[CPU] Vervangen, werkt het wel goed?

Pagina: 1
Acties:

• Schelte
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-08 17:27
Ik zal maar van voor af aan beginnen. Mijn oma is sinds een maand op de kabel gegaan. Aangezien ze weer cursussen wou volgen wou ze graag weer een up-to-date PC hebben met Windows XP. Aangezien ze een Intel Celeron 667 MHz in haar computer had was ik op zoek gegaan naar een alternatief. Ik kwam op marktplaats 2e hands een Intel Pentium 3-S 1,13 Ghz tegen met 512 kb cache. Deze heb ik gekocht. Gisteravond heb ik deze in de computer geplaatst en het werkte. De BIOS herkent de processor en Windows XP ook. Ik heb geformatteerd en Windows XP er vervolgens weer opnieuw opgezet. Tijdens het plaatsen van de processor vond ik één ding een beetje vreemd. De DIP switch van de FSB stond keurig op Auto ingesteld, maar de DIP switch van de multiplier vond ik wat vreemd. Aangezien de Celeron 667 MHz op 10x moest staan, stond deze volgens het boekje van het moederbord op 5.5x, echter werd de processor wel herkend als een 667 MHz. Ik heb dit gewoon genegeerd en heb hem op 8.5x gezet (8.5 * 133 = 1130,5). Hierop draait de processor nu in dit geval ook en wordt overal keurig herkend. Wat ik erg opmerkelijk vond is dat het scrollen en verplaatsen van vensters nog erg moeizaam ging, wat ook zo was bij de Celeron 667 MHz. Ik begin dus te twijfelen over de snelheid. Ik besloot dus te gaan benchmarken met SiSoft Sandra. Tot mijn grote verbazing weet SiSoft te melden dat de processor op 3.57GHz loopt, wat echter niet het geval is als ik de BIOS en Windows moet geloven. Verder hekent hij wel prima dat het een 1,13 GHz is. Als ik bij het geheugen kijk loopt de FSB op ca. 400 MHz (wisselend), dit klopt dus niet.

Waar kan ik het probleem mee oplossen? Moet ik de BIOS flashen?

Alvast heel erg bedankt!

Gigabyte GA-6VTXE-A
Pentium III-S 1,13 GHz
320 MB SDRAM 133 Mhz (1x 256 / 1x 64)
Diamond Speedstar A50 AGP

• BlackIce
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-08 15:35
Ik weet zo niet of je moederbord die processor wel goed aankan, maar dat probleem met scrollen ligt aan je video-drivers, waarschijnlijk gebruik je de standaart drivers van winsows nog, die zijn aardig langzaam.
Gewoon de nieuwste video drivers installeren van je kaart.

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:59

mvds

Totally awesome!

Je kan de fsb handmatig op 133 zetten, hoe je de multiplier zet maakt niks uit, de CPU is gelockt dus die zal altijd op de juiste multiplier draaien.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Moet ik de BIOS flashen?
Probeer het? 8)7

Hoe de multiplier staat mag in principe niks uitmaken. De Intel CPU's vanaf de PII zijn allemaal multiplier locked :) Wat betreft de traagheid van je PC: zijn alle drivers geinstalleerd? Hoe zijn de CPU/geheugen verbruik tijdens het werken met de PC?

[ Voor 13% gewijzigd door BalusC op 16-08-2004 12:54 ]

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:11
Waarschijnlijk is dat van Sisoft Sandra een foutje. Ik zie dat je een via chipset hebt. Installeer eerst de Via 4 in 1 drivers. www.viaarena.com
Wat voor een videokaart zit erin? Installeer daar ook de laatste drivers van.
Zolang de CPU in het bios goed loopt lijkt er mij geen probleem te zijn.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

• Schelte
BalusC schreef op 16 augustus 2004 @ 12:54:
[...]
Probeer het? 8)7

Hoe de multiplier staat mag in principe niks uitmaken. De Intel CPU's vanaf de PII zijn allemaal multiplier locked :) Wat betreft de traagheid van je PC: zijn alle drivers geinstalleerd? Hoe zijn de CPU/geheugen verbruik tijdens het werken met de PC?
Het verbruik is wel goed als ik Winbar gebruik. Ik zal nu even de VIA drivers installeren en verder op zoek gaan naar XP drivers voor de Speedstar A50 van Diamond. Op de Diamond site staan helaas hiervoor geen drivers.

