Het schoonmaken van je GPU/CPU core doe je ... hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.944 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-03 12:36
Hey,

Ik binnenkort mijn GPU en CPU voorzien van een nieuwe cooler. Eén van de "to do's" is het schoonmaken van de core...

maar hoe doe je dat nu eigenlijk?

Ik heb het hele forum afgezocht(er zijn heel wat topic, en jammer genoeg er weer eentje bij...) maar niks wat mijn vraag beantwoord(of volledig beantwoord).

Hoe kan ik mijn core op een veilige manier schoonmaken?

De eene raad product x aan en product y af, de andere raad dan weer product y aan en x af...

Een lijstje van de dingen die door de tweakers op dit forum gebruikt worden om hun core schoon te maken:
(nu heb ik commentaar gegeven wat mij het meest logische lijkt...)

:? Vingernagel/geduld
Dit vind ik eigenlijk te gek, zo krijg je een core niet helemaal schoon (ik vergelijk het met het wegkrabben van het overgebleven plaksel van een sticker)

:? Stanley mesje
Dit vind ik moord van je core zelf...

:? Aceton/nagellakverwijderraar
Aangezien ik ervaring heb met het gebruiken van dit product op plastiek, raad ik dit helemaal niet aan(vreet in de plastiek zelf, maw: bye bye core)

:? 'Pure' Alcohol
Dit leek mij nog de beste oplossing, maar mijn vader zegt dat dit ook een beetje de stof aanvreet?

:? Terpentine* Wouter06 laat een vettige laagje achter
ken ik de eigenschappen niet van ... :/

:? Amoniac

:? Was/Brandbenzine* Wouter06 veegt de lettertjes weg

:? Akasa TIM Cleaner
MadMarky schreef op 16 augustus 2004 @ 00:58:
Dit is een soort schoonmaakmiddel gebaseerd op citrus(citroen?), en laat geen troep achter zoals terpentine.
:? Spiritus
Lekkere Kwal schreef op 16 augustus 2004 @ 11:39:
Nederlandse spiritus is 98% ethanol (alcohol die je ook in drank vindt), 2% methanol (een stuk giftigere alcohol die voorkomt dat weldenkende mensen spiritus als drank gebruiken) en een blauwe kleurstof. Het is dus hetzelfde als 'pure alcohol', maar niet als 'medicinale alcohol' of die andere termen voor isopropyl-alcohol, dat is een stuk mildere alcohol die ook beter geschikt is voor het schoonmaken van videokoppen en andere electronica.
Maar dan heb je nog ether, ik gebruikt dit om plaksel van stickers te verwijderen, dit gaat heel goed en laat ook geen sporen achter ...

Kunnen jullie mijn commentaar goedkeuren/aanvullen/bekritiseren? :)

Thx

[ Voor 34% gewijzigd door Wouter06 op 16-08-2004 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meestal doe ik het gewoon met een stukje wc-papier oid. En soms, als het er heel erg aan vast kleeft, met wasbenzine. Dat gebeurt meestal als zo'n standaard koelsticker is gebruikt of als het er gewoon al heel lang op zit.

[ Voor 32% gewijzigd door Palomar op 16-08-2004 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Xwen schreef op 16 augustus 2004 @ 00:25:
:? Aceton/nagellakverwijderraar
Aangezien ik ervaring heb met het gebruiken van dit product op plastiek, raad ik dit helemaal niet aan(vreet in de plastiek zelf, maw: bye bye core)
Doet het al jaren prima hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-04 10:34
Ik gebruik altijd Terpentine en keukenrol om mijn CPU/GPU schoon te maken. De gum achtige laag lost daarmee makkelijk op. En het is minder gevaarlijk dan benzine/alcohol/aceton.

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-05 16:39

job

ik doe het altijd met wasbenzine en wat keukenrol.
Je gpu/cpu wordt weer lekker schoon en de overtollige wasbenzine verdampt razendsnel.
Het enige nadeel van de wasbenzine is dat het de cijfertjes op je cpu/gpu gedeeltelijk verwijdert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

ik gebruik hiervoor glorix reinigings doekjes kijk wel uit voor pluisjes die achter kunnen blijven doe het voorzichtig
voor zover ik kan zien veroorzaakt het geen schade
met deze doekjes maak ik tevens mijn kast en mijn monitor en dergelijk schoon beeldscherm word er ook schoon van

als er medetweakers zijn die dit tegenspreken of afraden hoor ik het graag ik gebruik het al ruim 2 jaar en nog nooit problemen gehad
is zelfs zo dat ik standaar zon plastik bakje met die doekjes in mijn gereedschapkoffer voor pc's heb zitten altijd makkelijk :)

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swindle
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-09-2019

:? 'Pure' Alcohol
Dit leek mij nog de beste oplossing, maar mijn vader zegt dat dit ook een beetje de stof aanvreet?
Ik heb zelf erg goede ervaringen met Alcohol, Eau the cologne van 80%
Met behulp van een aantal wattenstaafjes, geduld, en zon tandstokerborsteltje peuter je het er zo allemaal af.

