptop open te schroeven,e n vervolgens de bios backup batterij er uit te halen. Dan pak je een schroevendraaier, en dan verbind je de polen van de aansluiting van de biosbatterij op je moederbord even met elkaar. Het kan voorkomen dat er in een laptop een 2e baterij zit, dus even doorzoeken (ik had in de mijne, een IBM Thinkpad 345 2 backup batterijen zitten)
Batterij er uit laten. Laptop aanzetten, en kijken of het wachtwoord er uit is. Is ie er nog niet uit, laptop uit zetten, en hem een paar uur zo laten. Daarna nog een keer proberen.
Vervolgens ga je door met schroeven, en haal je de harde schijf er uit. Je gaat naar de eerste de beste electroboer, of computerwinkel, en je haalt daar een adaptertje om je laptop harde schijf in je gewone pc aan te kunnen sluiten. Deze dingen kosten ongeveer Fl 25,-. Dan zet je je windows of whatever instalatie bestanden op die HD (vergeet niet eerst de HD te formateren, en hem ook bootbaar te maken.). HD terugbouwen. Bios batterij terugbouwen. Laptop weer helemaal in elkaar zetten, en je besturingssysteem installeren.
Klaar!
Veel Suc6
Batterij er uit laten. Laptop aanzetten, en kijken of het wachtwoord er uit is. Is ie er nog niet uit, laptop uit zetten, en hem een paar uur zo laten. Daarna nog een keer proberen.
Vervolgens ga je door met schroeven, en haal je de harde schijf er uit. Je gaat naar de eerste de beste electroboer, of computerwinkel, en je haalt daar een adaptertje om je laptop harde schijf in je gewone pc aan te kunnen sluiten. Deze dingen kosten ongeveer Fl 25,-. Dan zet je je windows of whatever instalatie bestanden op die HD (vergeet niet eerst de HD te formateren, en hem ook bootbaar te maken.). HD terugbouwen. Bios batterij terugbouwen. Laptop weer helemaal in elkaar zetten, en je besturingssysteem installeren.
Klaar!
Veel Suc6
Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25
Kan die booten van CD ? Of heeft ie ook geen CD-ROM ?
Hij heeft wel een cd-rom en het gaat om een Z-note 6000 van NEC.
Je kan ook nog denken aan een floppydrive met PCCard of PCMCIA aansluiting. Liefst lenen natuurlijk.
Verwijderd
Heb je al eens geproobeerd om een bootable cd in de cd-rom speler te doen.
Ik kan me nl. niet voorstellen dat ze de floppy of de hd als eerste bootdevice hebben gezet in de bios omdat er een externe floppy bijhoort.
Als je er een bootable cd in doed moet de laptop booten van de cd. Probeer maar eens een windows full version cd.
Moet lukken volgens mij.
Goodluck,
VEJ
Ik kan me nl. niet voorstellen dat ze de floppy of de hd als eerste bootdevice hebben gezet in de bios omdat er een externe floppy bijhoort.
Als je er een bootable cd in doed moet de laptop booten van de cd. Probeer maar eens een windows full version cd.
Moet lukken volgens mij.
Goodluck,
VEJ
Ik heb die batterij idd gevonden. Alleen net met opstarten sprong alles uit. Hij is nu helemaal niet meer aan de praat te krijgen. Die jongen zal hem moeten laten repareren bij een winkel ofzo. Het is een 133 mhz met een niet al te grote harde schijf( 500 Mb geloof ik ) bedankt in ieder geval namens hem.
Pagina: 1