Toon posts:

Probleem met juist configgen 2 routers ivm loadbalancing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een week of 2 ADSL via KPN(extra) daarvoor had ik al Chello.
Via het werk heb ik nu ook een ADSL abo gekregen naast mijn Chello.
(Ik kan chello niet opzeggen ivm contracts duur van minimaal 1 jaar)

Sinds ik echter ADSL erbij heb heb ik wel een vreemd probleem met FTP en mail.

Dit probleem was:
Het opbouwen van een FTP verbinding of versturen van mail duurde ontzettend lang.
Bij ftp duurt de login vaak 20 tot 30 seconden, bij versturen van mails het zelfde.
Nu dacht ik eerst dat het aan de FTP of mail server lag maar dat is niet zo, het probleem is bij ALLE ftp servers en mailserver zo. Maar maakt ik verbinding via mijn chello lijn (chello is prive en adsl is via werk) is er geen probleem.

Dan is er nog een 2de probleem met de FTP.
Eenmaal verbonden met de FTP en je gaat files uppen/downen en dit zijn bv veel kleine files krijg je ineens een FTP error, het FTP programma kan dan niet uppen of downen. Je moet de verbinding verbreken en opnieuw verbinden.
Ook dit ligt NIET aan de FTP server of FTP programma maar blijkbaar aan de ADSL verbinding. Dit gebeurd ook op alle FTP servers en gebruik ik alleen weer mijn chello lijn werkt alles weer perfect, geen errors.

Nu ben ik zelf al aan het zoeken gegaan en heb het volgende gedaan:
- de DHCP server uitgezet van mijn speedtouch 510 modem
- bij NAPT als default server (napt) een vast IP opgegeven.
Hiermee was het probleem van het lange wachten van verbinden opgelost.

Ik zit alleen nog steeds met het probleem met de errors van uppen en downen van veel kleine files.
Ik weet haast zeker dat de fout in de settings van het modem zit, dit omdat ik hier een hele vreemde opstelling heb die niet echt standaard is. Dat is namelijk als volgt:

code:
1
2
3
4
-1x ADSL lijn + 1 chello lijn
-1x speedtouch 510 modem en 1x chello modem
-1x micronet sp890 router met dubbele WAN aansluiting voor loadbalancing
- Netwerk met diverse PC's

Het probleem zit er hoogstwaarschijnlijk in dat er 2 routers gebruikt worden, namelijk de speedtouch510(adsl) en de SP890(load balancing)
Ik kan echter niet 1 van de 2 wegdoen want dan kan ik niet meer load balancing wat wel de bedoeling is!.
Voordat ik ADSL kreeg had ik dus al Chello met die sp890 als router, dat werkte probleem loos, daarop zaten toen ook al 2 chello lijnen, 1 van mezelf en 1 van de buren. Nu ik ADSL heb gaat de lijn van de buurman eraf en moet de ADSL erbij komen.

Kan iemand mij helpen met misschien tips te geven zodat dit wel naadloos met elkaar werkt.
De SP890 ondersteund een 4tal WAN verbindingen namelijk:
1. static (je geeft zelf IP. subnet etc in)
2. dynamic (krijgt IP van aangesloten modem)
3. ADSL-PPPoE
4. ADSL-PPTP

Voor chello (aangesloten op poort wan2) staat ie op dynamic en voor mijn ADSL (op wan 1 aangesloten) heb ik hem op static gezet, als IP opgegeven: 10.0.0.151

Zoals al vermeld heb ik de DHCP functie uitgezet in het speedtouch modem en bij NAPT als default server opgegeven: 10.0.0.151

Ik hoop dat iemand kan helpen want die settings van die speedtouch 510 zijn vrij uitgebreid, weet helaas niet wat alles doet/betekend.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Je kunt de speedtouch ook instellen als modem ipv router. Ik weet niet of dat je problemen oplost, maar het is dan wel doorzichtiger.

zie:

Speedtouch 510 alleen als modem

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Verwijderd

Topicstarter
Correct me if I am wrong...

Moet je router dan niet het PPoA protocol ondersteunen om een verbinding te maken met het modem?
Zoja dan heb ik een probleem want de router ondersteund enkel PPP0E en PPTP

• leuk_he
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

* this is a/dubbelpost 8)7

[ Voor 142% gewijzigd door leuk_he op 16-08-2004 14:28 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik zou gewoon de modem in bridge zetten en de router de verbinding laten opbouwen, zo komen beide wan ips op de loadbalancer die dan nat.

Hoogst waarschijnlijk gaat het mis bij het dubbel natten.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• leuk_he
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 14:08:
Zoja dan heb ik een probleem want de router ondersteund enkel PPP0E en PPTP
Als ik kijk naar dit plaatje

Afbeeldingslocatie: http://intranet.etin.nl/images/pptp.png

uit die link die ik net gemaakt heb gaat het over pptp. Als je hetzelfde kunt instellen in dat "micronet sp890 router" zie ik geen problemen.

Maar of je pptp kunt gebruiken ligt ook aan je provider. Ik dacht dat de meeste kpn providers pptp ondersteunden, en aangezien een speedtouch bij kpn adsl wordt uitgeleverd.

Ik zeg niet dat dit de oplossing is voor je ftp probleem. Alleen iets dat je configuratie simpeler maakt .

/edit uit de faq van dat apparatt bij micronet:
Q29: Why my SP890 router continuously freezes and reboots when I use EMule?

Some peer-to-peer applications occupy the router's bandwidth and resource. It makes the router stop response to the follow service request from users then need to reboot the router for trouble shooting the problem.

We have recoded the firmware to solve this problem and published the firmware on Micronet web site, please go to http://www.micronet.info/Download/driver/driver.asp#adsl for the downloading the firmware and follow the manual instruction for the firmware upgrading process.
niet precies je probleem maar je kunt het alllicht proberen.

[ Voor 35% gewijzigd door leuk_he op 16-08-2004 14:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit bij bij de provider "fiberworld"

Miin PPTP pagina ziet er toch iets anders uit, bedoel de gegevens die gevraagd worden.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/r.seelen01/Files/pptp.jpg

Ik kan dus helemaal geen PAP etc ingeven.....

Die firmware had ik al maar die lost het probleem niet op, het probleem zit hem ook niet in de SP890 maar puur in het gebruik van 2 routers. Met 2 chello lijnen heeft dit altijd goed gewerkt. Het enigste wat er nu veranderd is is dat 1 chello omgezet is in een ADSL lijn.

• leuk_he
  • Nu online

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op 16 augustus 2004 @ 15:14:
Miin PPTP pagina ziet er toch iets anders uit, bedoel de gegevens die gevraagd worden.
JA!
Ik kan dus helemaal geen PAP etc ingeven.....
Die gebruikt je router echt wel hoor. (dit is de meest standaard optie)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn 510nu ingesteld als modem met DHCP spoofing, echter geen IP
Heb het rechstreeks aan 1 pc gehangen, maar na de spoofing krijg ik geen IP van de speedtouch.

Iemand nog een idee?

Is al opgelost, nieuwe firmware en ander spoof tooltje deed wonderen

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 16-08-2004 17:01 ]

Pagina: 1