Ook residu van een wat oudere proc, 2 jaar oud, wat aanvankelijk behoorlijk bleef plakken, ging er uit eindelijk makkelijk af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTM
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:37

UTM

* UTM gebruikt altijd wcpapier :)
Maar dan wel de zachte, deze zorgen er nl voor dat er bijvoorbeeld geen krassen op de core/cpu onstaan. Het is idd vrij tijdrovend werk, want schuren met WCpapier duurt nu eenmal langer dan bv rotzooi weghalen met aceton. Maar het resultaat mag er keer op keer weer zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Volgens mij maakt het niet zoveel uit wat je gebruikt, zo'n core staat altijd bloot aan behoorlijke hoge temperaturen dus het kan echt wel wat hebben. Ik denk dat zoutzuur ook nog wel moet lukken ;)
Het lijkt me belangrijker dat je het middel wat je gebruikt er weer goed af wrijft, want een druppel chloor vermengt met koelpasta zal denk ik niet optimaal werken. Vooral niet als het daarna weer lekker 90 graden wordt ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 16-08-2004 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-03 13:39

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

het voordeel van mijn reinigingsdoekjes is voor zover ik kan zien dat het geen schade toebrengt aan de componenten
zelfs de gele aanslag op je pckast en je monitorkast gaat er gedeeltelijk mee af en de beschermingslaag van je beeldscherm word ook niet aangetast

computer voor alle werkzaamheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-05 10:49

Nik

Ik heb spul uit een spuitbus gebruikt, "bond and seal remover". Dit is van mijn pa zijn werk, ze maken er auto's mee schoon, halen er stickers mee los, enz enz. Werkt ideaal en bijt niet in plastiek. Geen idee of het ergens te koop is of iemand het kent, maar wel een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisw86
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 18:17
je kan idd een duur spuitbusje kopen en het ermee verwijderen in elke goeie computerzaak te koop

je pakt een bus brandspirtus een stukie keukenrol vegen en klaar is kees doe ik zo al jaren met me 9800 pro me 3000+ me 2400+ me p4 alles nog nooit kapot gegaan:D

en het goeie van brandspirtus is het verdampt gelijk dus je cpu/gpu blijft niet nat:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
spiritus + wattenstaafje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ik gebruik altijd wasbenzine... ookal mik ik het ernaast , niets aan de hand :) Niet dat hele ding erin dompelen natuurlijk :+

Raku

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce666
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 18:36

geforce666

a.k.a Jan (nl)

ik gebruik gewoon altijd pleepapier en wasbenzine of thinner om koelpasta te verwijderen, nog nooit problemen gehad eigelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lSltAlKeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-04 22:35

lSltAlKeR

Time destroys everything!

99,7 % isopropylalcohol met Kimberly-Clark KIMWipes Lite productcode 7105
Zo doe ik het :)

Gewoon Kimberly-Clark opbellen en vragen om een monster. En Isopropylalcohol www.goudengids.nl Zoek op schoonmaak groothandel

Speedtouch freak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-04 02:03
geforce666 schreef op 16 augustus 2004 @ 00:46:
ik gebruik gewoon altijd pleepapier en wasbenzine of thinner om koelpasta te verwijderen, nog nooit problemen gehad eigelijk
^^^I'm with stupid

ach...in een volgend leven lach je er om!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Volgens mij heb ik ook es ergens gelezen dat terpentine juist niet zo geschikt is omdat het een olielaagje achterlaat. Dan kun je het denk ik beter niet gebruiken..

[ Voor 19% gewijzigd door Palomar op 16-08-2004 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Je krijgt hier toch geen eenduidig antwoord maar ik doe het zo:
-Schoonmaken met terpetine, alles is dan zo schoon.
-Het vettige residu wat terpetine achterlaat, verwijderen met alcohol.

