Linux niet te installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 134 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:30
Op mijn laptop heb ik graag linux staan.
Helaas gaat dit niet zo vlekkeloos als gedacht.

Gisteren heb ik Redhat geprobeerd te installeren. Maar bij het opstartscherm loopt het al mis. Hij wil een driver laden alleen dan doet hij verder niets.
Na 5, 10, 15 minuten nog steeds niets.

Vandaag ben ik bezig geweest om Mandrake te installeren. Wederom hetzelfde probleem. Bij het installeren doet hij niets en krijg ik puur een zwart scherm.

Bij bijde heb ik de grafische mode geprobeerd en de text only mode.

Wat kan er mis zijn? Ligt dit aan de hardware in de laptop?

De laptop die ik gebruik is een NX9010 van HP/Compaq.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-02 06:29

Blaasvis

Cidora \o/

welke redhat/madrake versie, wat zijn de specs van de laptop.
heb je al geprobeerd een knoppix cd te laden. etc......
oftewel meer info is gewenst ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• LED-Maniak
Ik heb Redhat 9 & Mandrake 10.0

Specs van laptop:
2.8GHz P4 Mobile, 256MB ram. Kortom, het is een nieuwe laptop. Moederboard weet ik niet welke dat is.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Merk, typenummer, evt. andere specs (met die eerste twee is het overige wel te achterhalen, dus dat kun je ook zelf doen ipv het ons te laten uitzoeken)...dit zegt nog steeds minder dan niks.

"Bij het opstartscherm" - welk opstartscherm? Hoe weet je dat hij een driver wil laden? Welke driver is dat dan? Of als dat niet te achterhalen is, tot waar lukte het dan nog wel, dus wat zijn de laatste paar regels uitvoer op het scherm?

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

LED-Maniak schreef op 16 augustus 2004 @ 13:57:
Ik heb Redhat 9 & Mandrake 10.0

Specs van laptop:
2.8GHz P4 Mobile, 256MB ram. Kortom, het is een nieuwe laptop. Moederboard weet ik niet welke dat is.
Weet je toevallig merk / type op internet vindt je heel vaak handleidingen voor linux op laptops te zetten.

Dat zou ons wat verder helpen.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:06
Heb je cd's gecontroleerd of je ze goed gedownload hebt? > md5checksum

• Rembrand20
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-09-2023
Probeer Fedora Core 2 is...

Is wel te downlollen via de redhat site.

Model 3 LR AWD Solid Black / Black / Aero / Trekhaak - Bestelling 2-10 Leaseplan, 4-10 Tesla, RN 22-09, Nieuwe RN 25-11, VIN Yes, leverdatum: ?/?/19(?)

• KnOeFz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-02 09:18

KnOeFz

no comment...

Volgens http://freax.be/wiki/inde...0Compaq%20nx9010%20laptop moet je zo starten met je install van RH9 op een NX9010:
Insert the RH9 Cd1 in your cdrom drive and boot your laptop.
When you see the "boot:"-prompt enter:
boot: linux nousb nopcmcia noprobe nofirewire
You must add these options else your laptop will hang on the ohci1394-probing.
Wellicht dat je er met die site uit komt? Ook voor Mandrake staan er wat opmerkingen onderaan de pagina.

[ Voor 53% gewijzigd door KnOeFz op 16-08-2004 14:53 . Reden: nette quote gemaakt :) ]

I don't mind going nowhere, as long as it's an interesting path. - Ronald Mabbitt

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Note dat dit waarschijnlijk ook op FC2 werkt, en dat dit ook nog eens aangemoedigd word. Je kan nml weliswaar dmv apt upgraden, maar een nieuwe install is toch zoveel netter :)
Dan heb je ineens SELinux, Xorg,..

• LED-Maniak
Bedankt voor de reacties allemaal!

Moet toegeven dat ik erg weinig info aan jullie gaf en het daardoor moeilijk was om te antwoorden.

Ik heb het inmiddels bijna aan het werk gekregen. Linux is geinstalleerd via de "boot: Linux nofirewire noprobe". Daardoor kreeg ik een goede installatie.

Maar nu is het bij het laden wéér het geval dat hij bij de initialisatie van de firewire niets meer doet. Hoe kan ik ervoor zorgen dat hij de firewire niet gebruikt bij de startup?

En als hij dan is opgestart en ik installeer de firewire, gaat het dan lukken dat hij de volgende keer wel goed start?

Ik gebruik nu Redhat 9.

Sorry dat ik zoveel vraag en voor jullie mogelijk erg onduidelijk ben maar dit is mijn eerste keer linux. :X

• ripperke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-10-2025

ripperke

w00t!

als je lilo als bootloader gebruikt,
code:
1
append="nofirewire noprobe"
toevoegen in de sectie waar je kernels staan.. gebruik je grub zul je daar even de man van moete lezen want ken het niet van buiten :)

If TCP/IP handshaking was less formal, perhaps SYN/ACK would be YO/WASSUP

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-02 18:49
bij grub, selecteren wat je wil booten, op e drukken, de lijn met de kernel selecteren, op e drukken, aanpassen door de dingen toe te voegen wat hierboven staat, enter, en op b drukken

om het makkelijk te onthouden:
e = edit
b = boot

• LED-Maniak
Ah, geweldig!

