Ik zal maar van voor af aan beginnen. Mijn oma is sinds een maand op de kabel gegaan. Aangezien ze weer cursussen wou volgen wou ze graag weer een up-to-date PC hebben met Windows XP. Aangezien ze een Intel Celeron 667 MHz in haar computer had was ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik kwam op marktplaats 2e hands een Intel Pentium 3-S 1,13 Ghz tegen met 512 kb cache. Deze heb ik gekocht. Gisteravond heb ik deze in de computer geplaatst en het werkte. De BIOS herkent de processor en Windows XP ook. Ik heb geformatteerd en Windows XP er vervolgens weer opnieuw opgezet. Tijdens het plaatsen van de processor vond ik één ding een beetje vreemd. De DIP switch van de FSB stond keurig op Auto ingesteld, maar de DIP switch van de multiplier vond ik wat vreemd. Aangezien de Celeron 667 MHz op 10x moest staan, stond deze volgens het boekje van het moederbord op 5.5x, echter werd de processor wel herkend als een 667 MHz. Ik heb dit gewoon genegeerd en heb hem op 8.5x gezet (8.5 * 133 = 1130,5). Hierop draait de processor nu in dit geval ook en wordt overal keurig herkend. Wat ik erg opmerkelijk vond is dat het scrollen en verplaatsen van vensters nog erg moeizaam ging, wat ook zo was bij de Celeron 667 MHz. Ik begin dus te twijfelen over de snelheid. Ik besloot dus te gaan benchmarken met SiSoft Sandra. Tot mijn grote verbazing weet SiSoft te melden dat de processor op 3.57GHz loopt, wat echter niet het geval is als ik de BIOS en Windows moet geloven. Verder hekent hij wel prima dat het een 1,13 GHz is. Als ik bij het geheugen kijk loopt de FSB op ca. 400 MHz (wisselend), dit klopt dus niet.
Waar kan ik het probleem mee oplossen? Moet ik de BIOS flashen?
Alvast heel erg bedankt!
Gigabyte GA-6VTXE-A
Pentium III-S 1,13 GHz
320 MB SDRAM 133 Mhz (1x 256 / 1x 64)
Diamond Speedstar A50 AGP
Waar kan ik het probleem mee oplossen? Moet ik de BIOS flashen?
Alvast heel erg bedankt!
Gigabyte GA-6VTXE-A
Pentium III-S 1,13 GHz
320 MB SDRAM 133 Mhz (1x 256 / 1x 64)
Diamond Speedstar A50 AGP