Alleen alcohol werkt niet goed genoeg, iig niet bij Arctic Silver.
Ik doe dit al jaaaaaren (ahum :+ ) en het is altijd perfect gegaan. Je hoeft echt niet bang te zijn dat je je keramiek van je CPU beschadigd hoor. Kom op zeg, met een gewone boor kom je er niet eens doorheen. De package is verder niet zo boeiend. Ik neem aan dat je niet een hele fles terpetine gebruikt.

Je kan je core zelf lappen als je dat wilt maar dat is voor de ubertweaker. Je heatsink lappen is wel aan te raden, het helpt echt.

Maar je kan je ook afvragen hoe belangrijk die temps nu eigenlijk zijn. Gare Aldi bakken of Vobis krotten bij de gemiddelde burger draaien zonder problemen en geen hond die ooit naar de temps kijkt.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swindle
  • Laatst online: 24-09-2019
Maar je kan je ook afvragen hoe belangrijk die temps nu eigenlijk zijn. Gare Aldi bakken of Vobis krotten bij de gemiddelde burger draaien zonder problemen en geen hond die ooit naar de temps kijkt.
Maar de TS gaat als een echte tweakert zijn bak natuurlijk wel flink OC-en. Ontwetendheid van een gemiddelde consument, maakt het tweaken van je systeempje dmv temp natuurlijk niet onnodig.

Je wilt natuurlijk wel beetje patsen met je resultaten, bij je vriendjes :)

[ Voor 2% gewijzigd door Swindle op 16-08-2004 00:58 . Reden: typotjes --bah! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Vroeger gebruikte ik terpentine, nu heb ik een flesje Akasa TIM-clean hiervoor. Is een soort schoonmaakmiddel gebaseerd op citrus(citroen?), en laat geen troep achter zoals terpentine.

Edit:
Er zijn trouwens verschillende soorten thermal pads en koelpasta. Voor zachte witte pasta is een stukje papier of tissue goed genoeg, maar voor wit/grijs/roze kauwgom-achtig spul heb je echt wel oplosmiddel nodig. Ik denk dat de TS dat bedoelt.

[ Voor 42% gewijzigd door MadMarky op 16-08-2004 01:03 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
* DutchTSE gebruikt ook altijd pleepapier. Maar dan zonder iets erbij, gaat altijd goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Countess
  • Laatst online: 30-04 16:03
umm dit zal wel vrij maf zijn maar laatsts had ik zonnebloem olie en keuken papier gebruikt
ging best makelijk eigenlijk...

alleen het idee dat je bak olie op je cpu core doet
als ik goed luister hoor ik hem soms sudderen hehe

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biff
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-01 21:57

Biff

waar zijn de visjes

I gebruik rum van 85%. Werkt prima en ruikt nog lekker ook. Oh ja en rijstevloeitjes om 't een beetje te schrobben en weg te deppen. Toiletpapier dat laat zoveel pluisjes achter.

[ Voor 51% gewijzigd door Biff op 16-08-2004 01:09 ]

Yeah well. The Dude abides.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

jah ik gebruik gewoon een kwastje ;)
(sinds dat mijn vriend mij dat verteld heeft :P )
maar dat werkt goed ;)

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Bedankt allemaal voor de replies, maar aan de antwoorden te zien word dit net een topic zoals alle anderen over het schoonmaken van je core, een opsomtopic van ervaringen...

Wat ik eigenlijk wilde horen van iedere tweaker was het volgende:

- Gebruikte producten
- resultaat? (matte glans, lettertjes weg, alle lettertjes staan er nog perfect op en met een mooie glans)
- slechte ervaringen met ander producten
- voor welke soorten prut gebruik je het? pads of pasta?
- laat dit iets achter? (vetten? beschermlaagje(in de verkeerde zin)?)
- waar kan ik dit product vinden?
- waar is dit product origineel voor bestemd?

Tis eigenlijk mijn eigen schuld, khad dit moeten vermelden in mijn start post 8)7

Maar euh, iemand ervaring met ether? of met het inbranden van bepaalde stoffen? Tot nu toe bleek dat alleen aceton te zijn...

Edit:
khoor ook veel mensen praten over pleepapier en pluisjes, in ander topics raad men katoene doeken aan? maar waarom? zijn die pluisjes zo slecht?