Bedankt voor jullie reacties trouwens. :)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32

Wildfire

Joy to the world!

Schelte schreef op 16 augustus 2004 @ 13:23:

[...]

op zoek gaan naar XP drivers voor de Speedstar A50 van Diamond. Op de Diamond site staan helaas hiervoor geen drivers.
Nogal logisch, er zijn geen XP drivers voor deze videokaart. Het beste wat je kunt doen is de meest recente Windows 2000 driver van SiS zelf installeren, zie hier.

Dat is dus de reference-driver van SiS zelf voor de SiS 6326 chipset van de Speedstar A50.

Wat betreft de VIA 4-in-1 drivers (tegenwoordig de Hyperion drivers genoemd): zeker bij de oudere mobo's merken veel gebruikers dat de oudere v4.43 drivers wat vlotter werken ten opzichte van de nieuwste drivers.

Een nieuw BIOS voor je mobo kun je hier halen.

[ Voor 87% gewijzigd door Wildfire op 16-08-2004 14:13 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Schelte
De nieuwe driver geeft geen effect op de soepelheid van het scrollen / verplaatsen van het venster. Als ik er een andere videokaart in zet, zou het dan gegarandeerd over zijn? Of is het gewoon een pure gok. ;) Ik kan natuurlijk altijd een goedkoop kaartje kopen.

Als ik zo de beschrijving van de BIOS'en bekijk, heb ik er weinig aan. Laat ik dat dus maar niet doen?

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:48

DaWaN

'r you wicked ??

Gebruik eens CPU-Z voor je cpu snelheid te bekijken: www.cpuid.com En dat ie sloom scrolt ligt inderdaad aan de videokaart(drivers) Misschien kan je hier of daar nog ergens een TNT2 of GeForce 2 MX voor minder dan 15€ krijgen :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Schelte
DaWaN schreef op 16 augustus 2004 @ 14:38:
Gebruik eens CPU-Z voor je cpu snelheid te bekijken: www.cpuid.com En dat ie sloom scrolt ligt inderdaad aan de videokaart(drivers) Misschien kan je hier of daar nog ergens een TNT2 of GeForce 2 MX voor minder dan 15€ krijgen :)
Oké, doe ik dat wel. Ik heb CPU-Z al getest en die gaf 1130,45 MHz aan, dat zit wel goed dus.

Maar ik denk dat ik nu alles wel weet wat ik wou weten. Ik wil iedereen heel erg bedanken die heeft meegewerkt om mij te helpen. Applaus! _/-\o_

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:32

Wildfire

Joy to the world!

Schelte schreef op 16 augustus 2004 @ 14:34:

De nieuwe driver geeft geen effect op de soepelheid van het scrollen / verplaatsen van het venster.
Tsja, het kan idd zo zijn dat het scrollen traag gaat simpelweg vanwege het feit dat het een stokoude videokaart is. Kun je misschien niet van iemand even een wat modernere videokaart lenen om het te proberen?
Als ik er een andere videokaart in zet, zou het dan gegarandeerd over zijn? Of is het gewoon een pure gok. ;) Ik kan natuurlijk altijd een goedkoop kaartje kopen
Tsja, garanties kunnen niet gegeven worden. Ik denk het zelf wel, maar ja... computers hè, je kunt er geen peil op trekken... :)

Wat een nieuw kaartje betreft: je zou een simpel Radeonnetje ofzo kunnen kopen, da's altijd al een hele vooruitgang... :)
Als ik zo de beschrijving van de BIOS'en bekijk, heb ik er weinig aan. Laat ik dat dus maar niet doen?
"If it ain't broke, don't fix it."

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Pagina: 1