[FreeBSD] Welke conf gebruikt die sendmail nou eigenlijk?

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

ik heb het beheer overgenomen van een FreeBSD server..
Daar draait sendmail met amavis virusscan die de boel doorknalt naar cyrus-imapd.
Sendmail krijgt overiges zijn mail van fetchmail.. dus er staat geen poortje 25 naar buiten open.
De boel is zwaar verouderd dus ik wil hier en daar een beetje wat updaten.
Alleen de /etc/mail staat echt stampvol met configfiles... freebsd.cf/.mc sendmail.cf/.mc hostname.cf/.mc
En nog wat andere files.. maar hoe kan ik uitvinden welke sendmail gebruikt vor zijn config?
In de make.conf staat niks er over en bij de startup files staat er ook niks over.
Aangezien er in het begin nogal veel aan gesleuteld is durf ik ok niet echt van een standaard uit te gaan... ik wil het graag zeker weten....

• botter17
  • Laatst online: 07-07-2006

botter17

http://www.botter17.nl

volgens mij gebruikt de sendmail in FreeBSD altijd sendmail.cf, welke een samengestelde versie is van een stapeltje m4 files die gecompiled worden tot de sendmail.cf.

als je pech hebt zijn er daarna nog rules aangepast of toegevoegd in de sendmail.cf (manueel dus) en kun je niet zondermeer de m4 files nemen om een nieuwe versie te bouwen...

http://www.botter17.nl voor zin, onzin en veel mooie foto's !

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Ehm..
Ik zie eigenlijk helemaal geen m4 files...
alleen cf en mf files.. ladingen er van zelfs..

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

SnakeMind

Silence...

de MC files zijn de m4 files...
Het is normaal niet slim om manueel de CF files aan te passen, omdat je het beste de rules kan aanmaken en aanpassen in een MC file, hierna met m4 hashen, welke resulteert in een werkende CF file, welke je dus uiteindelijk kan gebruiken.

Still Cripple as Hell

• xzenor

xzenor

Topicstarter
oh heet het daarom m4 :)
Standaard worden ook de files host.name.cf/.mc aangemaakt d.m.v. een make in /etc/mail
Dus het wordt nogal druk in /etc/mail nu en ik wil weten welke sendmail nu pakt om zijn config uit te halen..
Is dat niet gewoon te checken?

• SnakeMind
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

SnakeMind

Silence...

normaal zal sendmail het meeste uit sendmail.cf halen. (dus welke gemaakt is met de sendmail.mc) alleen als je het als smtp server etc zal gebruiken kan hij de host* nodig hebben om te valideren welke domeinen er gebruikt mogen worden,
Ik heb er echter bij mij zelf voor gekozen om deze domeinen al in de sendmail.cf te implementeren...

Still Cripple as Hell

Pagina: 1