[ Voor 15% gewijzigd door Wouter06 op 16-08-2004 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
damster schreef op 16 augustus 2004 @ 00:31:
Het enige nadeel van de wasbenzine is dat het de cijfertjes op je cpu/gpu gedeeltelijk verwijdert.
Dat zou ik nu niet willen :'(
Edwin van Cleef schreef op 16 augustus 2004 @ 00:31:
ik gebruik hiervoor glorix reinigings doekjes *knip*
mooie tip :)
Spiritus= white spirit?
Palomar schreef op 16 augustus 2004 @ 00:51:
Volgens mij heb ik ook es ergens gelezen dat terpentine juist niet zo geschikt is omdat het een olielaagje achterlaat.
zulke dingen wil ik weten :)
Disciplus-Simplex schreef op 16 augustus 2004 @ 00:53:
-Het vettige residu wat terpetine achterlaat, verwijderen met alcohol.

Je hoeft echt niet bang te zijn dat je je keramiek van je CPU beschadigd hoor. Kom op zeg, met een gewone boor kom je er niet eens doorheen.
ah, dus dat laat iets achter? leuk om te weten!

Keramiek mag dan wel heel sterk zijn, maar juist dat laagje erboven op met de serials op, is niet zo opgewassen tegen alles :'(
Swindle schreef op 16 augustus 2004 @ 00:56:
Maar de TS gaat als een echte tweakert zijn bak natuurlijk wel flink OC-en.
Je wilt natuurlijk wel beetje patsen met je resultaten, bij je vriendjes :)
bwa, OC'en, zo ver ben ik nog niet, maar ik wel een mooi stabiel bakje, en daar kunnen de temps al wat helpen ;)
MadMarky schreef op 16 augustus 2004 @ 00:58:
Vroeger gebruikte ik terpentine, nu heb ik een flesje Akasa TIM-clean hiervoor. Is een soort schoonmaakmiddel gebaseerd op citrus(citroen?), en laat geen troep achter zoals terpentine.

Edit:
Er zijn trouwens verschillende soorten thermal pads en koelpasta. Voor zachte witte pasta is een stukje papier of tissue goed genoeg, maar voor wit/grijs/roze kauwgom-achtig spul heb je echt wel oplosmiddel nodig. Ik denk dat de TS dat bedoelt.
handige tips/info. thx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smollys
  • Laatst online: 24-12-2024
Als je heel diep gaat spitten in de sitte van amd (maakt niet uit of het hier om een intel of amd gaat ) vind je ergens een pagina die over dit onderwerp gaat .
AMD raad dus aan om hardnekige pasta of andere brol gewoon te verwijderen met aceton en er wordt over geen ander product gesproken .

Na ja , met experimenten met phase change en veel iso en lijmproducten heb ik dikwijls al toevlucht genomen tot lang schrobben met warm water en zeep producten als het niet lukt met aceton .
Heb al veel cpu's menige aceton en sop badje's gegeven en nog nooit 1 cpu met het reinigen vermoord als je de pinnen (die gewoonlijk ook onder de vaseline en silicone vet zitten)weet recht te houden met harde nailon borstels .

Mijn mening , een cpu kan echt wel iets verdragen als er geen stroom op staat .
Haardroger om het laatste restje aceton of water te verdampen is een must na een wasbeurt natuurlijk .
Ik hoef er natuurlijk geen tekening bij maken om te verstaan dat de pinnetjes van alle cpu's met meer dan 500 pinnen uitermate slapjanussen zijn op gebied van omplooien en afbreken van die pinnen ;)

PS : kan hier eventueel een pic laten zien van een xp 2200+ die wel 15 serieuze wasbeurten onder de kraan en aceton baden heeft doorstaan (dan wel baden in de lettelijke zin) , leters en stootkussentjes voledig afgeweekt en vergaan , maar uiteindelijk is gestorven door een hap van een waterblok , mooi stuk er uit :'(

Kom tegen mij dus niet uitleggen over urenlange operaties met wattenstaafjes en baby doekjes en theorieén over statische electiciteit .

Mijn aanrader is dus als het gewoon gaat over wat restanten van koelpasta op de core en verpakking van de cpu net hetzelfde als amd voorsteld ,
ACETON en een zachte doek , geen probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 12:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Xwen schreef op 16 augustus 2004 @ 02:02:
[...]
Spiritus= white spirit?
Nederlandse spiritus is 98% ethanol (alcohol die je ook in drank vindt), 2% methanol (een stuk giftigere alcohol die voorkomt dat weldenkende mensen spiritus als drank gebruiken) en een blauwe kleurstof. Het is dus hetzelfde als 'pure alcohol', maar niet als 'medicinale alcohol' of die andere termen voor isopropyl-alcohol, dat is een stuk mildere alcohol die ook beter geschikt is voor het schoonmaken van videokoppen en andere electronica.

