[debian] root partitie converteren naar reiserfs

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• majornono
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-02 14:55
Ik draai al een tijdje succesvol een server/firewall onder debian woody. Nu wil ik graag de root partitie converteren van ext2 naar reiserfs na gekloot met die partitie na een stroomstoring :(

Ik heb nu kernel 2.4.18-686, waarin reiserfs als module zit. Als ik deze wil gebruiken voor mijn root partitie krijg ik dus problemen.

Is er een kernel beschikbaar via apt-get waarin en reiserfs en nat zit en dan niet als module? Als het echt noodzakelijk is wil ik wel een nieuwe kernel maken, maar als het even kan liever niet.

Problem Exists Between Chair And Keyboard

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:54

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

De debian kernels maken tegenwoordig standaard van een initial ramdisk (initrd). Hierin staan (als het goed is) ook de kernel modules die nodig zijn voor het booten. Hierdoor kan je reiserFS prima als module houden en toch booten :)
(Wel lilo of grub aanpassen als die de initrd optie nog niet meegeven aan de kernel).

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• gammuts
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 12:11
majornono schreef op 16 augustus 2004 @ 11:25:
Ik draai al een tijdje succesvol een server/firewall onder debian woody. Nu wil ik graag de root partitie converteren van ext2 naar reiserfs na gekloot met die partitie na een stroomstoring :(
Converteren naar ext3 is misschien handiger/makkelijker.

use strict; use warnings;

• V-2
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-09-2025

V-2

Misschien is ext3 handiger, je kan met 1 commando ext2 converteren naar ext3 (tune2fs -j /dev/<partitie>), is wat minder gedoe dan ext2 converteren naar reiser... en mijn ervaringen met ext3 bij crashes zijn bijzonder goed... mijn workstation kan ivm brakke Matrox-drivers niet normaal een shutdown doen, hij crasht elke keer als ik uit X ga, en ik heb nog nooit data verloren.

• majornono
ext3 is niet echt een oplossing, maar altijd beter dan niets zullen we maar zeggen.
Ik heb gewoon liever reiserfs, meer een gevoel dan wijsheid.

Ik heb mijn root partitie dus geconverteerd met het genoemde commando.
Echter, volgens mount is het nog steeds een ext2 partitie. Hiervoor moet ik zeker /etc/fstab aanpassen en rebooten?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:18
Waarom is ext3 niet echt een oplossing?

Ja, meer dan je fstab aanpassen hoef je niet echt te doen (rebooten als het de root-partitie is idd)

• majornono
Wilke schreef op 16 augustus 2004 @ 15:05:
Waarom is ext3 niet echt een oplossing?
Omdat ik reiserfs gewoon beter vind. Maar die mening is eigenlijk alleen maar gestoeld op het feit dat ik dat al voor de /home partitie gebruik en geen ervaring heb met ext3.

Verwijderd

welke directories zijn een onderdeel van je "/" en welke hebben een eigen filesysteem?

Ik hou er persoonlijk van om nagenoeg alle benodigde "standaard directories" van de root een eigen filesysteem te geven. Op die manier hou je de root ("/") van je filesysteem lekker klein. Ik zie niet wat dan nog het bezwaar is tegen een ext3 "/" die bijna leeg is, en de rest van je filesystemen zoals jij wilt, reiserfs.

• BoAC
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46

BoAC

Memento mori

majornono schreef op 16 augustus 2004 @ 16:03:
[...]
Omdat ik reiserfs gewoon beter vind. Maar die mening is eigenlijk alleen maar gestoeld op het feit dat ik dat al voor de /home partitie gebruik en geen ervaring heb met ext3.
Met reiserfs kan het ook goed fout gaan bij een stroomstoring :X
Een rebuild-tree wil je niet meemaken bij een grote partitie :/

• majornono
offtopic:
:'( waarom wordt er als je een vraag post over een bepaald onderwerp altijd met tien alternatieven als reply geantwoord?
Overal als je een gewone vraag post, of het nou over een jfs is of over een distro of wat dan ook, komt "men" met tien verschillende alternatieven.

Ik wil gewoon reiserfs, daarom!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Nou dan zal ik je even een handje helpen: het converteren zonder je data te moeten backuppen en daarna weer terug te zetten kan dus NIET. Je kan wel een ext2 naar ext3 convert doen, de rest is gewoon niet mogelijk zonder je data kwijt te zijn. Verder vraag ik me af of jij uberhaupt wel gezocht hebt, want als ik op google zoek heb ik toch echt een stapel reacties die aangeven dat het gewoon niet kan met standaard linux tools.

Dus, verwijzend naar de policy gooi ik hem dicht

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.