Toon posts:

(win2003)dns server gaat er telkens uit

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hey

Ik heb hier all eerder tropics over geplaatst maar ik kom er nog steeds niet uit.

situatie :
Ik draai windows xp op mijn clients en windows 2003 enterprise op mijn server
de server heeft een domein en zorgt ook voor het delen van het internet voor de clients

probleem :
Telkens ( om de 10 min of om de 2 uur kan verschillen soms zelfs 1 dag )werkt het internet niet meer op de clients , daarmee bedoel ik dat je niet kunt internetten maar wel gewoon programa's kunt gebruiken die gebruik maken van het internet ( dus een direct ip )
Er is dus iets mis met het dns gedeelte dat de naam omzet in een ip aderes dat had ik begreepen van vorige tropics .

Toen werd mij aangeraden :

----------
3nrico schreef op 23 juli 2004 @ 13:05:
Ok ik heb dit probleem ook al eens een keer gehad.
Op deze manieren heb ik het opgelost

- Onder je forward lookup zone de "." zone verwijderen.
- een reverse lookupzone (primary) aanmaken
- Kijk in je forward zone of het A record overeenkomt met he IP adres van je DNS server. (heb wel eens gehad dat deze het ip adres had van me externe ip door routing & remote access)
- Kijk of de PTR record in je reverse zonde klopt met het ip van je DNS server.

Zet wel je interne DNS server als primary DNS server in je Network properties en eventueel de DNS van je provider als secondary (al gebruik ik liever forwarders)

Suc6
------------

En deze suport pagina van microsoft :

http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;826743

Ik heb methode 2 geprobeert van de bovenstaande pagina

Dat stuk wat hierboven staat van 3nrico word ik niet veel wijs uit ; namelijk wat hij bedoelt met ''Onder je forward lookup zone de "." zone verwijderen.'' etc

Ik hoop dat iemand mij kan helpen om dit vervelende probleem op te lossen...

Bijlage : http://www.euras-trading.com/plaatje.jpg ( een foto van het dns gedeelte )

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
(jarig!)
Ik neem aan dat je DNS server tevens je AD en DHCP verzorgt?
Zit er nog een (extern) modem en/of routertje tussen dat de connectie eruit pleurt, ik bedoel, hoe weet je dat het je DNS is en niet bijvoorbeeld een hardware probleem?
Wat zeggen de eventviewers van je server en van je clients hierover?

Jikra

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48
Ik heb ook verschrikkelijk hard zitten kloten om mijn DNS werkend te krijgen. Mijn eventviewer stond echt vol van de errors en warnings...
Dus zoals Jikra al zegt, zet hier effe de belangrijkste events neer.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 11:16

mutsje

Certified Prutser

Had je deze [rml][ windows2000] dns forwarding[/rml] al gelezen.

Het zogenaamde . (root) domain zijn Top level domain name servers. een complete url eindigt officieel namelijk op een . en wordt dan achter te voren af gebroken.

www.tweakers.net. ga je eerst naar de . server deze geeft jou het adres van de dns server(s) die het .net gedeelte kennen dan krijg je tweakers. zone en deze zal jou uiteindelijk de www adres geven. Op deze manier werkt nameresolving op het internet.

Als jou DNS server het . domain heeft resolve je dus helemaal niks. Het is handig om de interne DNS server te gebruiken om namen van het internet te resolven(kun je je clientcomputers naar de server laten verwijzen zonder dat ze zelf rechtstreeks mogen resolven).

Verwijderd

Topicstarter
dat begrijp ik maar waarom werkt het internet eerst dan wel en na een tijdje niet en als ik hem opnieuw heb opgestart wel ???

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:48
Moest je nou eens even de errors uit je eventviewer posten...

Verwijderd

Topicstarter
hier een paar errors :

------
code 6702
------
De DNS-server heeft zijn eigen A-records bijgewerkt. Om ervoor te zorgen dat de DNS-peerservers (met Active Directory geïntegreerd) van deze server met de DNS-server kunnen repliceren, is er een poging gedaan deze peerservers via een dynamische update bij te werken met de nieuwe records. Tijdens deze update is er een fout opgetreden. Deze fout wordt beschreven in de recordgegevens.

Als deze DNS-server geen met Active Directory geïntegreerde peer-servers
heeft, kan deze fout worden genegeerd.

Als de Active Directory-replicatiepartners van deze DNS-server niet de juiste IP-adressen voor de DNS-server hebben, zullen zij er niet mee kunnen repliceren.

Zo zorgt u ervoor dat de replicatie juist wordt uitgevoerd:
1. Zoek de replicatiepartners (die de DNS-server uitvoeren) van deze server.
2. Open de DNS-module en maak verbinding met alle replicatiepartners.
3. Controleer op elke server de A-recordregistratie voor DEZE server.
4. Verwijder de A-records die niet overeenkomen met IP-adressen van deze server.
5. Als er geen A-records voor de DNS-server zijn, voeg dan ten minste één A-record toe met een adres op de DNS-server dat de replicatiepartner kan gebruiken om contact te maken. Anders gezegd: als er verschillende IP-adressen voor deze DNS-server zijn, voeg er dan ten minste één toe die zich in hetzelfde netwerk bevindt als de Active Directory DNS-server die u nu bijwerkt.
6. Let op: het is niet nodig ALLE replicatiepartners bij te werken. U hoeft er alleen maar voor te zorgen dat op voldoende replicatiepartners de records zijn hersteld zodat elke server, die met deze DNS-server repliceert, de nieuwe gegevens ontvangt (via replicatie).