EDIT
De blauwe kleurstof die achterblijft als spiritus verdampt is uit de oplossing te verwijderen door de spiritus door koolstofpoeder (Norrit bijvoorbeeld) te filtreren. De kleurstof bindt zich aan de koolstof en de twee alcoholen niet.

[ Voor 22% gewijzigd door The Third Man op 16-08-2004 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre-85
  • Niet online

Andre-85

Sid

:? Was/Brandbenzine* Andre-85 veegt de lettertjes weg
Ik gebruik altijd wasbenzine. Northbridge en GPU mee behandeld. Een klein drupje op een poetsdoek en voorzichtig wrijven. Werkt perfect! En er zijn helemaal geen lettertjes verdwenen.

Lorem
Whenever we feel the need to comment something, we write a method instead. - Martin Fowler
People who think they know everything really annoy those of us who know we don't - Bjarne Stroustrup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121078

Ik heb laatst voor het eerst een koeler vervangen. Ik heb daar speciaal zo'n flesje TIM clean gehaald van Akasa.

Kostte 8.95 euro. Werkte perfect! En er zit ook meer als genoeg in het flesje volgens mij kan ik wel een 100 keer of meer de koelpasta verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Andre-85 schreef op 16 augustus 2004 @ 11:53:
[...]

Ik gebruik altijd wasbenzine. Northbridge en GPU mee behandeld. Een klein drupje op een poetsdoek en voorzichtig wrijven. Werkt perfect! En er zijn helemaal geen lettertjes verdwenen.
idd, bij mij ook niet. Die lettertjes zitten volgens mij ook in de core gegraveerd, dus lijkt me sterk dat je die weg kan vegen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34661

ik gebruik altijd van die zachtje matjes waar videokaarten en mobo's e.d. op liggen in de doos, scheur er een stukje af en je wiped zo de koelprut weg, het werkt denk ik niet met hele kleffe koelpasta maar artic silver gaat nog redelijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103735

Gewoon iso alcohol inderdaad en wat pleepapier
het vervliegd heel snel en er blijft geen residu over dus de pluisjes kan je zo wegblazen.

Ik heb zelf laatst nog Iso gehaald in meerkerk bij orienza chemicalien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Palomar schreef op 16 augustus 2004 @ 12:23:
[...]

idd, bij mij ook niet. Die lettertjes zitten volgens mij ook in de core gegraveerd, dus lijkt me sterk dat je die weg kan vegen :P
kan nog iemand anders dat bevestigen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Xwen schreef op 17 augustus 2004 @ 00:09:
[...]

kan nog iemand anders dat bevestigen :)
Hangt er een beetje vanaf wat voor GPU. Bij m'n radeon is het inderdaad gegraveerd in de core, dus een beetje poetsen hindert niet. Hoe dat bij nVidia zit weet ik zo niet.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
over welk model heb jij het dan ?

Edit: Zowel radeon als nvidia ;)

[ Voor 36% gewijzigd door Wouter06 op 17-08-2004 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:03

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik gebruik altijd alcohol. Lijkt me het minst schadelijk, en het verdampt waar je bij staat. In elk geval krijg ik de pasta er altijd netjes mee af.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

* BalusC doet het gewoon met WC papier. Page Plus welteverstaan :)
Voor hardnekkig kauwgomspul op heatsinks gebruik ik nagellak remover met aceton.

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 17-08-2004 08:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GuuZ
  • Laatst online: 22-08-2021

GuuZ

is liev

Thinner + katoenen doek!

Thinner laat geen vieze laagjes achter en vreet voor zover ik weet ook niets aan. Ik vind het ideaal, gebruik het al jaren en nooit enig probleem mee gehad. En m'n cores worden er altijd brandschoon van. Zo schoon krijg je het met alleen een doek, keukenrol of page plus iig niet.