Nu slaat hij dat over en gaat hij kijken naar nieuwe hardware, en daar gaat het wéér fout.
Daar blijft hij alsnog hangen. Ik heb dit ergens gelezen hoe je kon zorgen dat hij ervoorbij ging maar weet niet meer waar. ;(

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025

RSpliet

*blink*

tijdens booten op I drukken (evt. meerdere malen) zodat je de interactive startup in gaat. Dan alles met ja beantwoorden totaan Kudzu, die met nee (n) beantwoorden, en dan met 'd' doorgaan. Als dat helpt kan je bij "Rode hoed/Voet->systeeminstellingen->serverinstellingen->voorzieningen' (bij redhat), kudzu afvinken. Dan opslaan, en het booten moet volgende malen lukken. Hardware zal dan echter NIET automatisch worden gedetecteerd.

En voor alles moet een eerste keer zijn. Ik had ook een aantal leuke vervelende tegenslagen met Linux aan het begin (Peanut Linux herkende mijn nForce IDE controller niet, Redhat gaf geen beeld na installatie, of met grafische installatie omdat hij m'n videokaart niet goed installeerde, gerommel met vanalles en nog wat, NOS stikt van mijn topics volgens mij ;)) maar naarmate je wat vertrouwder en bekender raakt met Linux wil je echt niet meer anders (althans, is mijn ervaring). Laat deze tegenslagen je dus niet weerhouden dit OS te gebruiken Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/momania/verkiezingen/cheer.gif[/pep-talk]

[ Voor 65% gewijzigd door RSpliet op 17-08-2004 00:36 ]

Schaadt het niet, dan baat het niet

• LED-Maniak
neehoor, het wil niet ;(.
Als ik I(i) of l indruk gaat hij nog steeds gezellig verder met waar hij mee bezig was.

@S3v3n_0f_n1n3
Heb jou even toegevoegd op msn, als je het niet erg vind.

• LED-Maniak
Vandaag weer vanalles geprobeerd. Maar het wil niet.
De naar S05kudzu heb ik veranderd naar K05kudzu maar dit wil niet werken.

Op internet lees ik wel over:
chkconfig kudzu off
service kudzu stop

Maar dan moet ik in de rescue. En dat wil ook niet. De 'I' reageert hij niet op. Ze zeggen dat dit normaal is bij deze laptop.

Iemand nog tips?

• V-2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025

V-2

Heb je dat script wel in het juiste runlevel gewijzigd? Het is overigens denk ik beter om 'm gewoon te verwijderen, het zal namelijk wel een symlink zijn naar het echte script. Voor default runlevel zie /etc/inittab, en man inittab.

• LED-Maniak
Heb hem nu uit de map verwijderd.
Hij stond in deze map: etc\rc.d\rc5.d

@V-2
Die map die je zei die bestaat hier niet.

• V-2

V-2

/etc/inittab is gewoon een file ... lijkt me erg raar als die er niet is :P

• LED-Maniak
V-2 schreef op 17 augustus 2004 @ 13:20:
/etc/inittab is gewoon een file ... lijkt me erg raar als die er niet is :P
Oops :X

Wat erin staat kom ik ook niet echt wijs uit. O-)

• V-2

V-2

man inittab ;) iig, achter id (initdefault) staat je default runlevel.

• LED-Maniak
V-2 schreef op 17 augustus 2004 @ 14:36:
man inittab ;) iig, achter id (initdefault) staat je default runlevel.
Je bedoelt dus dit:
id:3:initdefault:
Kan ik hierin niet iets veranderen zodat hij zonder kudzu opstart?

• V-2

V-2

Nee. Dit geeft alleen aan dat ie in /etc/rc.d/rc3.d/ kijkt voor z'n initscripts, daar moet je dus die symlink naar kudzu weghalen.

• LED-Maniak
Het gaat nu goed :)
Alleen domme ik onthoud zijn wachtwoord weer niet waardoor de installatie overnieuw moet |:(

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02:34
LED-Maniak schreef op 17 augustus 2004 @ 18:12:
Alleen domme ik onthoud zijn wachtwoord weer niet waardoor de installatie overnieuw moet |:(
bekend probleem .... 8)7

Verwijderd

LED-Maniak schreef op 17 augustus 2004 @ 18:12:
Dan hoef je niet opnieuw te installeren. Als je tijdens het booten aan de kernel "linux 1" meegeeft start linux single user mode op. Bij RedHat kun je zonder wachtwoord inloggen. Doe een "passwd" en je hebt een nieuw wachtwoord gezet.

Verwijderd

als dat niet werkt kun je ook nog 'init=/bin/bash' meegeven, alle init-scripts worden dan overgeslagen en alleen de standaard shell wordt geladen.
Pagina: 1