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
------

-------
code : 4004
--------
De DNS-server kan de inventarisatie die Active Directory voor de zone redqueen.local uitvoert niet voltooien. Deze DNS-server is geconfigureerd om Active Directory-gegevens te gebruiken voor deze zone en kan de zone niet laden zonder deze gegevens. Controleer of Active Directory juist functioneert en voer de inventarisatie van de zone opnieuw uit. De uitvoerige foutopsporingsinformatie is: (mogelijk leeg). De fout wordt beschreven in de gegevens van de gebeurtenis.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
-------

-------
code : 4015
-------
De DNS-server heeft een kritieke fout van Active Directory ontvangen. Controleer of Active Directory juist functioneert De uitgebreide foutopsporingsinformatie is '' (mogelijk leeg). De fout staat in de gebeurtenisgegevens vermeld.

------

Het is voornamelijk 4015.

Trouwens , zou het kunnen zijn dat dit is opgelost na sp2 voor win xp?? ( stomme vraag maar wie niet waagt wie niet wint )

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-05 11:16

mutsje

Certified Prutser

EventID 4004 krijg je als de machine na booten nog niet klaar is en hij zichzelf al wil registeren in DNS maar AD nog niet volledig up is zie http://www.eventid.net/di...no=334&source=DNS&phase=1

eventid 4015: heb je toevallig Internet Connection Sharing aanstaan? lees dan deze http://www.eventid.net/di...no=333&source=DNS&phase=1

[ Voor 29% gewijzigd door mutsje op 17-08-2004 19:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
dus die 4015 error word opgelost als ik sp2 op de win xp pc's instaleer ?? ( kan iemand dit bevestigen ?? )

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik weet geen fl*kker van Windows, maar ik kan je verzekeren dat dat niet gaat helpen. Nameservers, zelfs die van Microsoft, gaan niet dood van een normale DNS lookup door een client.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Jikra
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-12-2025
(jarig!)
4015 in www.eventid.net (kan je daar nou niet even zelf kijken, mutsje doet 't boven ook al voor):

As per Microsoft: "This problem occurs because Active Directory has a limitation of approximately 800 values that can be associated with a single object. In an Active Directory-integrated DNS zone, DNS names are represented by dnsNode objects, and DNS records are stored as values in the multi-valued dnsRecord attribute on dnsNode objects, causing the error messages listed earlier in this article to occur.". The problem should be resolved by SP2. See Q267855 for more details.

This event has also been reported on DNS servers configured for Internet Connection Sharing (ICS). ICS installs its own DNS proxy service and that is in conflict with the DNS. ICS is not supposed to be used on servers thar run DNS or DHCP.

Some users reported this problem after upgrading Win2K DNS servers to Win2K3.

Jikra

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je op je server en clients wel als enige DNS server je 2003 server opgegeven of heb je ook nog anderen opgegeven? Dat laatste is niet de bedoeling.

Verder - de 2003 DNS server heeft wel eens een probleempje, google eens op dnscmd en iets van clear cache of iets dergelijks om de resolver cache op je 2003 server te clearen? :)

Verwijderd

Topicstarter
dit heb ik all geprobeert , het werkt allemaal tijdelijk .
Hij blijft dan nog een paar dagen draaien maar hij loopt echt vast op een gegeven moment( dat ik dus niet meer met mn client kan inetten )

• elevator
  • Niet online

elevator

En mijn tips uitvoeren helpt dan weer tijdelijk? Zie namelijk dit artikel: http://support.microsoft....aspx?scid=kb;en-us;830905 :)

Verwijderd

Topicstarter
gedaan =\ ( al eens eerder )
maar dit helpt maar ff

• elevator
  • Niet online

elevator

Dat staat ook in dat artikel - het helpt maar eventjes en voor de definitieve oplossing heb je die hotfix nodig :)

Verwijderd

Topicstarter
wat ik niet mag want ik heb dit product voor mn studie gekreegen :(

Ik heb het all eens eerder gehad toen ik M$ MS wou bellen wouden ze me niet verder helpen...

Modbreak:

het is gewoon MS, zonder dollartekens is het ook duidelijk :)

[ Voor 28% gewijzigd door G33rt op 18-08-2004 23:14 . Reden: M$ ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 augustus 2004 @ 22:06:
wat ik niet mag want ik heb dit product voor mn studie gekreegen :(

Ik heb het all eens eerder gehad toen ik M$ MS wou bellen wouden ze me niet verder helpen...

<span style='color: blue'>Modbreak:

het is gewoon MS, zonder dollartekens is het ook duidelijk :)</span>
ja papa :Y)
Pagina: 1