Voorbeeldje: NB koeler laatst vervangen.
Ik kon de thinner niet vinden, dus ik moest wachten tot mn pa thuis kwam om te aan te wijzen waar hij het nu weer verstopt had. Dus ik had alle tijd om mn NB eerst al flink schoon te poetsen met alleen de katoenen doek. Maar er bleef een wit gloedje op zitten van de koelpasta. Pa thuis, Ik thinner. Even lichtjes poetsen en hij was helemaal schoon.. En de thinner resten die overbleven waren binnen no-time verdampt. :Y)

DFI Lanparty NFII Ultra B | AMD XP-M 2400+ | 2x Twinmos 512MB PC3200 | Sapphire Radeon 9800 Pro
Hitachi Deskstar 160GB S-ATA 8MB | NEC ND-3540

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 119839

Zoals reeds eerder gemeld... isopropylalcohol... kimwipes inderdaad maar ook los te krijgen hoor. Isopropylalcohol wordt ook gebruikt voor het ontvetten van glasvezelkabels! Ontvet zzeeer goed en heeft geen invloed (zelfs geen lange termijn invloed) op glasvezel (ook silicium niewaar), nog op kunststof.

Als de lettertjes eraf gaan, dan koop je volgende keer een CPU/GPU met gelaserde lettertjes erop :)

white spirit zou ik wel afraden trouwens... die laat inderdaad een onschuldig lijkende film achter die bij sommige producten (eerder kunststoffen) tot stress-cracking kan leiden.

Rum vind ik wel een goeie... of een scheutje Glenfiddish! En om je GPU vleugels te geven kan je het nog mengen met RB... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70503

White spirit + keukenrol :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 05-05 23:31

Dark

who tweaked the light?

thinner werkt idd goed, en als dat niet wil gebruik ik xyleen(xylol), daar lost bijna elk plaksel of goop wel in op...

dus in volgorde van agressiviteit:
- water (gedestileerd)
- water met zeep
- alcohol
- thinner (tolueen)
- xylol (xyleen)

edit:
de laaste 2-3 geven bedwelmende, giftige of mogelijk kankerverwekkende dampen af, en moet je dus alleen gebruiken bij voldoende ventilatie...

[ Voor 24% gewijzigd door Dark op 17-08-2004 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T i M
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:06
Waarom zou je uberhaubt je core zuiver gaan maken als je een nieuwe koeler erop gaat zetten 8)7 . Je gaat er toch weer nieuwe zooi opsmeren, als je hem al zuiver gaat maken pak dan een stukje wc papier. Er komt toch weer koelpasta op :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Gewoon met een wc-papiertje bij nieuwe producten. Is de pasta al wat harder dan héél iets van een ontvetter o.i.d. en de rest met de nagels of een nagelschaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:21

mvds

Totally awesome!

T i M schreef op 17 augustus 2004 @ 10:23:
Waarom zou je uberhaubt je core zuiver gaan maken als je een nieuwe koeler erop gaat zetten 8)7 . Je gaat er toch weer nieuwe zooi opsmeren, als je hem al zuiver gaat maken pak dan een stukje wc papier. Er komt toch weer koelpasta op :Y)
Ehhm, ik hoop werkelijk dat je een grapje maakt al ben ik bang van niet :/

Je moet _altijd_ de prut verwijderen en nieuwe erop doen als je je koeler eraf haalt als je PC ermee aangestaan heeft. Zeker die goedkope prut moet je weghalen (liefst al meteen voor je de koeler voor de eerste keer erop zet) aangezien die wel eens hard kan worden en dat is niet goed als je dan je koeler terugplaatst. En pasta's mengen wil je al helemaal niet.

Gewoon netjes schoonmaken (ik gebruik altijd alcohol en wc papier) en dan nieuwe prut erop.

[edit] oh ja, en nooit met een metalen voorwerp aan de onderkant van je koeler gaan kloten, zeker niet als je een koperen koeler hebt. Elk krasje wat je maakt moet opgevuld worden met koelprut en dat zorgt weer voor een slechtere warmteoverdracht.

[ Voor 13% gewijzigd door mvds op 17-08-2004 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kcRogue
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-03 23:31
Je core is heus niet gemaakt van "stof" of "plastiek".
Een beetje logisch nadenken over deze posts en bovenstaande zin kan en zal leiden tot een bevredigende oplossing ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 117935

Ik gebruik altijd het Glas schoonmaakmiddel GlaseX.
Werkt prima en is totaal niet agressief.
Tis net of het koelpasta erin oplost, kan er totaal niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

GuuZ14 schreef op 17 augustus 2004 @ 09:01:
Thinner + katoenen doek!

