Opstartvertraging WinXP als gevolg van extra HD

Pagina: 1
Acties:

• AKI
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-03 16:06
Ik heb er al een tijdje last van, en het ergert me niet heel erg,maar als jullie een oplossing weten is dat wel erg fijn.

Het probleem is dat tijdens het opstarten van windows XP er na het eerste boot scherm en na mijn Promise RAID scherm, maar voor het eerste teken van windows er een vertraging is van ongeveer 10 seconden is waarin de computer niets doet.
Ik weet dat het iets te maken heeft met mijn 3e HD, aangezien als die eruit is, dan is het probleem er niet.

Mijn configuratie;
Epox 8RDA3+ inclusief S-ATA RAID (maar in bios disabled)
Promise FAsttrack TX2 ATA RAID
Twee ATA HD's op de promise in RADI 0
Een ATA HD op de normale ATA controller van moederbord

En verder nog boel randapparatuur,maar dat boeit volgens mij niet aangezien hier het probleem waarschijnlijk hier al ligt.

Het begint ermee dat het instaleren van WIN XP eerst selecteer ik de goede RAID driver, daarna worden alle bestanden keurig naar de goede RAID opstelling gekopieerd, maar na rebooten vind ie die niet meer (ongeacht wat ik als eerste laat booten) en soms vind ie twee win xp installs die beide niet lukken zolang ik Alle 3 de HD's erin heb zitten, ik heb dan boot from SCSI/RAID als eerste

Dit heb ik opgelost door eerst Win XP te instaleren op de RAID terwijl de andere HD nog niet aangesloten is, en daarna die weer aan te sluiten als windows klaar is, dit werkt al maanden perfect, maar dus met een delay van 10 seconden.

Nou denk ik dat windows in die 10 seconden aan het zoeken is naar meerdere installs, of meerdere HD's,maar ik weet niet precies wat er gebeurt in de 10 seconden en of ik die seek time misschien via regedit instellingen van verkorten.
Alvast bedankt voor eventuele verheldering :)

[ Voor 6% gewijzigd door AKI op 16-08-2004 12:17 ]

Schiet mij maar neer

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?". Loop de daar gegeven tips/suggesties eerst eens na en post hier de resultaten :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Draai eens BOOTVIS.EXE en kijk in de reultaten eens waar het hangt.

ARME AOW’er

• AKI
BalusC schreef op 16 augustus 2004 @ 11:13:
Kijk eens in de FAQ van dit subforum onder "Mijn schijfconfiguratie is brak, hoe komt dat?". Loop de daar gegeven tips/suggesties eerst eens na en post hier de resultaten :)
Op zich is wel nuttig zo een FAQ, maar in mijn geval is meeste niet aan de orde, en andere dingen kloppen al

In tegenstelling tot tot veel mensen tegenwoordig die zeggen dat ze al een slappe Google poging heb gedaan,maar die om een of andere reden niet lukt heb ik al wel behoorlijk veel geprobeerd. Ik heb alleen alle dingen die ik al heb gedaan niet opgenoemd, want het was al zo een lange post. En veel van wat in de FAQ staat slaat ook niet op mijn geval
Maar goed;

Kabels ; Zijn 80 Aderig en goed, (werkt allemaal)
Jumpers; staan goed.
SCSI; Niet aan de orde
IDE; Alle schijven appart kanaal
Bootvolgorde; Verschillende geprobeerd, nu SCSI/RAID eerst, ook gebporbeerd met interne S-ATA dis/-enabled
Cluster size tot fragmetatie; niet aan de orde
Chipset drivers; Laatste Nforce
Bios moederbord; Bijna nieuwste bios, maar de veranderingen slaan niet op mij
Bios en drivers Promise RAID; beide nieuwste, ook tijdens installen van Win XP.
Rest; niet toepasselijk.

Bootvis zal ik zo eens naar kijken

Schiet mij maar neer

• AKI
Goed, resultaten van Bootvis;
Na 13 Seconden is er inderdaad een periode van precies 10 seconden waarin CPU Usage is 100%, DISK I/O is 0, Disk utilization is 0%, Driver delay is er helmeaal niet en Process creates gebeuren pas na die 13+10 seconden

[ Voor 6% gewijzigd door AKI op 16-08-2004 12:06 ]

Schiet mij maar neer

• AKI
Subtiel schopje,
niemand ideeen of zelfde ervaringen, volgens mij moet er een oplossing zijn door in het registry iets te editten zodat ie niet precies 10 seconden zoekt naar iets(meerdere HD's of windows installs..), maar bijvoorbeeld maar een seconde.

Schiet mij maar neer

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:23

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Ik had ook een dergelijke vertraging toen ik een SATA disk toevoegde op mijn mobo. Ik gebruik echter geen RAID en in de bios is die schijf als 'normale' schijf opgezet.
Een tip van een van de XP optimalisaties site (helaas geen URL meer, sorry) hielp meteen, in Device Manager heb ik in Advanced Settings van de Primary en Secondary Channel van de IDE/ATA ATAPI controllers de Device waar ik niets op heb van 'Auto' op 'None' gezet.
Dit schijnt te voorkomen dat XP bij iedere boot op zoek gaat naar een device op die plek. Ik weet dat er geen device aanwezig is daar, dus daar hoeft Windows dan ook niet naar te zoeken :)
Sindsdien is de vertraging die ik had inderdaad verdwenen. Misschien werkt dit bij jou ook.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• AKI
Op zich een goed idee, maar via device manager kon ik mijn secundaire IDE kanaal helemaal niet selecteren, stond gewoon allemaal lichtgrijs, kon dus ook niets uitzetten.
Daarna maar in bios mijn secundaire kanaal uitgezet, maar dat heeft ook niet geholpen.

Ik denk dat ik het in de registry moet zoeken, iets om die 10 seconden zoek tijd (waarnaar dan ook) terug te brengen naar 1 ofzo.
Maar ik heb welliswaar wel eens dingen na-getweaked, maar zelf op zoek gaan in registry heb ik geen flauw idee van.
Iemand ideen?

Schiet mij maar neer

Pagina: 1