Thinner laat geen vieze laagjes achter en vreet voor zover ik weet ook niets aan. Ik vind het ideaal, gebruik het al jaren en nooit enig probleem mee gehad. En m'n cores worden er altijd brandschoon van. Zo schoon krijg je het met alleen een doek, keukenrol of page plus iig niet.

Voorbeeldje: NB koeler laatst vervangen.
Ik kon de thinner niet vinden, dus ik moest wachten tot mn pa thuis kwam om te aan te wijzen waar hij het nu weer verstopt had. Dus ik had alle tijd om mn NB eerst al flink schoon te poetsen met alleen de katoenen doek. Maar er bleef een wit gloedje op zitten van de koelpasta. Pa thuis, Ik thinner. Even lichtjes poetsen en hij was helemaal schoon.. En de thinner resten die overbleven waren binnen no-time verdampt. :Y)
Thinner werkt exact hetzelfde als terpentine, en laat ook een dun vettig laagje achter. Echter is thinner _veel_ agressiever, en moet je serieus oppassen dat je niet teveel naast de core knoeit. Geloof mij, je wilt niet dat de packaging van je CPU/GPU gedeeltelijk oplost...

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10506

Ik heb tot nu toe altijd gewoon standaard 95% ethanol (gewone alcohol) gebruikt en dat werkt prima. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat het iets van plastic wegvreet. Iets waarvoor je bij aceton, ether, thinner en misschien wasbenzine wel bang kunt zijn.

Als de ethanol schoon is laat het ook helemaal niks na.

In ieder geval zeker geen ammonia. Als je overweegt een sterke base te gaan gebruiken op zoiets teers als een processor kun je ook net zo goed overwegen de koelpasta er met een gasbrander vanaf te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Ik gebruik altijd keukenrol + aceton, heeft tot nu toe altijd prima gewerkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Dit is het voor jou. Aan al die twijfels komt een einde:
nieuws: Schoonmaakmiddel voor koelpasta uitgeprobeerd

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter06
Kheb het ook juist gelezen ;)
denk dat dit idd de oplossing gaat zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102064

ik ben voor het schoonmaken van mijn core (ook van mijn GPU) gewoon naar de kast gelopen (schoonmaakspulletjes) en heb een microvezel doekje gepakt....resultaat: mooie glans en geen lettertjes weg 8)

Hou er wel rekening mee om gewoon dat microvezeldoekje ook volgende keer te gebruiken en niet weg te mikken he, dan is het nog goedkoop ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Eerst de grote hoeveelheden prut eraf halen met een droog stuk waspapier (als het pasta is, anders moet je iets meer druk erop zetten met je vingernagel (denk eraan, WC-papier tussen je vingernagel en de core!)

Daarna isopropylalcohol op een washandje (dit laat geen resten achter wanneer het nat is, in tegenstelling tot WC-papier). Daarna laten verdampen zodanig dat er niets overblijft.

Daarna met speciaal schuurpapier lappen. Probleem is dat je dit AFAIK niet in de gemiddelde doe-het-zelver vindt. Het is namelijk erg fijn en erg duur... :(
Je neemt schuurpapier en spant het op een lapper, een metalen vierkanten base met twee klemmen. Schuurpapier klaar, vlakschuren en dan altijd maar verder schuren.

Je kan dit best nog eens herhalen met de heatspreader als die er is. Dat doe ik namelijk. Dan heb je wel geen tekst meer op je core, maar wel een perfect glad oppervlak.

Nieuwe prut erop breng je aan door middel van een klein druppeltje koelprut, die je een beetje uitsmeert met een stuk scherp gevouwen papier. Daarna druk je de koeler erop.

• Wouter06
* Wouter06 roept "whiiii" van blijdschap :Y)

Vandaag is pappie (jaja ikke broekventje van 16 jaar ;) ) zo lief geweest om langs een computerwinkel te rijden en mij daar een flesje Akasa TIM cleaner te kopen :) .

Allemaal heel fijn, maar ik kan het nog niet gebruiken, ik moet namelijk mijn ZM80D-HP nog gaan halen :+

Als ik alle binnenheb zal ik de resultaten posten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindope
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 04-05 14:34
En wat betreft cameralens reiniger?
Modbreak:Kudos voor het gebruiken van de zoekfunctie, maar een 17 jaar oud topic kicken is niet de bedoeling.

[ Voor 129% gewijzigd door br00ky op 24-04-2021 09:46 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.